Terveysneuvontapuhelin 10023 antoi väärää tietoa! Järkyttävää!
Soitin tuohon kuuluisaan terveysneuvontapuhelimeen, koska minulle jäi sairaalassa epäselväksi, mitä vauvamme alhainen pH arvo merkitsi. Pelkästin, että kyse oli hapenpuutteesta. Meille synnytyksessä sanottiin, ettei hapenpuutetta tullut, vaikka pH oli 7.
Terveysneuvontapuhelimessa sanottiin, ettei pH:lla ole mitään tekemistä hapenpuutteen kanssa, ei syytä huoleen.
No, juttelin sen jälkeen yhden lääkärin kanssa, joka sanoi, että nimenomaan hapenpuutetta se pH-arvo kuvaa. Hän oli sitä mieltä, että vauva kannattaisi käyttää varmuuden vuoksi lastenlääkärillä.
Eikö ole järkyttävää, että näin väärää tietoa voivat terveydenhoitajat antaa!
Haluan varoittaa tällä, jotta ette usko sokeasti, mitä siellä sanotaan, vaan käyttäkää omaa järkeä myös!
Olen ihan tyrmistynyt, kun tuosta ei voi kai valittaakaan mihinkään.
Kommentit (45)
Vierailija:
ja äiti miettii mennäkö lastenklinikalle vai ei näytille. Ei siksi, että vatvottaisiin vanhoja juttuja.
Oletpa tyhmä, nro 3. Kyse on tuoreesta jutusta. Ja vaikka kyse olisikin vanhasta jutusta, eihän VIRHEELLISTÄ tietoa saa antaa kunnallisen viranomaisen ylläpitämästä terveysneuvontapalvelusta!
Vierailija:
Vierailija:
ja äiti miettii mennäkö lastenklinikalle vai ei näytille. Ei siksi, että vatvottaisiin vanhoja juttuja.Oletpa tyhmä, nro 3. Kyse on tuoreesta jutusta. Ja vaikka kyse olisikin vanhasta jutusta, eihän VIRHEELLISTÄ tietoa saa antaa kunnallisen viranomaisen ylläpitämästä terveysneuvontapalvelusta!
Eipä ne sielläkään voi ihan kaikesta tietää, ja varsinkin jos siellä on joku terveydenhoitaja vastaamassa. Ei tuollaisia voi kaikkia tietää, kun ei niiden kanssa ole tekemisissä. Mutta se on minustakin väärin, että vastaa, jos ei tiedä. Olen itse terveydenhoitaja ja olen tehnyt paljon puhelinneuvontaa, mutta periaatteeni on aina ollut, että jos en tiedä, sanon sen suoraan ja haluttaessa otan selvää. Tokihan sitä on sitten saanut useamman kerran kuulla olevansa tyhmä, epäpätevä ja vaikka mitä, kun ihmiset eivät sitäkään siedä, että kaikkia vastauksia ei saa kuin pyssyn suusta.... Tiedän silti tyyppejä, joiden itsetunto ei kestä sitä, että heidän ammatitaitoaan kyseenalaistetaan, joten he sitten vastailevat jotain vaikka oikeasti eivät yhtään tietäisi. Kurjaa.
Kaikki lastenlääkäritkään eivät ole ajan tasalla joistkin jutuista.
Jos veroeuroille ei pystytä antamaan vastinetta, sitten kannattaa mennä Jenkkityyliin?
Mutta niin kauan, kun me itse rahoitamme terveyspalvelumme, on meidän saatava myös kunnon palvelua. Ja jos emme saa, ei se vakuutus poista sitä epäkohtaa.
Minusta olisi pitänyt sanoa, ettei tiedä, jos ei tiedä. Olisin silloin kysynyt apua ajoissa muualta. Nyt luotin siihen, mitä minulle sanottiin.
Luottamukseni horjuu nyt myös synnytyssairaalaa kohtaan. Siellä väitettiin, ettei meillä tullut hapenpuutetta synnytyksessä, vaikka pH oli vain 7. Se oli matala monta päivää synnytyksen jälkeen.
Vierailija:
Eipä ne sielläkään voi ihan kaikesta tietää, ja varsinkin jos siellä on joku terveydenhoitaja vastaamassa. Ei tuollaisia voi kaikkia tietää, kun ei niiden kanssa ole tekemisissä. Mutta se on minustakin väärin, että vastaa, jos ei tiedä. Olen itse terveydenhoitaja ja olen tehnyt paljon puhelinneuvontaa, mutta periaatteeni on aina ollut, että jos en tiedä, sanon sen suoraan ja haluttaessa otan selvää. Tokihan sitä on sitten saanut useamman kerran kuulla olevansa tyhmä, epäpätevä ja vaikka mitä, kun ihmiset eivät sitäkään siedä, että kaikkia vastauksia ei saa kuin pyssyn suusta.... Tiedän silti tyyppejä, joiden itsetunto ei kestä sitä, että heidän ammatitaitoaan kyseenalaistetaan, joten he sitten vastailevat jotain vaikka oikeasti eivät yhtään tietäisi. Kurjaa.
Eikä valittaa kun hoitoalan ihmiset seuraavan kerran lakkoaa.... Se on vaan tosiasia, että alalle ei enää hakeudu älykkäitä ja paljon asiaa nopeasti omaksuvaa jengiä, koska vähänkin älliä omaavat ihmiset lähtevät paremmin palkattuihin tehtäviin. Itsekin olen näin tehnyt. Jos ei hoitoalan palkkoja saada paremmiksi, on ihan turha odottaa hyvää ja ammattitaitoista palvelua, edes yksityisiltä markkinoilta.
Vierailija:
Voi voi. Jokainen vastuunsa tunteva
Soitin numeroon siksi, että olemme nyt kotona vauvan kanssa. Synnytin sairaalassa tietenkin, meillä oli uhkaava hapenpuute, mutta sitä ei tullut, näin sairaalasta sanottiin. Unohdin koko jutun, mutta sitten eräs lääkäri ihmetteli, miksi vauvan kehitys on hidasta ja eihän kyse voi olla cp-vammasta. Lääkäri kysyi, oliko synnytyksessä hapenpuutetta. Sanoin ensin että ei, mutta sitten kävin läpi nuo synnytyspaperit ja huomasin tuon pH-arvon. Soitin synnytyssairaalaan, mutta siellä ei osattu sanoa mitään, kun ei ollut ketään meitä muistavaa juuri nyt paikalla. Halusin jutella asiasta heti jonkun ammattilaisen kanssa, koska huolehtuin ja siksi soitin puhelimeen. Se on tarkoitettu ihan sitä varten, että saa soittaa hädässä.
Nro 17: Kasva aikuiseksi.
Minäkin ajattelin, että olisivat varmaan ohjanneet meidät jatkotutkimuksiin sairaalasta, jos hapenpuute olisi tullut. Arvojen perusteella hapenpuute näyttäisi olevan, mutta sairaalassa sanottiin synnytyksen jälkeen, että hapenpuutetta ei ollut. Ristiriita tässä on. Ap
Kuopuksella oli 7,1. Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta, että olisi
jotenkin huono arvo. Normaali, ihana tyttö!
Vierailija:
Kuopuksella oli 7,1. Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta, että olisi
jotenkin huono arvo. Normaali, ihana tyttö!
asioita, että ei terveyskeskustasoinen terkkari voi tietää. Olisit soittanut sinne osastolle, missä ph otettiin, siellä hoitajat taatusti tietää
jatkaa. Eli tietenkään ei olisi saanut vastata jos ei tiedä, mutta on varmaankin sekoittanut asian jotenkin päässään, kun terkkarissa pH juttuja katsellaan vähän eri kantilta (ei verestä). Ja ei ole varmaan ollut sairaaalassa aikoihin hommissa, jos ikuna. Tietty kannattaa antaa palautetta, että olisivat tarkempia
Vierailija:
asioita, että ei terveyskeskustasoinen terkkari voi tietää. Olisit soittanut sinne osastolle, missä ph otettiin, siellä hoitajat taatusti tietää
Vasta sen jälkeen soitin terveysneuvontapuhelimeen. Kyllä kai nyt terveydenhoitoalan peruskoulutukseen kuuluu opetalla, mitä happo-emästasapaino ihmisellä tarkoittaa. Sehän on aika perusjuttuja kuitenkin. Sitä paitsi minun oli pakko kysyä apua jostain, jotta saisin varmuuden siihen, kannattaako meidän mennä tään takia jatkotutkimuksiin lääkäriin. Ap
Pajonko olivat BE, pCO2 ja pO2? Tuloksiin vaikuttaa myös se, otettiinko näyte napaverilaskimosta vai -valtimosta.
Lääketieteen sarka on niin leveä ettei yksi yhminen millään hallitse kaikkea sitä tietoa. Jos ovat sairaalasta kotiuttaneet niin sieltä myös ohjeet jaetaan. Mikset soittanut sairaalan osaston lääkärille?? Ja onko tuolla tiedolla yhtään mitään muuta merkitystä kuin mielenkiinto kun kerran kotona olette ja neuvolan asiakkaana oletan?
tuon asian puitteissa ainakaan ole. Hidas kehitys ei johdu tuosta. Toki se täytyy selvittää, että mikä syynä hitaaseen kehitykseen, mutta siinäkin tulee muistaa, että jokainen lapsi on yksilöllinen ja vaihtelua on paljon ihan normaalin rajoissa.
terveysneuvontapuhelimen mukaanhan teillä ei ole mitään hätää, arvot normaalit, eikös sairaalassa olisi mokattu jos teidän olisi pitänyt mennä jatkotutkimuksiin mutta teitä ei niihin ohjattu.
Minä siis monasti saanut asiallista palvelua terveysneuvontapalvelusta.
ja äiti miettii mennäkö lastenklinikalle vai ei näytille. Ei siksi, että vatvottaisiin vanhoja juttuja.