Smart casual –pukukoodi?
Inhottava tilanne jossa huomasin olevani pinnallinen ihminen…
Kuvittelin aina olevani parempi ja sivistyneempi ihminen jolle ulkokuori ei merkitse mitään.
Olen tavannut naisystäväni puoli vuotta siiten, viime viikolla olimme serkkuni synttäreillä, ja kutsussa luki pukukoodi smart casual. Hotellihuoneessa suihkun jälkeen vaihdoimme vaatteita ja nainen veti ylleen kukkakuviollisen teepaidan, talveen tarkoitetut legginsit ja terveyssandaalit. Itse vedin päälleni tumman siniset chinot, vaalean sinisen paidan ja harmaan rennon blazerin, ruskeat kengät ja vyö.
Sanoin että ”etkai sä noin aio sinne tulla?” Nainen vastasi että kyllä aion, kutsun mukaan. Menimme bileisiin ja kaikki muut naiset olivat pukeutuneet nätisti ja naisellisesti ja itse en koe olleeni mitenkään kohtuuton.
Ajattelin että en enää koskaan halua näyttäytyä julkisesti kyseisn naisen kanssa vaikka olenkin ihastunut häneen. Neuvoja, miten ottaisin asian puheeksi vai täytyykö vain hyväksyä?
Kommentit (23)
Miksi et vaan kertonut mitä smart casual tarkoittaa ?
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, että naisystäväsi ei tunne pukukoodeja. Tämä on ymmärrettävää, sillä kaikki eivät ole kasvaneet, kouluttautuneet ja työskennelleet ympäristöissä, joissa pukukoodit määrittelevät olennaisesti sosiaalisten tilanteiden asut.
Varmaan itse olisin tässä tilanteessa hienotunteinen, enkä kommentoisi naisystäväsi asua mitenkään. Seuraavia juhlia ennen veisin hänet tavaratalon pukeutumisneuvojan tai koodit tuntevan myyjän pakeille, ja poistuisin kassan kautta sopiva asu naiselle ostettuna.
Toisaalta olennaista on myös se, miten hän pukeutuu muutoin? Yleensä juhlavaatteet heijastavat arkipukeutumistamme. Pukeutuminen on arka asia, koska se heijastaa sosiaalisia taustojamme ja niiden myötä syntyneitä tapoja. En tiedä, ehkä kuitenkin ottaisin pukeutumisasian puheeksi suoraan, mutta tekisin sen jotenkin hienotunteisesti? Ehkä voisit ottaa "syyn niskoillesi" ja aloittaa, että et tainnut avata pukukoodista riittävästi, että olet todella pahoillasi.. Tai sitten olisin hiljaa ja veisin seuraavia juhlia varten asuostoksille :)
Huh, että tuosta vaan pitäisi ostaa (ilmeisesti omista rahoista) jopa monen sadaneuron vaatteet ihmiselle, johon on vasta tutustumassa? Itse en ole eläessäni saanut keltään (edes perheeltä) tuon suuruusluokan lahjoja, joten aika moisessa kuplassa elämiseltä kuulostaa...
Onko Miami Vice -ohjelman "univormu" smart casual? Siisti bleiseri/pikkutakki, alla rennompi t-paita? :D