Naapurin vähän alle 3-vuotias potkupyöräilee yksin taloyhtiön pihalla
Pelkään hänen joku päivä vielä jäävän auton alle. Rivaritaloyhtiömme on pieni ja autoja ei kulje pihateitä pitkin kovin usein, mutta kulkee kuitenkin. Ja tämä lapsi siis potkuttelee ilman vanhempiensa valvonta pitkin tätä pihatietä, jota pitkin pihoihin ajetaan. Kukaan autoilija tässä ei mielestäni hurjastele, mutta vaikka ajaisi kuinka hiljaa niin et ehdi jarruttaa jos lapsi ilmestyy ihan yhtäkkiä puskan takaa pyörällä. Näyttää ettei lapsi itse yhtään varo kun tulee kulman takaa. Mitä voin tehdä? Mennö vanhempien puheille? Voiko tämän taloyhtiön säännöillä tms. kieltää? Hirvittää.
Kommentit (42)
Pitäisikö siihen pihatielle laittaa kieltomerkit autoilijoita varten jos 3-vuotias potkuttelija on liian liukasliikkeinen vai pitäiskö ottaa autoilijoilta kortit pois?
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten automaattisesti autoilijan vika jos tulee törmäys? Tietenkin ajetaan hitaasti ja ei kukaan halua ajaa kenenkään päälle, mutta minkä mahdat jos lapsi tulee kovaa vauhtia pensaan takaa? Kenen vastuu teidän mielestänne?
Jos autoilija kerkiää pysäyttämään ennen törmäystä niin syy on törmääjän. Törmääjän jolla toivon mukan on kypärä päässä ja asiallisesti vaatetettu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskalla päästää edes kohta 6-vuotiasta yksin ulos. Korkeintaan menee hetkeksi etukäteen pihalle odottamaan jos ollaan ulos lähdössä ja mulla joku homma vielä kesken. Ehkä 5-10 minuuttia.
Sinun pitäisi hiukan rentoutua. Ei ole hyväksi jälkikasvulle tuollainen käytäntö. On tarkoitus että lapsi itsenäistyy ja olet pelkoinesi tämän esteenä.
Alapeukuttakaa nin paljon kuin huvittaa mutta olen oikeassa. Lukekaa jotain lastenkasvatusoppaita. Olette niiden tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran menin erääseen kerrostaloon asialle (en siis asunut siinä talossa). Pihalla oli pieni tyttö n. 4-5 -vuotias. Oli talvi ja hän itkeskeli siinä, oli yksin. Kysyin mikä on hätänä. Sanoi että palelee. Sanoin että pitää mennä sisälle jos palelee. Sanoi minulle että äiti ei päästä sisälle. Vaikka hän käy oven takana niin äiti ei avaa ovea vaan sanoo että on oltava ulkona.
Tämä on vaivannut minua vuosia että en ottanut yhteyttä lastensuojeluun asiasta. Jätin vain tuon itkevän palelevan tytön sinne yksinään. Talo oli sellainen vanha kaupungin vuokrakerrostalo. Miten olisi lapsen elämä muuttunut jos hän olisi päässyt muualle ympäristöstään. En vain uskaltanut puutua.
Syyllistyit heitteille jättöön.
Ei helmiä sioille, vai miten se meni.
Lastensuojeluilmoitus
Jos sattuu parahiksi paikalle, missä ilmeinen vaaratilanne uhkaa lasta, niin 112 ja siitä ae lähtee....
Toivon todella, että aloitus provo ja näin alkukantaisen välinpitämättömään huolenpitoon ja suoranaiseen kaltoinkohtelun kohteeksi ei yksikään lapsi joutuisi.
Meidänkin taloyhtiössä 3-vuotias potkuttelee, alkuun meni 4-v siskonsa kanssa mutta nykyään välillä itekseenkin. Heidän lisäkseen pihalla ulkoilee muitakin 5-12-vuotiaita lapsia ja aikuisia liikkuu koko ajan pyykkituvalle, postilaatikolle , roskiksille yms.
Kaikki kyllä tuntee täällä toisensa eikä parkkipaikalle vievällä tiellä ole muuta liikennettä kuin meille saapuva. Välillä pitsakuskit kyllä kaahaa pihateitä niin että hirvittää, toivoisin betonipossuja meillekkin.
Oma lapseni oli 5 kun muutettiin tänne enkä aikaisemmin antanut ulkoilla yksin. Täällä kyllä saa. Nuorempi on vielä tosi pieni mutta jos 3-vuotiaana puhuu yhtä hyvin ja on yhtä reipas ja itsenäinen kuin tuo viipottaja 3-vuotias voisin laskea hänetkin muiden lasten kanssa ulos.
Ja tämmöisestä pihapiiristä olen haaveillutkin. Lapset porukalla ulkoilevat ja naapurit tuntevat toisensa. Edellisellä pihalla ei edes moi saanut kaikki naapurit sanottua ja piha oli kämänen ja ison tien lähellä eikä siellä kukaan viihtynyt.
Betoniporsaita ei voi suositella kun ne estää sen ambulanssin tai paloautonkin pääsemisen pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt itke, ei niillä teillä kukaan aja kuin kävelyvauhtia. Ihme vinkumista.
Ja vaikka ajaisi kävelyvauhtia, kyllä lapsi jää toiseksi, jos auton puskuri tönäisee lasta. Ja sitäpaitsi, autoilija ei välttämättä huomaa edes lasta, jos se jää määräytyy kulmaan. Ei turhaan puhuta kuolleesta kulmasta.
Ja taloyhtiön pihoissa on päivittäin huoltoajoja - jätehuolto, huoltoyhtiön ajat, vanhusten kotipalvelut ja aterian tuojat, pizzapalvelut jne.
Puhumattakaan parkkipaikoista, jos auto peruttaa lapsen päälle, kun auton peruutuspeilistä huomaa noin pientä natiaista.
Kyllä vanhempi on täysin vastuuton, jos noin pieni on yksin ulkona ja ainoa mitä voi tehdä on lasu. Näin tehtiin meidän taloyhtiössä ja tullaan myös jatkossa tekemään, jos vanhemmille ei mene asia perille ensimmäisestä sanomisesta. Tuohon on lapsen heitteillejättö ja oli myös 80-luvulla, vaikka autoja oli paljon vähemmän.
Liian pieni ulkoilemaan yksin! Mene juttelemaan vanhemmille. Ehkä n. 5-vuotias on tarpeeksi kypsä ulkoilemaan rauhallisessa pihassa yksin, jos ymmärtää säännöt (että esim pihasta ei poistuta) jne. Surkeita vanhempia, jos ei jakseta ulkoilla tuon ikäisen kanssa! Kotona todennäköisesti pieni vauva, jota äiti höösää, ja pistää isomman lapsen pihalle pois jaloista.
Lokakuu76 kirjoitti:
Ota yhteyttä isännöitsijään, että paikalle saadaan autojen ajoa estävät betoniporsaat ja ajokieltomerkit. Toinen vaihtoehto, että keskustelet lapsen vanhempien kanssa, mieluiten yhdessä muiden naapureiden kanssa, että huolehtivat lapsen turvallisuudesta ja mahdollisesti kohdasta 1. Tämä toinen vaihtoehto olisi varmastikin paras lapsen turvallisuuden kannalta. Kolmas vaihtoehto lasu.
Meidän taloyhtiössä me pienten lasten vanhemmat hommattiin isännöitsijän kautta ne betoniporsaat ja ajokieltomerkit.
Betoniporsaat ovat laittomia ja surmanloukku, jos tarvitaan ambulanssia tai syttyy tulipalo. Ihmettelen millainen isännöitsijä on kysymyksessä.
Ihanko oikeasti kuvittelet, hälytysajoneuvojen henkilökunnalla olevan aikaa siirrellä betoniporsaita, kun ihmishenki voi olla muutamasta minuutista kiinni tai jos sattuu tulipalo, piha täyttyy hetkessä paloautousta, ambulansseista ja poliisiautoista.
Betoniporsaat taloyhtiön pihassa vaarantavat asukkaiden hengen ja seuraavan kerran kun teillä on palotarkastus, määrätään ne otettavaksi pois.
Lokakuu76 kirjoitti:
Ota yhteyttä isännöitsijään, että paikalle saadaan autojen ajoa estävät betoniporsaat ja ajokieltomerkit. Toinen vaihtoehto, että keskustelet lapsen vanhempien kanssa, mieluiten yhdessä muiden naapureiden kanssa, että huolehtivat lapsen turvallisuudesta ja mahdollisesti kohdasta 1. Tämä toinen vaihtoehto olisi varmastikin paras lapsen turvallisuuden kannalta. Kolmas vaihtoehto lasu.
Meidän taloyhtiössä me pienten lasten vanhemmat hommattiin isännöitsijän kautta ne betoniporsaat ja ajokieltomerkit.
Ei voi kuin ihmetellä, miten kekseliäitä ovat nykyajan pienten lasten vanhemmat - hankitaan betoniporsaat valvomaan lasten ulkoilua, ettei autot aja päälle.
Entä jos teillä sattuu jokin onnettomuus, vaikka tulipalo tai tarvitaan useampi ambulanssi yhtä aikaa.
Saattaa olla, että "lasten vahtinne" on lyhyt aikainen, kun on seuraava palotarkastus, jos teillä pelastussuunnitelma on edes ajantasalla, mutta silloin taloudellinen vastuu vahingoista, on osakkaiden omistajilla.
Kyl kannattas vähän kattoo perään, on kaiken maailman jammu setiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt itke, ei niillä teillä kukaan aja kuin kävelyvauhtia. Ihme vinkumista.
Ja vaikka ajaisi kävelyvauhtia, kyllä lapsi jää toiseksi, jos auton puskuri tönäisee lasta. Ja sitäpaitsi, autoilija ei välttämättä huomaa edes lasta, jos se jää määräytyy kulmaan. Ei turhaan puhuta kuolleesta kulmasta.
Ja taloyhtiön pihoissa on päivittäin huoltoajoja - jätehuolto, huoltoyhtiön ajat, vanhusten kotipalvelut ja aterian tuojat, pizzapalvelut jne.
Puhumattakaan parkkipaikoista, jos auto peruttaa lapsen päälle, kun auton peruutuspeilistä huomaa noin pientä natiaista.Kyllä vanhempi on täysin vastuuton, jos noin pieni on yksin ulkona ja ainoa mitä voi tehdä on lasu. Näin tehtiin meidän taloyhtiössä ja tullaan myös jatkossa tekemään, jos vanhemmille ei mene asia perille ensimmäisestä sanomisesta. Tuohon on lapsen heitteillejättö ja oli myös 80-luvulla, vaikka autoja oli paljon vähemmän.
3-vuotias potkupyörällä on niin matala, ettei tarvitse edes olla kuolleessa kulmassa jäädäkseen huomaamatta. Riittää, jos on parkista peruuttavan auton takana, ei näy peileistä eikä ikkunasta jos on tarpeeksi lähellä.
Meillä kanssa naapurissa tämmöinen tapaus. Ensimmäinen nyt jo 7v meni jo ties kuinka pienestä lähtien ominpäin potkupyörällä ja nykyinen olisko arviolta nyt 3v kanssa mennyt pitkän aikaa, ainakin vuoden päivät. Välillä isomman kanssa näyttää käyvän tosi pitkälläkin. Työskentelee vielä lastenhoitajana tuo tapaus...
Tosi rauhallinen okt alue onneksi, mutta liikennettä on kuitenkin, isoista sorarekoista lähtien, lisäksi uima-altaita ja lampia naapurit pullollaan. Näyttää nuo ihmeen hyvin pärjäävän ja vanhempi poika on kyllä tosi fiksuksi (varmaan itse) oppinut.
Omia en uskaltaisi noin leväperäisesti vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin taloyhtiössä 3-vuotias potkuttelee, alkuun meni 4-v siskonsa kanssa mutta nykyään välillä itekseenkin. Heidän lisäkseen pihalla ulkoilee muitakin 5-12-vuotiaita lapsia ja aikuisia liikkuu koko ajan pyykkituvalle, postilaatikolle , roskiksille yms.
Kaikki kyllä tuntee täällä toisensa eikä parkkipaikalle vievällä tiellä ole muuta liikennettä kuin meille saapuva. Välillä pitsakuskit kyllä kaahaa pihateitä niin että hirvittää, toivoisin betonipossuja meillekkin.
Oma lapseni oli 5 kun muutettiin tänne enkä aikaisemmin antanut ulkoilla yksin. Täällä kyllä saa. Nuorempi on vielä tosi pieni mutta jos 3-vuotiaana puhuu yhtä hyvin ja on yhtä reipas ja itsenäinen kuin tuo viipottaja 3-vuotias voisin laskea hänetkin muiden lasten kanssa ulos.
Ja tämmöisestä pihapiiristä olen haaveillutkin. Lapset porukalla ulkoilevat ja naapurit tuntevat toisensa. Edellisellä pihalla ei edes moi saanut kaikki naapurit sanottua ja piha oli kämänen ja ison tien lähellä eikä siellä kukaan viihtynyt.
Ja kenen on syy, jos jotain sattuu? Isomman sisaruksen? Naapurinlasten? Sen b-rapun mummon, joka nökötti penkillä istumassa ja torkkumassa? Sen kännykkään uppoutuneen teinin? Vai naapurin kolmen lapsen äidin, jolla oli täysi työ vauvan, uhmaikäisen ja oman viipottajansa kanssa?
Päiväkodin pihallakin on paljon eri ikäisiä lapsia - ja usein muuten vieläpä koulun vieressä - ja talo on täynnä hoitajia ja opettajia ja henkilökuntaa, mutta silti pihalla pitää olla niitä, jotka oikeasti valvovat ja asiasta keskustellaan tasaisin väliajoin, että todella pitää myös valvoa. Miksiköhän, kun on aidattu piha eikä autot saa ajaa missään tilanteessa sinne, ei pääse pedofiilit ja juopot kiusaamaan ainakaan kovin helpolla eikä teinit mopoineen pelottelemaan? Eikä voi edes lähteä kenenkään muun matkaan, kun on ne aidat. Miksi ne on, kun ne pennut voisi katsoa toistensa perään, ne isommat koululaiset sieltä koulun pihalta pienten perään, se laitoshuoltaja ikkunasta silloin tällöin ja opettajat opettajanhuoneesta, kun kerkiävät? Ja ainahan joku on lähdössä kotiin tai tulossa töihin, joten ei siellä pihalla kukaan valvomatta ole. Miksi siis vaaditaan useampia hoitajia pihalle vahtimaan?
Minä olin 3-vuotiaani kanssa taloyhtiön leikkipaikalla ja olimme lähdössä kotiin, kun aivan yllättäen kulman takaa peruutti roska-auto. Olin juuri ehkä kahden metrin päässä lapsestani, mutta auto tuli niin, että minun piti väistää taaksepäin ja lapseni paniikissa juoksi toiseen suuntaan niin että auto jäi väliimme. Oli kyllä elämäni pisimmät sekunnit ja huusin koko ajan, että pysy paikoilla, älä liiku, odota. Lapsi itki puskassa, kun auto oli ohi. Ei siinä olisi paljoa auttanut kymmenetkään muut naapurinlapset tai töihin kulkevat tai töistä palaavat vanhemmat, mutta ainakin tiesin, että vika olisi minun eikä kenenkään muun. Että parhaani olin tehnyt ja vielä paremminkin ehkä voisin varautua yllättäviin asioihin.
Yllättäviä asioita sattuu. Meillä 80-luvulla taloyhtiön pihaan tuli usein itsensäpaljastaja. Ei ollut kiva kokemus meille isommillekaan lapsille, pienille varmasti ihan kamalaa. Ei se taloyhtiön piha ole aidattu. Sinne voi tulla kuka tahansa narkkari, mopopoika, muuttoauto jne. Kuka lastasi silloin vahtii?
Vierailija kirjoitti:
Espoossa? Käytiin ystäviemme luona ja just heidänkin poika veteli samalla tavoin parkkiksella ilman vanhempien valvontaa. Ihan sekoa meininkiä! Ällistyttävintä oli että vanhemmat tiesivät ja sallivat tämän...
Espoolaista normisettiä. Roskaperheiden 3-5-vuotiaat lapset on joka päivä koko päivän ulkona ilman kenenkään aikuisen valvontaa. Ikinä en ole nähnyt vanhempien tekevän lastensa kanssa mitään yhdessä. Äiti ulkoilee röökipaikalla ja aika usein kaljatölkki kourassa.
Meidänkin pihapiirissä asuu yksi perhe, jossa on kolme alle kouluikäistä lasta, jotka ovat ulkoilleen itsekseen monta vuotta, jotain pari vuotiaista. Pihassa on muitakin lapsia, mutta pieniä lapsia valvotaan. Muut aikuiset katsovat joskus vuorotellen toistenkin lasten perään, mutta näiden yksin ulkoilevien lasten vanhemmat eivät halua olla kenenkään kanssa tekemisissä. Vaatetus oli myös huonoa ennen, esimerkiksi sandaaleissa olivat räntäsateessa. Joku teki lasun ja vaatetustilanne parani, ja eivät niin paljon olekaan keskenään ulkona ja kaksi vanhinta ovat jo niin isoja, että voikin jo ulkoilla yksin, varsinkin kun ne naapurin aikuiset saattavat olla ulkona.
Viime vuonna meilläkin oli sitä ongelmaa, että yksi heistä oli väkisin lähdössä mukaan, jos olin menossa vaikka kauppaan. Mun piti livahtaa jostain salaa.
Tarjosin kerran äidille puhelinnumeroani, koska lapseni leikki hänen lapsensa kanssa. Välillä kävivät myös toistensa kodeissa ja heidän kerrostalonsa alaovi on aina lukossa, eikä ovisummeria ole, niin olisi ollut helpompaa kummankin löytää oma lapsi, mutta äiti ei ottanut puhelinnumeroani, eikä tietenkään antanut omaansakaan. Monesti on huolestuttanut myös se, että lapset eivät pääse kotiinsa, kun ovi on lukossa.
Ei munkaan vanhemmat päästäny yksin ketään meistä ulos ennenkuin 6v oli täytetty... vanhimpana ei kiinnostanut montaa kertaa lähteä ulos vahtimaan sisaruksia joten eivät menneet. Vitutti kun äiti sanoi että mun pitää leikkiä mun siskon kanssa aina kun hän sitä pyytää, mutta ei mua todellakaan kiinnostanut leikkiä 5 vuotta nuoremman siskon kanssa..