Tosi harva tuntuu enää haluavan lapsia
Itse olen tiennyt esiteinistä asti etten halua lapsia, olen kuitenkin aina jotenkin elänyt luulossa, että olen kaveriporukkani ainoa. Nyt kuitenkin miltei kaikki ystäväni (ikähaarukka 25-33v.) ovat sanoneet etteivät halua lapsia lainkaan. Mistäköhän tämä lastentekohalukkuuden väheneminen johtuu ihan koko Suomen tasolla?
Kommentit (47)
Ehkäisy on keksitty. Nykyään ei ole pakko lisääntyä, mikäli ei pidä lapsista.
Miksi tehdä lapsia tähän paska maailmaan. Varsinkin jos lapsi syntyy rumaksi, hännen ellämänsä tulee olemaan paskaa, koska ihmiset ei hyväksy rumuutta. Ehkä sitten voisin tehdä lapsia, jos maailmassa ei ketään kiusattaisi tai syrjittäisi ja myös rumat menestyisivät mutta ihmiset on liian pinnallista sakkia
Minä-Minä-ihmisten onkin parempi olla hankkimatta lapsia. Kun elämä pyörii oman navan ympärillä kännykkä kädessä somessa jakamassa sitä Minä-Minä elämää niin ei siihen lapsia mahdu paitsi koristeeksi.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. 85 % suomalaisista haluaa lapsia. Tuo luku ei ole juuri iästä kiinni, sekä parikymppiset että reilusti yli kolmikymppiset ovat yhtä todennäköisesti vapaaehtoisesti lapsettomia. Koulutuskin vaikuttaa asiaan ylättävän vähän.
Jos kaveripiirissäsi on paljon sinkkuja, se vaikuttaa. Sinkuista kolmannes on sitä mieltä, ettei halua lapsia.
Minä minä minä sukupolvi.
Saisi samalla jäädä ilman eläkettä ja hoitoa kun vanhuus iskee ja vaipat pitäisi vaihtaa.
On muuten varmasti samat ihmiset jotka haluvat että maa täytyy islam uskonolla.
Joo olen kans huomannut, että usein lapsia haluamattomat ovat näitä, joiden lisääntymisen seurauksena maailmasta tulisi muutenkin taas astetta huonompi paikka elää. Tämä lienee sitä ihan tervettä evoluutiota.
Elämä on niin kovin helppoa ilman. Juuri 4h junassa kiukuttelevien pikkulasten vieressä istuneenä en ihmettele asiaa laisinkaan. Päin vastoin joutuu tsemppaamaan itseään, että ehkä sitä joskus niin niistä on aikuisena sitten seuraa.
Ialararakaas kirjoitti:
Joo olen kans huomannut, että usein lapsia haluamattomat ovat näitä, joiden lisääntymisen seurauksena maailmasta tulisi muutenkin taas astetta huonompi paikka elää. Tämä lienee sitä ihan tervettä evoluutiota.
Kyllä kyllä, toisin kuin nuo valtavan viisaat ja hyvät vanhemmat, jotka tälläkin hetkellä tenuttaa tuolla lähipubissa ja/tai puukkotappelee keittiössä.
Mikä ihme se on kun vanhemppia, varsinkin äitejä, mollataan joka käänteessä. Lukekaa iltapaskojen ja asiallistenkin lehtien kommenttiosioita sekä keskustelupalstoja, faceryhmien kommentointia jne. Maailman paskin ihminen on äiti, teki niin tai näin! Kuka haluaa maailman paskimmaksi ihmiseksi, kysyn vaan?
Monella ei ole voimavaroja (henkisiä, ruumiillisia, sosiaalisia, taloudellisia) huolehtia lapsesta. Olisi itsekästä tehdä lapsi, jos tilanne on sellainen ja itse tiedostaa huonon tilanteensa (kaikkihan eivät tilannettaan tiedosta).
Omien havaintojeni mukaan ne, jotka ovat valinneet olla hankkimatta lapsia, ovat usein epäitsekkäämpiä kuin osa lapsia hankkineista. Mutta havainnot tässäkin asiassa kai riippuvat siitä, millaisissa piireissä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy on keksitty. Nykyään ei ole pakko lisääntyä, mikäli ei pidä lapsista.
Paikallislehdessä oli juuri juttu tänään kuinka paljon lapsiperheitä elää köyhyysrajan alapuolella Suomessa ja se luku on todella iso. Esimerkkinä oli työtön 30v. perhe jolla 3 alle 9v lasta, joista kahdella adhd. Rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen, soskusta olivat lasten pyöriin maksusitoomuksen tms saaneet. Nyt oli fillarista kumi puhjennut ja täytyy kuulemma viikko odottaa jotta on rahaa 6e sisäkumiin. Makaronilaatikkoa ovat syöneet niin että korvista jo tulee, vaatteet saavat Hopelta jne...huoh! Ei kiitos, ei houkuta!!
Suomalaiset nuoret miehet ovat niin köyhiä nykyään, että naisia ei huvita lisääntyä heidän kanssaan.
Mielenterveysongelmat, taloudellinen epävarmuus, paha maailma..
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme se on kun vanhemppia, varsinkin äitejä, mollataan joka käänteessä. Lukekaa iltapaskojen ja asiallistenkin lehtien kommenttiosioita sekä keskustelupalstoja, faceryhmien kommentointia jne. Maailman paskin ihminen on äiti, teki niin tai näin! Kuka haluaa maailman paskimmaksi ihmiseksi, kysyn vaan?
Älä nyt edes viitsi. Kun näitä foorumeita lukee, ihmisten kanssa keskustelee ja sosiaalisen median kommentointia lukee niin kyllä se maailman paskin ihminen on se äidin puoliso eli mies. Syntipukki ja syypää kaikkeen ja tekee aina kaiken väärin. Miksi kukaan enää haluaisi isäksi tässä uusfeministien paskamaailmassa?
Ellei ole kovin läheistä perhettä alkujaan tai osannut luoda vankkaa ystäväpiiriä ja tukiverkkoa, niin Suomessa saa kyllä aikalailla pärjätä yksin ja se on ihan kulttuuriin kuuluva juttu. Mieti siinä sitten lasten tekoa kun pahimmassa tapauksessa jää sen kanssa täysin yksin. Veikkaan että tämä on syy monella.
Syitä lapsettomuuteen on varmasti kymmeniä. Ja jokaisella on varmasti omansa.
Ennen lapsia on "tehty" (ei ehkäisyä käytössä ) sodankin jalkoihin, mikä on ihan hullua. Halusivatkohan vanhemmat ne lapset ihan oikeasti? Sodan kokeneet ihmiset monet sekosivat eivätkä pystyneet olemaan hyviä vanhempia lainkaan.
Kun katsoo maapallon ja kansakuntien tämä hetkistä tilaa voi vain ihmetellä miksi joku haluaisi lapsia. Vanhempana oleminen on barmasti hienoa, mutta haluanko itse lapsen maailmaan jossa taistellaa puhtaasta juoma vedestä tai raittiista ilmasta
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nuoret miehet ovat niin köyhiä nykyään, että naisia ei huvita lisääntyä heidän kanssaan.
Ja ennen kaikkea, ne samat Suomalaiset naiset ovat niin luokatonta kuonaa ettei niiden kanssa edes pystyisi lisääntymään vaikka haluaisi. Niihin kun ei tahdo pystyä koskemaan kuin hyvin, hyvin pitkillä tikuilla. Ja silloinki pitää olla hengittämättä ja silmät kiinni. Yritä siinä sitten paritella sellaisten kanssa, kun ei edes lähelle pysty tulemaan.
Olette varmaan vasemmistoliberaaleja, ja ymmärrätte itsekin ettei teidän geenejänne kannata siirtää eteenpäin.