Oletteko huomanneet saman kuin minä, aknesta kärsivät vaikuttavat olevan usein erityisen herkkiä stressaantumaan ja ahdistumaan?
Voisikohan heidän ahdistusherkkyytensä, taipumus levottomuuteen jne. selittää aknea ainakin osittain? Ja toisaalta, voisikohan ahdistuksen ja stressin lievittyminen vähentää aknea?
Kommentit (22)
Oöen havainnut itsekin että aknen ja stressihetkkyyden välillä voisi hyvinkin olla korrelaatiota
Olen huomannut että stressi aiheuttaa aknea. Ja sitten akne aiheuttaa stressiä, ja kierre on valmis :(
Ex naisella oli aknea, ja kärsi ahdistuksesta. Sai joskus jonkin paniikkikohtauksenkin. Suppea otanta, mutta näin kyllä oli.
Jos elimistö on jatkuvassa stressitilassa niin voisi kyllä ajatella että stressi vaikuttaa hormonitoimintaankin jonkin verran mistä sitten syntyy aknea.
Jos olisi noin (ei ole tutkittu), niin ainakaan ei olisi todennäköistä että noilla olisi toisiinsa vaikutusta.
Geneettinen tausta vaikuttaa molempiin.
Mielenkiintoisena havaintona tutkimuksista: rasvaisen ihon soluissa on pidemmät telomeerit ja siten se ikääntyy hitaammin. Näkyy myös vähäisempänä ryppyyntymisenä.
Joo, paha akne aiheuttaa asiakaspalveluammateissa toimiville sairauspoissaoloja, kun joskus naamaa ei kertakaikkiaan saa edustuskelpoiseksi. Stressaahan sellainen varmasti. Oikein pahaksi yltyessään on ihan systeeminen tulehdus, mikä tahansa tulehdus kurittaa kehoa ja saa stressioireita aikaan.
Sisäisestä maailmasta tietysti vaikea tietää, mutta yhtälailla tuntuu yläkouluopen näkökulmasta olevan aknea stressaavilla hyvillä oppilailla kuin keskitason lunkeilla tyypeillä ja heikommin menestyvilläkin. Nykyään pahoja aknetilanteita näkee kuitenkaan lapsilla harvoin, ilmeisesti aknen aiheuttama kärsimys tajutaan paremmin ja vanhemmat yrittää auttaa lapsensa saamaan riittävän tehokkaat hoitoaineet (vrt. omana kouluaikanani muistan, että se oli se sama "pese clerasililla" tilanteesta riippumatta ja toisilla tilanne oli tosi paha, ei siihen mikään clerasil auttanut)
Usein, tai oikeastaan aina, iho-oireet puhkeaa tai pahenee sressin vuoksi.
Luin jostain rajatietokirjasta, että akne syntyy ihmisen epärakkaudesta itseään kohtaan ja aknella yrittää saada muihin etäisyyttä. ;) Oli siis joku kirja jossa selitettiin kaikille sairauksille psykologiset syyt. :D Mutta nämä on näitä. Uskon kuitenkin itsekin vähän. että aknea sairastavat olisivat jotenkin herkkiä. Olen lukenut, että kahvi nostaa elimistön kortisolitasoja (stressihormoneja) ja aiheuttaisi näin enemmän aknea. Joten miksipä ei.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Jos olisi noin (ei ole tutkittu), niin ainakaan ei olisi todennäköistä että noilla olisi toisiinsa vaikutusta.
Geneettinen tausta vaikuttaa molempiin.
Mielenkiintoisena havaintona tutkimuksista: rasvaisen ihon soluissa on pidemmät telomeerit ja siten se ikääntyy hitaammin. Näkyy myös vähäisempänä ryppyyntymisenä.
Toisaalta ohut iho taas on sellainen pienihuokoinen, hehkeä ja arveton. Paksu iho näyttää vahamaiselta.
No jaa. Tunnen kaksi, joilla tosi paha akne. Toinen on mies ja toinen on nainen. Ovat ihan perus rauhallisia eivätkä stressaa mielestäni sen enempää kuin muutkaan keskimäärin. Voihan toki olla, että peittävät stressinsä hyvin.
Sen sijaan itse olen tosi herkkä stressaamaan. Ei aknea, hormonaalista näppyä tulee joskus. Töissä pahimmat hermoilijat ovat sileänaamaisia.
En usko tällaisen yhteyden olemassaoloon, ennen kuin näen tutkimuksen aiheesta. Toki hormoniepätasapaino voi aiheuttaa sekä stressiä että aknea, mutta ei tästä suoraa syy-yhteyttä voi vetää.
Vierailija kirjoitti:
Jos elimistö on jatkuvassa stressitilassa niin voisi kyllä ajatella että stressi vaikuttaa hormonitoimintaankin jonkin verran mistä sitten syntyy aknea.
Tähän haluaisin vielä lisätä että syntyy aknea sille geneettisesti alttiille henkilöille. Monet pysyvät sileänaamaisina vaikka olisivat kuinka stressaantuneita kroonisestikin.
Mun mies stressaa tosi usein ja sillä ollu 6 vuotta akne. Ei kylläkää oo mitää kuuria siihen ikinä vetäny jote en tiedä kuinka sitkeä oikein on.
Niillä voi olla Roaccuttan/Isotretinoin kuuri päällä. Se lääke laittaa mielentilan heittelemään hitosti.
Olen aikuinen ja mulla hartioiden ollessa jumissa on myös naamassa näppylöitä eli heikompi veren -/ lymfakierto saa naaman kukkimaan. Tämä on tietysti ihan loogista. Eli jos stressi saa ihmisellä aikaan hartioiden ja niskan jännittämistä niin akneen taipuvilla varmasti tilanne ap: n oletuksen mukainen. En kuitenkaan diagnosoida yhtään teiniä aknen perusteella jännittäväksi.
Minulla on ollut aknea 13-vuotiaasta asti. Nyt jo 40v ja vieläkin finnejä tulee ja iho rasvoittuu. Ja kyllä, olen ollut aina melko kova stressaamaan ja ahdistumaan.
Kai sitä stressaa ja ahdistuu kun naama näyttää pizzalta.
En ole huomannut. Tosin tunnen vain yhden ihmisen, jolla on aknea naamassa. Hänellä on lehmän hermot ja täytyy ollakin, koska opettaa tarkkiksella. On todella pidetty ja iloinen ihminen, siis myös oppilaiden mielestä.
Mitäs muuta yhteistä ap:n otannan aknenaamaisilla on? Ruskea tukka? Pituus 160-175 cm? BMI? Ehkä asuinmaakunta?
Kannattaa muistaa, että aknea on myös monenlaista. On hormonaalista aknea, jota on tavallisesti hankalampi hoitaa. On stressiperäistä aknea, jonka saa kyllä pienillä nikseillä kuriin. On aknea, joka johtuu esim. joistakin tietyistä ruoista, taikka huonosta ruokavaliosta.
No en ole =) Miten laaja otanta sulla on?