Lihoaminen-sana, onko se jotain murretta?
Itse olen aina luullut, että se on "lihominen". Kunhan ihmettelen.
Kommentit (48)
Ei ole murretta, vaan sivistymättömän ihmisen kuvitelmaa että se olisi kirjakieltä.
Ei ole hämettä. Täällä törmäsin taannoin tuohon muotoon. Olen eläissäni lukenut paljon ja minulle lihominen on se tuttu termi. Lihoin, lihoit jne.
On kaksi rinnakkaista muotoa, lihoa ja lihota, molemmat kirjakieleen hyväksyttyjä. Ne taipuvat eri tavoin. Lihominen ja lihoaminen ovat siis molemmat oikein.
Mutta jos esim. googlaa sanan lihoaminen, se kysyy automaattisesti "tarkoititko lihominen".
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos esim. googlaa sanan lihoaminen, se kysyy automaattisesti "tarkoititko lihominen".
Ajatella, tietokone ei ymmärrä kaikkea! Tekstinkäsittelyohjelmatkaan eivät ymmärrä, että "emme olleet olleet" on ihan oikea muoto eikä mikään vahinkotuplaus.
En tiä, mut oon Nokialta Tampereen vierestä kotoisin ja omaan korvaan kuulostaa jo lapsuudesta tutulta lihoaminen ja etenkin lihoominen, siis kahdella o:lla. Onko sitten vain murretta vai vähän samaa kuin jotkut puhuu vaikka stressistä ressinä, kun ei osata sanoa sitä oikein?
Vierailija kirjoitti:
On kaksi rinnakkaista muotoa, lihoa ja lihota, molemmat kirjakieleen hyväksyttyjä. Ne taipuvat eri tavoin. Lihominen ja lihoaminen ovat siis molemmat oikein.
Mutta onko lihota hyväksytty mukaan vasta nyt myöhemmin? Eikö kirjakieleen ja oikeinkirjoitussääntöihin ole viime aikoina hyväksytty aika paljon kaikkea, mikä oli vaikka vielä 90-luvulla väärin?
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/taivutustyyppeja-verbit-suuret…
Monilla muunkinlaisilla muutosta ilmaisevilla verbeillä voi olla eri tavoin taipuvia vastineita:
[...]
lihoa, lihoo
lihota, lihoaa
Kunhan ei sano ylilihava.
Se sana on paljon käytössä, vaikka se on joko lihava, tai ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Hämeen meininkejä
Varsinais-Suomessa myös.
Nuo molemmat muodot on kirjakieltä. Sivistymätön on hän, joka ei sitä tiedä.
Lihoa ja lihominen ovat minulle tuttuja sanoja. Tässä elämäm koululaisten valloittamassa ryhmässä tutuksi vasta tuli lihoaminen.
Vierailija kirjoitti:
En tiä, mut oon Nokialta Tampereen vierestä kotoisin ja omaan korvaan kuulostaa jo lapsuudesta tutulta lihoaminen ja etenkin lihoominen, siis kahdella o:lla. Onko sitten vain murretta vai vähän samaa kuin jotkut puhuu vaikka stressistä ressinä, kun ei osata sanoa sitä oikein?
Ei ole murretta. Asun Nokialta 40km enkä konsaan ollut moista sanaa kuullut. Ennen kuin vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeen meininkejä
Varsinais-Suomessa myös.
Miten olen voinut elää 40 vuotta ja lukea kaunokirjallisuutta törmäämättä tuohon muotoon? Voiko myös sanoa, että olen puhunnut? En halua puhuta?
Mulle on aina ollut tutumpi tuo "minä lihoan/minä lihosin". Mutta olenkin Lounais-Suomesta. Ja oikeasti hoikka tietenkin 😂
Ap se on samaa kun päästään lahoaminen mikä ilmenee tälläisena aloituksena.. Pohdi sitä kokopäivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeen meininkejä
Varsinais-Suomessa myös.
Miten olen voinut elää 40 vuotta ja lukea kaunokirjallisuutta törmäämättä tuohon muotoon? Voiko myös sanoa, että olen puhunnut? En halua puhuta?
En tiedä miten tuo on mahdollista. Minä taas olen nähnyt paljonkin tuota lounaista muotoa. Esim. Anni Polvan kirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lihoa ja lihominen ovat minulle tuttuja sanoja. Tässä elämäm koululaisten valloittamassa ryhmässä tutuksi vasta tuli lihoaminen.
Miten "elämäm koulu" liittyy tähän, kun kyse on alueellisesta vaihtelusta? Vai viittaatko itseesi, ei ole juurikaan koulutusta, siksi asia on vieras?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole murretta. Asun Nokialta 40km enkä konsaan ollut moista sanaa kuullut. Ennen kuin vauva-palstalla.
Ei olekaan murretta vaan molemmat kirjakieltä. Mutta kyllä tuota juuru5 hämäläismurteiden alueella kuulee paljonkin.
Hämeen meininkejä