Te "aina laihduttavat"! Mikä vuodenaika on teille pahin, eli milloin painoa kertyy ja milloin taas on helppo pudottaa painoa?
Mulla on sellainen noin 10 kilon ikkuna, jossa jojoilen vuodesta toiseen. Kesällä liikun tosi paljon ja syön kevyesti ja olen sen ikkunan alapäässä. Talvella en mene ulos ollenkaan, koska vihaan kylmää ja pimeää. Syön talvella paljon enemmän ja herkkuja, varsinkin jouluna ja sen jälkeen ja paino hilautuu sinne ikkunan yläpäähän.
Toisilla on näköjään juuri toisinpäin: kesällä maataan rannalla, syödään pizzaa ja jätskiä, grillataan ja lihotaan ja talvella puuhaillaan hangessa ja tuiskussa niin, että kilot sulaa.
Kommentit (20)
Kesä ehdottomasti pahin aika. Kaikki mitä vuoden aikana olen saavuttanut on romuttunut. Liikunta ei innosta koska tulee samantien julmetun kuuma ja herkkuja tulee syötyä päivittäin. Ruoka on sitä, mitä milloinkin mieli tekee ja on hyvää. Harmittaa kamalasti...
Parasta aikaa itselleni on syksy ja kevät, koska liikunta innostaa silloin eniten. Talvi on kesän jälkeen toiseksi pahin, koska jälleen kerran sää vaikkakin silloin käyn sitten salilla hoitamassa urheilun (motivaatio vaan vähän tökkii kun ulos haluaisi ja salin valkoiset tiiliseinät crossia potkiessa eivät kovin innostavat ole).
Talvi on pahin. Tekee mieli tuhdimpaa ruokaa ja herkkuja kun pimeys masentaa ja ulkona on niin kylmä että ei tule vapaaehtoisesti liikuttua metriäkään.
Syksy on helpointa kun töissä pääsee pois kodin herkkukaapeilta. Ruokatrendinä on tuoresato. Ei suuria ruokajuhlia ennen joulua.
Keväällä on paljon ruokajuhlia,laskiais-runeberg ym. pääsiäinen, Vappu, valmistujaisia, kesällä häitä, grillausta ja piknikkejä, matkoilla tulee syötyä paljon ja epäterveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Syksy on helpointa kun töissä pääsee pois kodin herkkukaapeilta. Ruokatrendinä on tuoresato. Ei suuria ruokajuhlia ennen joulua.
Keväällä on paljon ruokajuhlia,laskiais-runeberg ym. pääsiäinen, Vappu, valmistujaisia, kesällä häitä, grillausta ja piknikkejä, matkoilla tulee syötyä paljon ja epäterveellisesti.
Mulla muuten sama, mutta kesällä syön jostain syystä kevyemmin. Kevät on kamala, kun sen perinteisen uuden vuoden kunnostautumisen jälkeen heti on nuo ruuneperit ja laskiaiset ja pääsiäiset. Ja äitienpäiväkin vielä kakkuineen. Sitten alkaa helpottaa :D
Yleensä kesäisin on helpoin pudottaa ja talvella kertyy.
Mulla on lähes sama "kierto" kuin sinulla, ap. Paino vaihtelee 57-67 kilon sisällä, ja painavimmillani olen aina pääsiäisen aikaan. Sitten muutan elämää, kunnes marraskuun tienoolla alkaa syöpöttely. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähes sama "kierto" kuin sinulla, ap. Paino vaihtelee 57-67 kilon sisällä, ja painavimmillani olen aina pääsiäisen aikaan. Sitten muutan elämää, kunnes marraskuun tienoolla alkaa syöpöttely. Sairasta.
Tasan näin!
ap
Runebergintorttu, laskiaispulla tai pala kakkua yhtenä vuoden päivänä tuskin ketään lihottaa. (En siis mikään pyhimys ole itsekään, mutta silti.)
Kesällä tulee reissattua ja oltua ties missä, joten kiloja kertyy. Muina vuodenaikoina on helpompaa
No mulla on normaalisti niin, että kesäisin syön mitä sattuu, paljon jätskiä yms. Talvella sitten olen itse myös lähinnä kotona, kun on kylmä. Silloin tosin olen teen suurkuluttaja, koska se lämmittää.. pitää myös mahan kylläisen tuntuisena, niin ei tule syötyä niin paljoa kuin kesällä.
Täysin vastakkaisesti sitten ulkomailla käydessäni, se kuumuun vie ruokahalun totaalisesti. Juuri ollessani budapestissä (30astetta lämmin) söin vain todella kevyen aamupalan (kylmäkahvi ja pieni sämpylä), ja sitten ravintolaan vasta illalla. Muuta en syönyt.
Syön ympäri vuoden saman verran, mutta tammi-maaliskuu on pahinta aikaa. Siinä ympärillä alkutalvi ja loppukevät myös aika kehnoja.
Ja pahinta siis siksi, ettei tule liikuttua kun ulkona on koko ajan joko -30 astetta pakkasta tai maa liukkaan jään peitossa. Muutenkin yleinen kylmyys ja pimeys.
Marraskuusta pikkujoulujen, joulun ja uuden vuoden juhlien kautta helmikuun blinikauteen. Se on kilojen kerryttämisen aikaa. Keväällä saan puuskan ottaa ne kolmisen kiloa pois, jotka aina tällä ajanjaksolla sulostuttavat olemustani.
Kesä on liikunnan aikaa, mutta sen kompensoi alkoholipitoiset juomat ja grillailu.
Syksyllä taas varaudun talvikauteen lenkkeillen ja kevyemmällä ruokavaliolla, myös raittiudella tai lähes raittiudella.
Näin pysyy keskimäärin siinä samassa. Olen melko alhaisessa normaalipainossa eli siinä mielessä en kuulu otsikon "alati laihduttavien" kohderyhmään.
Mulle ehdottomasti kesät on paljon helpompaa aikaa laihduttamiselle. Kun aurinko rupee lämmittään ja tiet sulaa vedän lenkkarit jalkaan ja rupeen lenkkeileen (kävelyä) ja ihastelen keväisiä maisemia. Kesällä sitä samaa, saatan tästä stadin keskustasta ottaa bussin jonnekin syrjempään ja kävellä reilun tunnin lenkin ja bussilla taas takasin. Kyllähän sitä kesällä terdellä tulee käytyä, mutta en syö jäätelöäkään kun pari kesässä, ei myöskään mahkuja päästä grilliruuilla lihomaan.
Syksyn hämärtyessä vetäydyn sisätiloihin ja litkin punkkua juustojen kera ja siitähän ne kilot sitten karttuu.
En kuitenkaan pahemmin jojoile, mutta sellanen 5kg ikkuna (joka vuodessa levinnyt 10 kiloon...).
Ajattelin ruveta käymään ryhmäliikunnoissa, harrastin niitä joskus ja silloin olin talvellakin hyvässä kunnossa mutta se jäi kun menetin kaverialen ja uusi hinta kuulosti niin kovalta. Nyt voisin karsia siitä herkuttelusta rahallisesti.
Talvi pahin, keväällä tosi turvoksissa, kesä ja etenkin alkusyksy helpoin. Johtuu sekä pimeäsyöpöttelystä, vähemmästä ulkoilusta, kesän suuremmasta liikuntamäärästä ja kasviksista ja marjoista että kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpparivajiksella on vuodenaikarytmi ja talvi/kevät huonoin aika kesällä alkaa taas parantua ja syksy paras aika.
Minulle on ainakin talvi selkeästi vaikeampaa aikaa, sillä kylmän tullessa makeat, suolaiset ja rasvaiset ruoat maistuvat paljon herkemmin. Kesällä ei sään puolesta maita niin raskaat ruoat, joten suosii helpommin kasviksia, hedelmiä jne. ja ulkoilee mielellään paljon enemmän.
Minullakin on sellainen noin viiden kilon ikkuna (48 - 53 kg), jonka sisällä hinkkaan edestakaisin joka vuosi. Normaalisti vuosi menee niin, että paino on korkeimmillaan alkuvuodesta, jonka jälkeen alkaa dieetti, johon sitoudun hyvin. Loppukeväästä tai alkukesästä pääsen hyvään, matalaan painoon ja kuivaan kuntoon, jonka jälkeen alan taas syödä lähinnä sitä, mitä nyt milloinkin tekee mieli. Tämä ei näy painossa heti, joten jatkan vapaampaa linjaa, kunnes huomaan painon taas nousseen. Sitten yritän ryhdistäytyä, mutta tämä ryhtiliike ei onnistu tosiasiassa kuin vasta seuraavassa tammikuussa. Tämä vuosi on kuitenkin ollut poikkeus siitä, että ryhtiliikettä ei ole tapahtunut, vaan paino on koko ajan pyörinyt ikkunan yläpäässä. Nyt taas yritän dieetata, jotta pääsisin tuonne ikkunan alapäähän. Liikuntaa harrastan läpi vuoden 4 - 6 kertaa viikossa, joten liikkumistottumukseni ovat verrattain vakiot, eivätkä ne riipu vuodenajasta. Olen kuitenkin hyväksynyt, että jatkuva dieettaaminen ja vähintään sen yrittäminen ovat vähän kuin harrastus, joten se ei huononna elämänlaatuani.
Kesällä pakkaa tulemaan pientä turvotusta ja sellaiset +1-2kg kun terassi- ja festarikausi alkaa. Ruissin jälkeen oli tosi pöhöttynyt olo, mutta 4 päivää intensiivistä urheilu pelasti tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Runebergintorttu, laskiaispulla tai pala kakkua yhtenä vuoden päivänä tuskin ketään lihottaa. (En siis mikään pyhimys ole itsekään, mutta silti.)
Tulee kahviteltua ja juhlistettua useita kertoja, eri seurassa eli ei jää yhteen päivään.
Kesällä ruokavalio kevenee ja liikkuminen lisääntyy kun ulkona on valoisaa. Jossain lokakuun paikkeilla kroppani alkaa viestittää minulle, että talviuniaika alkaa kohta, ja alkaa kerätä itselleen vararavintoa. Väsyttää ihan koko ajan ja tekee mieli paljon rasvaisempaa ruokaa. Oikeesti oon ehkä salaa karhu, voisin hyvin nukkua marras-maaliskuun.
Mulla liikkuu 5 kg rajoissa niin että kesällä varsinki lomareissuissa kiloja kertyy (ja talvellakin reissuissa mutta vähemmän)