Paljonko laihduttaisit mitoilla 157 cm/59,5 kg/vy 73 cm?
Vielä viisi vuotta sitten painoin 51 - 53 kg. Painoa on vuosien mittaan kertynyt, ja nyt vaa'an lukema on 59,5 kg. Käyn keskimäärin kahdesti viikossa salilla tekemässä lihaskuntoharjoittelua, lisänä arkiliikuntaa jonkin verran ja pari pidempää kävely- tai pyörälenkkiä viikon aikana. Syön kasvisruokaa. Haluaisin pudottaa painoa 55 kilogrammaan. Onkohan tuo realistinen tavoite? Olen 29-vuotias. Eniten rasvaa kertyy reisiin ja takapuoleen. Lantio on leveimmältä kohtaa n. 102 cm.
Kommentit (39)
Ei kyllä tuon pituisen naisen tule painaa kiloakaan yli 45 kg.
Toivottavasti kehität myös muita ominaisuuksiasi noin huolekkaasti.
Olen samanpituinen kuin sinä, mutta painan 53 kg. Painoni on minusta oikein hyvä, koska olen jo keski-iän paremmalla puolella.
Vy on varmaan enemmän kuin sinulla. Tosin nuorena minulla oli näillä kiloilla vy 63 cm.
Siihen en taida enää päästä, jos en laihdu johonkin 45 kiloon.
Älkää rakkaat siskot tuijottako sitä vaakaa.
Itse suunnilleen samanpituisena painon eräässä fitnesslajissa kisakunnossa noin 52-53kg ja oma hyvän olon painoni oli n. 61-63kg. Enkä tosiaankaan ollut mikään mörssäri, vaan ihan hippiäinen.
Onko painokilot läskiä vai tiukkaa lihasta? Otatko kuntosalitreenin tosissasi? Joskus näkee ja kuulee, että käydään salilla, mutta minkäänlaisia tuloksia ei näy, kun se touhu on vain jonkinlaista huiskimista. Älä kuuntele noita, jotka vaativat hernekeppiolemusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pituudella ihannepainosi on jottain 45-50 välillä riippuen ruumiinrakenteestasi. Jos olet siro ja kaunis nainen, niin 45kg. Jos olet kuulantyöntäjätyyppiä, niin 50kg.
Höpön-löpön. Tuo voi olla SINUN ihannepainosi. Minulle se sen sijaan tarkoittaisi, etten ole muka ikinä ollut ihanteellisen painoinen. Olen siis nuorena aikuisena painanut 50 - 53 kg, ja tuolloin olin hoikka ja pienikokoinen mutten yhtään treenattu. Nykyään treeni vähän näkyy kropassa, joten ajattelen, että terveellinen ja hyvännäköinen, realistinen paino olisi minulle 54 - 56 kg. Neljän kilogramman pudottaminen ei varmaan ole ihan jäätävän vaikeaa, jos täällä ehdotetaan jopa yli 10 kg:n laihdutusta.
Ap
En oikein usko sinun olevan kovinkaan treenattu, koska treenaava ihminen kyllä tietää oman ihannepainonsa, eikä hänen tarvitse sitä netistä kysellä. Toki jos olet sitä kuulantyöntäjätyyppiä, niin silloin se tukavampi kroppa voi olla nätimpi. Minä lähden aina siitä oletuksesta, että on puhe kauniista naisesta, koska mitä väliä on muiden naisten painolla?
Kuten edellä totesin, motiivini painonpudotukseen on ensisijaisesti terveys, ei ulkonäkö. Suvussa on huomattavan paljon ihan sairaalloistakin ylipainoa ja paljon taipumusta ns. elintaso sairauksiin. Haluan välttää nämä terveysongelmat, pysäyttää painonnousun, ja pudottaa sen verran kuin mihin tavallisen ihmisen on realistista päästä ja missä on vielä helppo pysyä ilman syömisneurooseja.
En harrasta fitnesstä enkä kehonrakennusta. Käyn salilla kahdesti viikossa tekemässä perustasoisen kokovartalotreenin. Lisäulen painoja kyllä, mutta kehittyminen ei ole minulle se olennaisin tavoite vaan tasapainoisen ja funktionaalisen lihaskunnon ylläpito. Ja kyllä, kun nyt olen salilla käynyt viime tammikuusta asti, on ulkonäöllisesti ero entiseen melko selvä. Lihasta ei ole paljon ja näkyvimmin ovat kehittyneet käsivarret, mutta tämäkin on jo jotain sen rinnalla, että aiemmin lihasta ei näkynyt yhtään missään.
Onhan laihduttamisesta tietoa netti pullollaan, mutta keskustelupalstalta saa kuitenkin vertaistukea ja sellaista vähän erilaista näkökulmaa fakta-artikkeleihin verrattuna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko mun kaksoisolento? Kai sulla on rinnanympärys 88cm? :D Teininä painoin 52-53kg ja se kelpaisi nytkin. Paino on vaan jotenkin hirveän tiukasti jämähtänyt tähän 59-60 kiloon, vaikea saada liikkumaan mihinkään suuntaan.
Rinnanympärys 88 cm. :D Melkein samoissa mennään. Pitäisikin perustaa sun kanssa rasvantiristysduo, niin päästäisiin siihen 55 - 56 kilogrammaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vielä viisi vuotta sitten painoin 51 - 53 kg. Painoa on vuosien mittaan kertynyt, ja nyt vaa'an lukema on 59,5 kg. Käyn keskimäärin kahdesti viikossa salilla tekemässä lihaskuntoharjoittelua, lisänä arkiliikuntaa jonkin verran ja pari pidempää kävely- tai pyörälenkkiä viikon aikana. Syön kasvisruokaa. Haluaisin pudottaa painoa 55 kilogrammaan. Onkohan tuo realistinen tavoite? Olen 29-vuotias. Eniten rasvaa kertyy reisiin ja takapuoleen. Lantio on leveimmältä kohtaa n. 102 cm.
Ainakin 9kg
Ok. Laitetaan vielä jatkokysymys syömisestä. Miltä teistä vaikuttaa seuraava esimerkkipäivä ruokien osalta minun painoiselle (59,4 kg) ja mittaiselle (157,5 cm) naiselle, kun tarkoituksena on laihtua 300 - 400 g/vk?
Aamiainen
- maustamatonta soijajogurttia
- banaani
- hunajamelonia
- ripaus manteleita ja
- hieman kaurahiutaleita
Lounas
- täysjyväpasta
- rypsiöljyssä paistettua tofua
- tomaattimurskaa
- kirsikkatomaatteja
- mausteita
Välipala
- Yosa kaurapohjainen rahkavälipala
Päivällinen
- vihersalaatti (kurkku, tomaatti, salaatti)
- valkoisia papuja
- mausteita
Iltapala
- soijapohjaista rahkaa
- metsä mustikoita
Näistä tulee n. 1500 kcal. Proteiineja n. 90 g ja rasvaa hieman yli 52 g. Onko tuo teistä ok vai fiksaisitteko vielä jotain? Viime viikon tosiaan liikuin runsaasti ja söin keskimäärin n. 1720 kcal/päivä, mutta tällä ei tuntunut vielä paino lähtevän laskuun. Tavoitteeni on nyt 55 kg, mutta olen jo tyytyväinen, kun paino on 56 kg. Siinä jo eron huomaa, kun vaatteet tuntuvat paremmilta päällä.
Ap
Samanpituinen olen, ja laihdutin tuosta samasta painosta 54 kiloon, joka mulle on sopivin paino. Olen rakenteeltani harteikas, isorintainen ja leveälanteinen, mutta kapeavyötäröinen. Liian kevyenä näytän nääntyneeltä, ja luut paistavat jo 50-52kg painossa. Toisaalta rakenteeni takia jo parin kilon painonnousu saa mut muistuttamaan elefanttia... Jos olisin siro, sopiva paino olisi varmaan n. 50kg.
No et sä ainakaan lihava ole jos niin luulet
Miksi kysyt muilta???? Päätä itse!
Jos olisin tuollainen päärynämalli kuin sinä kaiketi olet, niin en laihduttaisi välttämättä ollenkaan.
55 kiloa on ihan realistinen tavoite.
Itse olen pari senttiä pidempi, ja noin vuosi sitten painoin 62kg pahimmillani. Laihdutin ja paino putosi 54kg. Tässä lukemassa se on ollut jo hetken aikaa, tavoitteeni olisi -3kg vielä ennen syksyä. Uskon, että onnistun, mutta tietty normaalipainon rajoissa muutamankin kilon painonpudotus on vaikeampaa kuin esim. Ylipainoisella. Ja muista, ettei kukaan muu voi sitä määritellä mikä sinulle olisi hyvä paino. Mutta itsekin lyhyenä kallistuisin tuohon alle 55kg.
Ruokavaliossa ihmetyttää, miksi vegaanisotkuja. Itse syön tavallista sekaruokaa, selkeitä perusraaka-aineita, ja vältän prosessoituja systeemeitä kuten lihankorvikkeita ja kauramaitoja. Lihan valitsen kyllä tiettyjen eettistenkin periaatteiden mukaan. Liika soija ilmeisesti aiheuttaa riskejä kilpirauhaselle, ja omani toimii jo huonosti.
Painoa enemmän miettisin kyllä kehonkoostumusta. Olen itse 156 cm, 56 kg ja siro, mutta lihaksikas. Tarkoittaa suunnilleen:
Rinnanympärys 88-90
Rintakehä rinnan alta 70-72
Vyötärö 68-70 (ennen lapsia mitta oli pienempi, vatsalihakset ovat vähän repsahtaneet)
Lantio 94-96
Ennen kilpirauhasongelmia painoni pysyi matalampana ja rasvaprosentti oli pienempi, mutta olen varsin tyytyväinen vartalooni näinkin. Lihasmassan kannalta on kuitenkin tärkeää syödä riittävästi hyvälaatuista lihaa ja kalaa. Se myös pitää nälkää hyvin.
Olen 160 cm ja painan nyt 58 kg. Pari kertaa takavuosina paino oli 48 kg. Sain arveluita anoreksiasta. Luulen, etta oma ihannepainoni olisi noin 55 kg?
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliossa ihmetyttää, miksi vegaanisotkuja. Itse syön tavallista sekaruokaa, selkeitä perusraaka-aineita, ja vältän prosessoituja systeemeitä kuten lihankorvikkeita ja kauramaitoja. Lihan valitsen kyllä tiettyjen eettistenkin periaatteiden mukaan. Liika soija ilmeisesti aiheuttaa riskejä kilpirauhaselle, ja omani toimii jo huonosti.
Painoa enemmän miettisin kyllä kehonkoostumusta. Olen itse 156 cm, 56 kg ja siro, mutta lihaksikas. Tarkoittaa suunnilleen:
Rinnanympärys 88-90
Rintakehä rinnan alta 70-72
Vyötärö 68-70 (ennen lapsia mitta oli pienempi, vatsalihakset ovat vähän repsahtaneet)
Lantio 94-96Ennen kilpirauhasongelmia painoni pysyi matalampana ja rasvaprosentti oli pienempi, mutta olen varsin tyytyväinen vartalooni näinkin. Lihasmassan kannalta on kuitenkin tärkeää syödä riittävästi hyvälaatuista lihaa ja kalaa. Se myös pitää nälkää hyvin.
No, oisko noi "vegaanisotkut" siksi, että olen kasvissyöjä. Eläinkunnan tuotteista syön vain kalaa (yritän sitäkin valita WWF:n kalaoppaan mukaan) ja hunajaa. Olen ollut kasvissyöjä nyt yhdeksän vuotta, eli tämä ruokavalio ei ole osa laihdutusta. Ihan tosissaan ns. kehonrakennusta harrastavissakin kuten myös ammattiurheilijoissa on kasvissyöjiä ja vegaaneja. Lihasmassan ylläpito ei vaadi lihaa vaan aminohappokoostumukseltaan tasapainoista ja ihmisen elimistölle käsiteltäväksi sopivaa proteiinia.
Ap
Oletko mun kaksoisolento? Kai sulla on rinnanympärys 88cm? :D Teininä painoin 52-53kg ja se kelpaisi nytkin. Paino on vaan jotenkin hirveän tiukasti jämähtänyt tähän 59-60 kiloon, vaikea saada liikkumaan mihinkään suuntaan.