Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka säästävät: heille elämä on "joskus sitten"

Vierailija
27.07.2017 |

Itse en tod edusta tuollaista elämäntapaa ja näkemystä. Elämä on nyt ja rahansa voisi käyttää huonomminkin kuin tuottaa sillä iloa itselle ja muille. Puhumattakaan että talous on pidettävä käynnissä.

PS
Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Mutta kun saattaa tulla tilanne, että sitä rahaa tarvitaan tosissaan jo ennen sitä. Esimerkiksi työttömyys, vakava sairastuminen, puoliso kuolee äkisti ja oletkin sitten yksi vastuussa talosta ja lapsista, yms. Kyllä sellaisessa tilanteessa ne säästöt kummasti helpottaa elämää.

Juuri näin. Onneksi olen säästänyt pahan päivän varalle, kun se huono päivä osui kohdalle. Mies kuoli ja jäin kahden lapsen kanssa yksikseni makselemaan isoa asuntolainaa. Se vielä olisi puuttunut, jos tässä tilanteessa pitäisi murehtia taloudellisesta toimeentulosta. t. nuorileski

Tämän vuoksi kannattaa ottaa henkivakuutus, etenkin jos on lapsia ja talovelkaa. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.

Vaikka se henkivakuutus olisikin, niin on ne omat säästöt silti hyvä olla olemassa. Jos mies olisikin "vain" sairastunut ja joutunut työkyvyttömäksi.

Vierailija
62/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan päivän varalle kannattaa säästää, mutta sekin voi mennä neuroottiseksi liioitteluksi. Tiedän pariskunnan, joka ei vesimaksujen pelossa halua enää käydä suihkussa. Normaali maalaisjärki, säästäväisyys ja kohtuullisuus ovat ihan hyviä ohjenuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa mitään kiksejä kalliiden vaatteiden shoppailusta tai extreme-elämyksistä. Käytän arkeen sen mitä tarvitaan ja elän perheeni kanssa hyvää elämää, meidän näköistä elämää. Säästöön menee tietty summa joka kuukausi ja sen lisäksi jää vielä ylimääräistä rahaa.

Mukaansa täältä ei kukaan saa mitään mutta minusta se on hyvää elämää että voidaan halutessamme lasten kanssa käydä kylpylässä tai Lintsillä tai tehdä kesälomareissu. Tai jos lapsi joutuu sairaalaan, voin jäädä palkattomalle vapaalle. Tai jos minä perheen ainoana huoltajana sairastun, pärjätään silti.

Vierailija
64/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauksia ja kodinkoneita varten on luottokortit! Sitäpaitsi vain jääkaappi on todella tärkeä kodinkone.

Hlö vakuutukset ja esim kotivakuutus on pelastaneet minut "yllätyksiltä".

Vierailija
65/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti ap on todennäköisesti ostanut oman asunnon, koska vuokralla asuminen on ääliömäistä rahan polttamista. Tämän olen ollut huomaavinani kaikista jotka ei osaa säästää.

Vierailija
66/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tavoite on saada eläkeikään mennessä velaton asunto ja 100000e edestä säästöjä. Toki voin tarvita rahoja jo aikaisemminkin, mutta onhan sitten mistä ottaa. Ja jos kuolen ennen, lapset saa perintöä.

Tuon tavoitteen saavuttamiseksi mun ei tarvi tinkiä mistään ja elän nytkin. Säästöt luo turvaa.q

Köyhien lohdutukseksi tuo sanonta 'käärinliinoissa ei ole taskuja'

Minusta se sanonta on vähintään yhtä paljon heille, jotka ovat ylipihejä säästäjiä. Että mitä tarkoitusta varten sitä pottia kerää, kun ei sitä saa mukaansa kuitenkaan.

Vierailija
67/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia

Mutta ne voi antaa linnuille ja mehiläisille

Ansaitsen parempaa

Mä haluun rahaa

Vierailija
68/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mihin ihmiset saavat tuhlattua rahansa. Asumiskulut joo, mutta muuten, mihin se raha valuu? Ruokaan ei mene hirveästi, matkustaa voi nykyään melko halvalla. Ostatteko paljon materiaa vai mitä?

Vierailija
69/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti ap on todennäköisesti ostanut oman asunnon, koska vuokralla asuminen on ääliömäistä rahan polttamista. Tämän olen ollut huomaavinani kaikista jotka ei osaa säästää.

Ja toinenon veroprosentin toima korottaminen, että saa paljon veronpalautuksia. Mutta tilille säästäjät ja sijoittavat ovat niitä idiootteja heidän mielestään.

Vierailija
70/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mihin ihmiset saavat tuhlattua rahansa. Asumiskulut joo, mutta muuten, mihin se raha valuu? Ruokaan ei mene hirveästi, matkustaa voi nykyään melko halvalla. Ostatteko paljon materiaa vai mitä?

We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.

Kyllähän sitä rahaa saa palamaan kaikenlaiseen onnen tavoitteluun. Ennen ihmisillä oli ne huonekalut jotka naimisiin menon jälkeen oli satuttu ostamaan, kun jotain hajosi, hankittiin korvaaja tilalle. Nykyään täälläkin kyllä saa tietää, mikä lattiamateriaali tai sohvatyyny on jo wt, viiden vuoden välein kamat kiertoon ja uutta tilalle. Kertakäyttövaatteetkin ovat halpoja, mutta pienistä puroista kertyy isoja summia.

Vierailija
71/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri juuri paasasi lapsiperheiden kaltoinkohtelusta ja ruoan kalleudesta. En ihmettele näkkärilinjaa, kun on tietysti ostettu niin iso ja kallis talo kuin suinkin on varaa ja maksetaan kahta autolainaa katumaastureista. Sähkö ja bensa maksaa, yhyy. Toista lasta kuskataan ratsastamaan ja toista jääkiekkoilemaan satoja kilometrejä viikossa. Mökkikin tietysti löytyy, syyslomalla käytiin etelässä ja hiihtolomalla ja pääsiäisenä suunnataan Lappiin. Tämä keskiluokkainen kadehtii avoimesti meidän yh-siivoojaa, joka asuu kaupungin vuokrakaksiossa. ”Pakollisten” menojen jälkeen saattaa jäädäkin käteen enemmän rahaa.

Vierailija
72/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan keskimääräisesti ja laitan joka kk 500 euroa säästöön. Se mahdollistaa unelmani kuten ulkomaan matkat ja kodin remontit. Ei meillä olis ikinä varaa lähteä ulkomaille jos joka penni pitäisi tuhlata samantien kun se tulee tilille. En koe eläväni sitku elämää, säästöihin kosken kyllä jos tarve tulee. Tilillä on tällä hetkellä 10 000 euroa ja nyt tuli yllättävä autonhankinta, onneksi voin sen ostaa nyt helposti.

Itse olen 24v mies, salkussa 20k, aspilla 6k, säästötilillä 2k. Tienaan n.2400e nettona ja yritän säästää siitä n.1000e/kk. En kitsaile elämässä, vaan käyn ulkomaillakin 3 tai 4 kertaa joka vuosi & ravintolassa vähintään kerran kaksi kuussa. Miksi minun pitäisi tuhlata vielä enemmän eikä säästää? En tarvitse enempää kuin nyt kulutan ja sijoittamisen kautta minun on mahdollista myöhemmin elämässä siirtyä enemmän pois työelämästä nauttimaan vapaa-ajasta, reissaamisesta, (hope so siunaantuu) lapsien kanssa olemisesta etc. 

Miksi siis säästäminen olisi synti jos minulla on tällä hetkellä kaikki mitä tarvitsen?

Vierailija
73/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarvii säästää että sitten eläkepäivillä on rahaa"

"Eläkepäivillä sitten ehtii"

Nuo ovat puolisoni perheen tärkeimmät hokemat. Siitä huolimatta, että yksi porukasta kuoli jo kauan ennen eläkeikää. Minä, hirveä tuhlaripaska, haluan elää tässä ja nyt. Se ei poissulje sijoittamista, puskurirahastoja sun muita, mutta ilmeisesti kaikenlainen elämästä nauttiminen on väärin.

Vierailija
74/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen ollut säästäväinen! Jäin 60-vuotiaana työttömäksi, pienipalkkaiselta alalta. Työuran viimeisten vuosien työttömyys pienentää eläkettä tuntuvasti, onneksi on säästöjä ja niin raadolliselta kuin kuulostaakin, omat iäkkäät vanhempani tulevat jättämään minulle perintöä jonkin verran. Ei siis tarvitse mennä mihinkään toimeentulotukiluukulle. Ja jos en ehdi kaikkia varoja käyttää, niin jääpähän sitten lapsilleni jotain - he tulevat tarvitsemaan rahaa vanhuuden turvaksi myös.

Vierailija
75/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän rahaa, mutta elän mielestäni tässä hetkessä. Käytän tuloistani sen verran mitä tarvitsen, ostan mitä mielin ja hemmottelenkin itseäni, loput laitan syrjään. En ole millään näkkileipädieetillä tulevaisuuden vuoksi. En säästä mihinkään tiettyyn tarkoitukseen, vaan pistän pähkinöitä syrjään pahan päivän varalle, jotta elämäni ei ihan joka myllerryksestä menisi sekaisin ja sairastumiset ja muut yllätykset eivät aivan heti keikauttaisi venettäni. Minulle tilillä oleva raha ei ole painolasti, joka on pakko laittaa palamaan, se vain on siellä ja jonakin päivänä sille voi olla käyttöä.

Juuri näin itsekin ajattelen. Olen myös miettinyt, mitä jos palkkani olisi vaikka satasen tai viisi sataa pienempi. Tarkoittaisiko se minulle, että "lopettaisin elämästä"? Tuskin.

Voin siis aivan hyvin elää "hyvinä aikoina" alle tulojeni aivan kuin tuloni olisivat pienemmät ja nauttia elämästä kuin eläisin, jos en olisikaan saanut sitä viimeisintä palkankorotusta ja säästää ne rahat ja nauttia siitä sitten, jos tulee rahoille suurempi tarve kuin juuri tänään.

Tämä! Olen keski-ikäinen, keskiluokkainen ja keskituloinen - en missään nimessä varakas. Siirryin tekemään lyhennettyä työaikaa, koska halusin enemmän aikaa omalle elämälleni. Aluksi stressasin sitä, tulenko varmasti toimeen 1/5 pienemmillä bruttotuloilla. Nyt muutaman kuukauden jälkeen huomaan, että  pienemmilläkin tuloilla voin käydä silloin tällöin elokuvissa, syömässä ulkona, ostan silloin tällöin uuden vaatteen (tarpeeseen) ja ehdin harrastaa paljon aiempaa enemmän. Harrastukseni vaatii enemmän aikaa, kustannukset ovat melko kiinteät kuitenkin.  Ja edelleen laitan palkkapäivänä indeksirahastoon "pähkinöitä". Minun ei ole pakko käyttää jokaista ansaitsemaani euroa, mutta elämänlaatuni ei siitä kärsi mitenkään. 

Vierailija
76/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan tarkoitti säästävillä köyhäilijöitä. Siis sellaisia, jotka eivät voi mennä syömään ystävänsä synttäreillä ravintolaan (itse maksaen), vaan menevät sinne kahville, koska haluavat säästää. Eräs You tube kanavaa pitävä nainen (austr.) esim. kertoi miehensä kanssa tehneensä noin.

Tosin sitten he sanoivat seuraavassa videossa ostavansa Teslan Model 3:n, sen 35 000:n, joten ivät hekään kaikkialla säästä.

Ja olivat maksaneet jonkun useamman kymppitonnin lainan 7 vuodessa yksillä tuloilla (perheessä on viisi lasta). En kyllä tajua, miten ahdistavaa ois kituuttaa ja köyhäillä ihan kaikessa, että saa Teslan.

Vierailija
77/77 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminenkin voi olla osa hetkessä elämisen parantamista. Ainakin minusta tämä hetki tuntuu paremmalta, kun edessä on turvallisuutta. Olisi paljon uhkaavampi olo, jos tämän kuun menojenkin jälkeen ei olisi vähän ekstraa jemmassa.

Sekä säästämistä että tuhlaamista voi pitää ongelmana, kun se on ääripäässä. Liikaa pihistelemällä vahingoittaa tätä hetkeä ja överituhlaamisella tulevaisuuttaan. Kumpikaan ei ole hyvä.

Itseltään voi kysyä: jos kuolisin huomenna, harmittaisiko minkä kaiken ostamisesta olen luopunut? Jos harmittaisi -> säästä vähemmän. Tai voi muistella, onko nykyisessä rahatilanteessa joutunut tilanteisiin, joissa olisi kannattanut olla enemmän säästöjä. Jos kyllä, niin todennäköisesti joutuu jatkossakin -> säästä enemmän.

Ihanteellisinta on löytää säästämisen ja rahankäytön suhteen optimi, jolla saavuttaa parhaan elämänlaadun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi