Miten lastentarhanopettajat kestävät sitä ulkona seisoskelua ulkoleikeissä?
Joka päivä ties kuinka monta tuntia. Älkää vain sanoko, että joku nauttii siitä? Jos nauttii, perustelut? Kaamos, räntä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin perhepäivähoitajana omien lasteni ollessa pieniä. Ulkoilut oli ihan parasta. Keksimme hauskoja leikkejä ja minä olin ihan täysillä mukana. Lasten kanssa parasta onkin juuri se, että he houkuttelevat aikuisestakin sen lapsen esiin. Lapsen, joka osaa nauttia mitä eriskummallisimmista ja pienistä asioista.
Nyt, kun olen ulkona lastenlasteni kanssa, katsovat ohi kulkevat ihmiset meitä hymyillen. Tuotamme ilmeisesti heillekin iloa sillä, olen edelleen täysillä mukana lasten leikeissä ja hassutteluissa. Lapsenmieli on siis tallella vieläkin.
Pukeutumiskysymyshän tämä on. Ihan rankkasateella emme ulkoilleet, mutta tihkussa kylläkin. Lumimyrskyt olivat parasta:)
Perhepäivähoitajanakin on kuitenkin melkoisen eri asia ulkoilla lasten kanssa kuin päiväkodin työntekijänä, palkallisena tai ilmaissellaisena.
Onko?
Hyvin näkyy sujuvan. Näen pkodin pihalle, ja siellä opet seisovat kuin juuret kasvattaneina, yhtenä ryhmänä. Lapset huutaa ja kirkuu ja riehuu ihan omiaan. Ja katoksen alle pääsevät opet huonolla säällä.
Ulkoillaanko päiväkodissa kaatosateella? Mietin tulevaa harjoittelua varten että kuinka vedenkestäviä varusteita on syytä varata? Riittääkö tavallinen tuulipuku joka kestää pienen sateen?
Vierailija kirjoitti:
Ulkoillaanko päiväkodissa kaatosateella? Mietin tulevaa harjoittelua varten että kuinka vedenkestäviä varusteita on syytä varata? Riittääkö tavallinen tuulipuku joka kestää pienen sateen?
Riippuu tosi paljon päiväkodista. Joissan jäädään aina sisälle, jos vähänkin on "huono ilma".
Toisissa mennään tuulta päin. Tykkään, että jälkimmäinen on hyvä vaihtoehto. Eihän lapset siitä säästä pahastu, jos aikuiset ei valita.
Eli varautusin sinuna järeämmillä sadevaatteilla. Eli takki on tärkein. Ihan perinteinen sadetakki ja kumpparit voi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ulkoillaan joka säällä. Pahinta on kova pakkanen tai tuuli. Vaikka laittaisi kaikki vaatteet päälle mitä löytää, niin silti palelee. Ja poskia on vaikea suojata millään tarpeeksi hyvin.
Sateella ei ainakaan meillä riitä tuulipuku kun siellä seistään kerrallaan pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien kakaroiden kanssa olen pari kertaa päivässä leikkipuistoissa, ollut viimeiset 4 vuotta. Ihan kivaa se on. Saa raitista ilmaa, aurinkoa, vähän liikuntaa, ja lapset ovat paremmalla tuulella kuin sisällä ollessa. Toki kesäaikana on miljoona kertaa kivempi ulkoilla kuin loskassa, mutta kun on sopivat varusteet niin kyllä kaikki kelit menee.
Omien lasten kanssa on eri asia kuin palkollisena ja pakkorytmien mukaan toimiminen.
En minä näe siinä merkittävää eroa. Kummassakin tapauksessa lasten kanssa oleminen on oma valinta. Ei ketään väkipakolla päiväkotiin töihin laiteta.
Ei vai? Kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä ryhmäavustajaksi laitetaan.
Omien lasten kanssa saa itse päättää milloin mennään ulos ja kuinka pitkäksi aikaa ja mihin puistoon jne.
Itseasiassa useimmissa paikoissa ei nämä kuntouttavassa työharkassa olevat ees saa mennä sinne ulos ulkoilun aikaan. He eivät ole oikeassa vastuussa lapsista, joten olisi liian iso vastuu heille että ulos otettaisiin.
Työharjoittelijat laitetaan yleensä pesemään leluja/siivoamaan sisällä ulkoilujen ajaksi. Vain jos ihan pakko on, niin voivat tulla lisäsilmäpariksi oikean hoitajan vessakäynnin tms ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole alalla, mutta voisiko yhtenä selityksenä olla, että siitä maksetaan palkkaa?
Tosiaan! Tuo se on ja mitä huippupalkkaa. :))
Jos itsellä on pieniä lapsia tai on töissä pienten lasten kanssa niin todellakin kannattaa hankkia kunnon ulkoiluvaatteet. Voi hyvää päivää. Totta kai siellä pienessäkin sateessa on vittumaista seistä jalat märkinä ja kylmästä kohmeessa. Kannattaa muistaa myös, että aikuisella pitää olla aina enemmän päällä kuin lapsilla, jotka liikkuu.
Meidän lapsi kävi yhden talven sellaista kerhoa, jossa oltiin koko ajan ulkona. Se oli ihan mahtavaa, kelillä kuin kelillä ulos metsään leikkimään!
Siellä oli sitten talven aikana useita vaihtuvia harjoittelijoita ja kyllä mua sekä hirvitti että nauratti, kun näin, missä vermeissä ne meni sinne metsään. Mutta trendikäs käsilaukku kuitenkin oli aina mukana!
Mulla on sadesäällä sadetakki ja sadehousut. Ei mitkään coreteksit pidä vettä kunnon sateella.
Ei se ulkoilu aina ole päivän kohokohta, mutta varmasti jokaisessa työssä on ikäviäkin puolia.
T: lto
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sadesäällä sadetakki ja sadehousut. Ei mitkään coreteksit pidä vettä kunnon sateella.
Ei se ulkoilu aina ole päivän kohokohta, mutta varmasti jokaisessa työssä on ikäviäkin puolia.
T: lto
Ahaa, ok. Eli siis sadetakki- ja housut tarvitaan. Meinasinkin kysyä että pitääkö goretexit tarpeeksi vettä eli kannattaako hankkia mieluummin perinteiset sadevehkeet vai goretexit. Goretexejä voisi kyllä sitten käyttää omissakin ulkoiluissa helpommin.
24
No ei se aina niin hauskaa olekaan. Välillä se on tylsää seisoskelua, ja esimerkiksi talvella tulipalopakkasilla tai kesällä tukalien helteiden aikaan tuntikausien ulkoilu ei ole kovin miellyttävää.
Mutta pääsääntöisesti ihan kivaa. Ulkona saa raitista ilmaa, ja se virkistää ja antaa puhtia päivään. Pelkkä sisällä oleminen saa olon tuntumaan raskaalta, väsyneeltä ja nuupahtaneelta, ja niinä harvoina päivinä kun ei töissä päästäkään ulos (tosi kova pakkanen, ukonilma) niin olo on kyllä tosi väsähtänyt.
Meillä pienten ryhmässä ei ainakaan seisota ringissä juoruilemassa, vaan osallistutaan aktiivisesti ulkoiluun ja innostetaan lapsia liikkumaan. Potkitaan ja heitellään palloa, pelataan mailapelejä, hypitään esteitä, leivotaan yhdessä hiekkakakkuja ym. Ihmetellään yhdessä sääilmiöitä ja vuodenaikojen vaihtumista, tutkitaan luontoa. Otetaan ulos vaikka leikkivarjo ja touhutaan yhdessä sen kanssa. Usein keksitään kaikkea kivaa vuodenaikoihin ja teemoihin sopivaa "spessutekemistä", eli nyt kesällä vaikka puhalletaan yhdessä saippuakuplia tai piirretään katuliiduilla.
Ulkoilun ei aina tarvitse tapahtua päiväkodin pihalla. Metsäretkiä voi tehdä viikottain, ja niihin voi keksiä vaikka mitä kivaa tekemistä - yhteisiä laululeikkejä, luonnon tutkimista, eväiden syömistä, aarteenetsintää... Päiväkodin sijainnista riippuen voidaan käydä vaikka kävelyllä kaupungilla torilla tai markkinoilla ym.
Useimmiten ulkona on kivaa touhuta lasten kanssa, ja siellä on myös hyvä havainnoida lapsia. On upeaa huomata, kuinka lapset kasvavat ja kehittyvät, ja kuinka syksyllä pelkästään keinussa istunut 1-vuotias onkin keväällä jo puolitoistavuotias, joka viipottaa pihalla kovaa vauhtia omin jaloin. Tai kuinka ryhmän 2-vuotiaat oppivat kauden aikana itse kiipeämään kiipeilytelineeseen ja keinuvat vuoden lopussa jo isojen keinussa.
Mutta joo, kyllähän se joskus ketuttaa. Talvella ja kurakeleillä on myös järkyttävä rumba pukea 14 lasta ulos. Kestää ikuisuuden, ja siinä tulee niiiiiin kuuma. Sitten kyllä hikisenä onkin kiva päästä haukkaanaan sitä raitista ilmaa...
32 jatkaa: aamupäivän ulkoilussa kyllä omalla kohdalla on enemmän energiaa kuin iltapäivällä. Välillä kyllä on puhti poissa, jos ulos lähdetään heti välipalan jälkeen 14:30 ja itsellä sattuukin olemaan se illan viimeinen vuoro ja siellä ulkona pitäisi viettää yli kaksi tuntia... Monesti kyllä lapsetkin ovat jo vähän väsähtäneitä tuossa vaiheessa ja aika ei tunnu kuluvan millään. Pisimmillään olen ollut töissä puoli kuuteen, ja siinä vaiheessa ei kyllä ollut enää energiaa aktiiviseen, osallistavaan ulkoiluun.
Tiedok sesi, LTO on akatae miininen!!!!!1Kormeammin koulutegttu kuin sinuä!