Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiratietäjät, tarvitsen apua! (Ensimmäinen koira)

Vierailija
24.07.2017 |

Pentu on nyt 15 viikon ikäinen ja mielestäni kaikki mennyt paremmin kuin hyvin. Pennulla ollut selvät säännöt alusta asti ja kaikki perheenjäsenet ovat niistä pitäneet kiinni.

Yksinoloa on harjoiteltu alusta asti ja pentu on naapureiden mukaan ollut ihan hiljaa kauppareissut ym. Mitään ei ole tuhottu ja kun tulemme kotiin, on vastassa unisen näköinen haukotteleva kaveri. Luulisi että eroahdistus ilmenisi jo? Pisimmillään pentu on ollut 4h yksin.

Hihnakäytös menee mielestäni ok. Annan mennään käskyn ja pentu kävelee jonkin aikaa hihna löysällä. Pienimmästäkin vedosta pysähdyn heti ja nyt olemme siinä tilanteessa, että pentu istahtaa, peruuttaa istuen ja katsoo minua silmiin. Kehun heti ja annan taas mennään käskyn. Eikö tämä olekin parempi, kuin että heti hihnan löystyessä sanon uudestaan "mennään"? Nameja en ole juurikaan ulkona käyttänyt.

Vakkari koiratuttuja on tullut muutama lenkillä vastaan ja neljää koiraa pentu uskaltaa jo lähestyä, mutta yksi on ylitse muiden ja hänestä pentu pitää todella ja uskaltaa mennä leikkimään. Täysin vieraita koiria kohdatessa pentu yrittää ensin karkuun, mutta tulee käskystä minun jalkoihin/jalkojen taakse katselemaan lähemmin. Onhan tämä normaalia? Miten näissä tilanteissa olisi paras toimia? Teenkö väärin kun pyydän pennun luokseni lähemmäs vierasta koiraa? Haukkuvia koiria pentu pelkää selvästi, onneksi niitä on tullut vastaan melko vähän. Yritän noissa pelosta johtuvista pinkoiluissa kiinnittää huomion itseeni ja aika hyvin sekin jo onnistuu.

Sitten vielä lopuksi... Pentu on alkanut vahtia pihaamme ja haukkuu ohikulkijoille. Niissä tilanteissa nappaan jonkun leluksi kelpaavan käteeni ja kutsun pennun luokse ja alan leikkiä. Onko tämä fiksua, vai kuinka tulisi toimia? Tietenkin kiinnitän pennun huomion jo ennein kun se huomaa ohikulkijat, mutta aina en hoksaa ennen sitä. Kotona pentu haukkuu välillä ääniä ja niihin sanon kovaa shhh ja äkkiä hiljenee.

Pentu seuraa minua kaikkialle, vapaanakin voi pitää. Luoksetuloa on harjoiteltu ekasta päivästä ja hyvin tulee, vaikkei ole namiakaan. Pentu istuu, menee maahan, antaa tassun, hyppää syliin, ryömii yms. Helposti oppiva pentu! Aivan ihana! Enhän ole ihan hakoteillä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin teillä tuntuu menevän. :) Haukkumista on tosiaan hyvä hillitä jo pienestä asti. Itse olen opettanut luoksetulon niin vahvaksi, että "tule"-käsky lopettaa haukkumisenkin siihen paikkaan.  Meillä on kaksi eri käskyä luoksetuloon, tuo "tule" tarkoittaa, että pitää tulla lähemmäksi, "tänne" taas tarkoittaa, että pitää tulla ihan omistajan viereen asti, nätisti sivulle istumaan. 

Se, että pentu aristelee vastaantulevia koiria on täysin normaalia ja oikeastaan hyvinkin tervettä käytöstä. En houkuttelisi pentua tutustumaan vieraisiin koiriin ihan noin vain, niissäkin valitettavasti kun on kaikenlaisia. Kyllä se itse tietää koska on valmis tapaamaan vastaantulijoita. Karkuunkaan ei tietenkään lähdetä, vaan juuri huomion kiinnittäminen itseesi on oikein hyvä.

Tsemppiä teille, ja hali sessukalle :)

Vierailija
2/11 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin teillä tuntuu menevän. :) Haukkumista on tosiaan hyvä hillitä jo pienestä asti. Itse olen opettanut luoksetulon niin vahvaksi, että "tule"-käsky lopettaa haukkumisenkin siihen paikkaan.  Meillä on kaksi eri käskyä luoksetuloon, tuo "tule" tarkoittaa, että pitää tulla lähemmäksi, "tänne" taas tarkoittaa, että pitää tulla ihan omistajan viereen asti, nätisti sivulle istumaan. 

Se, että pentu aristelee vastaantulevia koiria on täysin normaalia ja oikeastaan hyvinkin tervettä käytöstä. En houkuttelisi pentua tutustumaan vieraisiin koiriin ihan noin vain, niissäkin valitettavasti kun on kaikenlaisia. Kyllä se itse tietää koska on valmis tapaamaan vastaantulijoita. Karkuunkaan ei tietenkään lähdetä, vaan juuri huomion kiinnittäminen itseesi on oikein hyvä.

Tsemppiä teille, ja hali sessukalle :)

Kiitos vastauksesta! Meillä on pelkkä tänne käsky ja silloin täytyy tulla ihan liki ja koskettaa minua. Yritän opettaa tule käskyä myös niin kun kerroit!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vaikuttaa vähän aralta, varo vahvistamasta haukkumista ja ilmoittamista reagoimalla siihen heti, siihenhän koira pyrkii haukkumalla ohikuljioita. Pyri neutralloimaan ilmoittelu välinpitämättömällä käytöksellä. Vuorovaikutuksenne vaikuttaa hyvältä.

Vierailija
4/11 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein kivasti teillä tuntuu tosiaan menevän. Vähän rodusta, yksilöstä ja älykkyydestä/herkkyydestä/semmoisesta "tarkkuudesta" riippuen muutamia huomioita/kohtia, joissa saattaa olla vaarana, että menee toiseen suuntaan kuin itse alunperin tarkoittaa :-) :

- hihnassa vetäminen ja kehut. Kehut kontaktia ottaessa. Se on ok ja hyvä. Toisaalta voisi riittää ihan sanaton pysähdyskin, odotus, että koira ottaa kontaktin ja on oikeasti rauhallinen, sitten vain iloisesti ja reippaasti jatkatte matkaa normaalisti. Ei sen kummempia kehuja. Palkkio on se matkan jatkuminen. Joskus koira nimittäin saattaa tajuta homman nimen väärin ja alkaa luulla, että sen kuuluu eka vetää, sit tulla viereen ja se on hauska temppuketju, jolla saa paljon kehuja. :-)

-älä pakota tai altista pentua vieraille koirille, joiden seurassa sitä pelottaa. Pysytelkää pennun mukavuusalueella ja tuttujen koirien parissa, jossa se tuntee olonsa turvalliseksi ja on oikeasti rauhallinen. Älä kiinnitytä huomiota itseesi, jos koiraa pelottaa. Se oppii vain, ettei saa katsoa pelottavaa kohdetta. Ei välttämättä opi olemaan rennosti pelkäämättä pelottavan koiran lähellä. Olkaa tarpeeksi kaukana muista, tasolla ja etäisyydellä, jossa se ei välitä muista, on rento, katsoo muita. Voit kehua, silittää ja antaa namin, kun se katsoo toisia, eikä pelkää, ei hauku, ei ole kiihtynyt, ei pörhistele karvoja, ei lotkauta korvaansakaan. On vain ja katsoo. Silloin palkitset sitä rentona muiden seurasta olemisesta ja se oppii, että muiden lähellä on ok olla rennosti.

Vierailija
5/11 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tuolla, kun se eka haukkuu ohikulkijoita ja kutsut luo ja alat leikkiä, tarkoittamattasi vahvistat ja palkitset muille haukkumista. Kiellät vain kun haukkuu. Palkitset kun joku menee ja on hiljaa. Voitte vaikka treenata sitä. Hanki jotain kavereita kulkemaan ohi. Etukäteen voit koittaa puuttua, kun joku menee ohi ja koitat kiinnittää huomion muuhun janpalkitset kun hiljaa. Mut vaikeaa on. Aika loppuu

4

6/11 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt mikään asiantuntija itsekään ole varsinkaan pentujen kanssa, mutta iso koira minulla on ollut ja jotain olen koiran käytöksestä ja koulutuksesta joskus oppinutkin :) Joten kommentoin nyt muutamaa kohtaa.

"Pentu on alkanut vahtia pihaamme ja haukkuu ohikulkijoille. Niissä tilanteissa nappaan jonkun leluksi kelpaavan käteeni ja kutsun pennun luokse ja alan leikkiä. Onko tämä fiksua, vai kuinka tulisi toimia?"

Näkisin niin että pentu ottaa leikkimisen palkintona tämmöisessä tapauksessa mikä ei tosiaankaan ole toivottavaa, vaikka tarkoituksena on ilmeisesti ollut kiinniittää sen huomio muualle. En toisaalta osaa sanoa miten tässä pitäisi toimia ilman säikäyttämättä pentua. Kyseessä on ikävä käyttäytyminen sinänsä, koska koira oppii haukuttuaan automaattisesti, että ikävät ihmiset/koirat lähtevät aina pois haukkumalla, joten haukkuminen sinänsä muodostuu koiralle itselleen hyväksi käyttäytymismalliksi, joka toistuu aina uudelleen ja uudelleen. Ratkaisu voisi olla saada koiran mielenkiinto johonkin muuhun asiaan ja käyttäytymiseen kuin haukkumiseen ja alkaa vahvistamaan sitä palkitsemalla, mutta siinä on helposti vaarana palkita juuri tästä väärästä käyttäytymisestä. Monille koirille asiasta muodostuu ongelma jota sitten täyskasvuisena koirakouluttajilla ratkotaan ja vaatii pitkää koulutusta. kun haukkuminen ja mahdollinen aggressiivisuus ehtinyt vahvistua niin pitkään..

"Pienimmästäkin vedosta pysähdyn heti ja nyt olemme siinä tilanteessa, että pentu istahtaa, peruuttaa istuen ja katsoo minua silmiin. Kehun heti ja annan taas mennään käskyn."

Käsittääkseni palkitseminen täytyisi tapahtua kävelyn aikana (silloin kun koira kävelee vierellä), koira ei välttämättä ymmärrä sitä että pysähtymisestä palkitaan tai kun lähdetään liikkeelle. Jälleen kerran koira saattaa luulla että palkinto seuraa vetämisestä (vetäminen -> pysähdys -> palkinto).

Myös semmoiset varoituksen sanat, kun nykyisin muotina on tämä koirien sosiaalistaminen ja herkuilla koulutus, liika sosiaalistaminen väärissä tilanteissa ja väärillä tavoilla voi olla virhe (seuraa pelokkuuta ja aggressiivisutta aikuisena, varsinkin joillakin roduilla) ja liika palkitseminen voi olla myös virhe. Jotkut koirat pitävät enemmän leluista palkkiona kuin herkuista.

Vierailija
7/11 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätte ihanaa aikaa ja hyvin teillä on mennyt. Lisäisin vielä edellisiin että opeta koiralle myös se yksi tärkeimmistä käskyistä eli seis- käsky. Se helpottaa jatkossa kaikkea, kun pentu haukkuu ohikulkijaa, käske seis, nouda koira ja ota tilanne hallintaan, sitä ei tarvitse ottaa kiinni tai mitään, mene vain sen luokse ja puuhaile sen kanssa vain vähän jotain kunnes mielentila vaihtuu, se ymmärtää että sinä päätät ketä haukutaan. Jos menette näyttelyyn, seis- käsky on välttämätön, näin sinun ei tarvitse pidätellä koiraa vaan voit astahtaa kauemmaksi siitä ja tuomari näkee sen kunnolla ja pitää sitä hyvin kasvatettuna.

Kun koira kulkee vetämättä ilmaise tyytyväisyyttä myös siitä, älä liioittele ettei se ala riehua vaan kävele rennosti kädet rentoina ja viheltele tai rallattele hiljaa, koira ymmärtää että kamun kanssa kävellään rennosti, hihnan kiristyessä voit vain vähän muistuttaa koskettamalla vähän pennun takapäätä tai suhahtamalla, mikä nyt parhaiten toimii. Päätä lenkki tekemällä koiran kanssa asioita jotka se osaa jotta voitte mennä hyvillä mielin kotiin ja voit palkita koiraa.

Muista aina Cesar Millanin opetus, älä palkitse tekoa vaan mielentilaa, hoitokoiriani olen paijannut heti kun ne ovat asettuneet taloksi ja rauhoittuneet, koskaan ei ole tarvinnut mitään kovempaa komentoa, vain rauhallista silitystä ja hiljaista mutinaa tai puhelemista iloiseen sävyyn, koirat ymmärtävät silloin että kaikki on ok.

Vierailija
8/11 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas! Eilen loppui aika kirjoittamisen suhteen. Kiitos viesteistä ja hyvistä vinkeistä!

Tänään tuli kolme koiraa lenkillä vastaan ja ensimmäinen alkoi heti haukkua pennulle ja pentu sille, kun sitä pelotti. Lopulta olivat ok ja tutkailivat toisiaan rauhallisesti pienen välimatkan päästä. Toiset kaksi olivat rauhallisempia ja hetken niitä kauempaa katseltuaan pentu uskalsi mennä tervehtimään ja yritti saada niistä leikkikaveria.

Lenkillä muutin käytöstäni niin että pysähtyessä ja pennun annettua kontaktin sanoin uudelleen mennään käskyn liikkeelle lähtiessä. Meni paremmin sekin ja pysähdyksiä oli vähemmän. Niin ja aina kävelen itse kädet rennosti, ettei sekään innosta pentua vetämään. :) Vapaata kävelyä ja nuuskimisaikaa on tietenkin myös! Irti oloa olemme treenanneet myös paljon ja aina pentu pysyy lähellä ja tulee luokse käskystä.

Olen tässä kahdeksan viikon aikana totuttanut pentua kaikkeen mahdolliseen. Kaupungin vilinään, maalle ja maatilan eläimiin, metsään, eläinkauppaan, kissoihin, erilaisiin ja eri-ikäisiin ihmisiin, autoon, ratikkaan, uimarantaan ja kaikkeen. Kaupungin vilinässä kävely on sujunut todella hyvin! :)

Ainoat tilanteet joissa pentu pelkää on, jos toinen koira haukkuu sille tai joku vieras ihminen tulee liian äkkiä iholle, tai joku kulkee pihamme ohi (vain silloin kun pentu itse on pihalla) Mielestäni pentu ei ole erityisen arka, mutta ei ole ensimmäisenä rynnimässä jokaiseen uuteen paikkaan, kaikkien vieraiden ihmisten tai koirien luo.

Kun pentu alkaa räkyttää ohikulkijoita pihallamme ja annan "tänne" käskyn, niin enkö silloin palkitse luoksetulosta, enkä räkyttämisestä??

Ap

Vierailija
9/11 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä kirjoittaa, että puhun pennulle sillä äänensävyllä mitä tarkoitan. Kielto napakasti, leikkijutut riehakkaasti ja esim se "mennään" rauhallusesti. Höpöttelen pennulle aika paljon, mutta kuri kuitenkin on.

Aika vähän käytän herkkuja palkitsemiseen, pentu on niin miellyttämisenhaluinen että muut keinot riittävät toistaiseksi hyvin. Leikki, silittely ja rapsuttelu taitavat olla ne parhaat tällä hetkellä.

Ap

Vierailija
10/11 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle voi toki höpötelläkin, mutta montaa sanaa ei sen kouluttamiseen tarvita. Tänne, paikka tai seis ja mennään.

Kun koira kulkee kohtaamistilanteessa lenkillä isännän vieressä hieman taaempana kuin isäntä, se ei koe, että sen tulee puolustaa isäntää. Haukkuminenkin vähentyy.

Koira kannattaa ottaa mukaan julkisille paikoille, jolloin se tottuu uusiin ihmisiin ja eläimiin.

Mikäli koira haukkuu ohikulkijoita, voi komentaa napakasti ..Hiljaa.

Harkintaa kuitenkin (paikka) komenteluun. Esim. ajavan koiran tulee lähteä metsässä rohkeasti ajamaan eikä hangata isännän kenkiä. Sen ei tule "pelätä" isäntää. Lempeän napakalla otteella pääsee parhaimpaan tulokseen.

Johdonmukaisuus ja leikkiminen koiran kanssa on ensiarvoisen tärkeää.

Vierailija
11/11 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä päästä vieraita liian äkkiä koiran iholle tai tykö. Koita olla tarkkana itse muiden kanssa. Lenkillä lapset usein haluaa silittää ja saa tulla, jos osaa kysyä luvan ja tulevat nätisti ja jos pentu on ok. Jos ryntäillään tai pentu pelkää, niin sanot niille ihmisille stop ja ei saa tulla! Joskus oltava muille ikävä. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi