Smart casual –pukukoodi?
Inhottava tilanne jossa huomasin olevani pinnallinen ihminen…
Kuvittelin aina olevani parempi ja sivistyneempi ihminen jolle ulkokuori ei merkitse mitään.
Olen tavannut naisystäväni puoli vuotta siiten, viime viikolla olimme serkkuni synttäreillä, ja kutsussa luki pukukoodi smart casual. Hotellihuoneessa suihkun jälkeen vaihdoimme vaatteita ja nainen veti ylleen kukkakuviollisen teepaidan, talveen tarkoitetut legginsit ja terveyssandaalit. Itse vedin päälleni tumman siniset chinot, vaalean sinisen paidan ja harmaan rennon blazerin, ruskeat kengät ja vyö.
Sanoin että ”etkai sä noin aio sinne tulla?” Nainen vastasi että kyllä aion, kutsun mukaan. Menimme bileisiin ja kaikki muut naiset olivat pukeutuneet nätisti ja naisellisesti ja itse en koe olleeni mitenkään kohtuuton.
Ajattelin että en enää koskaan halua näyttäytyä julkisesti kyseisn naisen kanssa vaikka olenkin ihastunut häneen. Neuvoja, miten ottaisin asian puheeksi vai täytyykö vain hyväksyä?
Kommentit (23)
Naisesi oli väärässä, mutta on ymmärrettävää, että kaikki eivät tunne pukukoodeja. Smart casual vastaa sellaista pukeutumista, jolla kuvittelisi osallistuvansa työhaastatteluun tai työpaikan edustustilaisuuteen. Ei todellakaan mikään normi casual "ole kuin kotonasi, äläkä välitä vittuakaan".
Älä ota naista mukaan illanviettoihin tai juhliin. Problem solved.
Jos juhlissa on pukukoodi (vaikka sitten ihan casual), en ap:n naisen pukemissa vaatteissa juhliin lähtisi. Tai ilman pukukoodiakaan, noi on kotivaatteet. Ja minä en edes pahemmin pingota vaatteiden suhteen.
Olithan varmasti kertonut pukukoodin oikein, siis smart casual eikä vain casual?
Osta naiselle synttärilahjaksi tyylikoulu tai -konsultointia ja hyvän käytöksen opas. Jos ei auta niin mamma vaihtoon.
Ää enää kosaan näytäydy yhdessä kyseisen naisen kanssa missään julkisesti, toivottavasti ottaa opikseen.
Hei haloo, etiketti ei päde Suomessa, koska se on vanhanaikaista pönöttämistä.
Miten voisin ottaa asian puheeksi kohteliaasti ja loukkamatta?
- se kysymyksen esittänyt mies
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta mikään helman tarkka pituus, epäkäytönnällinen kirjekuorilaukku tai "hiukset kiinni"-pakko, mutta tässä on kyllä kyse ihan tilannetajusta ja tilaisuuden kunnioittamisesta siistillä ulkoasulla. Juhlan järjestäjän toiveen noudattamisesta.
Tuliko tämä nyt ihan yllätyksenä? Siis miten nainen on aiemmin pukeutunut esim. treffeille?
Vierailija kirjoitti:
Pyydä anteeksi sitä, että kerroit pukukoodista epäselvästi ja lupaat jatkossa olla selvempi.
Vierailija kirjoitti:
- mieti ääneen, mitä itse aiot pukea, ja toivo, että nainen hiffaa ja haluaa näyttää hyvältä parilta sinulle.
- älä muka muista, mitä koodiin kuuluu, ja ala googlettaa ja luetella naisen seurassa, mitä smart casual tarkoittaa.
- sano naiselle, että hän näyttäisi tosi kivalta mekossa. Feminaziloukkaantumisvaara! Ehkä nainen ei sitten ole oikea sinulle.
- vihjaa sanallisesti, että "nää on vissiin sellaiset vähän fancymmät bileet, pitäis varmaan pestä se pikkutakki ja lankata kengät".
Vältä sanomasta: "kun siellä on muillakin..."
Voihan olla, että naisystäväsi ei tunne pukukoodeja. Tämä on ymmärrettävää, sillä kaikki eivät ole kasvaneet, kouluttautuneet ja työskennelleet ympäristöissä, joissa pukukoodit määrittelevät olennaisesti sosiaalisten tilanteiden asut.
Varmaan itse olisin tässä tilanteessa hienotunteinen, enkä kommentoisi naisystäväsi asua mitenkään. Seuraavia juhlia ennen veisin hänet tavaratalon pukeutumisneuvojan tai koodit tuntevan myyjän pakeille, ja poistuisin kassan kautta sopiva asu naiselle ostettuna.
Toisaalta olennaista on myös se, miten hän pukeutuu muutoin? Yleensä juhlavaatteet heijastavat arkipukeutumistamme. Pukeutuminen on arka asia, koska se heijastaa sosiaalisia taustojamme ja niiden myötä syntyneitä tapoja. En tiedä, ehkä kuitenkin ottaisin pukeutumisasian puheeksi suoraan, mutta tekisin sen jotenkin hienotunteisesti? Ehkä voisit ottaa "syyn niskoillesi" ja aloittaa, että et tainnut avata pukukoodista riittävästi, että olet todella pahoillasi.. Tai sitten olisin hiljaa ja veisin seuraavia juhlia varten asuostoksille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta mikään helman tarkka pituus, epäkäytönnällinen kirjekuorilaukku tai "hiukset kiinni"-pakko, mutta tässä on kyllä kyse ihan tilannetajusta ja tilaisuuden kunnioittamisesta siistillä ulkoasulla. Juhlan järjestäjän toiveen noudattamisesta.
Olisiko vaikea hyväksyä asiaa, että jotain ei kiinnosta juuri sinun mielipiteesi siististä ulkoasusta.
Vierailija kirjoitti:
Taidat myös olla näitä myötähäpeää herättäviä vieraita..
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa naiselta.
Ap vaikuttaa fiksulta mieheltä.
Smart casual on siitä hauska, että usein sanotaan sen olevan "astetta työpukeutumista epävirallisempi" (eli voi olla pikkutakki puvun sijaan, kravatin voi jättää kotiin tms). Mulle tuo smart casual taas on astetta työpukeutumista siistimpi, sillä työlook on (siistit) farkut ja neule tai muu siisti paita.
-4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vaikea hyväksyä asiaa, että jotain ei kiinnosta juuri sinun mielipiteesi siististä ulkoasusta.
Koen olevani varsin oikeassa tässä, että kukkatrikoo ja paksut leggingsit eivät ole siistiä juhlapukeutumista missään muualla kuin pyjamabileissä. Muita olettamia on suuhuni turha laittaa. Minä en ala arvioimaan, minkä merkkinen tai minkä hintainen kenenkin kolttu on, sillä jokaisella on omat resurssit ja mieltymyksensä. Silti on olemassa myös yleisiä normeja. Ja kyllä minua kiinnostaa osoittaa pukeutumisellani arvostusta ystävälleni tai edustamalleni yritykselle. En mene sinne pieruleggareissa, vaikka olisinkin "minä itte ja minulla on oikeus". Junttia.
On totta että kaikki eivät ymmärrä mitä smart casual tarkoittaa. Naisella se tulkinta on todellakin väljä, mutta ei roskaväen uniformuja! Eli huppareita, leggingsejä, sneakereita jne. Miehille ei teepaitaa, revittyjä farkkuja, tatuointeja, sneakereita...
Ap vaikuttaa naiselta.