Miksi lasten pitää saada sotkea?
Olen ravintola-alalla töissä ja todella usein lapsiperheen tullessa syömään odotan kauhulla, mihin kuntoon se pöytä jää kullannuppujen jälkeen.
Tahmatassut läpsivät pöydät ja tuolit täyteen rasvaisia kädenjälkiä, ruokaa ja roskia heitellään lattialle ja limua kaatuu. Etenkin rasvaiset kädenjäljet tuoleja myöten on ihan normisettiä lapsiperheen jälkeen. Ihan oikeastiko mammat antavat kotonakin lasten lääppiä rasvaisilla käsillä aivan kaikkea?
Tietysti aspana siivoan jäljet, mutta että olen iloinen, jos joskus harvoin lapsiperheen jäljiltä jää siisti pöytä. Näinkö opetatte lapsille käytöstapoja?
Kommentit (5)
Koska meijjän janigabedderi on uniikki lumihiutale. Siksi.
Kyllä sitten on joka toisen perheen lapsi uniikki lumihiutale... Olen itse lapseton, mutta parikin työkaveria, jotka ovat äiti-ihmisiä tätä ovat taivastelleet
Ap
Miksi nykyään aspat valittavat kaikesta ja maksava asiakas on kaiken pahan alku ja juuri? Maksavaa asiakasta kohtaan ei ole pienintäkään arvostusta, vaikka se jos mikä takaa työpaikat. Kuka enää viitsii lähteä ravintolaan ja käyttää palveluita, kun seuraavana päivänä voi lukea somesta, kuinka asiakkaat häiritsevät ja sottaavat.
Ennen kuin tulee vettä niskaan, olen lapseton ja liike-elämässä yli 30v.
Sottaisuuden kanssa, on ravintolalla peiliin katsomisen paikka, sillä kaikki kulut on minimointi.
Tuotakaan ongelmaa ei olisi, jos ravintolalla olisi pöydällä kunnon pöytäliinat ja kankaiset ruokalautasliinat, jotka imevät rasvaa ja kosteutta ja tietysti pöytäliina vaihdetaan jokaisen ruokailijoiden jälkeen, niin kuin oli vielä 90-luvulle asti.
Nyt pöydät ammottavat tyhjyyttään kunnon pöytäliinoista ja on vain pienen pienet paperiservetit. Ei ihme jos rasvaa on kaikkialla.
Mutta lopettakaa se ainainen valitus, kun ihan itse olette ammattinne valinneet.
Arvasin, että joku tulee valittamaan ammatinvalinnasta. Kuten sanoin, tietysti työni aspana on siivota jäljet. Minä heilutan kyllä rättiä, mulle maksetaan siitä.
Mutta en voi olla ihmettelemättä, millaisia sottapyttyjä nykyajan lapsista opetetaan. Joo, lapset sotkee, mutta nykyään on harvinaista, ettei lapsiperheen jälkeen pidä mennä siivoamaan pöytää rikkalapion kanssa. Kyllä niitä kouluikäisiä voisi valistaa, ettei ravintolassakaan saa heitellä ranuja ja pihvinpaloja lattialle sekä katsoa, ettei se 4v tahmi koko loosia.
Helpottaisi meidän työtämme, kun on muutenkin hektinen ala. Olen aina hirvittävän ilahtunut, jos lapsiperheen jälkeen on suht siisti pöytä. Pari kertaa ovat lapset jopa kiittäneet ruuasta, sellaisesta tulee aina mukava mieli!
Toisinaan on parempi antaa lapsen sotkea, kuin vaihtoehtoisesti antaa hänen huutaa puoli tuntia täyttä kurkkua. No parempi kai olisi, jos tuollaisen lapsen ruokkisi jossain muualla mutta aina ei voi toimia vain muiden parasta ajatellen.
Ja kyllä, toiset lapset sotkevat kotonakin ja toisinaan aikuisiltakin saattaa limut kaatua pitkin pöytää kun yrittää estää lasta sotkemasta. Lapsille kun harvoin menee mikään oppi yhdellä kertomalla perille asti, niin tapakasvatuskin vie oman aikansa.