Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas kirjoitustaidottomuudesta - lukihäiriö joka toisella, laiskuutta, tyhmyyttä vai mitä?

Vierailija
18.07.2017 |

Olen jo tottunut siihen, että töissäkin joutuu lukemaan kaikenmaailman "enään, kunpikin, uudenmat, joka-toinen, 10-vuotta toiminut" ja vastaavia, mutta miten ihmeessä joku voi kirjoittaa "Järvempää" tarkoittaessaan Järvenpäätä? Ja siis muutkin vastaavat samalla tavalla (kumpa, ompa, olisimpa jne).

Joko ihmiset kirjoittavat tahallaan aivan käsittämätöntä diipadaapaa tai sitten he eivät osaa. Ja nyt ei ole siis kyse mistään nuorison tekstailusta vaan ihan aikuisten kirjoittamista teksteistä. Jos kyse on lukihäiriöstä, miksi se on nykyään niin monella? Vai eikö koulussa enää opeteta kielioppia, edes oikeinkirjoitusta? Pääseekö yo-kirjoituksistakin läpi millaisella sönkötystekstillä hyvänsä (vai onko suomen kielen koe ainekirjoituksineen enää edes pakollinen)?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen kyllästynyt kotiäiti. Omalla kohdallani kyse on laiskuudesta, siis kun kirjoittaa anonyyminä netissä. Mitä väliä sillä silloin on? Kenelle minä mitään yritän täällä todistaa?

Omalla nimellä ja kuvalla kun kommentoi, yritän skarpata. En tietysti ole se penaalin terävin kynä, joten virheitä tulee.

Vierailija
2/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri, joka ei osaa yhdyssanoja. Tulee kouluttamattomasta perheestä (no tulen kyllä itsekin) eikä koulu niin kovin kiinnostanut, mikään oikeinkirjoitus varsinkaan. Hipahtava tyyppi, jolla on muutenkin meno aika leväperäistä. Ollaan jo lähemmäs 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmen lapsen kyllästynyt kotiäiti. Omalla kohdallani kyse on laiskuudesta, siis kun kirjoittaa anonyyminä netissä. Mitä väliä sillä silloin on? Kenelle minä mitään yritän täällä todistaa?

Omalla nimellä ja kuvalla kun kommentoi, yritän skarpata. En tietysti ole se penaalin terävin kynä, joten virheitä tulee.

Jos osaat kirjoittaa Järvenpää, sun täytyy skarpata kirjoittaaksesi väärin JärveMpää. Oikea muoto tulee automaattisesti jos sen osaa. Jos alan kirjoittaa niin ,että laitan pilkun eteen välilyönnin , minun on keskittyttävä siihen ,koska tiedän sen oikeasti tulevan pilkun jälkeen.

Selitys siitä, että en viitsi kun kirjoitan nettiin tai faceen, ei toimi. Salesti sellainen, joka kirjoittaa Järvempää ja laittaa pilkun eteen välilyönnin vapaa-ajalla, tekee niin "virallisissa" teksteissäänkin. Jos tällaista ongelmaa on, kannattaa varsinkin työhakemukset tarkistuttaa jollakulla oikeasti osaavalla ettei ainakaan siitä jää kiinni.

Vierailija
4/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisella palstalla ei ärsytä niin paljoa - täällä kun on kaikenlaista kengänkuluttajaa - mutta lehtien jutuissa olevat kielioppivirheet ärsyttävät todella: "kolme miestä kävelivät", "hänen koira"  jne. Joskus teki mieli lähettää juttu päätoimittajalle, että opeta nyt tälle "toimittajalle" edes possessiivisuffiksi.

Vierailija
5/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin kirjoittaminen ei ole yhtään helpompaa tai nopeampaa, itse asiassa se on hitaampaa kun on oikein keskityttävä tekemään virheitä. Jos virheitä on, se tarkoittaa että ei osaa oikeaa muotoa. Silloinhan se on helppoa, koska väärä muoto on omasta mielestä oikea.

Ilmeisesti nämä vapaa-ajalla väärin kirjoittavat laskevatkin väärin vapaa-ajalla, vaikka työaikana ovat toki matemaatikkoja taidoiltaan :D

Vierailija
6/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettu jo nuorena lukihäiriö ja voin sanoa että vaikka kuinka yritän muistaa kaikkia pirun kirjoitus sääntöjä minulla ei ole mitään hajua sitten lauseita kirjoittaessa että miten tässä tilanteessa ne asiat menikään. Se että kirjoittaa ollut vahingossa olut tai Järvempää niin sitä ei vain yksinkertaisesti huomaa. Minusta ne asiat kuulostaa ihan yhtähyvältä Suomelta siinä tilanteessa. Tyhmyydestä ei kyllä ole kyse, koska opiskelen yliopistossa matematiikkaa ja arvosanani ovat huipputasoa. Joten uskon että minulle on vain annettu matemattista älykkyyttä ja niin sanottu kielikorva on jäänyt minulta puuttumaan kokonaan.

Lisääntyneeseen lukihäiriöisyyteen voisi sanoa, että ei ole muutama kymmenen vuotta sitten edes tehty mitään tutkimusta lukihäiriön määristä, koska sitä ei ole edes ollut olemassa. Jos on ollut vaikeuksia lukea ja kirjoittaa niin sinä olet ollut tyhmä ja olet mennyt töihin ja jättänyt koulut käymättä. Se että se on nyt ollut enemmän esillä ei tee asiasta mitenkään sellaista että sen määrä olisi kasvanut. Nykyään se kirjoitustaito on vain enemmän esillä kun ihmiset kirjoittavat sosiaaliseen mediaan ynm. tekstiviestejä /sähköposteja enemmän kuin ennen, tekevät he mitä työtä tahansa. Minun isovanhemmat eivät ole eläissään joutuneet kirjoittamaan mitään muuta kuin nimensä muutamaan pankin paperiin ja syntymäpäivä korttiin. 

Jos se määrä olisi kasvassu mitä emme voi sanoa niin tämä määrä mitä me syömme lisäaineita, säilöntäaineita, kemikaaleja ynm ei olisi mikään ihme jos lukihäiriö ja ADHD sun muut keskittymishäiriöt lisääntyy. 

Ärsyttää nykypäivänä yleinen empatian puute, koska minulle tämä asia on helppoa niin en voi ymmärtää miten se voi olla toiselle vakeaa. Ainoa selitys on oltava että toinen on tyhmä, laiska tai välinpitämätön.

Vierailija
7/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella palstalla ei ärsytä niin paljoa - täällä kun on kaikenlaista kengänkuluttajaa - mutta lehtien jutuissa olevat kielioppivirheet ärsyttävät todella: "kolme miestä kävelivät", "hänen koira"  jne. Joskus teki mieli lähettää juttu päätoimittajalle, että opeta nyt tälle "toimittajalle" edes possessiivisuffiksi.

Tai "mies ajoi moottoritiellä ylinopeutta autolla, joka oli humalassa".

Vierailija
8/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla penaalin terävin kynä osatakseen kirjoittaa peruskieliopin mukaista tekstiä. Se, että kirjoittaa oikein, ei myöskään tarkoita että yrittää todistaa jollekulle jotakin. Enkä nyt edes tiedä, mitä jonkun todistamista siinä on, että osaa omaa äidinkieltään. Se on (tai ainakin pitäisi olla) perustaito. Jos kirjoittelee Järvempää, on todennäköisesti jotenkin lukihäiriöinen.

Vierailija
9/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse taitaa olla siitä, että ihmiset lukevat niin paljon toisten tavallisten, ei kirjoittaja-ammattilaisten, tuottamia tekstejä. Ja niissä on enemmän virheitä. Jollei ole todella jonkinlaista lukemiseen liittyvää häiriötä, pelkästään oikein kirjoitetun tekstin runsas lukeminen riittää siihen, että yleisimmät oikeinkirjoitussäännöt osaa ilman miettimistä.

Kouluissakin toki keskitytään nykyään enemmän tekstien ymmärtämiseen ja monipuoliseen mediakasvatukseen kuin oikeinkirjoitussääntöihin. Tavallaan se on mielestäni oikeansuuntainen ratkaisu, koska luetunymmärtäminen on vielä paljon tärkeämpi taito kuin yhdyssanasääntöjen osaaminen.

Vierailija
10/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina asiasta kiusattu kirjoitti:

Minulla todettu jo nuorena lukihäiriö ja voin sanoa että vaikka kuinka yritän muistaa kaikkia pirun kirjoitus sääntöjä minulla ei ole mitään hajua sitten lauseita kirjoittaessa että miten tässä tilanteessa ne asiat menikään. Se että kirjoittaa ollut vahingossa olut tai Järvempää niin sitä ei vain yksinkertaisesti huomaa. Minusta ne asiat kuulostaa ihan yhtähyvältä Suomelta siinä tilanteessa. Tyhmyydestä ei kyllä ole kyse, koska opiskelen yliopistossa matematiikkaa ja arvosanani ovat huipputasoa. Joten uskon että minulle on vain annettu matemattista älykkyyttä ja niin sanottu kielikorva on jäänyt minulta puuttumaan kokonaan.

Lisääntyneeseen lukihäiriöisyyteen voisi sanoa, että ei ole muutama kymmenen vuotta sitten edes tehty mitään tutkimusta lukihäiriön määristä, koska sitä ei ole edes ollut olemassa. Jos on ollut vaikeuksia lukea ja kirjoittaa niin sinä olet ollut tyhmä ja olet mennyt töihin ja jättänyt koulut käymättä. Se että se on nyt ollut enemmän esillä ei tee asiasta mitenkään sellaista että sen määrä olisi kasvanut. Nykyään se kirjoitustaito on vain enemmän esillä kun ihmiset kirjoittavat sosiaaliseen mediaan ynm. tekstiviestejä /sähköposteja enemmän kuin ennen, tekevät he mitä työtä tahansa. Minun isovanhemmat eivät ole eläissään joutuneet kirjoittamaan mitään muuta kuin nimensä muutamaan pankin paperiin ja syntymäpäivä korttiin. 

Jos se määrä olisi kasvassu mitä emme voi sanoa niin tämä määrä mitä me syömme lisäaineita, säilöntäaineita, kemikaaleja ynm ei olisi mikään ihme jos lukihäiriö ja ADHD sun muut keskittymishäiriöt lisääntyy. 

Ärsyttää nykypäivänä yleinen empatian puute, koska minulle tämä asia on helppoa niin en voi ymmärtää miten se voi olla toiselle vakeaa. Ainoa selitys on oltava että toinen on tyhmä, laiska tai välinpitämätön.

No internet on kuitenkin ollut käytössä ihan tavallisilla kotikäyttäjillä jo -90-luvun alusta asti ja jo silloin oli irc, chat, keskustelupalstat ja muut vuorovaikutteiset palvelut. Mutta ei todellakaan siinä määrin huonoa suomen kieltä kuin nykyään. Samoin työelämässä on sama ilmiö.

Syyksi ei oikein kelpaa sekään, että käytettäisiin englantia ja koettaisiin sen osaaminen tärkeämmäksi. Kun nämä Järvempää-kirjoittajat kirjoittavat englantiakin tyyliin "they´re are one car".

Vierailija
11/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriöinen ei opi kirjoittamaan koskaan täysin virheetöntä tekstiä. Ei vaikka kuinka harjoittelisi. Lähelle pääsee, mutta täydellisyyteen ei. Lukihäiriöisen aivot eivät vaan toimi samalla tavalla kuin muiden.

Olkaa ystävällisiä ja keskittykää tekstin sisältöön. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kuin pelkkään kieliasuun puuttuvat viestit. Lukihäiriöiselläkin on oikeus tulla kuulluksi ja kirjoittaa ajatuksiaan.

T:Lukihäiriöinen

Vierailija
12/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriön yleisyys on n. 6-10% luokkaa. Ei siis selity niinkin runsas huono kielioppi pelkällä lukihäiriöllä, tokko netin kirjoittelijoista suurin osa on lukihäiriöisiä tai työpaikkojen "10-vuotta työssään olleet väärinkirjoitteliat" ovat kaikki lukihäiriöisiä.

Sinänsä lukihäiriö ei estä opiskelua yliopistossakin (minäkin tiedän lukihäiriöisen korkeakoulututkinnon suorittaneen ja urallaan edenneen), mutta lukihäiriöisetkin oppivat harjoittelulla kirjoittamaan jos ei virheetöntä tekstiä, niin ainakin em. Järvempäät, kunpikin ja korkea koulu tutkinto - tyyppiset virheet jäävät pois.

Vierailija
13/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset lukevat ja kirjoittajat vähemmän kuin ennen. Koulussakaan ei vaadita kummoisia. Sitten vielä lapsille vakuutetaan, että arvosana 8 on muka "hyvä", jolloin harva viitsii tsempata enempää.

Vierailija
14/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lukihäiriöinen tee enemmänkin sen tyyppisiä virheitä, että kirjoittaa vaikka kseäloma, taakka-sanasta tulee takka, kuningas on kunigas ja puutarhassa on sadettajan sijaan satettaja. Kielioppivirheet on sitä, ettei ole viitsitty opetella esim. pilkkusääntöjä, sanajärjestystä, sijamuotoja.

Lukihäiriöisen tekstin tunnistaa muutenkin, se on usein epäselvää rakenteeltaan, sanoissa on kirjainvirheitä. Nämä "Työkaverini tulivat juhliini, ketkä toivat hienon lahjan"-kirjoittajat eivät ole lukihäiriöisiä. Lukihäiriöiset sentään edes yrittävät.

Vierailija
15/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lukevat ja kirjoittajat vähemmän kuin ennen. Koulussakaan ei vaadita kummoisia. Sitten vielä lapsille vakuutetaan, että arvosana 8 on muka "hyvä", jolloin harva viitsii tsempata enempää.

Tuo on kyllä omituista. Nykyään vanhemmat ihmettelevät, jos lapsi ei pääse peruskoulun jälkeen esim. lukioon. vaikka "sillä on niin hyvä keskiarvokin, 8,2". Hyvä? 8,2? Mistä lähtien? Kun se on päälle 9, voidaan alkaa puhua hyvästä, joku 8 on sellainen, jonka saa olemalla koulussa edes vähän osallistuen.

Jotenkin tämä nykyinen "kaikki ovat yhtä hyviä, yhtä osaavia, yhtä kauniita"-ajattelu onn kummallista. Kun kaikki todellakaan EIVÄT ole yhtä hyviä, osaavia ja kauniita. Tällaisella valheellisella kehumisella (miksi pitää kehua, jos ei edes ole oikeaa aihetta kehua) saadaan aikaan se, että aletaan tyytyä huonoihin ja tavanomaisiin suorituksiin, nekin joista olisi parempaan.

Vierailija
16/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriön yleisyys on n. 6-10% luokkaa. Ei siis selity niinkin runsas huono kielioppi pelkällä lukihäiriöllä, tokko netin kirjoittelijoista suurin osa on lukihäiriöisiä tai työpaikkojen "10-vuotta työssään olleet väärinkirjoitteliat" ovat kaikki lukihäiriöisiä.

Sinänsä lukihäiriö ei estä opiskelua yliopistossakin (minäkin tiedän lukihäiriöisen korkeakoulututkinnon suorittaneen ja urallaan edenneen), mutta lukihäiriöisetkin oppivat harjoittelulla kirjoittamaan jos ei virheetöntä tekstiä, niin ainakin em. Järvempäät, kunpikin ja korkea koulu tutkinto - tyyppiset virheet jäävät pois.

No kyllä minä sanoisin, että tuo prosentti selittää jo aika paljon. Mieti nyt itsekin. Kyllä 6-10 prosenttia on yllättävän paljon. Lähes joka kymmenes.

Vierailija
17/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oon nähnyt kevenneyyssä opetuksessa olleiden kirjoituksia aikuisena. Lukihäiriöstä ei tietoakaan.

Vierailija
18/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on muodikasta että ei osata kirjoittaa eikä puhua. Niinpä kirjoitteliat mm. Järvempäästä kirjoittelee kaiken laista mieli pide tekstiä ja puhuessa ässät suhisee, ällät löllöttää ja äästä tulee aa, tyyliin "Sssheivassshin veetiLLLa mun sssshaaret iLLLaLLLa". Toki asiaan vaikuttaa myös se, että monien mielestä näyttää hyvältä pitää koko ajan kieltä hampaiden välissä näkösällä silleen "fiksun" oloisesti, eihän silloin voi puhua niin että saisi selvän kun kieli on koko ajan siinä sössöttämässä.

Vierailija
19/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä nostaminen muiden yläpuolelle sillä perusteella että osaa kirjoittaa kieliopillisesti virheetöntä tekstiä, on mielestäni halpamaista ja kertoo huonosta itsetunnosta. Toiset ovat opiskelleet enemmän, toiset vähemmän. Joillain tekstin oikea rytmi ja poljento tulee selkärangasta, jotkut ovat opiskelleet ulkoa kieliopin ja sen kaikki säännöt poikkeuksineen. On myös ihmisiä, jotka eivät opi kirjoittamaan hyvää kieltä vaikka kuinka opiskelisivat.

Mikään näistä ei määritä ihmisen arvoa, eikä kerro älykkyydestä tai sen puutteesta. Sen sijaan että pönkittäisi heikkoa itsetuntoaan ärsyyntymällä toisten kielioppivirheistä, kannattaa keskittyä lukemiensa tekstien sisältöön. Silloin saattaa huomata että viisaus ei ilmene kieliopin täydellisenä osaamisena ja että kaikenlaisilta ihmisiltä voi oppia paljon. 

Vierailija
20/33 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on muodikasta että ei osata kirjoittaa eikä puhua. Niinpä kirjoitteliat mm. Järvempäästä kirjoittelee kaiken laista mieli pide tekstiä ja puhuessa ässät suhisee, ällät löllöttää ja äästä tulee aa, tyyliin "Sssheivassshin veetiLLLa mun sssshaaret iLLLaLLLa". Toki asiaan vaikuttaa myös se, että monien mielestä näyttää hyvältä pitää koko ajan kieltä hampaiden välissä näkösällä silleen "fiksun" oloisesti, eihän silloin voi puhua niin että saisi selvän kun kieli on koko ajan siinä sössöttämässä.

Joo jossakin vaatekaupan kassalla "Otatko ssshä muovikassshin" ja kieli on koko ajan vähän hampaiden välissä esillä. Tämä ei ainakaan ole mikään luki- tai muukaan häiriö, koska tämä alkaa vaivata monia siihen asti normaalisti puhuvia ja kielen suussaan pitäviä tyttöjä vasta teini-iässä. Miksi, sitä en tiedä - ei se ainakaan hyvältä kuulosta saati näytä.