Lue keskustelun säännöt.
Apuja! Ystäväni on raskaana ja hän on nyt muutaman kerran vihjannut, että pyytää minua kummiksi. Miten kieltäytyä?
19.07.2017 |
Ystäväni tosiaan odottaa ensimmäistä lastaan ja olemme melko läheisiä. Hän on antanut nyt viime aikoina minun ymmärtää, että aikoo pyytää minua kummiksi.
Itse olen kuitenkin eronnut kirkosta (kiitos Räsäsen yms.) enkä koe kummiutta omakseni. Miten siis kieltäydyn kohteliaasti kummin roolista?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kävin samasta aiheesta ystäväni kanssa aika pitkän väsytystaistelun kun hän mietti nuorimmaiselleen kummeja.. Olen jo heidän yhden lapsensa kummi (ja muutenkin koen että kummilapsiluku on täynnä nyt) mutta siitä huolimatta hän sitkeästi höpisi koko raskauden ajan että jos ei vaan keksi muita kivoja niin pyytää minua tämänkin lapsen kummiksi. Olemme läheisiä ja sanoinkin ihan suoraan, no ensin vähän nätimmin että en haluaisi olla samassa perheessä kahden lähes samanikäisen lapsen kummi. Lisäksi sanoin mm että odotan jos siskoni joskus haluaa/saa lapsia niin voin hänen lapsensa kummiksi alkaa mutta en enää muiden.
Tästä huolimatta asia nousi esiin säännöllisesti, kun eivät meinanneet keksiä muita kummeja niin aina palattiin siihen että jos sitten kuitenkin pyytävät vaan minua :D Lopulta sanoin sitten vaan että ei se pyytäminen muuta asiaa, jos pyytävät niin kieltäydyn kohteliaasti. Kummit löytyivät siis muualta. Ymmärrän että monilapsisessa perheessä voi olla vaikea keksiä jokaiselle lapselle kummeja mutta heidän kohdallaan kyllä ihan itse hankaloittavat asiaa sillä että jokaisella lapsella on useampi kummi, taitaa olla 5 tai 6 jokaisella. Ihan täysiä lahja-automaattejahan niistä suurin osa on, minä tiedän että lahja-automaatin lisäksi olisin saanut olla hoitoautomaatti tällekin lapselle joten vaikka ystäväni on minulle rakas ja kummilapseni ovat rakkaita ja tuottavat paljon iloa niin tällä kertaa vastaus oli ei kiitos.