Tuntuu hullulta, että sain lapsena joka syksy uuden repun!
No toisaalta, olin ainoa lapsi ja vanhemmat töissä.
Itse taas olen työtön ja meillä on kaksi lasta. Ei todellakaan uusia reppuja joka vuosi!
Kommentit (29)
Minäkin sain aina uuden repun. Se oli tärkeä syksyn rituaali, jolla toisaalta myös korostettiin koulun merkitystä. Olin pienituloisen yksinhuoltajaisän lapsi. Syksyllä sai myös uudet vaatteet eli puseron ja housut. Niitä sitten käytettiin ja pestiin välillä.
Omille lapsille on ostettu reppu tarvittaessa eli kun uusi mennyt rikki. Yläkoulussa olevalla pojalla menossa nyt toinen ostoreppu. Pari ekaa olivat ilmaiseksi saatuja mainosreppuja. Ratkottiin vain mainokset pois. Edellisestä repusta valitettavasti hajosi vetoketju, muuten olisi ollut hyvässä kunnossa.
Siskolle on ostettu vähän useampi reppu/laukku. Tytöille näyttää nämä jutut olevan tärkeämpiä.
Ei tulisi mieleenkään ostaa uutta reppua vuosittain. Kyse on myös ekologisuudesta.
Minä sain siksi, että aina ostettiin kaikista halvin ja huonolaatuisin, joten se oli jo kevätlukukauden lopussa aivan risa. Vanhempani eivät vieläkään ymmärrä että monesti vähän kalliimpi on laadukkaampi ja kestää pidempään. Enkä nyt tarkoita että jotain ökymerkkiä pitäisi olla, mutta varmasti keskihintainen perusreppu olisi mennyt minulla useamman vuoden.
70 luvun puolivälissä, kun aloitin koulun, kellään ei ollut reppua. Silloin oli laukut muodissa, muistan hyvin sen ihanan ekan olkalaukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta. Jokaiselle uusi reppu joka vuosi. Itse sain pitää samaa reppua pisimmillään 4 vuotta ja se ei ollut kivaa. Etenkin kun haukuttiin ahneeksi kun yritin uutta pyytää. Juu ja tämä ahne sai kerran vuodessa yhdet farkut ja yhden puseron joita piti pitää joka päivä.
Miten ihmeessä farkut kestivät koko vuoden? :o
Nyky farkut kestää n. 1kk ennen kesti 1v.
Olen kotihoidontuella. Lapset 3 kpl koululaisia saa aina uuden repun. Se on kiva juttu ja tsemppaa kouluvuoteen.
Samalla ostetaan myös penaalit jne.
Vanha jää sit harrastekäyttöön, siinä kuskataan uimavaatteet, judopuvut jne treeneihin.
Joo mäkin muistan että sama reppu oli mulla aina pari, kolme vuotta.
Eihän noi reput enään kestä mitään. Vetoketjusta jää ne lipsit käteen, pohja kuluu ihan ohueksi seitiksi, pohjasta kulmat kuluu puhki. Eli molemmille uudet reput taas.
Mä sain itse lapsena 80-luvulla joka syksy uuden repun, mutta sitä ei saanut koskaan valita itse. Mutsi kävi yllärinä ostamassa toinen toistaan hirvittävämpiä kapistuksia ja niitä oli sitten vaan käytettävä. Samoin vaatteet, niihin ei saanut koskaan vaikuttaa, yhtäkkiä vaan kaapissa koreili jotain hirveitä riepuja ja vanhat lempparivaattet oli heitetty pois. Pahinta oli kun näki ne omat lempparit kylillä jonkun köyhemmän perheen lapsen päällä eikä tiennyt ollenkaan, että niitä oli annettu pois. Ei uskaltanut edes mennä kotiin katsomaan omaa kaappia, että mitä sieltä löytyy. Yläasteella mutsi hankki vaatteet joltain omilta kavereilta, jotka tyhjäsivät omia kaappejaan. Eli siis 40-60 vuotiaiden ystäviensä tanttakuteita ja tietenkin kaikki käyttökelpoinen vanha vaate oli hävitetty näiden upeiden uusien vaatteiden tieltä. Se oli ihan hirveetä ja sai hävetä vuosia omia vaatteitaan.
Nyt meillä lapset valitsee omat reppunsa tarpeeseen ja vaattetkin pääsee valitsemaan ja sovittamaan.
Meidän ala-asteikäisellä on ollut kolme vuotta sama reppu ja just tarkastettiin, että on vieläkin hyvässä kunnossa, joten sillä mennään vielä ainakin vuosi ja lapsikin yhä tykkää siitä. Kannatti ostaa kunnollinen ja neutraalin näköinen reppu, niin ei tarvitse jatkuvasti olla uusimassa, tulee halvemmaksikin kuin vaihtaa joka vuosi uuteen.
Kun ostettiin tuota, reppukaupassa oli kuudesluokkainen ostamassa reppuaan ja äiti kertoi, että poika oli mennyt edelliset viisi vuotta samanlaisella repulla, joten kestäviä ovat muutakin kuin meidän lapsella.
Minäkin sain. Meitä oli neljä lasta ja äiti oli kotirouva. Oma lapsi ei ole vielä koulussa, mutta ajattelin katsoa uutta reppua aina tilanteen mukaan. Omasta lapsuudesta muistan, ettei ne reput edes selvinneet ehjänä yhdestä vuodesta ala-asteella.