Listataan kirjoja, joita jokaisen ihmisen tulisi lukea.
Kommentit (30)
Uusi Testamentti.
Itse olen lukenut vain katkelmia. Muuta kirjallisuutta on kyllä kulunut.
Minun lukemistani useista sadoista (tai yli tuhannesta) kirjoista parhammistoa ovat olleet (10):
- Emily Bronte: Kotiopettajattaren romaani (yksin kotona 10-vuotiaana oli hurjan jännittävä lukukokemus)
- Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
- Mika Waltari: Mikael Haakim
- Väinö Linna: Tuntematon sotilas
- Gabriel Garcia Marques: Sadan vuoden yksinäisyys
- Peter Höeg: Lumen taju
- August Strindberg: Hullun puolustuspuhe
- Milan Kundera: Porvariston hillitty sharmi/ Elämä on toisaalla
- Dostojevski: Rikos ja rangaistus
- lapsilleni lukemat Potterit (4 kpl)
Sillanpään Hurskas kurjuus: ei ole pitkä, oman kansan historiaa olisi syytä tuntea, kieli upeaa ja monitasoista sekä psykologisesti tarkkanäköistä. Kiven Seitsemän veljestä: positiivisempaa menoa, vaikeuksien kautta voittoon jne., rikasta kieltä. Suosin nykyisin suomalaista kirjallisuutta, koska muuten on niin paljon anglo-amerikkalaista kulttuurivaikutetta (leffat, tv); toki niistäkin pidän kovin.
Kirjaholisti ov. kirjoitti:
Oletko itse lukenut kyseiset kirjat?
Seuraavien henkilöiden koko tuotanto:
Joyce Caroll Oates, Margaret Atwood, Kate Atkinson, Maiju Lassila, Minna Canth,Anya Ulinich, Imre Kertez,
Anne Swärd, Delphine de Vigan, Ljudmila Ulitskaja, Alice Munro, Nuala O'Faolin, Joanne Harris,
Kari Kosmos, Mikko-Pekka Heikkinen, Jeanette Winterson, Tove Jansson, Amy Tan, Aapeli, Armas J. Pulla, Valerie Tong, Celestine Vaite, Gloria Naylor, Toni Morrison, Charlotte Perkins Gilman, Lumikki Tammi, Linn Ulmann, Yiyun Li, Kazuo Ishiguro,
Boris Kagarlitsky, Karl Popper,
Immanuel Kant,
sekä lisäksi valikoidut teokset
Agatha Christieltä, Mika Waltarilta ja Rene Coscinnyltä, erityisesti Asterix-sarjasta.
Kaikki luettu ja löytyy kirjahyllystä.
Älkää lukeko roskaa, tuhlaatte vain aikaanne.
Bulwer-Lytton - Vril, the coming race
Ragnar Redbeard - Might is right
Frank Herbert - Dune
en löydä kirjaa e-kirjoista, mutta joku roomalainen.. Epicurealaisuudesta
Dorian Gray
Camp of the saints
King Solomon's mines (ja tarina kirjan takana)
Kuuluisi osata minimissään 5 vapaavalintaista Shakesprearen tarinaa
Suomen laki. Voi sitten sanoa lukeneensa lakia :)
Minusta ei ole niinkään tärkeää mitä lukee, kunhan jotain lukee. Ihmisiä on niin erilaisia, että ei voi sano yhdenkään kirjan olevan kaikille tarpeellinen tai hyödyllinen. Sen sijaan lukeminen sinällään on aina kehittävää oli se luettava sitten "hömppää" tai tiiliskiven paksuinen klassikko.
Anne Frankin päiväkirja