Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keliakia-vainoharha on saavuttanut lakipisteensä

Vierailija
20.07.2017 |

Joka helvetin skitsoileva mamma käy nykyään keliakitesteissä koska hömppätrendin mukaisesti luulee että aivan kaikki vaivat voivat johtua mahdollisesti viljoista.

Anna mun kaikki kestää. No lääkäriasemilla ja testauksia tekevillä ainakin menee hyvin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisuuden tavoittelijat ovat keksineet itselleen vaikka mitä allergioita.

Vierailija
2/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin joskus että minulla on mukamas keliakia kun kärsin pahasta ahdistuksesta ja stressistä ja maha meni herkästi sekaisin viljoista. Myöhemmin tajusin että kyseessä oli vain mielentilaani liittyvä oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin, (kuten insinööriäijät aina aloittaa vastauksensa tällaisilla palstoilla).

Vierailija
4/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh.. ei mulla mitään keliakliaa ole mutten edelleenkään voi vetää 4 toast leipää ilman että maha turpoaa ja on huono olo

Vierailija
5/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niin suurella osalla maha on koko ajan sekaisin ja turvoksissa. Tottakai sitä yrittää löytää selityksen huonoon olotilaan. Itsellä hävisi jatkuva turvotus ja ripuli kun lopetin viljan syönnin. En tiedä mistä johtuu, ei ainakaan keliakiasta. Johtuu mistä johtuu niin syön siten kuin itsestä hyvältä tuntuu. Ei se viljan syönti mikään kansalaisvelvollisuus ole.

Vierailija
6/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho vasta viides on hihhuli! Onnea vaan itsediagnoosiisi. Valitettavasti kohta trendi muuttuu ja sun on keksittävä jotain muuta!

Vierailija
7/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on kuitenkin yleinen tauti, kahdella sadasta, joten en nyt pidä sen selvittelyä vatsavaivojen yhteydessä mitenkään ihmeellisenä. Varsinkin kun aiheuttaa hoitamattomana niin vakavaa vahinkoa.

Vierailija
8/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin joskus että minulla on mukamas keliakia kun kärsin pahasta ahdistuksesta ja stressistä ja maha meni herkästi sekaisin viljoista. Myöhemmin tajusin että kyseessä oli vain mielentilaani liittyvä oire.

Varmaan se mielenterveyskin sitten itselläni parani kun lopetin viljan syönnin, kun siihen loppui mahaoireet. Miten tämä ylipäätään kiinnostaa muita ihmisiä mitä joku syö tai ei syö? Rakastan leipää, totta munassa söisin sitä jos voisin ilman kärsimystä. Nauttikaa te jotka voitte.

Vierailija
9/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho vasta viides on hihhuli! Onnea vaan itsediagnoosiisi. Valitettavasti kohta trendi muuttuu ja sun on keksittävä jotain muuta!

Onko sulla joku ongelma oman syömisen kanssa vai mistä tuo kiinnostus aiheeseen ylipäätään?

Vierailija
10/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka helvetin skitsoileva mamma käy nykyään keliakitesteissä koska hömppätrendin mukaisesti luulee että aivan kaikki vaivat voivat johtua mahdollisesti viljoista.

Anna mun kaikki kestää. No lääkäriasemilla ja testauksia tekevillä ainakin menee hyvin.

No millä sinä neuvosiit selvittämään, että mikä vatsassa on mahdollisesti vialla? - Eikö ole kuitenkin fiksumpaa varmistaa, että onko vatsavaivat johtuvia keliakiasta, vai kenties jostain muusta?

- Jos itsellenä ei olisi aikanaan todettu ja vahvistettu keliakiaa niin en ole aivan varma siitä, että olisinko tässä enää kirjoittamassa. On kovin ikävää kun ohutsuoli rikkoutuu sinne sopimattoman "ravinteen", kuten keliaakikoilla -vehnän, rukiin, tai ohran (osalla myös kauran)- johdosta ja lopputuloksen estäen vähitellen myös muiden ravinteiden imeytymisen, ellei ravitsemusta muuteta. Ja ehkä arvaatkin, että hoitamattomana tilanne saattaa käydä hyvinkin  kohtalokkaaksi.    

Vierailija
11/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisuuden tavoittelijat ovat keksineet itselleen vaikka mitä allergioita.

Harmillista on, että toki joukossammme on näitä "erikoisuuden tavoittelijoita" jotka hurahtavat millon mihinkin dieettiin. Itse en omaa sairauttani valinnut se valitsi. Myönnän, että olen kaikille heille kateellinen, jotka voivat vapaasti valita, että mitä sairastavat tai ovat sairastamatta, kun joskus tuntuu, että tällaisiakin onnekkaita on. Luonnnollisesti he myös valitsevat, että ovatko rikkaita vai köyhiä. Kauniita tai komeita vai sitten ulkoisesti vähemmän viehättäviä. 

Vierailija
12/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein keliakia käsitetään virheellisesti ruoka-allergiaksi. Keliakia ja allergia ovat kuitenkin eri asioita. Keliakia on elinikäinen sairaus, jossa elimistö muodostaa vasta-aineita omia kudoksiaan vastaan eli kyseessä on nk. autoimmuunisairaus. Keliakia ei koskaan parane, vaikka oireet häviävät tarkalla ruokavaliohoidolla.

Tuolta saa lisää tietoa niin ei tarvitse luulla tai arvailla.

https://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/

Vierailija
13/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole testien mukaan keliakiaa, mutta gluteenin syöminen aiheuttaa järkyttävän närästyksen,vatsakivun, ilmavaivat, väänteet ja möyrimiset. Kun olen gluteenittomalla ja maissittomalla ruokavaliolla ei ongelmia ole.

Rakastin pastaa ja leipää ja onnellisena miitä söisin jos vatsa kestäisi.

Vierailija
14/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsan turpoaminen ja ilmavaivat tuntuvat olevan länsimaiselle ihmiselle kauhistus. Niitä pidetään automaattisesti pahoina asioina, joita tulee hoitaa.

Ensinnäkään, em. vaivat EIVÄT ole vaarallisia, eivätkä ne vaadi hoitoa. Ne eivät ole merkki esim. syövästä.

Ne voivat olla sosiaalisesti häiritseviä vaivoja, koska piesreskelyä ei pidetä sopivana.

Vierailija
15/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä sinä neuvosiit selvittämään, että mikä vatsassa on mahdollisesti vialla? - Eikö ole kuitenkin fiksumpaa varmistaa, että onko vatsavaivat johtuvia keliakiasta, vai kenties jostain muusta?

- Jos itsellenä ei olisi aikanaan todettu ja vahvistettu keliakiaa niin en ole aivan varma siitä, että olisinko tässä enää kirjoittamassa. On kovin ikävää kun ohutsuoli rikkoutuu sinne sopimattoman "ravinteen", kuten keliaakikoilla -vehnän, rukiin, tai ohran (osalla myös kauran)- johdosta ja lopputuloksen estäen vähitellen myös muiden ravinteiden imeytymisen, ellei ravitsemusta muuteta. Ja ehkä arvaatkin, että hoitamattomana tilanne saattaa käydä hyvinkin  kohtalokkaaksi.    

No ihan ensimmäisenä testailisin pikku pätkissä että jätän aina yhden ryhmän, viljat, maitotuotteet, tms, pois aina vaikka viikon ajaksi. Ja niin yrittäisin ensin selvittää muuttuuko olo mihinkään suuntaan ja jos muuttuu, niin miten.

Vierailija
16/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsan turpoaminen ja ilmavaivat tuntuvat olevan länsimaiselle ihmiselle kauhistus. Niitä pidetään automaattisesti pahoina asioina, joita tulee hoitaa.

Ensinnäkään, em. vaivat EIVÄT ole vaarallisia, eivätkä ne vaadi hoitoa. Ne eivät ole merkki esim. syövästä.

Ne voivat olla sosiaalisesti häiritseviä vaivoja, koska piesreskelyä ei pidetä sopivana.

Minulla vatsan kurina ja ilman kertyminen omi niin kovaa että töissä kokoukset ja ylipäätään mikään oli täysin mahdotonta. Ei todellakaan normaalia. Mieluummin poistan ongelman ruokavaliolla.

Vierailija
17/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan sekaisin? Jos suoliston nukka tai bakteerikanta häiriintyy, siitä seuraa ihan kaikkea kivun lisäksi. Ravinteet eivät imeydy, suolistobakteerit pääsevät verenkiertoon, anemiaa, vastustuskyvyn puutosta jne. 

Vierailija
18/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylenmääräinen viljojen syönti johtaa turvotukseen jne, varsinkin jos syö leipiä joista saa hiivaa. ja sitten on vehnäjauhoon lisättävät kemikaalit jotka aiheuttavat oireita kaikille, huomaa sitä ajoissa tai ei. siksi hyvä välttää. keliakia on sitten asia erikseen, harvinaisempaa jolloin pitää jättää kokonaan pois viljat.

Vierailija
19/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se turvotus vaan tekee olon myös tosiaan todella tympeäksi ja jatkuva ripuli aiheuttaa itselläni ainakin peräpukamia. Ei nekään ole vaarallisia, mutta jos on helppo välttää ruoka-aineet joista tuo olotila seuraa, niin miksi tuota pitäisi ehdoin tahdoin itselle aiheuttaa? Ei se elämä ilman viljaa oikeasti ole niin vaikeaa. Enkä tarvitse mitään erityisjärjestelyitä vieraisilla ollessa. Pidän itse huolen siitä, että mukana on jotain mitä voin syödä.

Vierailija
20/20 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimpien leipien vilja tuodaan Tsernobylin alueelta. Ei siihen keliakiaa tarvita kun leivän syöminen alkaa vääntää pakkia.