Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En suostu enää menemään huvipuistolaitteisiin.

Vierailija
27.07.2017 |

En törmäilyautoja suurempiin. Liian monta onnettomuusvideota olen muutamassa vuodessa nähnyt, etten enää luota niihin. Sama homma basehyppyjen ja benjihyppyjen kanssa. Ei ikinä. Vaikka monet noista onnettomuuksista on tapahtunutkin köyhemmissä maissa, niin täytyy muistaa, että ne laitteet on silti ihmisten suunnittelemia ja tekemiä. Ne on tekemisissä fysiikanlakien kanssa ja mikä tahansa tekninen vika voi aiheuttaa häiriökäyttäytymisiä ja kuolemantapauksia. Sortuuhan siltojakin jatkuvasti maailmalla. Olisi tosi pelottava ajatus jos esim. Lintsin Space shot laitteeseen tulisi joku vika..

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teint eui i halua enää huvipuistoon, asutaan Tampereella. Se aika näköjään mennyt ohi. Meitä aikuisiakaan ei kiinnosta.

Vierailija
22/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätkö myös väliin autolla ajamisen? Meinaa se, että joudut auto-onnettomuuteen on huomattavasti suurempi, kuin että jotain tapahtuisi sinun ollessa huvipuistossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiossa tapahtunut onnettomuus oli siinä mielessä erilainen, että kyseessä oli "liikkuva" huvipuisto, joka on aina hetken jossain kaupungissa ja sit jatketaan eteenpäin. Kyllähän maalaisjärkikin sanoo, että riski onnettomuuksille kasvaa, kun koko ajan puretaan ja kasataan laitteita. Tuskin testauskaan on aina yhtä perusteellista kuin normihuvipuistoissa. Ainakin erilaisia laiminlyöntejä tapahtuu paljon helpommin. 

Vierailija
24/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä onnettomuus nyt on tapahtunut?

http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005304522.html

Jutussa alempana video onnettomuudesta (ei herkille)

Vierailija
25/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätätkö myös väliin autolla ajamisen? Meinaa se, että joudut auto-onnettomuuteen on huomattavasti suurempi, kuin että jotain tapahtuisi sinun ollessa huvipuistossa. 

No en todellakaan meinaa, ei tässä siitä ole kyse. Tarvitsen joka päivä autoa esim. työmatkoissani. Auto on minulle hyödyllinen ja tärkeä laite ja olen siitä valmis maksamaan ja myös ottamaan riskin, että joutuisin onnettomuuteen. Huvipuistolaitteissa on aina riski, että joutuu onnettomuuteen, mutta en koe saavani niistä mitään. Tarvitsen autoa, mutta en tarvitse sitä tunnetta, jota laitteista tai benjihypystä jotkut saavat. Se on turhaa riskinottoa. -ap

Vierailija
26/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tapahtunut yli 60 vuoden aikana kolme kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joista yksikään ei johtunut tahattomasta virheestä tai laiteviasta, vaan uhrien laiminlyönneistä selkeitä turvallisuussääntöjä kohtaan. Loukkaantumisia on tapahtunut kourallinen, joista käsittääkseni yksikään ei ole ollut vakava (onko jollain tästä laajempaa tilastoa?). Laitteiden jumittumisia tapahtuu silloin tällöin, mutta on äärimmäisen harvinaista että tämä aiheuttaisi vaaraa matkustajille.

Jos täällä sattuisi huvipuisto-onnettomuuksia yhtä "paljon" kuin yhdysvalloissa, väkilukuun suhteutettuna pitäisi kuolemantapauksia olla keskimäärin 1kpl 10 vuodessa. Ja siellä rapakon takanakin todennäköisyys kuolla huvipuistolaitteeseen on noin sata kertaa pienempi kuin riski kuolla lento-onnettomuudessa.

Tilastollisesti juuri hurjimmat laitteet ovat myös turvallisimpia, sillä käytännössä ne ovat myös uusimpia eli teknisesti kehittyneimpiä (turvallisuusjärjestelmät mukaanlukien) ja mekaanisesti vähiten kuluneita. Vaarallisimpia? Maailmanpyörät...

Ja juu, huvipuistojen johdolla on ihan hirrrrveät paineet pitää laitteet käynnissä turvakytkimet ohitettuna. Sillä mikään ei tuo asiakkaita niin tehokkaasti kuin puiston omista laiminlyönneistä johtuvat onnettomuudet :D

Vierailija
27/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin saunassa käyn, vaikka siellä on kuollut yksi venäläinen.

Vierailija
28/34 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle meinasi käydä niin space shotissa monta vuotta sitten, että mun istuimen turvapuomia ei muistettu laittaa. Yritin sanoa siitä, mutta siinä hälinässä se työntekijä ei kuullut. Onneksi sitten jonosta joku huusi sille työntekijälle, että multa puuttuu se turvapuomi.

Miksi et laittanut itse turvapuomia? Sen saa itsekin laitettua.

29/34 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle meinasi käydä niin space shotissa monta vuotta sitten, että mun istuimen turvapuomia ei muistettu laittaa. Yritin sanoa siitä, mutta siinä hälinässä se työntekijä ei kuullut. Onneksi sitten jonosta joku huusi sille työntekijälle, että multa puuttuu se turvapuomi.

Aika huonosti on silti asiat jos huvipuistolaitteissa jokainen joutuu kikkailemaan niissä laitteissa. Oletushan on, että nämä turvallisuusasiat hoidetaan puolestasi.

Vierailija
30/34 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintsiin ja Särkikseen ehkä vielä just ja just luotan. Mutta mihinkään kiertäviin tivoleihen etc. en tod. Puhumattakaan siitä, että päästäisin lapseni sellaisiin laitteisiin.

Vierailija
31/34 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basbarduu90 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huonosti on silti asiat jos huvipuistolaitteissa jokainen joutuu kikkailemaan niissä laitteissa. Oletushan on, että nämä turvallisuusasiat hoidetaan puolestasi.

Oletus on että jokaisessa laitteessa itse laitetaan turvapuomi, työntekijä sitten vielä tarkistaa että ne on kiinni. Mutta esimerkiksi Linnanmäen Vuoristorata, jäätkö siinäkin odottamaan että työntekijä tulee laittamaan puomin kiinni vai käytätkö 2 sekuntia omaa aikaasi ja teet sen itse?

Ja tuossa mainitussa Space Shotissa turvapuomin saa painettua alas ja kiinni hyvin helposti itsekin. Sitten vielä turvavyö puomiin kiinni.

Vierailija
32/34 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty enään meneen huvipuistolaitteisiin. Mun pää menee ihan "coocoo":ksi eli sekaisin. Kerran huusin kesken laitteen täysillä APUA kun en tiennyt missä olen enään.

-nainen28-

Vierailija
33/34 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi jumalavita. Luuletko todella, että se laite lähtisi yhtään mihinkään mikäli yksikin turvapuomi on auki? Äly hoi, älä jätä. 

Miksi ei voisi tuollaista vikaa tulla? Ne onnettomuudethan johtuu aina näistä vioista mitä ei voi tulla.

Valtaosa näistä onnettomuuksista tapahtuu ihmisten järjen puutteen takia. Ei noudateta turvallisuusohjeita ja availlaan turvalaitteita että saadaan moikattua kavereita ym. Esimerkiksi se Suomessa maailmanpyörästä tippunut ja kuollut kaveri oli yrittänyt kiivetä seuraavaan vaunuun kun laite oli liikkeellä.

Vierailija
34/34 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti vuoristoradat ovat erittäin turvallisia. Yhdysvaltain kuluttajatuotteiden turvallisuuskomissio (CPSC) ilmoittaa, että 134 huvipuistovierasta tarvitsi sairaalahoitoa vuonna 2001 ja että huvipuistolaitteissa tapahtuu keskimäärin kaksi kuolemantapausta vuosittain. Six Flagsin tutkimuksen mukaan 319 miljoonaa ihmistä vieraili huvipuistoissa vuonna 2001. Tutkimuksessa sanottiin että huvipuistovierailijan mahdollisuus loukkaantua kuolettavasti huvipuistolaitteessa on yksi 1,5 miljardista. Näin ollen loukkaantumisriski ajettaessa huvipuistoon on suurempi kuin käymisellä huvipuistolaitteissa.