Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kompostorista?

Vierailija
29.07.2017 |

Asumme omakotitalossa ja olisi vihdoinkin aika alkaa kompostoimaan biojätteitä. Pahvit ja muovit viemme kierrätyspisteeseen. Olen laiskahko, joten yksi ylimääräinen homma epäilyttää. Tulisiko siitä käytännössä mitään vai menisivätkö biojätteet laiskuutta edelleen perusroskikseen.

Miten homma toimii ja vaatiiko paljon työtä? Kompostori on kuitenkin aika suuri investointi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii, mutta vaatii jonkun verran työtä. Kompostia pitää dekoittaa kerrqn viikossa, että se saa kunnolla happea. Tämä vie noin 3 minuuttia, mutta pitää muistaa tehdä.

Vierailija
2/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi. Miten pian sitä voi tyhjentää? Käykö helposti niin että se täyttyy muttei ole vielä valmista tyhjennettäväksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biolan on toiminut mainiosti varmaan jo kymmenisen vuotta. Hinta on tullut hyvin maksetuksi, kun sekajätteen tyhjennysväli harveni. Kun keittiöjätteen lisäksi sekaan tulee myös jonkin verran puurarhajätettä, eipä ole juuri tarvinnut sekoitella.

Vierailija
4/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että ainakin pääkaupunkiseudulla elintarvikejätteen kompostoinnille on ilmoitusvelvollisuus, eli jos asut täällä niin ota ensin yhteyttä YTV:hen.

Minä olen muutaman vuoden kompostoinut, tai yrittänyt kompostoida, puutarhajätettä mutta erittäin huonolla menestyksellä enkä varmasti hanki kallista tehokompostoria biojätteelle.

Niin, minulla on edellisen asukkaan jäljiltä kaksi melko tilavaa kompostointisäiliötä. Olen lukennut kirjallisuutta, käynyt kompostointi-opastuksessa ja selannut nettiä asiasta, mutta puutarhajäte painuu kyllä aikaa myöten pienempään tilaan mutta ei varsinaisesti maadu edes kahdessa vuodessa. Olen ostanut säkkikaupalla huussikuivaketta ja ämpärikaupalla kompostiherätettä, jne, jne, mutta aika vähän tuolla säiliöissä tapahtuu. Olen aivan varma että tehokompostorin kanssa käy samoin.

Vierailija
5/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii, mutta vaatii jonkun verran työtä. Kompostia pitää dekoittaa kerrqn viikossa, että se saa kunnolla happea. Tämä vie noin 3 minuuttia, mutta pitää muistaa tehdä.

Olen kuullut kahta eri mielipidettä tuon kompostorin sekoittamisen tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Vastaväite perustuu siihen että koska pieneliöt hajoittavat massaa kompostorissa, niin toimintaa ei edistä se että nuo eliöt levitetään ympäri säiliötä aina kun ne ovat juuri saaneet aikaan oikean ympäristön toimiakseen.

Vierailija
6/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tyhjennettäessä meillä ainakin on näkyvissä vielä kananmunan- tai sitrushedelmien kuoria ja massa näyttää vielä vähän keskeneräiseltä. Keväällä olen levittänyt sitä kukkapenkkeihin silti, mutta syksyllä tyhjentänyt jälkikompostoitumaan.

Meillä on nyt roskiksen tyhjennysväli neljä viikkoa ja mietimme pitäisikö vielä harventaa kahdeksaan. Siinä ja lannoitusmielessä tulee kyllä säästöä, vaikka Biolan on aika kallis investointi.

Vierailija
7/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hieman opiskella kompostointia, totta kai omakotitalossa "täytyy" biojäte kompostoida. Meillä

on se puolipyöreä kompostori,on edullisempi kuin lämpökompostori. Siihen vain keittiöjätteet. Herätettä

ja kuiviketta lisäilen silloin tällöin. Hyvin painuu kasaan ja on komeita matoja! Kahden hengen talouteen

riittävä. Tyhjentelen ehkä kerran kesässä,kaivan pohjalta maatuneinta tavaraa. Vähän hankalaa kyllä

mutta onhan pihan hoidossa vaivaa nähtävä muutenkin. Risukompostorit erikseen, nekin ajan kanssa

painuvat kasaan ja pohjalla multaa muutamassa vuodessa. Ala vain kompostoimaan kaikki biojäte,on

ekologista ja säästät jätemaksuissa!

Vierailija
8/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyhjennän kompostorin kerran tai pari kertaa vuodessa, sekoitan massan puutarhajätekomposteihin loppukompostoitumaan. Aivan upeaa multaa olen aina tällä tavalla saanut muutamassa vuodessa.

Vierailija
9/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella jäätyy. Kerran kuussa tyhjennys jälkikompostointiin. Puutarhajäte ei kuulu lämpökompostoriin.

Vierailija
10/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut kahta eri mielipidettä tuon kompostorin sekoittamisen tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Vastaväite perustuu siihen että koska pieneliöt hajoittavat massaa kompostorissa, niin toimintaa ei edistä se että nuo eliöt levitetään ympäri säiliötä aina kun ne ovat juuri saaneet aikaan oikean ympäristön toimiakseen.

Kommentoimasi vastaajan eli minun mielipiteeni ei perustu mohinkään teoriaan, vaan kokemukseen. Kun sekitqn kompostia viikottain, se pysyy koko ajan, koko kompostorin laajuudelta, käynnissä ja jäte muuttuu maaksi kesäaikana kuukaudessa ja talven ylikin kohtuuajassa. Jos jätän sekoittamatta, komposti palaa jonkun aikaa keskeltä, mutta pysähtyy sitten ja alkaa mädäntyä ( ja sitä myöten haista).

Homma on toki erilainen eri kompostoreissa. Jos on esim puutarhajätteestä rakennettu kompostikasa, sitä ei tietenkään mennä sekoittelemaan, kun sinne on huolella tehty ilmastointikerroksia yms. Sekottaminen pilaisi jkoko jutun. Myöskään maahan yhteydessä olevaa kompostoria ei välttämättä tarvitse sekoittaa, koska madot, jne sekoittavat sitä. Mutta talousjätekompostiri ei yleensä ole suorassa yhteydessä maahan ja jos homma toimii niin kuin pitäisisiellä ei paljon matoja elele, koska lämpötila on niille liian kuuma. Siellä on lähinnä bakteereita ja sieniä. Sellaisen kohdalla sekoitus on osoittautunut hyväksi konstiksi. Mulla itsellä on mökillä kaksi maapallokompostoria ja kotona sellainen kekkilän lämpökompostori.

Vierailija
11/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puutarhajätettä voi hyvin laittaa lämpökompostoriin, miksi ei voisi? Vähentää vain kompostikuivikkeen käyttötarvetta.

Vierailija
12/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökillä kompostori, enkä oo ikinä oppinut käyttään sitä oikein. En tiedä mitä mies oli sinne kipannut ennen vauvakutsuja, mutta se haju oli järkyttävä. Siinä sitten istuttiin naisten kesken puutarhassa ja nautittiin kutsuista. Kukaan ei huomauttanut hajusta, mutta huomasin miten rouvien sieraimet väpätti:)

Vierailija
13/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä puutarhajätettä voi hyvin laittaa lämpökompostoriin, miksi ei voisi? Vähentää vain kompostikuivikkeen käyttötarvetta.

Voi laittaa, jos tilaa riittää, mutta risut on syytä pienentää tai suorastaan hakettaa. Se, lisääkö vai vähentääkö puutarhajäte kompostikuivikkeen tarvetta riippuu siitä, millaista puutarhajäte on. Esim isot raparperinlehdet ja vihreä ruoho lisäävät karkean ja typettömän kuivikkeen tarvetta.

Vierailija
14/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostoit toimivat kahdella eri periaatteella: Lämmöllä tai lieroilla. Minulla on lierokompostori, joka toimii erittäin hyvin. Lierot nousevat aina ylöspäin, kun ovat syöneet edellesen kerroksen loppuun. Syksyllä laitan kanaverkkoa ympärille ja väliin puiden lehtiä noin 20 cm. Silloin kompostori jäätyy harvoin ja alkaa toimimaan heti kun on taas sulanut. Kompostori on ulkona omenapuun alla eikä haise. Ruohonsilppu ja muut biojätteet puutarhasta yekevät hyvää. Ei tarvitse kesällä sekottaa. On kompostoitu jo yli 10 vuotta ja säästetty jätemaksuissa.

Vierailija
15/15 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=388 Suosittelen, löydät todennäköisesti vastauksen kaikkiin kysymyksiisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan