Voiko kunta maksaa harkinnanvaraista/ehkäisevää toimeentulotukea yhden kuun vuonran verran?
Tilanne on siis tämä: minulta on jäänyt vuokra maksamatta. Syynä tulojen muutokset ja niiden aiheuttama hämmennys. Minulla on vakavia mielenterveysongelmia, enkä pysty muutenkaan kunnolla huolehtimaan itsestäni.
Nyt saan asumistukea ja sairasrahaa Kelasta, ja sieltä he vaativat nyt tositteet vuokranmaksusta tietyiltä kuulausilta. Muuten tukia aletaan perimään takaisin ja/tai päätös hylätään.
Minulla ei ole nyt varaa maksaa tuota viime kuun vuokraa, millään. Jos maksan sen, jää tämän kuun vuokra rästiin ja kierre on valmis.
Voiko kunta eli sossu maksaa harkinnanvaraisena/ehkäisevnä tms. toimeentulotukena minulle tuon yhden kuun vuokran? Onko mahdollista ja kannattaako edes kysyä?
Ja juu tiedän että olen luuseri, tiedän että on oma vika että jäi vuokra maksamatta jne jne. Mutta nyt kaipaisin apua tähän kysymykseen...
Kommentit (9)
Tottaksi voi.
Sun pitää vaan eka hakea kelalta toimeentulotuki ja sit sen jälkeen sossusta harkinnanvarainen. Ja kelan päätös saa olla myönteinen tai kielteinen, mutta se on eka pakko hakea...
Kiitos vastauksista.
Olen tosiaan hakenut Kelasta nyt toimeentulotukea (lähinnä laskuja ja kalliita lääkkeitä varten) ja päätös tuli tänään. Siinä sitten luki, että tukea myönnetty syyskuuhun asti, mutta ensi hakemuksen yhteydessä sitten toimitettava tositteet kesä-syyskuun vuokrista. Ja kesäkuu on jäänyt maksamatta, tai oikeastaan osa siitä (maksoin silloin sen minkä voin).
JOS kunta myöntää minulle tuohon vuokraan sen tuen, niin kelpaako se Kelalle? Vai alkavatko silti perimään rahoja takaisin tms.?
Huomenna ajattelin soittaa sossuun ja varailla aikaa..
AP
Hyvä, soita aika sinne.
Auttavat kyllä.
Ei ole iso asia saada kuntoon tuo vuokra.
Hyvä että huolehdit että asia järjestyy pois päiväjärjestyksestä.
Lokkeilun ja pummaamisen aika on Suomessa ohi. Huolehdi itse itsestäsi niinkuin vastuullisen aikuisen kuuluu tehdä.
Niin no..maksat ne vuokrat siinä järjestyksessä kuin ne on maksettava eli maksat nyt sen viime kuun ja sitten tämän kuun kun saat rahaa. Sama vuokranantaja kai kyseessä.
Ota yhteys sossuun ja voit samalla pyytää edunvalvontaa tai jotain jos tuntuu että raha-asioiden hoitaminen on hankalaa. Rohkeasti vaan pyydä apua, tilanteesi on vielä korjattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Olen tosiaan hakenut Kelasta nyt toimeentulotukea (lähinnä laskuja ja kalliita lääkkeitä varten) ja päätös tuli tänään. Siinä sitten luki, että tukea myönnetty syyskuuhun asti, mutta ensi hakemuksen yhteydessä sitten toimitettava tositteet kesä-syyskuun vuokrista. Ja kesäkuu on jäänyt maksamatta, tai oikeastaan osa siitä (maksoin silloin sen minkä voin).
JOS kunta myöntää minulle tuohon vuokraan sen tuen, niin kelpaako se Kelalle? Vai alkavatko silti perimään rahoja takaisin tms.?
Huomenna ajattelin soittaa sossuun ja varailla aikaa..
AP
Jos joskus jotain perivätkin niin voit sopia takaisinmaksusta pienemmissä erissä. Pääasia että saat vuokrat ajan tasalle ja pidät katon pään päällä. Soita sossuun saman tien, heinäkuussa voi olla aika kiireistä muutenkin siellä kun monet ovat lomalla. Saat varmasti tarvittaessa sossusta jonkun lausunnon Kelaa varten.
Asia selviää paljon paremmin sinne sosiaalitoimistoon soittamalla kuin täältä. Rohkeasti siis soittoa sinne heti huomenna. Varmasti osaavat auttaa ja tietävät myös mitä tositteita Kela tarkoittaa. Tsemppiä!
Perivät takaisin. Vuokranmaksu on prioriteetti ykkönen heidän silmissään ja sen jälkeen tulee vasta muut laskut tai ruuan ostaminen. Katsovat että rahojesi olisi pitänyt mennä vuokraan ja se mikä ei ole mennyt, voidaan periä takaisin laiminlyönnin vuoksi.
Ota yhteyttä sosiaalityöntekijään. Hän lienee ainoa joka voi tuossa suossa auttaa.
Soitappa kaupunkisi sosiaalityöntekijälle. Sano että tarvitset apua ja neuvoja elämäntilanteeseen. Parempi hoitaa tilanne nyt kuntoon, elä ala velkaantumaan ja/tai korjaamaan tilannetta pikavipeillä. Silloin on taas hankalampi saada asiat kuntoon. Tsemppiä.