Jos lento lähtee Heathrown lentokentältä 19.40, milloin siellä pitää olla paikalla? Riittääkö, että ollaan lentokentän metroasemalla 18.30?
Laukut on jo checkattu eteenpäin ja meillä on boarding passit valmiina, eli mennään vain turvatarkastukseen ja lähtöportille.
On siis pitkä pysähdys Lontoossa ja poistutaan kentältä.
Kommentit (19)
Varaisin pari tuntia aikaa, ikinä ei tiedä turvatarkastusjonoista.
Riippuu mikä terminaali. Aika tiukka aikataulu tuo on joka tapauksessa, esim metron myöhästymisiin tuossa ei ole yhtään varaa, kyseessä on kuitenkin töistäpaluuaika paikallisilla. Kiireettömänä aikana tuon pitäisi kyllä riittää, mutta jos laskee kävelyn metroasemalta terminaaliin 10min, turva 20min portille 10min, niin just boardingin alkaessa pitäisi olla portilla.
En ikinä jättäisi noin viime tippaa. . Mitä vaan voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Varaisin pari tuntia aikaa, ikinä ei tiedä turvatarkastusjonoista.
Tätä minäkin ajattelin aluksi, että pari tuntia olisi hyvä olla varaa, mutta jos tuo reilu tunti riittäisi, voitaisiin viettää se loppuaika mieluummin Lontoota ihaillen kuin tax-free-kaupoissa pyörimiseen kentällä.
ap
Ehtii, jos on ehdittävä. Turvatarkastusjono on yleensä nopea, vaikka ihmisiä olisi paljonkin. Kunhan teidän laukku ei menee ylimääräiseen tarkastukseen (varmista, että kaikki meikit yms. on muovipusseissa laukun ulkopuolella).
Mutta, jos koneelle on bussikuljetus, portti sulkeutuu jo vartin ennen koneen nousua. Joten varaisin ainakin sen verran enemmän aikaa varmuuden vuoksi.
Metrolta turvatarkastukseen on varattava vartti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä terminaali. Aika tiukka aikataulu tuo on joka tapauksessa, esim metron myöhästymisiin tuossa ei ole yhtään varaa, kyseessä on kuitenkin töistäpaluuaika paikallisilla. Kiireettömänä aikana tuon pitäisi kyllä riittää, mutta jos laskee kävelyn metroasemalta terminaaliin 10min, turva 20min portille 10min, niin just boardingin alkaessa pitäisi olla portilla.
Terminaali 3.
Ehkä mennään aiemmin, ettei myöhästytä. Olen aina kentällä 2 tuntia aiemmin Euroopan sisäisilläkin lennoilla ja olen aina joutunut odottamaan sen 1-1,5 tuntia, kun ei ole koskaan sattunut mitään. No, kerta se olisi ensimmäinenkin ja harmittaisi myöhästyä.
ap
En uskaltaisi jattaa join tiukalle, metro usein myohastelee tai ruuhka-aikaan et vaan mahdu kyytiin, ja lisaksi kentalla tarpomiseen ja turvatarkastukseen voi menna paljonkin aikaa, varsinkin nyt koulujen loma-aikaan jolloin enemman porukkaa kentalla.
Kun itse kuljin duunimatkoja Heathrowlta, olin kentällä 45min ennen koneen nousua ja ehdin aina. Mutta se oli varhain aamulla. Normaalisti varaan lomamatkoilla puolitoista tuntia + metromatka. Silloin ehtii normaalisti jo hakea ruokaa ja tuliaisia. Ja tarvittaessa surauttaa kentälle uberillä, jos metrot takkuaa.
Tube Kentälle on joskus todella täysi. Varautuka, että joudutte odottelemaan seuravaa. Turvatarkastusjono myös joinakin hetkinä todella hidas. Jättäisin itse pelivaraa 45 min enemmän
Mikäli lento lähtee Heathrown bussikuljetusportilta niin boarding time voi tarkoittaa aikaa jolloin kaikki ovat jo menneet sinne bussiin ja portti sulkeutuu, eikä niinkuin yleensä että 10 min boarding timen jälkeen joku saapuu töihin siihen portille ja koneeseen aletaan nousta sitten kun keritään.
Ehkä vähän sen mukaan, miten paljon harmia teille syntyisi myöhästymisestä. Jos ei ole kiire olla kotona täsmälleen samana iltana ja uudet liput on varaa ostaa ilman itkuja, niin voi toki riskeeratakin ja välttää lentokentällä odottelun. Mutta sitten jos tilanne on se, että myöhästyessä pitäisi mennä suurlähetystöön pyytämään hätäapua, ehkä kannattaa varata se pari tuntia. Itse varaisin joka tapauksessa, koska inhoan sitä tunnetta kun aikataulu on tiukalla ja metro seisookin paikallaan hiljaa vaikka pitäisi jo mennä, ja se turvatarkastusjono jossa olet viisi minuuttia jo seisonut, sulkeutuu nenän edestä ja joutuu aloittamaan jonotuksen alusta.
Tunti boarding ajasta voisi olla ihan järkevä aikataulu olla heathrown metroasemalla. Ei siinä nyt pitäis kauheasti aikaa jäädä peukaloita pyöritellä ja pikkuisen olisi varaa muuttujiin.
Metro saattaa joutua jonottamaan asemille, joten ei ole sanottua, että alle tunnin ehtii keskustasta kentälle. Turvatarkastukseen ja rajakontrolliin kannattaa myös varata aikaa. Oma kokemukseni on, että turvatarkastus vetää hyvin, vaikka se näyttää kaaoottiselta. Passin tarkastuksen jonoissa on joskus mennyt yli puoli tuntia, jos vain osa automaateista käytössä ja aulassa samaan aikaan muutama koneellinen eteläeuroppalaisia kielikurssilaisia ja toinen mokoma intialaisia sukukokouksia.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse kuljin duunimatkoja Heathrowlta, olin kentällä 45min ennen koneen nousua ja ehdin aina. Mutta se oli varhain aamulla. Normaalisti varaan lomamatkoilla puolitoista tuntia + metromatka. Silloin ehtii normaalisti jo hakea ruokaa ja tuliaisia. Ja tarvittaessa surauttaa kentälle uberillä, jos metrot takkuaa.
Ruuhka-aikaan saa kyllä raideliikenne takkuilla aika pahasti ennen kuin taksilla ehtii nopeammin kentälle. Viimeksi noihin aikoihin istuttiin ruuhkassa reipas 2h ylimääräistä kun kollega vaatimalla vaati että pitää taksilla päästä.
Vierailija kirjoitti:
Metro saattaa joutua jonottamaan asemille, joten ei ole sanottua, että alle tunnin ehtii keskustasta kentälle. Turvatarkastukseen ja rajakontrolliin kannattaa myös varata aikaa. Oma kokemukseni on, että turvatarkastus vetää hyvin, vaikka se näyttää kaaoottiselta. Passin tarkastuksen jonoissa on joskus mennyt yli puoli tuntia, jos vain osa automaateista käytössä ja aulassa samaan aikaan muutama koneellinen eteläeuroppalaisia kielikurssilaisia ja toinen mokoma intialaisia sukukokouksia.
Hetkinen, nyt pitää ihan miettiä, että missä kohtaa siellä passit tarkastetaan lähtiessä? Ei ainakaan kolmosterminaalissa, 3 -> 5 siirtyessä taidettiin kyllä tarkastaa.
Toiseen kohtaan: Tosiaan tuo Überilla hurautus ruuhka-aikaan on aika koominen kommentti. Jos metrot tökkii, niin siellä ei kukaan hurauta alle tunnin heathrowlle keskustasta millään vehkeellä.
Itse en jättäisi ihan noin tiukalle. Juuri viime yönä itse asiassa tulin Heathrowsta ja siellä oli paljon koululaisryhmiä ja nuorten urheilujoukkueita liikkeellä, ja tällaiset isot ryhmät liikkuivat kaikkialla melko hitaasti. Tosin riippunee paljon päivästä, että miten paljon ihmisiä on liikkeellä. Lisäksi metrot saattavat myöhästellä tai olla tosi täysiä, joten itse varautuisin siihenkin. En osaisi täysin rennoilla mielin siellä keskustassakaan pyöriä, jos tietäisi että koneeseen ehtiminen tulee olemaan vielä myöhemmin jännitysmomentti. Mielummin on hieman aikaisemmin kentällä ja menee vaikka siellä lasilliselle rauhassa jonnekin tmv. :)
Heathrow on niin toimiva, että 15 minuuttia riittää hyvin. Turha oleskelu lentokentällä on sitäpaitsi siellä kielletty ja yli puolen tunnin istuskelusta voi joutua turvatarkastukseen ja myöhästyä lennolta.
Ehtii