Ketään lähiaikoina Tyksissä synnyttäneitä?
Meillä on laskettuaika joulukuun puolessa välissä. Esikoisen synnytin Salossa, mutta sattuneesta syystä johtuen se ei ole vaihtoehto kakkosen kanssa. Tyksi olisi noin puolen tunnin ajomatkan päässä ja Lohja 1,5h matkan päässä. Saloon ajoi hieman alle tunnin.
Onko Tyksissä millaista ollut viime aikoina? Olen kuullut niin paljon huonoa kyseisestä paikasta, että alan vakavissani kallistumaan Lohjan suuntaan, mies ei vaan tuohon hirveästi lämmennyt. Mietin myös polikliinistä synnytystä Tyksissä.
Jotenkin kauhukuvat siitä, että tuolla ollaan kuin sillit purkissa pusertamassa lasta jossain ryhmähuoneessa muiden samaan aikaan synnyttävien kanssa, kun on niin täyttä:D
Esikoinen syntyi suht nopeasti, n. 3,5h sairaalaan pääsystä ja tuolloinkin oli Salossa vaikeuksia uskoa, että synnytys on noin pitkälle edennyt, niin mietin minkälaista tappelua Tyksissä tulee olemaan. Salosta jäi muuten kyllä todella mukavat muistot. Lohjassa on kaikissa kolmessa synnytyssalissa omat vesialtaatkin.
Kommentit (2)
Olen harkinnut jopa kotisynnyttämistä, kun ahdistaa ajatus tyksistä:( Epiduraalia en ole itse haluamassa, joten se ei ole itselläni tässä kohtaa kynnyskysymys, tuo hoputtaminen ja mahdolliset repeämiset ei kyllä kuulosta kivalta. Tuon kätilöopiston sulkemisen olinkin jo unohtanut. Pitänee tehdä samalla taktiikalla kuin sulla on kaavailtuna, eli soittaa Lohjalle h-hetkellä.
Heips, mulla ihan samat ajatukset! Eka syntyi Salossa ja nyt toisen lapsen la on marraskuussa. Ajattelin heti alkuun, että synnyttäisin Lohjalla, mutta sitten tuli uutinen Kätilöopiston sulkemisesta. Sehän tietää entistä enemmän synnyttäjiä Lohjalle ja mahdollista ruuhkaakin. En siis tiedä, mahtuuko sinne sitten synnyttämään :/ Ja mulla siis Tyksiin matkaa n. 25 min ja Lohjalle n. tunti.
Mulla on huonot mielikuvat Tyksistä. Käsitykseni mukaan siellä on vaikeampi saada esim. epiduraalia, ku nukutuslääkäreillä on muutenkin kiire tärkeämpien leikkauksien yms. parissa. Ja mulla on kanssa toi mielikuva, että kätilöillä ei riitä aikaa, kun synnyttäjiä on tungettu sinne Tyksiin niin paljon. Ja toisaalta joudutaanko synnytyksiä sitten hoputtamaaan, että saadaan salit nopeammin vapaaksi seuraavalle. Se puolestaan altistaa repeämille.
Ajattelin tehdä niin, että h-hetkellä soitan ensin Lohjalle ja kysyn, kuinka kiirettä siellä on.
Vaikka sitten joutuisikin Tyksiin, elän sillä tiedolla, että marraskuu ei ole suosittu "lapsensaamiskuukausi" (eikä ole joulukuukaan), joten kai siellä on enemmän tilaa ja enemmän aikaa kätilöillä silloin. Olisin ihan kauhuissani, jos la olisi esim. heinäkuussa, jolloin syntyy nykyään kauheasti lapsia. Kesäaika on "uusi maaliskuu", jolloin kiirettä pitää :P