kannattaako tilli ja persilja kuivata vai pakastaa tuoreena?
Kommentit (8)
Leikkaa kruunutilleistä kruunut ja pakasta ne.
Pakastaa. Pakastat rasioihin valmiiksi pilkottuna ja raaputat rasiadta lusikalla jäistä yrttiä ruokaan kun teet sitä. Ei mitään sulatteluja.
Kuivaaminen kannattaa käytännössä vain jos sulla on kuivuri. Muuten Osa mausta häviää .
Kun silppuat saksilla pieneksi, niin pakastamalla säilyvät lähes tuoreen kaltaisina. Kun on omat varastot käytetty, olen ihastunut Lidlin pieniin pakastetilli-, persilja- ja ruohosipulipakkauksiin. Ihan verrattomia, tosi riittoisia ja ripottelen niitä mm. keittoihin, kermaviilikastikkeisiin ja piirakantäytteisiin. Maksavat noin euron rasia. Ei tarvitse ostaa koko nippua silloin kun tarvitsee vain vähän.
Maku säilyy paremmin pakastettuna. Kuivattuna maistuu heinältä.
Itse teen niin, että saksilla pätkin tillit, persiljat ja ruohosipulit kerta-annoksina mini kokoisiin minigrip -pusseihin, sitten laitan ne pussit muoviseen jäätelörasiaan ja pakastimeen. Näin ei yrttien hajut leviä pitkin pakastinta ja pussitkin pysyvät hyvin järjestyksessä kun ovat niissä rasioissa.
Onnistuisiko pakastaminen esim. jääpala-astioissa? Nehän voisi sitten jäätyneinä siirtää johonkin muuhun rasiaan.
Olen pakastanut yrttejä tilaa säästävästi ja toimivat kuin tuoreet niin ksuan kun vaan riittävät. Laitan yritit pakastepussiin löyhästi ja käärin pussin tiiviisti umpinaisesta päästä alkaen tiiville käärölle. Ilmat pois ja kuminauha käärön ympärille jäätymisen ajaksi. Kun käytän avaan vain vähän kerrallaan ja ilmaa ei pääse pilaamaan. Laittaisin kuvan, jos voisin. Useana vuonna kokeiltu. Sopii tilli, persilja, minttu, kevään sipulinvarret, ainakin.
Ei oikein kannata kotioloissa säilöä, eivät säily hyvinä. Teollisuus pakastekuivaa yrttejä ja sellaista yrttiöljyä voisi yrittää tehdä ja sitä pakastaa. Kotikuivattuna on sama kuin saunavastaa söisi.