Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

puutarha-ihmisiä paikalla?

Vierailija
09.07.2008 |

Mitä voisin istuttaa talon seinustalle?

Eteläseinä, paahtava aurinko. Talvella lumi kasataan penkin päälle. Penkin leveys noin 8 metriä, syvyyttä 1,5 m.

Olen ihan tumpelo näitten kukkien kanssa ja haluaisin jotain helposti menestyvää. Asutaan Vaasassa.

Kiitokset jo etukäteen avusta ja vinkeistä :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pensaat menestyy huonosti, jos lunta kasataan oksien päälle ja oksat taittuvat.

PÄhkämöt, palavarakkaus, kultapiisku, tatarit, pionit, leimut vuohejuuret jne kaikki menestyy auringossa.

Riipuu aika paljon teidän talon ulkonäöstä, mitä siihen seinustalle kannattaa istuttaa.

Vierailija
2/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä kukkivia, kesällä kukkivia ja syksyllä kukkivia.

Valitset perennoja jotka viihtyvät auringossa. kastelet tarvittaessa. kate autta kosteutta pysymään.

Perennoja ei talven lumi haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsevat vain syvämultaisen, läpäisevän maan. Ovat kyllä perennoja vaativimpia kasveja.

Vierailija
4/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ajatella esim. jotain ruusua? Mutta pitääkö sitten siellä olla kaverina joku maanpeittokasvi (vai miksikä niitä nyt kutsutaan..), siis siellä juurella?

Luulen että mulle olis helpointa että olis vain paria - kolmea lajiketta. En osaa oikein kukkia hoitaa :(

Pionit tunnistan ja ne on tosi nättejä, mutta pitääkö ne leikata talveksi alas?

Terveisin

ap

Vierailija
5/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perennoja: tulikellukka, kevätvuohenjuuri, jaloakileija, jaloangervo, aurinkonauhus, valtikkanauhus, peurankello, eriväriset liljat, syysleimukukat joita erivärisinä, punatähkä, valkotähkä, rantatähdyke, kanadanpiisku, tähkätähdyke, loistotähdyke, tarhapiisku, kesäkullero, väriminttu

Vierailija
6/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pionit tunnistan ja ne on tosi nättejä, mutta pitääkö ne leikata talveksi alas?

Sen varret kuihtuvat ihan itsestään talveksi. Keväällä voit sitten haravoida ne kompostiin.

Itse en laittaisi ruusuja paikkaan, johon lumi kaadetaan. Vaikka ryhmäruusuja leikataan talven jälkeen rajusti, eikä oksien taittuminen siksi ehkä haittaa, lumenkaatopaikka on myös nmiitä paikkoja, joissa keväällä säilyy jää ja routa pisimpään. Siitä taas ei ruusu tykkää.

Vierailija
7/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pionit ei ole niitä kaikkein helpoimpia hoidokkeja

Vierailija
8/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en leikkaa mitään alas syksyllä, ihan tarpeetonta. Heitän keväällä lannoitteeksi joko kompostia tai kanankakkaa ja muistan kuivina aikoina kastella. Levitän aiotulle paikalle paksulti märkiä sanomalehtiä tai juurimattokangasta (jotta rikkaruohot kuolee valonpuutteeseen), laitan kunnon mullan, laitan nurmiestereunuksen, istutan sopivat kasvit tiuhaan (rikkaruohot ei siten saa valoa), laitan väleihin hakekatetta ja talveksi laitan havuja päälle. Lopun ne hoitavat itse. Pienet kasvit eteen ja isot taakse.

Seinänvierustat on yleensä kuivia ja kasveja pitää kastella, koska sade ei sinne yllä. Seinän vierelle ei kyllä pitäisi lumia luoda, vaan pitää se kuivana, ettekö pelkää että kun seinä on jatkuvasti märkä, niin tulee homeongelmia?

Seinän vierustoille ei uusimpien suositusten mukaan saa istuttaa mitään kasveja, jotta kastelun aiheuttamilta kosteusongelmilta vältytään. Ainakin tulee jättää suojaväliä seinään 30-40 cm. Suosittelen ettet tee siihen penkkiä.

Vierailija
9/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun kannattaa lainata kirjastosta Petti Alangon ja Pirkko Kahilan kirja Palavarakkaus ja särkynyt sydän. Saat vähä ntyylinmukaisia kasveja.

Ja itseasiassa PIONI ON ERITTÄIN HELPPOHOITOINEN kasvi! Sen pääasiallinen ja tärkein hoito-ohje kuuluu näin: ÄLÄ KOSKE MINUUN.

Pioni kasvaa tyytyväisen vuodesta toiseen ja vuosikymmeneen, kunhan sitä ei ryhdy siirtelemään eikä multaa vaihtelemaan tai lisäilemään. Se ei tarvitse muuta kuin kohtuullisen määrän valoa ja kosteutta. Vuoden pari kasvettuaan se on työntänyt juurensa niin syvälle, että kuvassakaan paikassa ei enää tarvitse kastella. Edes lannoittaa sitä ei välttämättä tarvitse, (eikä noin syvälle välttämtätä mitään lannoitetta saa menemäänkään) mutta toki voi: keväällä normaali kevätlannoitus ja syksyllä normaali syyslannoite. Kaikki on hyvin kunhan et kaiva sitä maasta ylös.

Vierailija
10/10 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kivijalka talossa melkei metrin korkeudella. Eli homehtumista ei pidä pelätä (ja itse asiassa ennenhän vanhoissa taloissa ihan tarkoituksellakin lumi kasattiin hirsiseinän viereen ikään kuin eristykseksi.)

Paikassa on ollut ennen perennapenkki mutta se on täysin villiintynyt, siellä on kyllä joku vanha perenna välissä (joku sinikukkanen, en tiedä mikä kun olen niin onneton näissä kukissa) - pitää vaan tunnistaa se ja yrittää säilyttää se kaivamalla ylös ennen kuin piha menee uusiksi. Sitä vanhaa kukkaa on kuitenkin vain yhdessä paikassa ja haluaisin penkistä ikään selkeämmän. Penkki on sisääntulon vieressä joten se on ihan näkyvä paikka.

Taidan siis hylätä sen ruusuversion viestien perusteella ja tutkiskelen noita perennoja. Kiitokset kaikista vinkeistä ja nyt menen kirjastoon tuota kirjaa metsästämään...

Aurinkoista kesää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan