Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta pahoinpidelty hoitopaikassa? Suoraan rikosilmoitus?

Vierailija
19.07.2017 |

5- ja 4-vuotiaat samassa hoitopaikassa. 4-vuotias sanoo että kiva paikka ja kivat tädit.

5-vuotias sanoi tänään, että tädit ovat inhottavia, haukkuvat häntä ja toinen täti on töninyt ja "nyrkkeillyt" hänen kanssaan. Tämä kyseinen täti myös komentaa koko ajan ja lyö.

Lapsessa ei ole jälkiä, mutta minulla ei ole aihetta epäillä lapsen tarinaa. Miten lähden selvittämään? Voinko tehdä suoraan rikosilmoituksen? Uskooko oikeus ilman näyttöä? Ko. Hoitaja taatusti kieltää kaiken.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten jutut...

Vierailija
2/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan varma että lapsi ei satuile omiaan? Minulla oli kerran hoitolapsi, joka oli ihan kaamea. Ei uskonut mitään, karkaili jatkuvasti ja jos koitin komentaa, niin natiainen alkoi oikein uhkailemaan että kertoo äidille että minä lyön ja huudan hänelle. En siis todellakaan lyönyt lasta! Kerran jouduin tarttumaan kädestä, kun lapsi meinasi mennä niskoilleen portaissa, kun lähti yhtäkkiä pinkomaan karkuun minulta... :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla näyttöä, sana sanaa vastaan tilanteet ratkaistaan aina alaikäisen hyväksi, varsinkin jos kyseessä on alle kouluikäinen.

Vierailija
4/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin lapsi osaa jo kiusata vanhempaa ja kertoa satuja pahoinpitelystä. Moni on niin syntymäkiero että tajuaa pedojutut ja osaa vihjailla niihin sopivia loruja. Uskon että 90 % pedofiliatuomioistanon kierojen kakaroiden keksimiä ja aikuisten lietsomia.

Vierailija
5/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappi ei ole väkivaltaa. Jos olisi meillä olisi maa tuomittuja täynnä.

Vierailija
6/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en ala enää lastenhoitajaksi. Tuo on tosi yleistä että lapsi väittää että hoitaja x lyö/on ikävä vaikka mitään ei olisi tapahtunut. Lapset eivät osaa jotenkin käsitellä komentamista enää, otetaan itseensä ja loukkaannutaan. Siis nimenomaan nuo 5-10-vuotiaat.

Vierailija
7/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole aihetta epäillä lapsen tarinaa?

Oma poikani väitti minulle että olen hakannut häntä joskus mattopiiskalla. No en kyllä ole eikä meillä edes taida olla mattopiiskaa. Kyllä ne lapset keksii juttuja. Ota kuitenkin nuo puheeksi siellä hoitopaikassa.

Vierailija
8/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sosiaalipäivystykseen ja kysy miten edetä asiassa. Ex:n suloinen tyttö etsi draamaa  5 vuotiaana. Hän kertoili satuja verisistä pupuista ja kaikkissa asioissa oli joku karmaiseva loppu. Ihan suloinen aikuinen hänestä tuli. En tiedä oliko hänellä joku kriisi sillopin vai onko tuo normaali kehitysvaihe.

Tietysti tuollainen pitää selvittää. Sitä en osaa sanoa miten.

Vierailija
9/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin yhteydessä päiväkodin johtajaan ensin. Kuinka hyvin tunnet lasta hoitavat ihmiset, entä muita lapsiryhmän vanhempia. Todella vaikea uskoa, että päiväkodissa voisi joku tänä päivänä lyödä lasta ilman, että työyhteisö puuttuu. Lapset ovat erilaisia, toiset kokevat minkä tahansa fyysisen puuttumisen epämiellyttäväksi. Esim. oma lapseni on sellainen, että kun kevyesti ohjaa selästä kädellä, että menehän pois edestä hän sanoo heti "älä töni, sä työnnät mua!". Itse tiedän työelämästä tapauksen, jossa lapsi syytti hyvää työntekijää väärin perustein, oli kaikille osapuolille ihan kamala juttu. En toki tarkoita, että lapsesi valehtelee, mutta koita selvittää mitä on tapahtunut, pyydä vaikka lasta näyttämään mitä työntekijä teki. Lapsen haukkuminen ei tietenkään ole ok, vaan henkistä väkivaltaa eli kannattaa toki selvittää mistä on kysymys.

Vierailija
10/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyaikana kaikkien lasten kanssa työskentelevien pitäisi tajuta, ettei lapseen saa koskea ilman lupaa.

Ei siis ohjata kädellä tai käännetä hartioista oikeaan suuntaan, ei nosteta väkisin syliin, ei tartuta kiinni vaikka lapsi ei kuinka uskoisi. Asiat pitää saada hoidettua auktoriteetillä ja sanoin ohjaamalla.

Yllämainitut ovat kaikki pahoinpitelyä, jos lapsi on itse sitä mieltä. Ihmisellä, myös lapsella on oikeus määrätä omat rajansa. Mitäpä tykkäisitte jos ylläolevia tehtäisiin teille työpaikalla.

Vierailija
11/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaikana kaikkien lasten kanssa työskentelevien pitäisi tajuta, ettei lapseen saa koskea ilman lupaa.

Ei siis ohjata kädellä tai käännetä hartioista oikeaan suuntaan, ei nosteta väkisin syliin, ei tartuta kiinni vaikka lapsi ei kuinka uskoisi. Asiat pitää saada hoidettua auktoriteetillä ja sanoin ohjaamalla.

Yllämainitut ovat kaikki pahoinpitelyä, jos lapsi on itse sitä mieltä. Ihmisellä, myös lapsella on oikeus määrätä omat rajansa. Mitäpä tykkäisitte jos ylläolevia tehtäisiin teille työpaikalla.

No, minä en haahuile työpaikalla ympäriinsä täysin kuurona enkä mene heittelemään mappeja ja papereita ympäriinsä kesken palaverin.

Minä en saa raivokohtausta taukohuoneessa kun esimies tulee ilmoittamaan että tauko on ohi ja pitäisi palata pisteelle.

Minä en juokse pää kolmantena jalkana rekan alle kesken tyhy-päivää.

Jos joku aikuinen noin toimii, niin ohan varmasti tulee poliisit tai valkotakkiset tarraamaan kiinni.

Vierailija
12/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äiti vaan makaa sohvalla ja meillä ramppaa miehiä" kertoi 6-vuotias hoidossa, minulle, hoitajalle. Johtaja tuli jo huolestuneena keskustelemaan kanssani. Päätin jututtaa äitiä. Hänellä oli ollut selkä kipeänä ja heillä oli käynyt viikon aikana useita huoltoyhtiön miehiä töissä.

Kannattaa jutella ystävällisesti, asiallisesti hoitajien kanssa. Ja lapsen kanssa.

Vierailija
13/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä täti oli lapsen mukaan sanonut hänen käytöstään tyhmäksi ja huonoksi. Oli myös kysynyt onko lapsi "sellainen uhmis"

AP

Vierailija
14/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä täti oli lapsen mukaan sanonut hänen käytöstään tyhmäksi ja huonoksi. Oli myös kysynyt onko lapsi "sellainen uhmis"

AP

No miten lapsi käyttäytyy hoidossa? Käytös voi olla ihan erilaista kuin kotona.

Vierailija
15/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika satuili vastaavia juttuja tuossa iässä, eivät siis pitäneet miltään osin paikkansa. Hyvä mielikuvitus pojalla oli ja on edelleen.

Vierailija
16/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jos 4v mukula meinaa juosta auton alle niin on pahoinpitely pitää tai ottaa muksun kädestä silloin kiinni? Tai jos lapsi repii pakkasessa ulkovaatteet pois niin ei saisi pistää niitä väkisin takaisin jos lapsi ei halua? Kun se ongelma on nimenomaan se että he eivät välttämättä osaa huolehtia itsestään tai turvallisuudestaan, koska ovat lapsia.

Vierailija
17/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole aihetta epäillä lapsen tarinaa?

Oma poikani väitti minulle että olen hakannut häntä joskus mattopiiskalla. No en kyllä ole eikä meillä edes taida olla mattopiiskaa. Kyllä ne lapset keksii juttuja. Ota kuitenkin nuo puheeksi siellä hoitopaikassa.

Meillä lapsi oli ihmetellyt pph:n mattopiiskaa... mikä tuo on jolla tapellaan 😂 meilläkään ei mattopiiskaa ollut.

Vierailija
18/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Eli lapsesi ei osaa käyttäytyä. Kyllä minäkin kysyn joskus temppuilevalta eskarilaiselta, että heittäytyykö hän ihan vauvaksi tai "ootko sä muka joku vauva?"

Siinä vaiheessa isompi lapsi kyllä tajuaa, että oma käytös on ihan typerää ja lopettaa. Nauraa itsekin, että enhän mä mikään vauva ole vaan iso poika.

Kannattaa opettaa lapselle vähän huumorintajua ja sitä, että on ihan ok nauraa välillä itselleenkin ja katsella omaa toimintaa kriittisesti. Kyllä noin iso jo osaa, ei pidä heittäytyä noin vaikeaksi, voi olla vaikea loppuelämä muuten.

Vierailija
19/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin iso lapsi joka jankuttaa kuin uhmaikäinen taapero. Olen itsekin käyttänyt vastaavaa uhmis -heittoa. Ei se ole mitään haukkumista.

Vierailija
20/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Hyväksyttävän rajoissa on sanoa lapselle, että tuollainen käytös on tyhmää. Mutta lapsen sanominen tyhmäksi ei sitä olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan