Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla eteisvärinää?

Keijo
25.07.2017 |

Niin. Voiko olla eteisvärinä, jos pulssi kuitenkin tunnusteltaessa on tasainen ja verenpainemittarikin näyttää pulssin normaalisti (ei erroria ja laitteen pitäisi myös varoittaa epätasaisesta pulssista, vaikka ei mikään erityisen kallis olekaan)?

Rinnassa tuntunut jo reilun viikon tärinää/värinää. Kärsin kyllä myös paniikkihäiriöstä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
2/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulosta siltä. Mutta jos ekg auttaisi mielenrauhaan niin pyydä päästä selliaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteisvärinä harvemmin on jatkuvaa, siis normaaliterveellä aikuisella. Se yleistyy vasta eläkeiässä, yleensä. Se tulee jaksoittain. Kuinka pitkään tuntemukset jatkuvat kerrallaan? Oletko mitannut pulssia silloin, kun rinnassasi tuntuu "lepatusta"?

Sekä eteisvärinän että harvinaisemman eteislepatuksen aikana normaalit toimintakuntoiset kotiverenpainemittarit ilmoittavat kyllä rytmihäiriöstä.

Samoin kyllä nuo tunnistaa pulssista, jos osaa pulssia kokeilla.

Onko sinulla muuten todettu ikinä rytmihäiriöitä? Voisit käydä lääkärillä juttelemassa, holter-mittauksellahan tuo helposti olisi selvitettävissä. En tosin ihan usko, että sinulla on tuossa eteisvärinästä kyse, jos et ole koskaan itse pulssin huomannut olevan heikko ja epätasainen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
4/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen täsmentää: iäkkäillä ihmisillä eteisvärinä voi olla jatkuvaa, mutta nuoremmilla se yleensä siis tulee jaksoittain.

Vierailija
5/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteisvärinä harvemmin on jatkuvaa, siis normaaliterveellä aikuisella. Se yleistyy vasta eläkeiässä, yleensä. Se tulee jaksoittain. Kuinka pitkään tuntemukset jatkuvat kerrallaan? Oletko mitannut pulssia silloin, kun rinnassasi tuntuu "lepatusta"?

Sekä eteisvärinän että harvinaisemman eteislepatuksen aikana normaalit toimintakuntoiset kotiverenpainemittarit ilmoittavat kyllä rytmihäiriöstä.

Samoin kyllä nuo tunnistaa pulssista, jos osaa pulssia kokeilla.

Onko sinulla muuten todettu ikinä rytmihäiriöitä? Voisit käydä lääkärillä juttelemassa, holter-mittauksellahan tuo helposti olisi selvitettävissä. En tosin ihan usko, että sinulla on tuossa eteisvärinästä kyse, jos et ole koskaan itse pulssin huomannut olevan heikko ja epätasainen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Nyt tuntemukset ovat kestäneet pari päivää yli viikon ajan, aamusta iltaan. Kun kokeilen pulssia lepatuksen aikana, yritän oikein erottaa vaihteleeko se, enkä siltikään oikein saa selvää olisiko siinä mitään poikkeavaa. Jos on, se olisi sitten kyllä todella minimaalista. Muiden kokeillessa kaikki sanovat pulssin olevan täysin normaali.

Ei ole koskaan todettu rytmihäiriöitä. Olen käynyt muutamassa lepo-ekg:ssa, mutta muistaakseni niiden aikana minulla ei ole koskaan ole ollut mitään tärinöitä tai muita tuntemuksia ja ne ovat olleet kunnossa. Verikokeet ovat aina olleet kaikin tavoin ok. Olen 34-vuotias, en polta, juo tai ole ylipainoinen. Verenpaine on yleensä 120-125/75-80 ja kolesteroli on kohdillaan, eikä minulla ole diabetesta.

Vierailija
6/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja muljahduksia tulee toisinaan, mutta ei siis mitenkään päivittäin tai muuta.

Vierailija
7/8 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös makuuhuoneen-, vessan-, keittiönvärinääkin. ;D

Vierailija
8/8 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös makuuhuoneen-, vessan-, keittiönvärinääkin. ;D