Kauppakorkea pelkkää biletystä ja verkostoitumista?
Eka vuosi takana ja tuollainen fiilis jäänyt. Bileitä toisensa perään ja välillä käydään koululla kääntymässä. Kuulemma arvosanoilla ei ole mitään väliä kunhan nyt läpi pääsee, mikä on pääosin naurettavan helppoa. Vanhemmat opiskelijat sanovat, että duunit menevät suhteilla. Vaikeutuuko tämä missään vaiheessa ja tuleeko ollenkaan mitään "oikeaa" opiskeltavaksi?
Kommentit (36)
Markkinointi, johtamine yms. täysin hömppää. Valitse pääaineeksi rahoitus (jos saat) ja sivuna esim.kansista. Vähän enemmän hommaa kun hömppäaineisssa. Jos haluat investointipankkiin töihin, niin vaativat outstanding academic redord. Joten tällä viisii vähän haastavuutta sun opintoihin. Tosinjos olet matemaattisesti lahjakas niin et kauheesti joudu tekee töihin. Lue kanssa vähän
fysiikaa polin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi KTM. En jaksanut bilettää enkä verkostoitua opiskeluaikana. Sen sijaan opiskelin ahkerasti, kävin illat ja viikonloput töissä, valmistuin 4,5 vuodessa, sain oman alan vakitöitä jo ennen valmistumista ilman minkään valtakunnan suhteita ja en ole 15 vuoteen ollut päivääkään työttömänä. Palkka on ekan duunin ihan ok liksasta viisinkertaistunut tänä aikana. Vaativa tutkinto tai ei, etenkin Hgistä saatu KTM-pahvi on varsin arvostettu työmarkkinoilla.
Eli taisit valmistua nousukauden aikana. Se on vähän eri juttu kuin nyt. Miten muuten sait ekan työpaikkasi?
Sain ekan työpaikkani lähettämällä avoimen hakemuksen viiteen kiinnostavaan yritykseen. Sain kaksi haastattelukutsua, toinen ei tärpännyt mutta toiseen pääsin. Vuosi oli 2000, en muista millainen taloudellinen tilanne silloin oli. Sen jälkeen olen kuitenkin käynyt läpi varmaan 6-7 yt:t ja ties mitkä suhdanteet, mutta toistaiseksi pysynyt duunin syrjässä kiinni ja ura on ollut nousujohteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi KTM. En jaksanut bilettää enkä verkostoitua opiskeluaikana. Sen sijaan opiskelin ahkerasti, kävin illat ja viikonloput töissä, valmistuin 4,5 vuodessa, sain oman alan vakitöitä jo ennen valmistumista ilman minkään valtakunnan suhteita ja en ole 15 vuoteen ollut päivääkään työttömänä. Palkka on ekan duunin ihan ok liksasta viisinkertaistunut tänä aikana. Vaativa tutkinto tai ei, etenkin Hgistä saatu KTM-pahvi on varsin arvostettu työmarkkinoilla.
Eli taisit valmistua nousukauden aikana. Se on vähän eri juttu kuin nyt. Miten muuten sait ekan työpaikkasi?
Sain ekan työpaikkani lähettämällä avoimen hakemuksen viiteen kiinnostavaan yritykseen. Sain kaksi haastattelukutsua, toinen ei tärpännyt mutta toiseen pääsin. Vuosi oli 2000, en muista millainen taloudellinen tilanne silloin oli. Sen jälkeen olen kuitenkin käynyt läpi varmaan 6-7 yt:t ja ties mitkä suhdanteet, mutta toistaiseksi pysynyt duunin syrjässä kiinni ja ura on ollut nousujohteinen.
Ja ei, suhteilla ei ollut vaikutusta. En tuntenut minut rekrytoineesta yrityksestä yhtikäs ketään eikä minulla ollut sukulaisia tai edes tuttavia yritysmaailmassa.
Voi että, nauttisit vaan opiskeluajan ainutkertaisuudesta! Opiskelin itse sekä kauppakorkeakoulussa että oikeustieteellisessä, ja ei niissä opinnoissa loppujen lopuksi ollut suurta eroa. Samaa biletystä se siellä oikiksen puolellakin oli. Kurssit voi itse ekan vuoden jälkeen valita joko enemmän tai vähemmän haastaviksi. Näin perheenäitinä muistelen lämmöllä opiskeluaikojen vapautta - vaikkakaan en enää sitä rumbaa jaksaisikaan uudelleen aloittaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä muutakaan se olisi? Käytännössä mitään varsinaista substanssiosaamista tuolla alalla ei vaadita. Jos osaat laskea yhteen, vähentää, kertoa ja jakaa niin pääset koulusta läpi.
Tradenomiko se siellä huutelee? ;-) Miksi kukaan menee AMK:hon jos kauppiksesta saa paljon arvostetumman akateemisen tutkinnon tekemättä mitään?
Jos nyt kävisit itse kuitenkin sen yläasteen loppuun.
Juu ihan kävin jo 90-luvulla :-) Ja hieman aihetta sivuten todettakoon, että pääsin muuten vuosikurssini korkeimmilla pisteillä aikanaan sisään kauppikseen ja valmistuin top 1 %:ssa. Et vastannut muuten kysymykseeni.
Ei uskoisi.
Ei sinua kukaan palkkaa jos et osaa mitään ihan sama kuinka hyvä tyyppi olet.
Vierailija kirjoitti:
?
Tällä on KTM alasajo ollut jo tovin, katsotaan missä ekonomi seuraavaksi kaatuu naama edellä katuu, nyt kännissä.
Verkostoitumisen tarkoituksena on, että joku muu tekee työt.
Tradenomi opiskeluun verrattavaa. Ei osaa sanoa kumpi ois vaikeampaa. Eriasia rahoitus.
Taitaa olla työnhaku erittäin haastavaa melkein joka alalla (paitsi joku lääkis) niille vastavalmistuneille, jotka nyt hakevat ekaa varsinaista työpaikkaansa. Huvitti vähän tuon yhden kirjoittajan mainitsemat 5 avointa hakemusta, eihän 5 ole mitään... Toki voi pitää hänen kohdallaan paikkaansa silloin aikoinaan, mutta veikkaanpa että kymmenetkään hakemukset eivät takaa tällä hetkellä yhtään mitään työpaikkaa, ainakaan vakipaikkaa. Siis keskimäärin varmaan on ihan normaalia että lähetetään useita kymmeniä hakemuksia vähintään. Sitten jos on niitä suhteita / verkostoja, niin silloin tilanne voi muuttua hyvinkin radikaalisti. Silloin voi riittää hyvinkin 1 hakemus. Toki jos on jotain aivan erityistä meriittiä cv:ssä ja arvosanoissa, niin voihan myös niillä olla merkitystä. Samoin jos osaa olla haastatteluissa erityisen vakuuttava, niin tällä voi olla myös iso merkitys. Kaikki ei ole haastatteluissa parhaimmillaan, vaikka voisivat olla työntekijöinä hyviä.
Muuntohuumeet on yleisiä kauppakorkea -kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat suhteet tuovat parhaat työpaikat, joten näinhän se on. Kuitenkin sillä opiskelullakin on väliä. Jos et osaa työtä etkä tiedä mistään mitään ja koulukaverit eli tulevat kollegat muistavat sut sinä tyyppinä joka pääsi juuri ja juuri tenteistä läpi jatkuvien uusintojen kautta, eivät he mielellään sellaista palkkaa. Pomolle suositellaan kivaa tyyppiä, joka olisi myös hyvä työssään, koska silloin saa itsellekin meriittejä pomolta hyvän työntekijän tuomisesta taloon. Nykyään kun on varaa valita se joka on paras kaikessa.
En opiskellut kauppiksessa, mutta itse laitoin omien arvosanojeni "näkyvyyden" niin vähiin, kun se vain oli mahdollista. Tiedekunnalle/laitoksellehan voi olla mahdollista tehdä ilmoitus, joka rajoittaa arvosanojen julkista näkyvyyttä. En huudellut omista arvosanoistani muutenkaan paljon kenellekkään, joten arvosanoistani tuskin tiesi juuri ketkään muut, kuin minä ja opettajani. Ei silti, että olisin mitään huonoja arvosanoja saanut.
Tää on vähän OT, mutta itsellä ois tarkoituksena tehdä maisteri joko HY:ssä tai Aallossa kansantaloustieteestä. Mulla on kandi arvostetusta brittiyliopistosta alla, tulevaisuudessa kiinnostaisi tutkimustyö, virkamieshommat tai taloustieteilijän työ pankissa, tarkoitus jäädä Suomeen töihin. Onko mitään väliä kummasta yliopistosta saa paperit?
Kiitos vastauksista.
Juu ihan kävin jo 90-luvulla :-) Ja hieman aihetta sivuten todettakoon, että pääsin muuten vuosikurssini korkeimmilla pisteillä aikanaan sisään kauppikseen ja valmistuin top 1 %:ssa. Et vastannut muuten kysymykseeni.