Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan omien vanhempien virheitä, joita itse on pyrkinyt välttämään

Vierailija
17.07.2017 |

Itselläni näitä on useita.

- Alkoholinkäyttö. Oma isäni on alkoholisti, itse olen absolutisti.

- Alkoholistipuoliso. Puolisoni käyttää kyllä alkoholia, mutta kohtuudella.

- Ylivelkaantuminen ja yli varojen eläminen. En ota ylimääräisiä lainoja ja säästän pahan päivän varalle.

- Teiniäitiys. Äitini oli 18v kun minä synnyin. Itse olin 27v kun lapseni syntyi.

- Suurperhe. Meillä on vain yksi lapsi. Äitini jäi kuuden lapsen yksinhuoltajaksi.

- Sairauden hoito / hoitamattomuus. Minulla on sama sairaus kuin äidilläni. Sen laukaisee raskaudet ja synnytykset. Tässä yksi syy miksi en halua enempää lapsia.

- Fyysinen kurittaminen. Tätä vältn loppuun asti. Molemmat vanhempani antoivat remmiä ja piiskaa ja löivät.

- Lapselle huutaminen. En halua huutaa lapselleni. Meillä huudettiin ja se oli pelottavaa.

- Helvetillä uhkailu. Tämä oli pakko lisätä vielä. Meille opetettiin että jos teet sitä ja sitä tai et tee sitä ja sitä, joudut helvettiin. Itse en ole lapselle asiasta edes puhunut, mutta olen opettanut että Jumala itkee jos ihminen tekee pahaa toisille ihmisille tai eläimille ja että kaikkea elämää pitää kunnioittaa.

- Asioisen perusteleminen sillä, "koska minä sanon niin". En sano lapselle näin, vaikka minulle sanottiin aina niin. Esim. jos on kyse vaikka pyöräilykypärän käytöstä, sanon että pitää käyttää oman turvallisuuden vuoksi. Jos on kyse nukkumaanmenoajoista, ruoka-ajoista tms, sanon että lapsen pitää saada tarpeeksi unta / syödä säännöllisesti että kasvaa.

- Syömiseen pakottaminen. En koskaan pakota syömään. Kysyn aina onko maha täynnä ja pärjääkö varmasti seuraavaan ruoka-aikaan ja selitän milloin se on ja mitä käytännössä tarkoittaa.

- Kavereiden valitseminen. En valitse lapselleni kavereita. Jos on kaveri, joka käyttäytyy huonosti esim. meillä, sanon että meillä ei käyttäydytä noin, vaan näin. Itseäni ärsytti se, kun ei saanut leikkiä "syntisten" kanssa. Se oli kuitenkin ristiriitaista, kun opetettiin että kaikki ihmiset ovat syntisiä.

- Lemmikkien hamstraaminen ja jättäminen lasten vastuulle. Tämä oli pakko vielä lisätä. En ota enempää lemmikkejä, kuin mitä itse pystyn hoitamaan.

Tässä nyt nämä mitä tuli mieleen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vielä lisätä listaan lasten jättäminen sisarusten vastuulle. Tätä ei kuitenkaan tarvitse edes miettiä, kun on vain yksi lapsi. Itseäni ärsytti kun olin vastuussa sisaruksista ja jouduin hoitamaan. Oli se joskus kivaakin, mutta useimmiten ikävä velvollisuus. Etenkin kun piti ottaa sisaruksia mukaan kavereiden luokse. Ap

Vierailija
2/18 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmeno ja lapsen tekeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"4 menee siinä missä 3"

"kyllä ne toisistaan huolehtii"

Olin kuopus, eikä mulla ole yhtään yksilöllistä kokemusta vanhemmistani. Esikoiseen olivat niin kiintyneitä, että se sai jatkuvasti "omaa" huomiota. Ja kaikkea muuta... olin vaan hännänhuippu

Vierailija
4/18 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuohon fyysiseen kurittamiseen oli aina perusteluna Raamattu: "Joka vitsaa säästä, se vihaa lastaan". Ap

Vierailija
5/18 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan tuhlaaminen siten, että rahapäivää joutuu odottamaan nälkä vatsassa kurnien. -> Säännöllistän rahankäyttöni. Rahaa on aina säästössä, niin että en ole koskaan oikeasti rahaton, vaikka pihistelisinkin. Olen jo unohtanut sen onnen, kun rahapäivä koittaa. Pitäisiköhän tästä olla harmissaan...

Lasten hankkiminen ylipäätään, jos ei ole mitään tarjottavaa eikä ole hyvä vanhempi. Ja etenkin jos parisuhde tai joku parisuhteen irvikuva, mikä lie vanhemmillani ollut, ei edes toimi, vaan toinen on väkivaltainen. Hienoa esimerkkiä lapsille. -> Ei lapsia mulle. Jos uuvuttaa, niin haluan voida vaikka maata sängyn pohjalla ilman, että kukaan kärsii laiskuudestani.

Alkoholismi. -> No, eihän kukaan siihen juodessaan tähtää, mutta ihan varmuuden vuoksi juon mieluummin "liian vähän" kuin "sopivasti", kun ilmankin pärjää ja alkoholismi olisi todella paha: menettäisin vähänkin taitoni hallita elämääni. Veikkaan, että jos musta tulisi alkoholisti, niin en pystyisi ikinä parantumaan, koska en löytäisi tarpeeksi suurta motivaatiota (siihenkään). Veli jo ottanut tuosta mallia. :(

Tupakointi. -> Turha edes kokeilla, koska ei tupakointia voi kumminkaan jatkaa. Rahaa vaan menee.

Huonossa "parisuhteessa" eläminen. -> Mieluummin sinkkuna vaikka ikuisesti. Olen oppinut sen, että ei pidä olla kenestään niin riippuvainen, "henkisesti" tai mitenkään, että ei voi halutessaan helposti lähteä eri teille.

Vierailija
6/18 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuohon fyysiseen kurittamiseen oli aina perusteluna Raamattu: "Joka vitsaa säästä, se vihaa lastaan". Ap

Joo toi. Jännä ettei siinä kovin rakastettu olo ollut, kun toinen lyö pelottava ilme naamallaan, ja pienenä lapsena siinä luulee tyyliin kuolevansa, vaikkei sitä vaaraa oikeasti ollutkaan.

Vierailija
7/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hylkääminen. Muuten ei tule oikein mitään mieleen.

Vierailija
8/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut poikalapset pienestä pitäen kotitöihin. Meillä ei veljien tarvinnut tehdä mitään koskaan sisällä, mutta toinen veljeni siivosi oman huoneen käskemättä. Toinen ei mitään eikä tee edelleenkään, vaan asunnon siivous on kokonaan minun, yhden muun sukulaisen ja yhden ystävän varassa. Eikä osaa tehdä ruokaa kuin lämmittään mikrossa, eikä rupea edes opettelemaan. Tiskaa sentään, mutta huonosti ja joskus vähän lakaisee lattiaa. Omat poikani tekevät mitä vain. 

Vierailija
9/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaminen ruoalla ja se että "kyllä lapsell pitää pyöreät posket olla".

Edelleen minull on sairas suhde ruokaan ja kärsin ylipainosta. Omalle lapselle opetan tervettä suhdetta ruokaa ja itseensä. Hän ei juuri välitä herkuista, hänen painonsa on normaalin alalaidalla ja hän valitsee yhden tikkarin jos saa ottaa namia. Koen onnistuneeni jotenkin. Tykkää eniten vesimelonista ja sushista.

Vierailija
10/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- naapurin, tuttujen lasten kehuminen, ilma että koskaan kehuu omaa lastaan.

- lapsen jättäminen usein yksin kotiin (oli minun lapsuudessani olosuhteiden pakottamaa)

- syömään pakottaminen

Vierailija
11/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kännäily lasten nähden

-lapsen nolaaminen yleisillä paikoilla kännissä

-lapsen haukkuminen

-lapsen henkilökohtaisten asioiden juoruilu koko suvulle ilman lupaa.

-pidetään yllä kulisseja, joiden läpi muut kyl jo tietää kaiken paskan mitä perheessä on.

-onneton avioliitto, jossa roikutaan "koska lapset".

-lapsen mielipiteitä ei tarvitse juurikaan koskaan edes kuunnella.

-vanhempien sekoiluja ei saa koskaan kommentoida sanallakaan, tai lapsi saa osakseen vanhemman kiusaamista.

Vierailija
12/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lasten suosiminen (pyrin myös vain yhteen lapseen, joten tästä ei tule ongelmaa)

- koulutuksen vähättely (äitini mielestä oli hienompaa, kun sisarukset menivät amikseen, ja itse lukioon)

- "näin tehdään, koska minä niin sanon" / "niin kauan kun asutte mun katon alla" (typerimmät perustelut ikinä)

- lemmikkiä en hommaa, mikäli en itse sitä pysty hoitamaan (äiti hommasi kaksi koiraa, mutta lapset joutuivat ne hoitamaan)

- lapsi vaihtoon, mikäli haluaa (minä en päässyt, ja nyt olen urallani jumissa, sillä tämä on pääosin englanninkielistä)

- huonoa miestä ei katsota, vaan ero (äiti katsoi liian pitkään alkoholisti isää)

Vierailija
13/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan syytäminen ja "kaiken saaminen". Tämä johti siihen, ettei ollut sitten omilleen muuttaessa mitään käsitystä järkevästä rahankäytöstä. 

Eipä tähän olisi mahdollisuuttakaan, kun olen köyhä yh :)

Epäkunnioitus muita ihmisiä kohtaan ja jatkuva muiden arvosteleminen. Olimme aina olevinaan parempia kuin muut, vaikka ainoa mittapuu, jossa ylitimme useimmat oli raha. 

Tunnekylmyys kodin ilmapiirissä. Tätä onkin kaikkein vaikein välttää, koska olen näissä olosuhteissa itse kasvanut epäempaattiseksi ja kalseaksi ihmiseksi. 

Olen kuitenkin saanut jonkin verran parempaa aikaiseksi kuin mitä itse olen. Eli en kadu nuorena tehtyjä lapsia, vaikka avioerohan siitä tuli. 

Vierailija
14/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö. Isäni oli alkoholisti ja äidilleni maistui alkoholi muuten todella hyvin. Äidillä se oli enemmin seuran takia, sillä nyt leskenä juo vain silloin tällöin, eikä humalaan. Itse nautin alkoholia kohtuudella.

Liian monen lapsen tekeminen. Äidilläni on 8 lasta usean eri miehen kanssa. Ei jaksanut hoitaa ja lastenhoito esti sen juhlimisen miesten kanssa.

"Kevytkenkäisyys". Sinkkuna rilluttelin menemään, mutta nyt kun olen avioliitossa, niin olen sitä mieltä että tässä ollaan loppuun asti.

Väkivalta. Isäni oli väkivaltainen äitiäni kohtaan, tosin äiti antoi takaisinkin. Itse välttelin väkivaltaista miestä loppuun saakka, eikä tämän 10 vuoden aikana ole sellaisia merkkejä miehessä ollutkaan. Työstän myös omaa aggressiotani, vaikka en ketään pahoinpitelekkään. Silti pelkään, että joku päivä päässäni naksahtaa.

Ainoa virhe, jonka olen toistanut, on matala koulutus. Toivon että oma lapseni ei tätä virhettä tulevaisuudessa tee.

Vierailija
15/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tekivät paljon virheitä, Useinhan ihmiset tekee. Mutta sanotaan että alkoholismi aiheutti monta murhetta ja harmia, se on pahin asia. Kotona ei myöskään kannustettu mihinkään ja palaute oli aina negatiivista.

Vierailija
16/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut poikalapset pienestä pitäen kotitöihin. Meillä ei veljien tarvinnut tehdä mitään koskaan sisällä, mutta toinen veljeni siivosi oman huoneen käskemättä. Toinen ei mitään eikä tee edelleenkään, vaan asunnon siivous on kokonaan minun, yhden muun sukulaisen ja yhden ystävän varassa. Eikä osaa tehdä ruokaa kuin lämmittään mikrossa, eikä rupea edes opettelemaan. Tiskaa sentään, mutta huonosti ja joskus vähän lakaisee lattiaa. Omat poikani tekevät mitä vain. 

Asutko veljesi kanssa samassa taloudessa, onko hän kykenemätön huolehtimaan asioistaan vai miksi siivoat hänelle? Eli jatkat vanhempiesi virheitä osoittamalla veljellesi, ettei hänen tarvitse siivota.

Vierailija
17/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, äidin suurin virhe oli varmastikin se, että ylipäätään antoi mun syntyä. Joten jos joskus satun tulemaan raskaaksi niin teen abortin jottei pienen ihmisen tarvitsisi mun takiani kärsiä

Vierailija
18/18 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- parempi ruokaan suhtautuminen

kaikkea pitää maistaa. Äiti on aina suhtautunut erikoisempiin ruokiin niin, ettei ole niitä suostunut syömään, tai edes maistattaa meillä lapsilla. Sushi on kuulemma "hyi raakaa kalaa", avocado mautonto ja pahaa, salaattia ei jaksa ikinä tehdä/on kallista. Pinaattia ei voi sietää, joten sitä ei lapsillekkaan syötetä, missään muodossa.

Nykyään sushi on mun suurinta herkkua, avocadoa ja salaattia syön lähes päivittäin, samoin kuin muita kasviksia. Pinaattikeittoakin olen oppinut syömään. Tällä hetkelle opettelen oliiveja syömään, mutta on niin vahvan makuisia, että menee tovi :) Mutta kyllä ne jo pieninä määrinä hyvin menee alas, ei ole enää pahaa pahaa.

Ja nykyään tykkään testailla paljon erilaisia ruokia / eri maalaisia ruokia. Kreikkalainen ja aasialainen ruoka parasta. Nepalilaista en vielä ole uskaltautunut testaamaan, mutta se on tämän kesän tavoite.