Miten aloittaa gradu, apua?
Olen aloittamassa gradun ja minun pitäisi tehdä tutkimuslupahakemus mahd. nopeasti. Voin konsultoida proffaa, mutta varsinainen graduseminaari alkaa vasta syyskuussa. Tarkoitukseni siis olisi, että minulla olisi syyskuun alussa tutkimuslupa tehtynä, joten minun pitää aloitella tätä prosessia nyt itsekseni. Aihe on selvillä. Alanko kirjoittamaan teoreettista viitekehystä vai miten? Tutkimussuunnitelmaa ja hyväksytän sen proffalla, ja sitten haen lupaa?
Kommentit (26)
Itse aloitin tekemällä sisällysluettelon. Sen jälkeen olikin vain otsikoiden välien täyttöä.
Voisit aloittaa tekemällä alustavan sisällysluettelon, jotta saisit hahmoteltua mitä asioita tulet tekstissä käsittelemään ja millainen gradun runko tulee olemaan. Sen jälkeen kannattaisi ruveta keräämään kasaan hyvää lähdekirjallisuutta.
Mieti tutkimuskysymykset/tutkimustehtävät. Perehdy aiheestasi aiemmin tehtyihin tutkimuksiin/kirjallisuuteen. Mitä aiheesta tiedetään nyt ja mitä uutta tietoa tutkimuksesi tuo? Miksi tutkimusaiheesi on tärkeä?
Varmaan olet jo miettinyt myös metodologiaa?
Tsemppiä. Kun tekee tutkimussuunnitelman huolellisesti,on gradun kirjoittaminen helppoa.
Niin kuin joku jo sanoikin, hahmottele ensin tutkimuskysymykset. Ne luovat pohjan koko työlle.
Teillä varmaan yliopiston verkossa nähtävillä muita graduja! Käy tsiigaa mimmosta tekstiä siellä on! 😊
Tee mindmap! Siinä voi käyttää vaikka värejäkin.
Aihealueen tutkimuksia ja artikkeleita metsästämään eritoten kv. tasolla tunnustetuista journaaleista. Käyt ne läpi vähintään kursorisesti ja relevantteihin paneudut ajatuksella. Näin aiheesi tarkentuu ja saat hyvän käsityksen, mikä on aiheesta ajankohtaista, millaisia kysymyksiä on ollut pinnalla, millaiset löydökset on piireissä koettu olennaiseksi vs. millaiset on tyrmätty.
Muistelen, että itse selasin alkuvaiheessa läpi n. sata oman aihealueen artikkelia.
VTM, taloustiede
Minkälaista on opetus yliopistossa jos sitä tarvitsee täältä kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Tee mindmap! Siinä voi käyttää vaikka värejäkin.
Itsekin suosittelen tätä, se autaa hahmottamaan kokonaisuudet sisällysluetteloa varten ja siinä on helpompi karsia ne asiat, jotka eivät tule kuulumaan graduusi - on paljon helpompaa rönsyillä tarpeettomasti kuin olla liian suppea - tietenkin täytyy muistaa mainita myös se, miksi johonkin jollakin tavalla asiaan liittyvästä ei kirjoiteta.
Kun olet päättänyt tutkimuskysymyksesi, kirjoita ensimmäinen "johdanto", joka suunnilleen kattaa koko työsi, merkityksellisyyden, sisällön, menetelmät, materiaalin ja mitä luulet saavasi selville. Se on vähän niin kuin mielikuvaharjoittelua, jossa näet gradun valmiina ja samalla kartta, joka autaa osaltaan pysymään oikeassa maastossa (tosin voi paljastua jotain järisyttävää, joka muuttaa kaiken, mutta se on sen ajan murhe). Siitä voi sitten jalostaa tutkimussuunnitelman.
Sisällysluettelosta saa hyvät boksit, joihin sijoittaa sisältö niin, ettei tule kirjoittaneeksi samasta asiasta kolmeen kertaan, koska siitä seuraa viheliäinen editointi tehtävä, johon menee melkein yhtä paljon aikaan kuin itse kirjoittamiseen.
Sitten vain perehtymään materiaaliin ja kirjallisuuteen.
Tuossa on hyvä opas, sillä hommat hoituu eikä ole turhan pitkä teksti ->
https://www.bod.fi/kirjakauppa/lyhyt-akateeminen-erityisperehdytys-ari-…
Mikä on tutkimuslupa? Mitä se oikein tarkoittaa?
Ella348 kirjoitti:
Tuossa on hyvä opas, sillä hommat hoituu eikä ole turhan pitkä teksti ->
https://www.bod.fi/kirjakauppa/lyhyt-akateeminen-erityisperehdytys-ari-…
Lainaus:
Muistin käyttö, itsensä tunteminen, rehellisyys, kritiikin sietokyky ja ajattelun avoimuus ovat kirjoitusten keskeisiä teemoja.
Näistäkin asioista on ollut keskustelua palstalla viime aikoina. Tuntuu kuin peruskäsitteet olisi jääneet taa eikä tunnuta ymmärtävän hyvinvoinnista.
kopioimalla jonkun toisen gradun tietoja ja sisällysluetteloita ja kääntämällä englantilaisen wikipedian tietoja suomeksi ja laittamalla siitä samat lähdeviitteet kirjoiksi, ehkä muuttaen sivuja, koska ei niitä kukaan lopulta tarkista. itse tein historiaan gradun v 1998 ja tein sitä huolella koska aihe vaan kiinnosti muuten vaan ja olin himolukija. siinä meni kuukausia, tosi opiskelin muitakin opintoja loppuun. sain eximian
sitten 20 vuotta myöhemmin menin teologiseen ja pääsin aikaisempien opiskelujenn takia suoraan maisteriohjelmaan. luin huvikseen heprean kurssit, sekä vt että modernin ja 2 vuodessa valmistuin silti teol. maisteriksi. Graduni piti käsitellä katolisen kirkon eksorsismia mutta aineistoa oli vaikea saada kirkkohistoriaksi vaikka tosin kävinkin haastattelemassa katolisen kirkon ainoaa manaajaa Suomessa. hän kertoi että Maria on se joka lopulta vapauttaa demoneista! se oli jännä keskustelu. ja protestantit eivät pääse lopulta irti saatanasta koska eivät kuulu katoliseen kirkkoon! ja kaikki eksorsoitavat olivat silti yleensä protestantteja
no sitten lähdin Aasiaan kevääksi kun ei ollut enää kuin gradun teko, päätin ottaa lomaa 3 kk ja kun palasin tajusin että gradukurssia joutuu jatkamaan vielä vuoden jos gradu ei ole valmis. no ostin sitten korin olutta, kopsasin sen 1998 vuoden graduni paperisesta versiosta, koska sitä ei ollut Urkundissa. POistin siitä toki 40 sivua ja m uutin näkökulmaa ja otsikkoja ja hola, 2 päivässä tein pienessä bissen inspiraatiossa uuden graduni ja sehän meni läpi oliko cum laudella.
kas näin, tekstityksen saa alakulmasta, tein siitä tällaisen hassun videonkin
tv Andy
Vierailija kirjoitti:
Teillä varmaan yliopiston verkossa nähtävillä muita graduja! Käy tsiigaa mimmosta tekstiä siellä on! 😊
Tämä on hyvä ohje. Sieltä saa valmiita, hyviä otsikoita, vaikkei itse tekstiä nappaisikaan muilta. Mutta tutkimuskysymykset, aineiston hankinta jne on yleismaailmallista.
Voin auttaa, jos korvauksesta sovitaan,
tähän lisäystä :
#
kopioimalla jonkun toisen gradun tietoja ja sisällysluetteloita ja kääntämällä englantilaisen wikipedian tietoja suomeksi ja laittamalla siitä samat lähdeviitteet kirjoiksi, ehkä muuttaen sivuja, koska ei niitä kukaan lopulta tarkista. itse tein historiaan gradun v 1998 ja tein sitä huolella koska aihe vaan kiinnosti muuten vaan ja olin himolukija. siinä meni kuukausia, tosi opiskelin muitakin opintoja loppuun. sain eximian
sitten 20 vuotta myöhemmin menin teologiseen ja pääsin aikaisempien opiskelujenn takia suoraan maisteriohjelmaan. luin huvikseen heprean kurssit, sekä vt että modernin ja 2 vuodessa valmistuin silti teol. maisteriksi. Graduni piti käsitellä katolisen kirkon eksorsismia mutta aineistoa oli vaikea saada kirkkohistoriaksi vaikka tosin kävinkin haastattelemassa katolisen kirkon ainoaa manaajaa Suomessa. hän kertoi että Maria on se joka lopulta vapauttaa demoneista! se oli jännä keskustelu. ja protestantit eivät pääse lopulta irti saatanasta koska eivät kuulu katoliseen kirkkoon! ja kaikki eksorsoitavat olivat silti yleensä protestantteja
no sitten lähdin Aasiaan kevääksi kun ei ollut enää kuin gradun teko, päätin ottaa lomaa 3 kk ja kun palasin tajusin että gradukurssia joutuu jatkamaan vielä vuoden jos gradu ei ole valmis. no ostin sitten korin olutta, kopsasin sen 1998 vuoden graduni paperisesta versiosta, koska sitä ei ollut Urkundissa. POistin siitä toki 40 sivua ja m uutin näkökulmaa ja otsikkoja ja hola, 2 päivässä tein pienessä bissen inspiraatiossa uuden graduni ja sehän meni läpi oliko cum laudella.
kas näin, tekstityksen saa alakulmasta, tein siitä tällaisen hassun videonkin
tv Andy
PS kirjoitin sitten opiskeluaikoina vielä toisen kaverin gradunkin, hän oli kirjoiittanut sen LYIJYKYNÄLLÄ paperille ja minun piti käytännössä kirjoittaa se puhtaaksi ihan kokonaan tietokoneella, kun kaverilla ei ollut edes TIETOKONETTA, ja tämä oli vuonna 2017. Kaikki piti kirjioittaa uusiksi kirjoitusvirheet ja muut korjata. Nyt hän on pappina, minä en vaan työttömänä ruokajonon pummina.
Kysyppä Sannalta, häneltä ei mennyt kuin 10 vuotta, että sai gradun valmiiksi. 😁
"Jo muinaiset foinikialaiset todistetusti tiesivät että..........
ja siitä vaan patskaajauhantamaan....