Pitäisi varata aika ekaan mammografiaan ja olen ihan paniikissa
Järkevä puoli minusta ajattelee, että ilman muuta tutkimukseen ja pian, koska jos jotain löytyy niin hoito voidaan aloittaa heti. Mutta ajan varaaminen tuntuu niin vaikealta ja olen ihan paniikissa että mitä jos jotain löytyy!
En ole koskaan käynyt mammografiassa, mutta toki rinnat on gynellä käydessä tutkittu. Kaiken lisäksi vasen rinta on viime aikoina ollut kummallisesti kipeä kainalon puolelta ja tämä vain lisää paniikkiani. Eikä nämä viime aikojen uutiset rintasyöpään sairastuneista (viimeisimpänä Astrid Swanin uusiutunut syöpä) helpota lainkaan.
Tsempatkaa mua varaamaan aika ja kertokaa, mitä tutkimuksessa tapahtuu!
Kommentit (20)
Kävin ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten. Vähän arvelutti etukäteen, kun olin kuullut että tutkimus sattuu, mutta menin silti.
Hoitaja oli pikkuinen lähes eläkeikäinen nainen ja oikein mukava. Aluksi hän kysyi, onko minulla ollut mitään epätavallisia oireita rinnoissa, sitten katsoi hiukan rintojen ihoa ja toisen rinnan alla olevaa pientä luomea.
Tutkimuksessa rinnat aseteltiin kahden paksun läpinäkyvän (pleksi?)levyn väliin ja kuvattiin kahdesta suunnasta. Asettelu oli vähän työlästä, mutta kuvaus ei sattunut ollenkaan, vaikka odotin jonkinasteista kipua. Minulla on isot mutta pehmeät rinnat, joten ne litistyivät sinne levyjen väliin helposti.
Varaa se aika nyt heti, kun sinulla kerran on epätavallisia tuntemuksiakin. Jos sieltä jotain löytyisi, niin hoitoon kannattaa hakeutua mahdollisimman pian, ymmärrät itsekin että viivyttely vain pahentaa asioita!
Kun olet saanut ajan varatuksi, tule kertomaan tähän ketjuun. Tsemppiä!
Itse sain ajan ultraan rintojen tutkimiseen. Lääkäri ei kertonut että myös mammografiaan.
En siis osannut jännittää. Se tiukka puristamisen tunne, ei muuta. Itse nauroin koko ajan, vaikka mulla todella alhainen kipukynnys. Ei se ole ollenkaan ihan hirveetä.
Oli helpotus kuulla että kaikki ok.
Itse pelkäsin kanssa ja syystäkin, oli kipua. Otettiin ohutneulanäyte, onneksi ei löytynyt mitään. Siitä jäi kammo. Olin tuolloin alle nelikymppinen. Aion mennä vasta seulontaan parin vuoden päästä, jos ei tule oireita. Omassa tuttavapiirissäni kaikki löytäneet syövän itse, ei ole auttanut vaikka on käynyt puolen vuoden sisällä mammografiassa...Joten siinäkin mielessä ei kannata liikaa siihenkään tuudittautua.
Onko teitä muita 4-5-kymppisiä ohjattu oireettomina mammografiaan. Mulle sanoi pätevän oloinen gyne, ettei ole tarvetta....Oireettomien alle 5-kymppisten mammografioista ollaan montaa mieltä.
Totta kai soitat saman tien ajan! Yleensä tuollaiset kipeytymiset johtuvat lihasjumituksista, joten välttämättä todellakaan mitään ei ole vialla. Mutta JOS on, niin totta kai varhainen dg on eduksi. Rintasyöpäpotilaista yhdeksän kymmenestä paranee, muista se.
Mammografia vähän sattuu, kun rinta ja osa kainalokudoksista puserretaan kuvauslaitteen levyjen väliin. Mutta se ei kestä kuin ehkä minuutin, eli on ohi todella nopeasti. Kestät sen kyllä.
Aika usein kuvissa näkyy vaarattomia kystiä, joita tutkitaan tarkemmin ultralla tai otetaan ohutneulanäyte, joten niistäkään ei kannata säikähtää, niitä tehdään varmuuden vuoksi hyvin herkästi. Itselläni on molemmissa rinnoissa kystia, monta kpl, ja sekin on normaalia.
Olen käynyt kaksi kertaa kunnallisella puolella mammografiassa. Ensimmäinen näyte ei tuntunut miltään. Toisen näytteen otti kaamean pahalta haissut hoitaja, joka runnoi ja töni minua, vaikka oli ystävällinen eli kokemus oli epämiellyttävä. Näytteet olivat puhtaita.
Varaa aika, niin saat varmuuden. Todennäköisesti olet terve, mutta jos sinulla on jotain, niin hoitojen aloittaminen ajoissa on tärkeää.
Minulle gyne laittoi lähetteen mammografiaan, kun olin nelikymppinen. Syynä oli tädillä suht nuorena ollut rintasyöpä. Yksi ystäväni sai samasta syystä käskyn käydä mammografiassa ja häneltä löytyi syöpä, joka saatiin leikattua pois. Mitään oireita hänellä ei ollut.
Minulle tutkimus on kivuton eli jotain hyötyä on pehmeistä ja riippuvista rinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Järkevä puoli minusta ajattelee, että ilman muuta tutkimukseen ja pian, koska jos jotain löytyy niin hoito voidaan aloittaa heti. Mutta ajan varaaminen tuntuu niin vaikealta ja olen ihan paniikissa että mitä jos jotain löytyy!
En ole koskaan käynyt mammografiassa, mutta toki rinnat on gynellä käydessä tutkittu. Kaiken lisäksi vasen rinta on viime aikoina ollut kummallisesti kipeä kainalon puolelta ja tämä vain lisää paniikkiani. Eikä nämä viime aikojen uutiset rintasyöpään sairastuneista (viimeisimpänä Astrid Swanin uusiutunut syöpä) helpota lainkaan.
Olen käynyt mammografiassa muutaman vuoden välein 16-vuotiaasta asti, jolloin löysin itse itseltäni suihkussa patin rinnasta.
Se leikattiin sairaalassa pois - oli ihan vaaraton fibroadenoma eli sidekudoskasvain.
Mammografia tehdään röntgen-osastolla ja se muistuttaa röntgenkuvausta. Rinta asetellaan metallilevyjen väliin, puristetaan litteäksi ja kuvataan edestä ja sivulta.
Puristus nipistää, mutta on ohi parissa sekunnissa.
Tulokset lääkäri tulee henkilökohtaisesti kertomaan pukeutumistilaan 5 minuutin jälkeen.
Lasku on n.40€.
Yhdeksäinen: olen ollut myös mammossa viisi kertaa, ultrassa kymmenen (rintasyöpä hoidettu äidillä ja siskolla).
Tuo, miten tulokset saa, riippui paikasta. Yksityisellä puolella samalla on tehty aina ultra, jolloin lääkäri on kertonut tulokset heti. Julkisella puolella (HUS) tuloksia on pitänyt odottaa kirjeitse kotiin pari viikkoa.
6
Auttaa jos varaat ajan joka osuu kuukautiskierrossa jaksoon jolloin rinnat ovat pehmeimmillään. Mulle on mammografioiden lisäksi tehty ultraus ja otettu paksuneulanäytteitä ja tyhjennelty kystia. Paksuneula ja kystien tyhjennys olivat täysin kivuttomia. Mammografian litistely on vähän brutaalia mutta ei se varsinaisesti mikään hirveän kivulias tapahtuma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt mammografiassa muutaman vuoden välein 16-vuotiaasta asti, jolloin löysin itse itseltäni suihkussa patin rinnasta.
Se leikattiin sairaalassa pois - oli ihan vaaraton fibroadenoma eli sidekudoskasvain.
Mammografia tehdään röntgen-osastolla ja se muistuttaa röntgenkuvausta. Rinta asetellaan metallilevyjen väliin, puristetaan litteäksi ja kuvataan edestä ja sivulta.
Puristus nipistää, mutta on ohi parissa sekunnissa.
Tulokset lääkäri tulee henkilökohtaisesti kertomaan pukeutumistilaan 5 minuutin jälkeen.
Lasku on n.40€.
Vielä kasvaimista:
hyvälaatuinen kasvain voi olla arka,
pahanlaatuinen eli syöpäkasvain on tunnoton.
Syöpäkasvaimen erottaa siitä, miltä se sormilla tunnustelemalla tuntuu. Syöpä on latinaksi cancer eli rapu.
Nimi tulee siitä, koska se muistuttaa rapua: syöpäkasvaimella on jalkojennäköiset ulokkeet, joilla se takertuu lujasti terveeseen kudokseen.
Tästä syystä syöpä on likkumaton:
syöpäkasvainta ei voi liikutella sormilla, vaikka siitä saisi otteen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksäinen: olen ollut myös mammossa viisi kertaa, ultrassa kymmenen (rintasyöpä hoidettu äidillä ja siskolla).
Tuo, miten tulokset saa, riippui paikasta. Yksityisellä puolella samalla on tehty aina ultra, jolloin lääkäri on kertonut tulokset heti. Julkisella puolella (HUS) tuloksia on pitänyt odottaa kirjeitse kotiin pari viikkoa.6
Turussa julkisella puolella (TYKS)
tulokset saa samantien,
5 minuuttia mammografian jälkeen.
Vanhentuneilla laitteilla tulosten saaminen kestää päiväkausia.
-9
Kävin kun oli iso patti rinnassa. Pelkäsin niin paljon, että meinasin tulla hulluksi. En siis tutkimusta vaan sitä mitä löytyy. Selvisin säikähdyksellä lopulta. Itse toimenpide nyt on nopea juttu.
Ehdottomasti varaat ajan ja menet. Se kestää yleensä muutaman minuutin se testi. Tuloksen saa kohtuullisen nopeasti (käyn itse ilmaisessa seulonnassa kun olen 50+), joten ei tartte kärvistellä pelon kanssa kauaa.
Riippuen rinnoista ja kuukauden ajasta voi litistäminen tuntua jonkin verran kipeältä. Mutta kun tietää että litistys kestää sen hetken kun kuva otetaan, siitä selviää hengittämällä syvään ja rauhallisesti. Mulla kesti viimeksi koko kuvaus vain jotain 4-5 minuuttia.
Kainalossa on imusolmukkeita, joiden kautta nesteet rintoihin kulkevat. Kainalossa tuntuva kipu voi siis olla myös nesteturvotuksen aiheuttamaa. Tämä on yksilöllistä, toiset reagoivat ilmankosteuteen tms. turpoamalla, toiset eivät. Rinnoissa voi tuntua normaalistikin kaikenlaista pistelyä tms. Rinnat kun ovat elävää kudosta, niihin vaikuttaa moni asia kuten hormonit, ynä muut. Ei kannata ihan joka tuntemuksesta mennä paniikkiin :)
Kiitos tsempeistä, aika varattu keskiviikolle! Sain lähetteen gyneltä, sillä suvussa on rintasyöpää. Olen 42v., ei lapsia. Menen yksityiselle, joten maksaa, mutta se ei haittaa. Tuloksen saa kuulemma saman tien.
Itse asiassa en pelkää lainkaan sitä mahdollista kipua. Sen kyllä kestän, ei se niin kauan vie. Lähinnä tuo tulos hermostuttaa. Mutta pakko mennä, pää ei kestä tätä jossittelua.
Hyvä kuulla, että sait varatuksi! Mikään ei ole pahempaa kuin epätietoisuus, eikä mahdollisia ongelmia voi hoitaa ilman tietoa.
Samaistun vähän, olin eri terveysasiasta paniikissa pitkään ennen kuin sain varattua ajan, ja olen hyvin tyytyväinen, että sain mennyksi.
Hienoa että sait tehtyä tuon ajanvarauksen.
On sinulla syöpä tai ei, niin ainoa mikä muuttuu on se, että tiedät asiasta - ja sen pahemman vaihtoehdon kohdalla lopputulos voi olla hyvin erilainen kuin silloin jos pidät pääsi pensaassa.
Itse kävin viime viikolla mammografiassa ja ultrassa, sain mielenrauhan siitä että sama vanha sidekudoskasvain siellä yhä on ja se vuoto mitä rinnasta on tullut on varmaan hormonaalista.
Turhaa pelottelua että on todella kivulias.
Se on lähinnä kova puristus.
Minä olen gynen suosituksesta käynyt mammossa kahden vuoden välein kun täytin 40. Minulla on korkea kipukynnys, kärsin mm. fibrosta ja hermosäryistä, mutta minulla tuo mammo sattuu. Johtuu varmaan rintojen rakenteesta. Minulla isot (E-kuppi) pinkeät rinnat ja tuntui että ne räjähtävät sen paineen alla. Jos olisi pehmeämmät tai roikkuvammat rinnat, ei ehkä sattuisi niin paljon?
Lisäksi olen 175 cm pitkä ja lyhyellä hoitajalla on ollut hankaluuksia saada asemoitua levyt oikein. Kammottavaa omalla kokemuksellani. Mutta ehdottomasti kannattaa käydä.
Minkä ikäinen olet?