Akateemiset; onko teillä muita kuin akateemisia ystäviä?
Vai onko siis myös esim kaupan kassana/kampaajana/siivoojana työskenteleviä tuttavia ja ystäviä? Miten sujuu kanssakäyminen?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan en voisi katsoa mitään rasistiraksamiestä. Lähinnä siis ennakkoluulottomissa ja korkeasti koulutetuissa naisporukoissa hengaan.
No huhhuh.
Mulla on ystävinä vain akateemisia, mutta panen vain työläisiä, koska he osaavat sen homman paremmin.
t. KirvesMies
On kyllä. - Mutta myös mm. siellä kaupankassalla on yksi akateeminen ystäväni, joten ei se akateemisuus ole aina sanellut sitä, missä ovat töissä.
miksi ei olisi? Ei tutkinto määritä esim. kuinka hyväntahtoinen tai moraalisesti oikeamielinen ihminen on.
Arvostan ihmisiä riippumatta heidän asemastaan tai koulutuksestaan. Minulla ei kyllä ole yhtään ystävää.
T. VTT
On ei-akateemisia kavereita ja ei mitään ihmeteltävää moisessa.
Vierailija kirjoitti:
En lajittele ihmisiä koulutuksen mukaan. Ystävät ovat ystäviä, eivätkä käveleviä tutkintotodistuksia.
Sitähän ei kysytty.
Ei kysytty arvoja ja arvostuksia, vaan yksinkertaisesti: onko akateemisilla ei-akateemisia ystäviä.
Vaikeuksia hahmottaa kysymystä ilman omia asenteitaan? Sinä itse heitit luokkapelin mukaan, ei aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan en voisi katsoa mitään rasistiraksamiestä. Lähinnä siis ennakkoluulottomissa ja korkeasti koulutetuissa naisporukoissa hengaan.
En ole erinomaisen kiitettävä selvinnäkijä tai muu ylitietäjä, mutta sen näen selkeästi ystäväpiirissänne on yksi mätäomena ja vahavsti ennakkoluuloinen hengaaja. Tunnetko sinä hänet? - Miten luulet, että häntä kestetään, joukossa jos hän jatkaa olemalla yhtä ennakkoluuloinen.
On ihan amisduunareita. Parasta seuraa. Ei tarvitse päteä ja puhua kaikesta helvetin muka tärkeästä.
Vierailija kirjoitti:
Tahatonta ironista komiikkaa
Edellytykset ystävyydelle on muualla kuin koulutuksessa. Noin puolet ystävistäni on amiksen/AMK:n käyneitä, ja sekin lienee olosuhteiden tulos kun yliopistossa yleensä tutustuu yliopistossa opiskeleviin.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Ennakkoluulottomuus taitaa olla piireissäsi aika nimellistä, jos vetäiset yhtäläisyysmerkit ei-akateemisuuden ja rasismin välille. Olen itse akateeminen, ystävinä avarakatseisia ja hauskoja ihmisiä - niin duunareita kuin tohtoreitakin. Mieluummin ystävänä fiiksu duunari kuin kusipäinen akateeminen.
Olen vasta opiskelija, mutta minulla on kaksi kaveria, jotka ovat olleet kavereitani lapsesta asti. Toinen on akateeminen ja toinen on roskakuski. Hankala nähdä miten valmistuttuani en olisi enää näiden kaveri.
Täytyy tosin sanoa, että tuon akateemisen kanssa olemme olleet aina paremmin samalla aaltopituudella ja hän on paras ystäväni jos yksi pitää valita, vaikka näemmekin nykyään harvoin. Arvostan kuitenkin molempia yhtä paljon ja molempien kanssa on paljon mahtavia hetkiä ja aina tavatessa on hauskaa. Arvelisin kuitenkin paremman kaverin aseman tulevan lähinnä siitä, että olin lapsena enemmän tekemisissä tämän akateemisen kanssa ja opin häneltä paljon, koska hän on minua vanhempi. Tämä toinen kaveri oli lapsuudessakin kaverini, mutta emme tavanneet yhtä paljon ja emme yhtä monipuolisesti varmaankin siksi, että tavallaan en tarvinut muita kavereita kuin tuon yhden, koska hänen kanssaan pystyi tekemään lähes kaikkea mitä halusin tehdä. Teini-iän loppuvaiheessa olin paljon tekemisissä juuri tämän ei-akateemisen kaverin kanssa ja meillä oli mahtavia reissuja.
Olen muuttanut opiskelun perässä, joten luonnollisesti tunnen täältä lähinnä vain yliopisto-opiskelijoita. Synnyinpaikkakunnallani sen sijaan juuri kukaan kaverini ei ole akateeminen. Heidän kanssaan en ole juurikaan enää tekemisissä, mutta se johtuu lähinnä etäisyydestä, eikä suinkaan heidän koulutustaustastaan. Toisaalta suuri osa heistä ei ehkä olisikaan minulle hyvä kaveri enää. Tietyt kaverit tulevat tietyssä vaiheessa elämää ja sitten kun tuo vaihe päättyy, niin heidän kanssaan ei välttämättä ole juuri mitään yhteistä. Kaikista parhaat reissut aikuisuuden kynnyksellä minulla oli yhden tietyn porukan jälkeen, mutta en ole nähnyt heitä kertaakaan lukion päättymisen jälkeen, josta on jo melkein kymmenen vuotta. Muistot ovat minulle tärkeitä, mutta en näe heidän tapaamisessaan oikein mitään järkeä. Se olisi varmasti aika vaivaannuttavaa, koska ei meillä loppujen lopuksi ollut muuta yhteistä kuin hauskan pitäminen ja nuoruudesta nauttiminen. En koskaan edes halunnut tavata näitä ihmisiä kaksistaan, vaan oltiin aina koko porukalla liikkeellä.
Ystävät on pääasiassa akateemisia, sillä muutin opiskelemaan kauas lapsuudenpaikkakunnalta, ja sen aikaiset ystävät on suurimmaksi osaksi elämä kuljettanut eri suuntiin. Ne lähimmät vielä jäljellä olevat olivat lukiossa samanlaisia hyviä oppilaita, jotka siis myös menivät yliopistoon.
Puoliso ja sukulaiset on suurelta osalta duunareita, joten niitäkin lähipiiristä löytyy.
Puolisoni ja serkkuni ja sisarukseni ovat amislaisia ja pidän kyllä heitä ystävinäni. Sen sijaan muita ystäviä minulla ei ole kuin akateemisia: töiden kautta tavattuja nykyisiä ja entisiä kollegoita sekä entisiä opiskelukavereita. Kouluaikaiset ystävät ovat kaikki kadonneet kuka minnekin ajanvirtaan.
Ei ole, eikä tule.
Miksi ihmeessä olisi? Kun on kerran korkeammalle oksalle päässyt miksi palaisi vapaaehtoisesti takaisin maantasalle sittisontiaisten joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Ja kerro vielä, että yyhteinen esikuvanne ja aattellienn esikuvanne on Laura Huhtasaari nyt ja ikuisesti, niin ymmärrän taas paremmin, miksi raksamiehet tuntuvat vierailta joukkoonne.