Minua RAIVOSTUTTAA taloyhtiön "pihanhoito"!
Ruohonleikkuun vielä hyväksyn, vaikken siitä tykkääkkään, koska tiedän sen olevan tärkeä toimenpide pihan käyttökelpoisuuden ylläpitämiseksi. Tosi kiva, että se hoidetaan taloyhtiön toimesta, ettei meidän rivarivuokralaisten tarvitse itse.
Mutta nyt raivostuttaa. Juuri äsken täällä kävi talonmies huitomassa ympäriinsä siimaleikkurin kanssa, ja hän veti kaikki pihan kauniit kukat aivan matalaksi! Siis takapihaltani, jonne ei edes näe kukaan muu kuin minä itse ja minun asunnossani oleilevat ihmiset. Kukat eivät olleet siellä kenenkään häiriönä ja ne kasvoivat pienessä rykelmässä ikkunani alla. Näin aamupäivällä talonmiehen siistivän etupihaa, mutta luulin, että hän ottaisi vain lipputangon ja pyykkinarujen vieressä olevat pitkät heinät. Sitten silmäni vältti hetkeksi kun menin vessaan, ja palatessani näin hänen sipaisseen myös takapihani kukat. Ne olivat juuri aloittamassa kukkimisen, ne olivat kauniita! Minä pidin niistä ja olin ollut niin iloinen siitä, kun ne levisivät naapurin pihalta minunkin puolelleni. Tätä kukkaterrorismia ei ole harjoitettu lainkaan aiempina kesinä.
Tiedän, että tuohon voi olla joku järkevä syy. Kyseessähän voi olla vaikka vaarallinen vieraslaji, joka täytyykin hävittää (vaikkakin siinä tapauksessa kannattaisi kai mieluummin hävittää nuo saman lajin kukat, jotka kasvavat kymmentä metriä kauempana, vallaten talon takaisesta rinteestä n. 20-30 neliömetrin kokoisen alueen). Mikä minua kuitenkin eniten risoo on se, että nuo jättävät aina kaikki jätteensä pihoille lojumaan. Ruohonleikkuujätteet jätetään aina lojumaan pitkin pihoja, ja nyt täällä on sitten paksu kerros katkottuja kukkiakin. Perhana soikoon, jos on pakko tuhota nättejä juttuja, niin siivoaisivat edes jälkensä!
Kannattaako tästä pistää palautetta esim. isännöistijälle?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Joku jo ehdottikin kierrätyskeskusta ruukkujen hankintaan. Itse olen kasvattanut perunaa, papuja, kesäkurpitsaa, retiisejä ja salaatteja rautakaupan mustissa laastipaljuissa. Maksavat jonkun hassun euron. Reiät pohjaan ja se on siinä. Bonuksena vielä kantokahva. Paremmin se pottu siinä kasvaa kuin järtipalsamin vieressä huonossa maassa.
Maksaa ne paljon enemmän kuin muutaman hassun euron, lisäksi multa maksaa. Miten voi olla tollanen rivitalo, että joku vaan tulee sun pihalle leikkaamaan ruohoa ilman lupaa ja istutksia ei saa laittaa. Outoo
Hohhoijjaa...köyhällä piano. Myy se ja osta siemeniä. Vähemmällä vuodatuksella saattaisi mennä juttu läpikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Niitä kukkia voi laittaa esim ruukkuihin, laatikoihin ja amppeleihin.
No voi pyhä yksinkertaisuus, kun minun pihaltani katkotaan kukkia, jotka eivät häiritse ketään ja jotka rehottavat meidän pihojemme ulkopuolellakin niin, ettei pelkästään pihalta katkominen auta yhtään mitään, ja sen lisäksi leikkuujätteet jätetään lojumaan.
No voi pyhä yksinkertaisuus, nytkö se on MINUN piha kun aikaisemmin se oli vuokratontti!
Oma piha oma lupa, oma tupa oma lupa. Että jospa nyt sitten tunkisit ne kitinät hanuriisi.
Vierailija kirjoitti:
Se on taas se aika kesästä kun kaikki pitää "siistiä". Suomessa on kesää 2-3 kuukautta enkä ymmärrä miksi sitä pitää vihata niin paljon, että kesän kaunis rehevyys pitää "siistiä" pois ja jäljelle jää vain kaikkea muuta kuin kaunis sotku. Koskee erityisesti tienvarsia.
Tienvarsien siistiminen on turvallisuuskysymys, koska villiintyneet rehut estää liikenteessä näkyvyyden. Turvallisuus voittaa hetkellisen rumuuden.
TOSI tärkeä asia.
Esim. tässä tilanteessa olisi voinut ensin hillitä sen oman raivon ja miettiä asiaa eri näkökulmista. Minkälaisia syitä voi olla että kasvit leikataan? Mitä motiiveja leikkaajalla olisi tehdä se vain minun kiusakseni? Jos ajattelee järjellä, onko todennäköistä että pihansiistijä saa nautintoa kasvien tuhoamisesta, vai voiko olla että yrittää tehdä hyvää?
Voiko olla että kasvilla on jotain huonoja puolia -> selvitä mitä->googlaa tai kasvikirja-> pysäytä leikkaaja ja kysy miksi leikkasi sinun pihaasi? -> kysy voiko seuraavalla kerralla jättää jonkun alueen pihastasi rauhaan?
Tuolla tavalla asiaan olisi saatu mahdollisesti ratkaisu ja ehkä osa pihastasi olisi jäänyt seuraavalla kerralla rauhaan. Nyt vain murjotat siellä ja kohta on taas oma piha sileä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jo ehdottikin kierrätyskeskusta ruukkujen hankintaan. Itse olen kasvattanut perunaa, papuja, kesäkurpitsaa, retiisejä ja salaatteja rautakaupan mustissa laastipaljuissa. Maksavat jonkun hassun euron. Reiät pohjaan ja se on siinä. Bonuksena vielä kantokahva. Paremmin se pottu siinä kasvaa kuin järtipalsamin vieressä huonossa maassa.
Maksaa ne paljon enemmän kuin muutaman hassun euron, lisäksi multa maksaa. Miten voi olla tollanen rivitalo, että joku vaan tulee sun pihalle leikkaamaan ruohoa ilman lupaa ja istutksia ei saa laittaa. Outoo
No biltemassa esim 6,5 euroa 40 litrainen ja pitää se multa kukkapenkkiinkin ostaa jos penkin haluaisi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No biltemassa esim 6,5 euroa 40 litrainen ja pitää se multa kukkapenkkiinkin ostaa jos penkin haluaisi laittaa.
Maassa on jo multaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Niitä kukkia voi laittaa esim ruukkuihin, laatikoihin ja amppeleihin.
No voi pyhä yksinkertaisuus, kun minun pihaltani katkotaan kukkia, jotka eivät häiritse ketään ja jotka rehottavat meidän pihojemme ulkopuolellakin niin, ettei pelkästään pihalta katkominen auta yhtään mitään, ja sen lisäksi leikkuujätteet jätetään lojumaan.
No voi pyhä yksinkertaisuus, nytkö se on MINUN piha kun aikaisemmin se oli vuokratontti!
Oma piha oma lupa, oma tupa oma lupa. Että jospa nyt sitten tunkisit ne kitinät hanuriisi.
Sun logiikalla vuokranantaja voisi ilmeisesti mennä myös asunnon sisälle ja järjestellä siellä paikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikalla vuokranantaja voisi ilmeisesti mennä myös asunnon sisälle ja järjestellä siellä paikat.
Hah no enemmän sillä omistajalla on valtaa sanoa siihen että kaadetaanko asunnosta jokin seinä vaiko ei kaadeta. Vuokralainen siinä sitten vain vikisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taas se aika kesästä kun kaikki pitää "siistiä". Suomessa on kesää 2-3 kuukautta enkä ymmärrä miksi sitä pitää vihata niin paljon, että kesän kaunis rehevyys pitää "siistiä" pois ja jäljelle jää vain kaikkea muuta kuin kaunis sotku. Koskee erityisesti tienvarsia.
Tienvarsien siistiminen on turvallisuuskysymys, koska villiintyneet rehut estää liikenteessä näkyvyyden. Turvallisuus voittaa hetkellisen rumuuden.
TOSI tärkeä asia.
Pelkkä risteysalueiden "siistintä" riittäisi. Muualla täysin tai melko turhaa ja rahan haaskausta myös. Puhumattakaan jostain pikkuteistä, aina ne kynsitään rapakolle kesken kauneimman kukinnan. Luulis isännillä olevan parempaakin tekemistä. Ajaisivat pusikoitumisen estämiseksi joskus syksyllä vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TOSI tärkeä asia.
Pelkkä risteysalueiden "siistintä" riittäisi. Muualla täysin tai melko turhaa ja rahan haaskausta myös. Puhumattakaan jostain pikkuteistä, aina ne kynsitään rapakolle kesken kauneimman kukinnan. Luulis isännillä olevan parempaakin tekemistä. Ajaisivat pusikoitumisen estämiseksi joskus syksyllä vasta.
Olet kyllä ihan pihalla tästä asiasta.
Kapeilla pikkuteillä on tosi tärkeää ettei esim. mutkissa ole rehevää kasvustoa peittämässä näkyvyyttä, koska mutkan takana voi olla yllättäen jalankulkija, pyöräilevä lapsi tai muu este.
Usko pois, kukaan ei jaksaisi teidenvieruksia niittää ellei se olisi oikeasti hyödyllistä ja aidosti edistäisi turvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, se on jättipalsami.
Miksi se pitää juuri nyt sitten tänä kesänä kitkeä, eikä minään aiempana kesänä? Miksei hullu leviäminen ole aikaisemmin heitä häirinnyt? Miksei sitä voi kitkeä jo alkukesästä, niin ettei vuokralaisille ehdi syntyä turhia toiveaatoksia siitä, että takapihalla voisi loppukesästä olla nättejä kukkia? Miksei sitä hävitetä kaikkialta yhdellä kertaa, vaan ainoastaan siitä yhdestä paikasta, missä se on toivottu vieras? Miksi niitä edes kiinnostaa meidän takapihojemme rikkakasvit, kun ei niitä näe muut kuin asukkaat, jotka eivät saa tehdä puutarhoissaan mitään, mikä edellyttäisi rikkakasvien poistoa?
Minua vain ärsyttää ihan tolkuttomasti. Rakastan kukkia, ja kun en itse saa niitä tänne istuttaa, niin näistä luonnonkukista on ollut minulle sentään jotain iloa.
Koskaan kuullut ruukkupuutarhoista joita ihmiset luovat vaikka parvekkeilleen ja terasseilleen jos omaa pihaa ei ole?
Ihan oikein toimittu. Nyt ei ole kukkaa niin ei siemenistä leviämään. Ei rikkakasveja säästellä ja tuosta on vielä haittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa on jo multaa.
Jos se on jokin nurmikonkaltainen, niin ei kovin hyvää maata minkään kasvatukseen. Tuollaisen vuokrarivarin pihalle tuskin on kovin hyvää maata laitettu. Useimmat syötävät kasvit tarvitsevat menestyäkseen muuta kuin nurmikkoon kaivetun montun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TOSI tärkeä asia.
Laki asettuu rikkaruohojen ihastelijoiden edelle, tienvarret ja pihat KUULUU siivota. Ap, lue varsinkin viimeinen lause lakipykälästä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780669
10 §
Tontinomistajan velvollisuutena on pitää katu puhtaana tontin rajasta kadun keskiviivaan saakka, kuitenkin enintään 15 metrin leveydeltä.
Kadun kulmauksessa tontinomistajan puhtaanapitovelvollisuus ulottuu 1 momentin mukaan puhtaana pidettävän alueen ulkorajojen leikkaukseen saakka
Tontinomistaja ei ole velvollinen pitämään puhtaana ajoradan vastakkaisella puolella olevaa pyörätietä tai jalkakäytävää. Jos katualueella on istutus, ei istutusaluetta lueta kuuluvaksi siihen alueeseen, jonka tontinomistaja on velvollinen pitämään puhtaana. Tällaisessa tapauksessa ulottuu tontinomistajan velvollisuus pitää katu puhtaana enintään 24 metrin etäisyydelle tontin rajasta. Istutuksen kautta tontille johtavat kulkutiet on tontinomistajan kuitenkin pidettävä puhtaina. Edellä tässä momentissa säädetystä poiketen tontinomistajalle kuuluu enintään 3 metrin etäisyydelle tontin rajasta ulottuvan, tonttiin välittömästi rajoittuvan viherkaistan ja ojan alueella roskien poistaminen, muu puhtaanapito ja kasvillisuuden siistinä pitäminen. (15.7.2005/547)
Seuraavalla kerralla kun et saa tehdä niinkuin haluat, tarkoitan lähinnä mihin on laillinen tai haittaa tuova este, opettele ottamaan tieto vastaan ja käsittelemään sitä. Äläkä kerro marttyyrimaisesti elämäsi seksitarinaa selitykseksi, koska se tuskin liittyy aiheeseen, noloa. Zemppiä loppukesän kukkaruukkuistutuksiin! (tai vaikka kumisaapas-kattila-kukkasommitelmiin).
Vierailija kirjoitti:
" ...minulla ei ole perhettä eikä ystäviä..."
Miksiköhän?
Tämä nyt oli jo ilkeä kommentti. Ei yksinäisyys ole minkään yksittäisen asian syy, vaan paljon suurempi yhteiskunnallinen ongelma ja yksilön tragedia.
t. toinen ystävätön keski-ikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä outoa on siinä, ettei toisen omistamalle maalle saa tehdä omia istutuksia? Se piha kun ei ole sun, jos olet vuokralainen.
Rauhoittukaapa nyt ap ja muut :D Ei kai yhdestä rikkakasvista tarvitse vääntää riitaa. Valitettavasti nyt näiden kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, ap, ettet saa pitää rikkakukkiasi. Mutta on täällä annettu ihan ystävällisiäkin vinkkejä omien kukkien kylvämiseen :) Täällä nyt aina puhutaan suoraan ja vähän lytätäänkin, että saadaan itselle parempi mieli. Älä siitä lannistu. Laita kukkia kasvamaan ja nauti kesästä, sekä siitä ettei sinun tarvitse leikata nurmikkoa! ;)