Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällä palstalla luultiin ennen, että täällä on vain yksi tai kaksi vapaaehtoisesti lapsetonta, jotka ovat vastuussa kaikista vela-keskusteluista?

Vierailija
28.07.2017 |

Oliko vielä pari vuotta sitten tosiaan ihan mahdoton uskoa, että monet (15 % suomalaisista) eivät halua lapsia ollenkaan? Nykyisin tuota ihmetellään aina vain vähemmän.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 10 vuotta sitten, kun tälle palstalle löysin tieni, ninimerkki Muumimamma taisi olla yleisin. Sellainen äidin arkkityyppi. Se oli sitä aikaa, kun kaikenlainen lapsiperhe-elämään kohdistuva kritiikki oli kiellettyä ja sen kirjoittaja teilattiin täysin.

Vierailija
2/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilut 10 vuotta sitten, kun tälle palstalle löysin tieni, ninimerkki Muumimamma taisi olla yleisin. Sellainen äidin arkkityyppi. Se oli sitä aikaa, kun kaikenlainen lapsiperhe-elämään kohdistuva kritiikki oli kiellettyä ja sen kirjoittaja teilattiin täysin.

Tämä taisi olla siihen aikaan selvästi äitien palsta. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä Vauva-palsta. Tosin minäkin vela löysin tieni tänne kun ip-lehdet riittävästi uutisoi.

Vierailija
4/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillon tämä oli vielä vauva-palsta, eikä mikään kaikkien miesten, jonnejen ja velojen yleispalsta. En minä olisi silloin tänne tullut, sitten vasta tulin kun 2009 sain kaksoset ja googlasin jotain kaksosiin liittyvää.

Vierailija
5/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Suomen vilkkain vela-palsta, niin kuin monesti kuuluu sanottavan. AP

Vierailija
6/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sillon tämä oli vielä vauva-palsta, eikä mikään kaikkien miesten, jonnejen ja velojen yleispalsta. En minä olisi silloin tänne tullut, sitten vasta tulin kun 2009 sain kaksoset ja googlasin jotain kaksosiin liittyvää.

Itse puhun tyyliin vuosista 2013–2015. Silloin täällä oli kuulemma "palstavela", joka kirjoitti kaikki vapaaehtoisesti lapsettomien kommentit. :D AP

Vierailija
7/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse puhun tyyliin vuosista 2013–2015. Silloin täällä oli kuulemma "palstavela", joka kirjoitti kaikki vapaaehtoisesti lapsettomien kommentit. :D AP

Muistan, minuakin joskus luultiin yksinään keskustelevaksi "palstavelaksi". Tietoisuus vapaaehtoisesta lapsettomuudesta on kasvanut huimasti, ehkä ihan tämän palstankin ansiosta. Muistan kun joskus 2003 tuntui ihan hurjalta, kun joku nainen oli kertomassa vapaaehtoislapsettomuudesta. Muistelen jopa pahoittaneeni mieleni jotenkin hänestä, vaikken itsekään ollut koskaan lapsia halunnut. Suhtauduin jotenkin niin kuin homoista joskus ajateltiin. Saa olla sellainen kuin on, mutta elämäntapaa ei saa "esitellä". Vastaavaan kyllä törmää vieläkin.

Vierailija
8/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, minuakin joskus luultiin yksinään keskustelevaksi "palstavelaksi". Tietoisuus vapaaehtoisesta lapsettomuudesta on kasvanut huimasti, ehkä ihan tämän palstankin ansiosta. Muistan kun joskus 2003 tuntui ihan hurjalta, kun joku nainen oli kertomassa vapaaehtoislapsettomuudesta. Muistelen jopa pahoittaneeni mieleni jotenkin hänestä, vaikken itsekään ollut koskaan lapsia halunnut. Suhtauduin jotenkin niin kuin homoista joskus ajateltiin. Saa olla sellainen kuin on, mutta elämäntapaa ei saa "esitellä". Vastaavaan kyllä törmää vieläkin.

Vertaus homoihin on usein osuva, kun kyse on velojen kohtelusta. Niin nytkin. AP

Vierailija
9/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset ovat harkitsemattomia ja typeriä.

Vierailija
10/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tänne ilmestyi jossain vaiheessa joku joka tituleerasi itseään velaksi, ja ei siinä mitään, mutta tämä nykyinen muoti että pitää jokapaikassa itkeä kuinka kaikki painostaa tekemään lapsia ja vainoaa jos ei halua lapsia ja muuta pelkkää sontaa... kun ei ketään kiinnosta. Ihan oikeasti ketään jolla on lapsia ei kiinnosta onko jollain toisella lapsia vai ei, tai haluaako joku toinen lapsia vai ei, voisin kuvitella että myöskään normaaleja lapsettomia ei kiinnosta toisten lapsitoiveet. Lapset on sellainen suht turvallinen jutustelun aihe, kuten sää, lapsettomuudesta taas ei voi puhua kun tietää että se voi olla toiselle kipeä asia. Jos te nyt haluatte vetää homot tähän, niin en ole koskaan täällä homoja huomannut hokemassa että haluan panna miehiä vaikka olen mies, mitä hittoa te muut olette heteroita, heterous on helvettiä, ja älkää painostako koko ajan minua muuttumaan heteroksi...

Vierailija
12/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tänne ilmestyi jossain vaiheessa joku joka tituleerasi itseään velaksi, ja ei siinä mitään, mutta tämä nykyinen muoti että pitää jokapaikassa itkeä kuinka kaikki painostaa tekemään lapsia ja vainoaa jos ei halua lapsia ja muuta pelkkää sontaa... kun ei ketään kiinnosta. Ihan oikeasti ketään jolla on lapsia ei kiinnosta onko jollain toisella lapsia vai ei, tai haluaako joku toinen lapsia vai ei, voisin kuvitella että myöskään normaaleja lapsettomia ei kiinnosta toisten lapsitoiveet. Lapset on sellainen suht turvallinen jutustelun aihe, kuten sää, lapsettomuudesta taas ei voi puhua kun tietää että se voi olla toiselle kipeä asia. Jos te nyt haluatte vetää homot tähän, niin en ole koskaan täällä homoja huomannut hokemassa että haluan panna miehiä vaikka olen mies, mitä hittoa te muut olette heteroita, heterous on helvettiä, ja älkää painostako koko ajan minua muuttumaan heteroksi...

"En tunnista ongelmaa omassa elämässäni, joten sitä ei voi olla olemassa." AP

Vierailija
13/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, eihän tämä ole ollut yleispalsta kovin pitkään. Muutama vuosi sitten tällä oli lähinnä vauvakuumeilijoita ja äitiyslomalaisia eli Vauva-lehden lukijakuntaa ja taistelut oli tyyliä kertokäyttövaipat vs. kestovaipat, kantoliina vs. kantoreppu jne. Muutos tapahtui oikeastaan sen jälkeen kun Iltiksessä oli uutisoitu tissi- ja alapääketjuista. Sen jälkeen Vauva-palsta "kuoli".

Vierailija
14/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten vela jännittävän ja kiireisen elämänsä keskellä vauvapalstailee. Ehkä se elämä on oikeasti sitten jotain ihan muuta.

Lisäksi tämä vauva-aiheinen päänauonta on ihan käsittämätöntä, eikö veloilla ole omaa järjestöpalstaa, jossa voi hakea vertaistukea pahaan oloonsa? Tämä palsta oli aikoinaan ihan erilainen ja paljon mukavampi, täällä ei ollut oman elämänsä oksentajia siinä määrin kuin nykyään.

Vierailija
15/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En tunnista ongelmaa omassa elämässäni, joten sitä ei voi olla olemassa." AP

En todellakaan usko että on. Jollain voi olla äiti joka toivoo lapsenlapsia ja joka huomauttelee ainoalle lapselleen että tee nyt lapsi, mutta sehän ei ole meidän syy  joilla on lapsia. Suurimmaksi osaksi koko juttu on huomionhakua itselle. Pitää väkisin yrittää keksiä itsestä joku muka erikoinen asia ja leikkiä marttyyriä. Aina on ollut lapsettomia ihmisiä, myös vapaaehtoisesti lapsettomia, ei siinä ole mitään outoa.

Vierailija
16/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on oma ryhmä vela-tyypeille. Miksei ne ole siellä? Miksi sitä vela-agendaa pitää julistaa muille? 

Vai onko kyseessä sittenkin sama ilmiö kuin piilohomoilla: "hyi homot on kauheita". Ei tunnusteta mitä oikeasti sisimmässään tuntee?

Vierailija
17/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaus homoihin on usein osuva, kun kyse on velojen kohtelusta. Niin nytkin. AP

Tämän palstan velojen oma käytös ja kommentointi on ollut välillä niin härskiä, että oma suhtautuminen veloihin on muuttunut neutraalista lähinnä negatiiviseksi.

Vierailija
18/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten vela jännittävän ja kiireisen elämänsä keskellä vauvapalstailee. Ehkä se elämä on oikeasti sitten jotain ihan muuta.

Lisäksi tämä vauva-aiheinen päänauonta on ihan käsittämätöntä, eikö veloilla ole omaa järjestöpalstaa, jossa voi hakea vertaistukea pahaan oloonsa? Tämä palsta oli aikoinaan ihan erilainen ja paljon mukavampi, täällä ei ollut oman elämänsä oksentajia siinä määrin kuin nykyään.

Tämä on juuri tätä "yksi surkea vela päivystää palstalla" -ajattelua. Kun ei hahmoteta, että niitä kirjoittajia on ihan hiton monta. Tänään täällä roikun minä ja huomenna joku muu. Ei myöskään ole jotain yhtä mammaa, joka on täällä palstalla aina. Minä ihmettelen, että kun on se elämän suurin onni ja täyttymys siellä kotona niin miksi tuhlaat tähän aikaa, etkä parhaillaankin tarkkaile liikuttuneena lapsesi nukkumista tms.

Vierailija
19/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa on oma ryhmä vela-tyypeille. Miksei ne ole siellä? Miksi sitä vela-agendaa pitää julistaa muille? 

Vai onko kyseessä sittenkin sama ilmiö kuin piilohomoilla: "hyi homot on kauheita". Ei tunnusteta mitä oikeasti sisimmässään tuntee?

Minä en ole facessa ja vaikka olisinkin, vapaahetoislapsetomuus on yksityisasia, josta en kerro esim. työpaikalla. Keskustelen palstalla kymmenistä aiheista, en sen kummemmin "julista kaalilaatikko-agendaakaan, silloin kun keskustelen siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi