Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko määräaikaisella olla enemmän työtunteja kuin vakituisella?

Vierailija
25.07.2017 |

Onko oikein että (kaupan ala) toinen määräaikainen ja sopimus 15h/vko ja vakituisella samanlainen sopimustuntimäärä. Työtunteja tulee kuitenkin jatkuvasti 25-30h/vko. Onko oikein että määräaikaiselle tarjotaan enemmän tunteja kuin vakituiselle? Olen huomannut että näin meillä, tunteja koko ajan vähemmän minulla kuin vertaan työkaveriini. Vakituinen olen siis.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai työsuhteen määräaikaisuus tai toistaiseksi voimassa olo määritä mitenkään tuntimäärää sinänsä?

Vierailija
2/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai työsuhteen määräaikaisuus tai toistaiseksi voimassa olo määritä mitenkään tuntimäärää sinänsä?

Mietin vain kuin olisin joskus jostain lukenut, että tunteja tarjottava ensin valituiselle jos on mitä tarjota lisätunteja. Sen jälkeen tulevat muut työsuhteessa olevat. En ole kyllä varma tästä. Siksipä tätä kyselen.. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillista se on, mutta onko se moraalisesti oikein, ettei tarjota lisätunteja onkin toinen asia.

Vierailija
4/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos määräaikainen on näppärämpi, saa siten tuntejakin enemmän. Näinhän se usein menee!!

Vierailija
5/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä tyhmien kysymysten määrää. Tottakai voi, ei ne ole sidoksissa toisiinsa mitenkään.

6/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko aatellu esimiehelles puhua?

Vierailija
7/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaupan alalla tehdään just niinku halutaan työntekijöistä välittämättä. Jos oot kerran kieltäytynyt tuuramasta esim. sairastunutta työntekijää ja se määräaikainen on sen suostunut tekemään niin jo siitä syystä voi sitten saada enemmän tunteja.

Vierailija
8/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyryys, nöyryys, pe**eennuolenta...

Vierailija
9/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos määräaikainen on näppärämpi, saa siten tuntejakin enemmän. Näinhän se usein menee!!

Jos asia olisikin näin päin. Mutta kun ei ole. Ja kyllä olen joustanut ja tehnyt iltojakin enemmän kuin kukaan muu talossa. No joka tapauksessa kiitos tiedosta. Sillehän en sitten mitään voi jos pomo päättää toimia näin. Kun on laillista. Työni teen parhaani mukaan. Toivottavasti se riittää. AP

Vierailija
10/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys vielä alkuperäiseltä kysyjältä: voiko pomoni siis myös tarjota vakituista sopimusta isommalla tuntimäärällä kuin minulla on määräaikaiselle eli ohittaa minut ja antaa enemmällä tuntimäärällä olevan sopimus toiselle?

Vierailija
11/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lisätyötunteja pitäisi tarjota kaikille tasapuolisesti, joten jos et ole niistä kieltäytynyt ja olet ilmaissut halukkuutesi, niin teillä pitäisi olla samat tunnit. Siis pitkässä juoksussa.

Kannattaa näistä kaikista soittaa sinne PAMin työntekijöiden palvelunumeroon, sieltä saa oikean vastauksen heti! :)

Vierailija
12/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain kuin olisin joskus jostain lukenut, että tunteja tarjottava ensin valituiselle jos on mitä tarjota lisätunteja. Sen jälkeen tulevat muut työsuhteessa olevat. En ole kyllä varma tästä. Siksipä tätä kyselen.. AP

Näin piti tehdä ainakin vielä 4-5v sitten kun olin esimies ja alaiseni oli osa-aikainen vakituinen. Häneltä piti saada kirjallinen lupaus että tunteja saa antaa toiselle määräaikaiselle työntekijälle, sillä vakituinen ei halunnut tehdä enempää tunteja. Nyt olen itse määräaikaisena osa-aikaisena ja teen pitempiä työvuoroja kuin moni vakituinen, satunnaisesti. En kyseenalaista esimieheni toimintaa, se on hänen ongelmansa, teen mielelläni kokopäivätyötä välillä. Voi olla että pykälät on muuttuneet, mutta ei ole enää ongelmani, teen tasan niin paljon kuin tunteja annetaan. Liitosta varmaan saat tyhjentävän vastauksen.

Vierailija
13/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys vielä alkuperäiseltä kysyjältä: voiko pomoni siis myös tarjota vakituista sopimusta isommalla tuntimäärällä kuin minulla on määräaikaiselle eli ohittaa minut ja antaa enemmällä tuntimäärällä olevan sopimus toiselle?

Siinä cittari-keississä oli kyse vähän samankaltaisesta tilanteesta ja oikeus linjasi että vaikka on osa-aikaisia niin saa palkata uusia tekijöitä ja käytännössä jakaa lisätunnit ihan miten haluaa.

Joten kaupan työntekijällä ei ole käytännössä mitään tessin suomia oikeuksia, siitä näkövinkkelistä pitää aina lähteä asioita selvittämään.

https://yle.fi/uutiset/3-8852377

14/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kaupanala on siitä veemäinen työntekijän kannalta että siellä tarvitaan nuppilukua mahdollisimman pienillä tunneilla. Jos meidän kaupassa kaikki olisivat täysillä tunneilla tai edes +25h/vk, meillä olisi 6 ihmistä siellä töissä jotka tekisivät siinä vaiheessa 7pv viikossa töitä ilman lomia.

Vierailija
15/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Osaisiko liitto vastata varmimmin? Tessistähän tämä on kiinni. Käsittääkseni tunteja pitäisi ensin tarjota vakkareille, mutta enpä voi varmaksi sanoa.

Vierailija
16/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyryys, nöyryys, pe**eennuolenta...

Vs. läpipaistava ylimielisyys, ylimielisyys ja huono asenne.

hmm.. kummallekohan tarjotaan enemmän töitä?

Vierailija
17/17 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia olisikin näin päin. Mutta kun ei ole. Ja kyllä olen joustanut ja tehnyt iltojakin enemmän kuin kukaan muu talossa. No joka tapauksessa kiitos tiedosta. Sillehän en sitten mitään voi jos pomo päättää toimia näin. Kun on laillista. Työni teen parhaani mukaan. Toivottavasti se riittää. AP

Jos kuulut liittoon, kysy sieltä. Usein je auttaa, vaikka et olisikaan jäsen. Minusta liittoon kannattaa näinä aikoina kuulua.