Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö yläasteikäisten osata huolehtia ruokailuistaan itsenäisesti

Vierailija
26.07.2017 |

Kesäloman aikana, jos toinen vanhempi on kotona?
Mielipiteenne?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako avaus sitä että pitää osata tulla syömään tai ottaa kaapista ruokaa kun on nälkä vai sitä että pitää valmistaa omat ruoat?

Kyllä meillä kaikki onnistuvat yläasteikäisiltä kun on sanottu mitä ruokaa tekevät tai kerrottu että kaapissa on valmiina. Toisaalta jos kotona ollaan niin mielellään kyllä syödään samaan aikaan ja tehdään ruoka.

Vierailija
2/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin, että vanhemmalta tulisi jonkinlainen ohjeistus lapselle miten toimia. Esim. Olen koko päivän ataljeessani töissä, lämmitä eilistä ruokaaa kun tulee nälkä. Meidän perheessä oletus olisi, että yksi lämmin ruoka ainakin syötäisiin yhdessä, muuten teini voisi käydä jääkaapilla miten haluaa.

Eli ei pidä hoitaa itsenäisesti paitsi jos jotain muuta on sovittu. Pitäisin lasta myös hieman tyhmänä, jos illalla valittelisi nälkäänsä, eikä mitään tajuaisi syödä päivän aikana itsenäisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se kotona oleva vanhempi tekee? Mitä tarkoitat itsenäisesti? Yläasteikäinenkin tarvitsee vanhemman läsnäoloa, tukea ja ohjausta mutta pystyy jo varmasti valmistamaan helppoja ruokia.

Vierailija
4/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vanhemman hommana on tehdä ruoka.

Vierailija
5/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän itsensä osaa ruokkia, mutta en olettaisi hänen tekevän sitä ruokaa.

Kun meidän pojat ovat pitkän päivän tai yön yli kotona, niin ruokarahalla syövät pakastepizzaa. Siis itse haluavat niin.

Vierailija
6/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi.

Yläasteikäisen pitäisi osata tehdä helppoja ruokia itse. Turha luulla että kokkailu tulisi mieleen ennen kuin nälkä yllättää. Tämän ikäiselle tytölle ja kaiken ikäisille pojille sekä miehille pitää ilmoittaa mihinkä aikaan sitä ruokaa pitää alkaa puuhastelemaan.

Eli laita hänen puhelimeen hälytys.

Vierailija
7/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat vanhemmat kesän kotona mutta lounaan tekee kuka ehtii. Munakkaita, salaatteja, lämpimiä voileipiä, tuoreita sämpylöitä jne. 15v kokkailee oikein hyvin kuten jo tähänkin saakka. Meillä lapset on aloittaneet keittiössä omasta halustaan jo pienenä.

Kun on kavereineen kylillä tai stadissa syö siellä.

Vierailija
8/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarkoittaa: Ruoka on valmiina, joko eilistä tai juuri valmista, lasten pitäisi itsenäisesti tulla ruoka-aikana syömään ilman kehoitusta. Kyllä vai ei?

Vierailija
9/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tarkoittaa: Ruoka on valmiina, joko eilistä tai juuri valmista, lasten pitäisi itsenäisesti tulla ruoka-aikana syömään ilman kehoitusta. Kyllä vai ei?

Jos on kiveen hakattu ruoka-aika, tuon ikäinen osaa tulla kotiin tai ilmoittaa, jos ei tule ruoka-aikaan kotiin syömään. Pöytään ei kuitenkaan kenenkään pidä osata ilman erillistä pyyntöä käydä. Miksi lasten pitäisi osata tulla syömään telepatian voimalla, kun harvan puolisokaan siihen kykenee?

Vierailija
10/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko sille lapselle kerrottu milloin ruoka-aika on ja että tuolloin pitää olla paikalla? Ja onko tuo ruoka-aika silloin kun lapsi on hereillä?

Meillä yleensä laitetaan viesti että ruoka on klo 16, tuu silloin syömään. Ja lapsi tulee, tai sitten sovitaan että lämmittää itse ruoan myöhemmin kun tulee uimasta. Aika joustavasti mennään. Välillä lounas on jo syöty silloin kun teini vielä nukkuu, ei herätetä.

Vierailija
11/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... meillä kolme teinipoikaa, eikä he kyllä tule. Pitää kutsua.

Ja jos pelaavat, niin pitää huomauttaa puoli tuntia aiemmin myös. Peliä kun ei voi lopettaa kesken.

Vierailija
12/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 13v lähtien mulla oli stockmannkortti, pappa betalar, ja tein aika usein paitsi omat ruuat niin myös muiden edestä kun spagettia tai mitä lie jäi yli. Tosin olin ainoa lapsista johon luotettiin tommosen kortin edestä, muilla liikaa kiusausta lähteä ostamaan kaikkea typerää.

M40

Vierailija
13/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteesta.

Välillä vanhemmat tekevät ruoan, välillä voi patistaa lasta tekemään ruoan (ton ikäisen pitäisi jo muutamia perusruokia kyetä tekemään, ja aina hyvä opetella).

Jääkaapista voi myös löytyä eilistä ruokaa, jota varmasti osaa itse lämmittää. Joskus meidän äiti ollut laiska, ja sovittu, että syödään mitä kaapeista löytyy (yleensä kaapeissa oli aina pitsaa, ranskalaisia ja kalapuikkoja, nuudelia, vihanneksia, pastaa), siitä sitten loihtimaan mitä jaksaa tehdä. Ja tämä ei siis yhtään haitannut, kyllä mulle teininä maistui ranskalaiset ja kalapuikot mainiosti, samoin kuin maissi ja kirsikkatomaatit.. :)

Vierailija
14/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vanhemman kuuluu huolehtia lapsistaan.

Vierailija
15/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päivällisaika kello 19.00. Ei ole kukaan jäänyt vielä ilmoittamatta pois pöydästä.

Lapset tekevät keskiviikkoisin päivällisen. Vanhemmilla on kummallakin silloin pidempi työpäivä ja tullaan kotiin juuri päivällisaikaan.

Vierailija
16/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko sille lapselle kerrottu milloin ruoka-aika on ja että tuolloin pitää olla paikalla? Ja onko tuo ruoka-aika silloin kun lapsi on hereillä?

Meillä yleensä laitetaan viesti että ruoka on klo 16, tuu silloin syömään. Ja lapsi tulee, tai sitten sovitaan että lämmittää itse ruoan myöhemmin kun tulee uimasta. Aika joustavasti mennään. Välillä lounas on jo syöty silloin kun teini vielä nukkuu, ei herätetä.

Mihin aikaan pääsette töistä, kun syötte noin aikaisin?

Oma työpäiväni päättyy neljän ja viiden välillä. Kotiin tulen kaupan kautta n.17.30. Mies tulee vähän myöhemmin.

Vierailija
17/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yläaste-ikäisenä usein jo ruuat itse ja aamupalat oli pitänyt jo vuosia kasata omin kätösin jos halusi syödä. Miten uusavuttomia lapsia teillä oikein on?

Vierailija
18/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan pääsette töistä, kun syötte noin aikaisin?

Oma työpäiväni päättyy neljän ja viiden välillä. Kotiin tulen kaupan kautta n.17.30. Mies tulee vähän myöhemmin.

Aloituksessahan kerrottiin että vanhempi on kotona. Ei minusta klo 16 ole kovin aikainen lounasaika näin lomallakaan. Ihan kivasti saa nukkua.

Vierailija
19/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi.

Yläasteikäisen pitäisi osata tehdä helppoja ruokia itse. Turha luulla että kokkailu tulisi mieleen ennen kuin nälkä yllättää. Tämän ikäiselle tytölle ja kaiken ikäisille pojille sekä miehille pitää ilmoittaa mihinkä aikaan sitä ruokaa pitää alkaa puuhastelemaan.

Eli laita hänen puhelimeen hälytys.

Olipa hölmö kommentti. Ensiksikin aikuinen - jopa se mies - pystyy kyllä ilman holmoamista ruoan tekemään jos vaan haluaa. Toiseksi: Lapsille pitää sanoa, että aloitata ruoan tekemisen klo 12 niin saatte ruoan uunista klo 13:30. Ei siinä mitään hälytyksiä tarvita ja lapsetkin oppivat ottamaan vastuuta.

Vierailija
20/22 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jos tulee nälkä ennen kuin ehdin tehdä lounasta niin lapset voi jääkaapista syödä jotain tai tehdä itse ruuan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan