VINKKEJA PAHOINVOINTIIN, KAUNAKO KESTÄNYT?
Nyt se sitten alkoi tuo ihanan kamala pahoinvointi ja pahenee iltaa kohti.
Itellä alkoi viikolla 6. En muista edellisitä raskauksista kuinka kauan kestikään? Miten muilla?
Ainoo mikä on nyt auttanu on hedelmät mm appelsiini ja viinirypäle.Kertokaa jos muita hyviä keinoja.
T:Marrasmasu
Kommentit (8)
Silloin kuulemma useimmiten on kaikki kunnossa :D. pahoinvointi on myös täällä hyvin tuttua. Itse en kykene syömään oikeastaan mitään kovin rasvaista tai makeaa - aiemmin söin karkkia päivittäin, nyt en ollenkaan. Itse kestän (niin hyvin kuin kestän...) pahoinvointia
- syömällä aina sitä mitä mieli tekee. Joku päivä tekee mieli jotain, seuraavana ei kestä edes katsoa ko. ruokalajiin päin
- syömällä jatkuvasti. Syön noin tunnin välein jotain.
- Syömällä (jos pystyn) kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Jos jätän toisen väliin, kuvotus iskee voimakkaampana.
- Nukkumalla tarpeeksi. Väsyneenä olo on helposti kamalampi.
Jotkut ovat kirjoitelleet, että b-vitamiinilisät auttaisivat hieman - minuun ne eivät vaikuttaneet mitenkään.
Tsemppiä - kohtalotovereita on!
Mulla menossa vko 19+2 ja vieläkin välillä tulee pahanolon aaltoja. Suurin pahoinvointi tais loppua siinä vko 16. Alkoi tuossa vko 7 paikkeilla. Mutta kun ajattelee sitä että minkä takia tässä voidaan pahoin, ei haittaa yhtään! Lyhyt aika kuitenkin ihmiselämässä ja mitä saakaan palkkioksi!
Tuossa tulikin jo noita perusvinkkejä - syö tunnin välein jotain, sitä mikä maistuu. Mulle lääkäri sanoi ettei alkuraskaudessa (ennen vko 12) ole väliä mitä syö, kunhan syö jotain - ravintoaineista ei hänen mukaansa tarvi ihan alussa olla vielä huolissaan kun ei vielä ota verenkierrosta mitään. Päivä kannattaa aloittaa jo sängyssä syömällä makea keksi+kylmää mehua ja odotella hetki ennenkun nousee. Ja tosiaan väsyneenä mulla ainakin olot pahenee, joten nukkua pitäis. Ulkoilu auttaa kummasti vaikka kaiken väsymyksen ja pahanolon keskellä se ei tulis ekana mieleen. Olen myös noudatellut himojani, välillä tekee mieli syödä vaan vihreitä omenoita niin sittenhän syön. Yritä muistaa sitä xylitolpurkkaa niin ei tulis niin paljon uusia reikiä!
Kyllä se siitä - ja tosiaan sehän on merkki raskauden etenemisestä kun on paha olla, hormooneja siellä lisääntyy!
... kuuntele kroppaasi ja syö just sitä mitä mieli silloin tekee!
Mulla on nyt toisessa raskaudessa ollut pahoinvointia reilun kuukauden ajan ja kyllä on huh-heijaa heittänyt häränpyllyä monta kertaa se, mitä voisin syödä ja mitä en! Juuri tänään maistuu tomaatit ja Doris-keksit, vielä toissapäivänä pystyin syömään keittoa ja leipää. Nyt ei kyllä leipä pysy edes ajatuksissa.
Pahoinvoinnin kesto taitaa olla valitettavasti todella yksilöllistä. Monilla se loppuu rv 12 aikoihin, mutta toisilla jatkuu pidempään. Itsellä esikoisesta todella raju pahoinvointi kesti suunnilleen rv 6-11 ja sitten loppui aika nopeasti. Nyt toisessa raskaudessa alkoi niinikään rv 6, mutta on ollut paljon vähäisempää, oksentanut olen oikeastaan vain aamuisin - toisaalta mulla on nyt jostain syystä tunne, että tämä voi kestää paljon pidempään kuin eka kierroksella.
Mutta siis kahdessa raskaudessa oksennelleena mä osaan antaa käytännössä kolme hyvin raadollista vinkkiä:
1) Syö just mitä pystyt, niin kuin sanottua tulikin.
2) Jos oksettaa, oksenna, tulee parempi olo.
3) Oksentamista helpottaa jos juo alle jotain makeaa mehua, ei maistu niin järkyttävältä.
Taidan olla todellakin raadollinen ja " peruspositiivinen" suomalainen... :) Itselle vaan ei koskaan ole toimineet minkäänlaiset ruokavinkit tai muut.
Tsemppiä pahoinvointiin!
Coe rv 10+5
tai oikeastaan parempi, ettei tiedä kauanko sitä kestää, koska jos mulle olisi sanottu, että vielä näin viikolla 38 laattailen, niin olisi itku tullut!
Mulla tosiaan alkoi rv 5, viikot 30-34 se oli poissa ja nyt taas oksennan. Pahimmillaan oli varmaan rv 6-14, tiputuksessakin tuli oltua rv 7. Pahimman yli auttoi akupunktio, jota lämpimästi suosittelen kokeilemaan! Ekasta kerrasta olo saattaa pahentua, mutta sen jälkeen lähti ainakin mulla helpottamaan ja oksentaminen väheni pariin kertaan päivässä. Jossakin vaiheessa huomasin, että mitään makeaa ei saa syödä, suolainen sopi paremmin. Esikoisesta mulla ei ollut lainkaan pahoinvointia.
Toivottavasti pääset helpommalla!
Eilen viimeksi oksentanut Riax rv 37+1 ja Reiska
Mulla alko pahoinvointi rv5 paikkeilla ja loppu noin rv14.Aamuisin söin puuroa,hedelmiä ja join maitoa,ainoot mitkä meni alas aamutuimaan.Ja sit tosiaan parin tunnin välein jotain ettei vaan päässy maha tyhjenemään.Ja söin välillä väkisinki vaikka kui ällötti ruoka koska sen jälkee tuli aina parempi olo vaikka ruoka ei maistunukkaa.Ja yks mikä virkisti ihanasti oli jääkaappikylmä vesimeloni,se oli ihan huippua!Välillä jos heräsin keskellä yötä saatoin syyä jugurtin ettei maha ois ihan tyhjä aamulla kun herää.
Tsemiä pahoinvoinnin kanssa!Se tuntuu siltä että tää ei lopu varmaa koskaan ja ikinä en tunne enää olooni normaaliksi,mutta näköjään se vaa pikkuhiljaa sit helpotti! ;)
-Pepsi ja nappula rv16+6
Mulla pahoinvointi alkoi viikolla 8 ja kesti viikolle 20 asti. Viikot 10 - 14 olivat muistaakseni pahimmat.
Aamulla oli ihan sama mitä söin, koska oksensin joka tapauksessa kaikki pihalle. Yleensä mulla oli kaurakeksi yöpöydällä jonka söin ennen kuin nousin. Sen voimalla pääsin edes vessaan asti. Aamupäivällä mutustin tyyliin rinkeliä tai hapankorppua, vettä ja mehutetroja. Ja rinkeliä söin 1/4 kerrallaan, mutta noin puolen tunnin tai tunnin välein. Sillä sai aika hyvin pahan olon pysymään poissa.
Lounaalla söin sitä mitä mieli teki. Sen jälkeen pahoinvointi alkoi yleensä helpottaa. Mutta jos oli vähänkin pahaa ruokaa, niin oksennus tuli ja paha olo jatkui sitten pitkälle iltapäivään. Tietyt hajut, kuten kalan tai kakan haju saivat kuvotuksen pahenemaan. Mulla kova sana tuossa vaiheessa oli mäkkärin tavalliset hampparit. Ne on kevyitä, ei tietysti kovin terveellisiä kun on valkoisesta sämpylästä tehty. Mut ne helpotti ihan hirveesti. Paino ei päässyt nousemaan koko alkuraskauden aikana.
Muutamia vinkkejä vielä:
- Just se kaurakeksi yöpöydällä (kannattaa oikeasti kokeilla)
- Tiettyjen rutiinien noudattaminen syömisessä. Mulla ainakin jos poikkestin noista rutiineista, niin heti tuli tosi paha olo
- Mehujätskit on kova sana
- Pakastemarjat maidon kanssa helpotti ainakin minulla
- Täysjyvävalmisteet auttoi myös tosi paljon, kuten hapankorput. Mut mitään ei saa syödä liikaa. Ottaa vaan ihan pikkuisia puraisuja kerrallaan.
- Ei myöskään kannata olla syömättä, siitäkin tulee vaan huono olo
Tytteli-83 rv 29+3
Joka kerta on pahoinvointi kestänyt viikolle 16. Vähän auttoivat
- jatkuva syöminen
- näkkileipä
- jäiset marjat
- muu mahdollisimman kylmä syötävä
ja joku on sanonut että myös
- inkivääri (ei kapselit vaan ihan oikee).
Tsemppiä ja jaksamista, se tuntuu siltä kuin ei aikoisi loppua ikinä, mut useimmilta kuitenkin yhtäkkiä loppuu viimeistään tuossa viikon 16 paikkeilla.
hankalin 23+3
Ja onnea odotukseen! =)
Mulla alko about rv 7 ja kesti se melkein viikkoon 12 asti. kylmä maito auttoi vähäsen ja sit kuulema (en ite tajunnu kokeilla) mehujää. muutenkin taitaa kylmät juotavat auttaa.
tsemppiä ja kyllä se siitä. pahoinvointihan ainakin on sellanen merkki et hormoonit lisääntyy ja sehän on hyvä merkki. =)
my_selene ja 3. neiti rv 31+4