Vanhemmille tulee yllätyksenä, miten paljon elintaso laskee lasten myötä?
Minulta jää 2 300 euron nettotuloista tuosta tonni säästöön joka kuukausi, ja elän silti hyvinkin keskiluokkaista lapsettoman kaupunkilaisen elämää brunsseineen ja keskusta-asuntoineen. Ymmärrän kyllä hyvin, että jos olisi pari lasta elätettävänä, elintaso olisi luonnollisesti todella paljon huonompi. Miksi jotkut vanhemmat eivät etukäteen tajunneet, että yhteenkin lapseen menee ansionmenetyksinen hyvinkin parisataa tuhatta rahaa, ja että se voi myös näkyä arjessa jotekin?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta että kallista on.Olenkin nyt onneksi säästänyt 15v. ekaa lasta varten.Ja huhhuh, pelkkiin perustarvikkeisiin on jo mennyt yli 3500v,eikä siis lapsi ole edes syntynyt.
Ööh mitä ihmettä olet oikein ostanut? :D
Ihan perus kamaa:vaunut,kaksi turvaistuinta telakoineen,sängyt,itkuhälyttimet,pumput,roskikset, peitot ja perusvaatteita jne.
Tuossahan kyse on kaksosista. Et silti maininnut kaksosista mitään.
Ei ole elintaso laskenut mitenkään. Palkat ovat nousseet hyvin vuosien aikana, ja kun molemmat vanhemmat on töissä niin en näe mitään ongelmaa. Itselläni jää ylimääräistä sijoitettavaksi pari tonnia joka kuukausi, ja vaimollakin kai jotakin (ainakin pitäisi jäädä).
En kyllä ole huomannut vielä mitään elintason laskua meidän kohdalla. Ehkä sitten, kun lapsi on isompi ja alkaa tarvia ja haluta kaikkea. Sänky ja istuimet yms kirpputorilta ja perusvaatteet, petivaatteet, tuttipullot yms. nyt ei Halpa-Hallista ja citymarketista ihmeitä maksa. Puhelinta ja muita härpäkkeitä tai kalliita harrastuksia lapsi ei tule saamaan ennen kouluikää. Ei muutenkaan tuhlailla mihinkään, eli vaikka rahaa menee nyt enemmän meillä on ennen jäänyt sitä säästöönkin vähintään tonni kuussa.
No miksi sitten aina suututte, kun huomautan että ette te kovin varakkaita olisi, jos ette olisi säästäneet mukeloista... ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta että kallista on.Olenkin nyt onneksi säästänyt 15v. ekaa lasta varten.Ja huhhuh, pelkkiin perustarvikkeisiin on jo mennyt yli 3500v,eikä siis lapsi ole edes syntynyt.
Ööh mitä ihmettä olet oikein ostanut? :D
Ihan perus kamaa:vaunut,kaksi turvaistuinta telakoineen,sängyt,itkuhälyttimet,pumput,roskikset, peitot ja perusvaatteita jne.
Miksi kaksi turvaistuinta yhdelle lapselle? En oo koskaan mun yhdelläkään tutulla pikkulapsen vanhemmalla ollut näin, että olisivat ostaneet useamman turvakaukalon. Ovat ostaneet yhden, jonka ovat kierrättäneet seuraavalle lapselle ja lainailleet sitten muille tutuilleen, joille on tullut perheenlisäystä.
Ei ihmekään, että noin paljon rahaa menee kun noin tuhlailee...
Kyllähän tuossa monikossa oli aika monta muutakin juttua: sängyt, itkuhälyttimet jne. Mutta jos omia palkkatulojaan tuhlaavat niin antaa mennä vaan, Suomen kansantalous (ja Kiinan) kiittää.
Olen täällä väittänytkin, että suomalaisten kohonneeseen elintasoon on virallisten selitysten lisäksi kaksi hyvin merkittävää ja vaiettua syytä:
-lapsiluku
-halpatuonti
Suomalainen sairaanhoitaja asuu omassa asunto-osakkeessa ja matkustelee, koska hänen ei tarvitse maksaa naapurille vaatteiden teosta, vaan voi hankkia ne bangladeshin tuontina ja koska hänen ei tarvitse elättää viittä-yhdeksää lasta.
Ongelmahan tässä on se, että Lasse Lääkärin verotusta kiristetään, koska Lasse ja Sari nostavat kyllä suomalaista palkkaa, mutta eivät halua maksaa suomalaisia palkkoja, vaan mieluummin sitä bangladeshilaista palkkaa.
Minun mielestäni tulevista sukupolvista säästäminen ei myöskään ole mikään uroteko, mutta jätettäköön se tässä yhteydessä uskon asiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään enää kierrätetä lasten tavaroita ja vaatteita? Minä hankin kaksi lasta 80-luvun alussa, en ostanut itse juuri mitään. Sain vanhemmalta siskoltani hänen lastensa tavaroita ja vaatteita omille lapsilleni, samoin muut tutut joiden lapset kasvoivat ulos vaatteistaan, lahjoittivat niitä minulle. Kun taas omat lapset kasvoivat niistä ulos, lahjoitin ne eteenpäin. Osan olin ostanut uutena ja annoin ne pois.
Samoin ostin lasten pyörät käytettyinä.Ei silloin ollut merkillä väliä. Nykyään lapsetkin pitää pukea hienon merkin vaatteisiin. Ja lastenrattaat pitävät olla tietyn merkkisiä.
Hyvin pärjättiin kahden lapsen kanssa vaikkei oltu varakkaita. Tavallista kotiruokaa syötiin, ulkona syötiin muutaman kerran vuodessa.
Nykyään liian monella on tapana hienostella, ei ihme että rahaa palaa.
Kai tajuat että tässä ei nyt puhuta vauvanvaunuista, taaperoiden vaatteista tai eskarilaisen polukpyöristä.
No itselle ei tullut yllätyksenä. Minulla oli säästössä 4000e, kun tulin raskaaksi. Sitten kissa sairastui vakavasti ja lääkärilasku oli 1200e, mies jäi työttömäksi ja piti muuttaa uuteen asuntoon, jonne takuuvuokra 800e. 2000 meni yhtäkkiä muualle ja mieskään ei saanut tuloja samanlailla. Joten aika köyhäksi sitä itsensä tuntee nyt kun lapsi teilu 1-v, kun kaikki säästöt menneet ja erottu miehen kanssa ja kituuttelen kotihoidon tuella kun en nyt heti samassa rytäkässä halua lasta hoitoon viedä kun oerhe hajosi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton tietää kaiken hinnan mutta ei minkään arvoa. Rakkautta omaan lapseen ei rahalla korvata.
Miksi lapsia tekevät sitten narisvat niiden kalleudesta täällä??
Auts. Upea servaus! Oikeasti, naurahdin ihan.
Näin varakkaana ihmisenä on kiva kun on joku jolle jättää miljoonaomaisuutensa. Perillinen pitää aina olla.