Mikä on sopiva kurinpitotapa 19-20-vuotiaille lapsille?
Siis säännöt, rajat, kotiintuloajat, kenen kanssa saa hengailla jne. Entä sopiva rangaistus luottamuksen rikkomisesta?
Kommentit (17)
Meillä on peruttu karkkipäivä, jos tulee turhaa kiukuttelua.
Meillä 19- ja 20-vuotiaat saavat olla ulkona klo 19.00 saakka. Erikoisluvalla saavat kyläillä kaverin luona klo 21.00 saakka, jos tunnen vanhemmat ja he ovat kotona.
Meillä on huonetarkastus satunnaisina päivinä kaksi kertaa viikossa. Se on aika rento, katson vaan, että ei ole kiellettyjä esineitä ja että kämppä on siisti.
Annat häädön. Jos eivät usko, niin poliisit paikalle. Siinäpähän hengailevat sitten omassa kodissaan kenen kanssa haluavat ja mihin aikaan vaan
Kasvattaja kirjoitti:
Meillä 19- ja 20-vuotiaat saavat olla ulkona klo 19.00 saakka. Erikoisluvalla saavat kyläillä kaverin luona klo 21.00 saakka, jos tunnen vanhemmat ja he ovat kotona.
Meillä on huonetarkastus satunnaisina päivinä kaksi kertaa viikossa. Se on aika rento, katson vaan, että ei ole kiellettyjä esineitä ja että kämppä on siisti.
Oletko nyt ihan tosissasi? Pliis sano että tämä on sarkasmia. Kohtelet aikuisia ihmisiä kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Annat häädön. Jos eivät usko, niin poliisit paikalle. Siinäpähän hengailevat sitten omassa kodissaan kenen kanssa haluavat ja mihin aikaan vaan
19-20-vuotias on täysi-ikäinen ja täysivaltainen aikuinen. Heidän ihmissuhteensa ja menemisensä eivät kuulu vanhemmilla vaikka asuisikin vielä kotona.
Alle 30-vuotias ei ole vielä aikuinen. Minä sain kulkea yksin ulkona vasta, kun olin 40.
Hiljaisuus talossa klo 21:30, tv:n ja median käyttö kielletty aiemmin. Tietokoneella ollaan vain kohtuullisesti. Kotiintulo hyvissä ajoin ennen hiljaisuutta joka päivä. Samat säännöt tietenkin jokaiselle lapselle.
Ilmoitetaan vähintään tekstarilla, minne ollaan menossa ja kenen kanssa. Puhelin pidetään päällä koko ajan.
Rahaa ei käytetä bilettämiseen. Kouluhommien tulee olla aina etusijalla.
Jos säännöt eivät miellytä nuorta, hänelle ei anneta senttiäkään rahaa ja herkkupäivä skipataan!
Ei taas näitä ikiksen aivopieru-trolleja.
Mutta jos joku yrittäisi jotain kurinpito-toimia 19-20 vuotiaalle, luulisi ettei se kauaa kattelis ja kuuntelis. En enää 18 -vuotiaana itsekään jaksanut faijan komentelua (joka oli vielä pahentunut sitä mukaan mitä lähemmäs aikuisuutta tulin) joten kun kukaan muu kuin minä ei ollut kotona, pakkasin kaikki tavarani kaikessa hiljaisuudessa ja muutin pois.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus talossa klo 21:30, tv:n ja median käyttö kielletty aiemmin. Tietokoneella ollaan vain kohtuullisesti. Kotiintulo hyvissä ajoin ennen hiljaisuutta joka päivä. Samat säännöt tietenkin jokaiselle lapselle.
Ilmoitetaan vähintään tekstarilla, minne ollaan menossa ja kenen kanssa. Puhelin pidetään päällä koko ajan.
Rahaa ei käytetä bilettämiseen. Kouluhommien tulee olla aina etusijalla.Jos säännöt eivät miellytä nuorta, hänelle ei anneta senttiäkään rahaa ja herkkupäivä skipataan!
19-20-vuotias on täysi-ikäinen ja aikuinen. Jos tuon ikäinen haluaa muuttaa pois kotoa, hän ei tarvitse lupaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19-20-vuotias on täysi-ikäinen ja täysivaltainen aikuinen. Heidän ihmissuhteensa ja menemisensä eivät kuulu vanhemmilla vaikka asuisikin vielä kotona.
Minun mielestäni vanhemmilla on sananvaltaa täysi-ikäisenkin asioihin, jos tämä asuu samassa taloudessa. Tosin se sananvalta tulee silloin asumisen eikä huoltajuuden kautta: minun kattoni alla viimeinen sana on minulla ja jos nuori ei sitä hyväksy, niin täysi-ikäinen voi vapaasti muuttaa muualle. Mielivaltaa en harjoita.
Tässä olen kyllä pohtinut, että olisipa joku keino jonka avulla ikiksen kaikki välineet joilla pääsee nettiin takavarikoidaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni vanhemmilla on sananvaltaa täysi-ikäisenkin asioihin, jos tämä asuu samassa taloudessa. Tosin se sananvalta tulee silloin asumisen eikä huoltajuuden kautta: minun kattoni alla viimeinen sana on minulla ja jos nuori ei sitä hyväksy, niin täysi-ikäinen voi vapaasti muuttaa muualle. Mielivaltaa en harjoita.
Samaa mieltä. Vanhemmat päättävät kenen kanssa 20-vuotias aikaansa viettää ja milloin. Osaisitko antaa hyviä vinkkejä siihen jos vanhemmat eivät pidä nuoren seurustelukumppanista mutta nuori kieltäytyy eroamasta ja lähtee tapaamaan tyyppiä ilman lupaa? Onko tuo häätö ainoa vaihtoehto? Vai laitanko kotiarestiin?
Vedätys otsikko. 19-20 ei ole lapsia enään. Nehän on aikuisia. Jos ne asuu jossakin niin ne osallistuu silloin asumisen kustannuksiin ja päivittäisiin siivouksiin jne.
Elleivät osallistu niin silloin esim opiskelukämppä otetaan haltuun ja irtisanotaan jos on epäsiistissä kunnossa tai on häiriöksi.
Mutta otsikko oli vedätys.
Piiskaa rangaistukseksi.