Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Keliaakikot! Halpa, terveellinen ruokavalio - mitä syödä?
25.07.2017 |
Sain muutama kuukausi sitten diagnoosin ja vuosia jatkuneet monimuotoiset oireet ovat vihdoin alkaneet helpottaa. Olen ollut töissä viime vuoden, joten en ole niin paljon miettinyt ruokakulujani, lähinnä totutellut uuteen ruokavalioon rauhassa. Pian kuitenkin palaan takaisin elämään opiskelijabudjetilla, joten nyt on aika alkaa miettimään tarkemmin elämisen kuluja.
Eli, mitä kannattaisi alkaa ostamaan, millaisia ruokia tehdä? Miten kalliiksi tulee esimerkiksi gluteenittoman leivän leipominen kotona, kannattaako vain jättää leipä kokonaan pois ruokavaliosta?
Kaikki vinkit ovat todella tervetulleita! :)
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Jos on tiukka budjetti, vähentäisin tosiaan aika radikaalisti leivän syöntiä: se on kallista niin itse tehtynä kuin ostettunakin (ainakin jos haluaa leipoa vähänkään ravitsevaa). Näkkileipää on ihan kohtuuhintaista ja toki silloin tällöin voi leipoa itse tai ostaa tuoretta leipää.
Kulloisenkin kauden parhaat kasvikset ovat edullisia ja herkullisia. Palkokasveilla saa ruokaisuutta sekä täysjyväviljan vähäisyydestä johtuen puuttumaan jääviä vitamiineja ja hivenaineita. Kasviksista saa myös kuitua, jonka saanti vähenee. Siemenet ja pähkinät ovat myös hyvä lisä, mutta eivät kovin edullisia (ainakaan ravitsevammat pähkinät). Jos voit käyttää kauraa, puhdaskaurahiutaleet ovat jo ihan ok hintaisia - ja puuro hyvää!
Gluteenittoman pastan hinta on tullut alas aika kivasti, eli jos sitä himoitset niin siihen sinulla varmasti on varaa :)