Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivät - millainen on normaali päivänne vatsan kanssa?

Vierailija
29.07.2017 |

Olen välillä miettinyt, voisiko minulla oli ärtynyt suoli, IBS. Tosi monet ruoat keräävät helposti ilmaa vatsaan ja pierut saattavat olla todella paukahtavia. Tosi moni ruoka nimenomaan ärsyttää vatsaa ja laittaa sen kovaksi tai löysemmälle. Suurin ongelma on kuitenkin jonkin sortin ummetus tai muu toiminnallinen ongelma, josta johtuu vessassa tunne, että suoli ei tyhjene kunnolla. Tämä on todella turhauttavaa. Vatsa menee usein ns. jumiin, että mitään ei tule ulos. Vessassa käynti helpottaa. Mutta onko ärtynyt suoli tällaista vai sitä, että ravataan ripulilla jatkuvasti? Onko minulla vain ummetusta.... Olen miettinyt ovatko oireeni vain herkkää vatsaa, että riittävätkö" ne IBS oireiksi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/27 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuommoista. Aamulla yleensä littanampi ja sitten turpoaaaaa.

Kokeile visibliniä. Itse syön sitä päivittäin ummetukseen.

Vierailija
4/27 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska lentää.

Vierailija
5/27 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ibsltä. Itselläni oireita ovat turvotus, valtavat ilmavaivat, vaihtelevat ummetus ja ripuli ja pahin kaikesta, kauhea kipu, jos syön epäsopivaa ruokaa.  Kipu voi olla niin kova, etten voi muuta kuin maata ja voihkia. Kaikilla ei ole kaikkia oireita ja oireet voivat myös vaihdella ilmeisesti. Ilmavaivani ovat sellaisia, että esim. herättyäni pieren todella ison pierun. Se ei onneksi haise, mutta tuntuu, kuin tulisi ainakin litra ilmaa ja tämä toistuu muutaman kerran päivässä, en siis paukuttele pieniä koko ajan, kuten jotkut kohtalotoverit.

Vierailija
6/27 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kun herään, maha on litteä. Sitten ripuloimaan, usein verensekaista tavaraa kun on peräpukamatkin IBS:n seurana. Heti aamupalan syötyäni, riippumatta siitä mitä syön, maha turpoaa kuin olisin niellyt täyskokoisen jalkapallon. Usein syömisen jälkeen taas iskee ripulihätä ja se homma uusiksi. 

Silloin kun en ole syönyt mitään sopimatonsa, esim. liikaa kuitua tai juonut olutta, pari ripulointia ennen töihinlähtöä riittää ja loppupäivän vatsa on kohtuu vaivaton, turvonnut mutta ei kipuja tms. Jos olen mennyt syömään ns. terveellisesti paljon kasviksia, tai täysjyväleipää, sitten onkin eri juttu: ilmavaivoja, erittäin kivuliaita suolikouristuksia, tarve ripuloida useamman kerran päivässä. 

Vierailija
7/27 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis olla ISB, vaikkei ripuloisi? Ummetusta lähinnä ja ärtyy helposti.

Vierailija
8/27 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap ruokavalio, tutustu.

Vierailija
9/27 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän kyllä. Lähinnä nyt mietityttää, kun ei ole oikeastaan ikinä ripulia tms, onko IBS.

Vierailija
10/27 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireyhtymässä yhdellä on ripulia, toisella ummetusta ja kolmannella molempia. Eli sinulla voi olla aivan hyvin ärtyvä suoli, vaikka ripulia ei olisikaan koskaan. Suosittelen käymään lääkärissä ennen FODMAPin aloittamista, että keliakia saadaan suljettua pois. Itselläni oireina ovat ripuli, vatsa kuin potkupallo -efekti, ilmavaivat ja äkillisesti alkavat ja loppuvat kovat kivut vatsasa. FODMAP on helpottanut omaa oloani todella suuresti. Nyt vain ihmettelen, miten sitä osaisi laajentaa jotenkin järkevästi.

Vierailija
11/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivannut vuosia. Otan aika-ajoin maitohappobakteerikuurin, jos maha on kovin levoton. Säännöllinen ViSiblinin käyttö itselle sopivin annoksin pitää kuitenkin minun mahani rauhallisena... paitsi jos syön liikaa esim. karkkeja tai muuta huonosti sulavaa. Kaikki yleisesti haitallisiksi tiedetyt aiheuttavat vaivaa..

Vierailija
12/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut fodmap ruokavaliota, mutta siinä soija on aika korkealla poisjätettävien listalla, niin miten korvaan sen, koska olen vegaani? 

Vierailija
13/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha turpoo, pierettää, käyn ripulilla joskus jopa 4-5 x päivässä. Perse kirvelee kutisee ja vuotaa limaa ja nestettä.

Vierailija
14/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihtelee ummetus ja raivoripuli. Koskaan ei voi tietää etukäteen, kauanko joutuu "puuteroimaan nenäänsä". FODMAP-ruokavalio on käytännössä vaikea toteuttaa, vaikka söisi vain banaania ja mustikoita ne silti tulevat toisinaan ulos ennenkuin kissaa ehtii sanoa 😕

Vierailija
15/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs-mahani oireilee aina enemmän tai vähemmän. Vihanneksia ei tunnu kestävän ollenkaan. Ainoat on keitetty peruna ja porkkana, muut aiheuttavat järkyttävän turpoamisen. Välillä kokeilen, kestäisikö maha muitakin mutta aina se menee siihen, että joudun menemään makuulle puoleksi tunniksi piereskelemään , kun tuntuu että maha/suolisto painaa jo keuhkoja. Rassaa muutenkin, kun ikinä ei tiedä onko maha ripulilla just silloin, kun pitäisi vaikka lähteä linja-automatkalle.

Vierailija
16/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS voi olla ummetus- tai ripulipainotteista tai näiden vaihtelua. Tuo juuri on tunnusomaista, että kun saa suolen tyhjennettyä, olo helpottuu. Mulla on sekaversio, ja ripulikausina oon ollut pahimmillaan työkyvytön. Tällä hetkellä menee todella hyvin, kun sain stressittömän työn. Voin syödäkin melkein mitä tahansa ilman että vatsa sekoaa.

Vierailija
17/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten karkki voi olla huonosti sulavaa?

Vierailija
18/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kotiin ei meinaa ehtiä, kun r ipuli on tulossa.

Vierailija
19/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ibs. Oireina on päivittäinen ripulointi etenkin aamuisin ja lounaan jälkeen, ilmavaivat ja vatsakivut jotka yltyvät välillä niin koviksi että olen joutunut olemaan pois töistäkin. Myös närästystä on välillä.

Vatsani voi mennä sekaisin melkein mistä vain. Stressi pahentaa oireita. Gluteeniton ruokavalio sekä tarvittaessa litalgin-lääke auttavat.

Vierailija
20/27 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia lähes päivittäinen ripuli ja ilmaa vatsa täynnä. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja pääsin eroon narsistisesta pomosta. Vatsa on voinut paljon paremmin. Liian löysälle menee, jos syön paljon sokeria, alkoholia, vehnää tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme