Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö kotiloista millään eroon?

Vierailija
17.07.2017 |

Ne ällöttävät pirulaiset on vallannut mun puutarhan ja syö kukkaset.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka kerää ja siirtää purkissa muualle maastoon jos ei niitä puutarhaansa halua. Ihminen se pahin haittaeläin on. En vaan voi käsittää miten joku eläin, joka ei edes ole lihansyöjä, voi olla näin julma. Ei maailmassa mikään eläinkään mieti että mitenkä voisimme hävittää nuo ihmiset.

Hah hah, vai ei eläin mieti miten tappaa ihminen!? :D

Vierailija
22/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoiten pääset eroon kotiloista, kotiloisista, hiekoittamalla pihan sepelillä. Maa tasaiseksi ja sepelikerros. Eivät viihdy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka kerää ja siirtää purkissa muualle maastoon jos ei niitä puutarhaansa halua. Ihminen se pahin haittaeläin on. En vaan voi käsittää miten joku eläin, joka ei edes ole lihansyöjä, voi olla näin julma. Ei maailmassa mikään eläinkään mieti että mitenkä voisimme hävittää nuo ihmiset.

😂 loistoidea. Samalla vois kaivaa jättipalsamit ja -putket varovasti maasta ja istuttaa ne hellästi vaikka naapurin tontille. Ei ne mitään pahaa tarkoita.

Vierailija
24/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aamuisin kerännyt käsin ämpäriin. Parisataa parhaimpina/pahimpina aamuina. Ja sateen jälkeen vielä erikseen.

Herra varjele ja hyi olkoon. 10 kotiloo on mun päivän saalis. Sulla on todellinen ongelma. Tsemppiä taistoon. T:Ap

Haha, jos mulla olisi 10 kotiloa puutarhassa, jättäisin ne lemmikeiksi.

Terv. se parinsadan kotilon puutarhuri. 🐌🐌🐌🐌🐌

P.S. Naapuri ehdotti, että laittaisin niistä ruokaa. :DD

Ostaiskohan joku, jos menis myymään iltatorilla? ;-)

Pelästyisköhän ne jos virittelet etanapannuja ja rovioita puutarhaan? T:Ap

Vierailija
25/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ajattelette että on oikein tappaa eläviä olentoja? Niitä voi karkottaa myös luonnollisesti. Ei kaikkea tarvitse aina tappaa 😠

Ei jukoliste. Sulla ei taida olla pihaa tai puutarhaa. Helppo se on kerrostalo yksiössä viherpiiperöidä. T:Ap

Vierailija
26/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sooda voisi auttaa.

Vierailija
27/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ajattelette että on oikein tappaa eläviä olentoja? Niitä voi karkottaa myös luonnollisesti. Ei kaikkea tarvitse aina tappaa 😠

Ei jukoliste. Sulla ei taida olla pihaa tai puutarhaa. Helppo se on kerrostalo yksiössä viherpiiperöidä. T:Ap

Asun paritalossa eli löytyy oma piha, ja puutarha. Piha rajattu tuhkalla, sekin pitää monet ötökät yms loitolla.

Vierailija
28/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 loistoidea. Samalla vois kaivaa jättipalsamit ja -putket varovasti maasta ja istuttaa ne hellästi vaikka naapurin tontille. Ei ne mitään pahaa tarkoita.[/quote]

Kasvit ja eläimet ovat eriasia.

Vierailija
29/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin luin ensin. :-) Selasin kirjastossa suomalaisen tekijän kotilokirjaa. Nimeä en muista mutta jos googlaat niin ehkä löytyy. Siinä oli analyysiä ja ansoja mutta ei mitään pomminvarmaa.

Itse olen vaan noukkinut kotiloita pois käsin. Hanskat käteen jos ällöttää. Jos lapset suostuu kesätöihin niin pientä vaivanpalkkaa kannattaa maksaa. Keräily ei auta jos naapurista tulee lisää. Rajaa voi miinoitta tuhkalla. Meidän pihassa elää joku otus, joka syö niitä. Palhoin pelkään, että sillä on siimahäntä. Kotilokirja sanoi, että siilit eivät syö. Eivätkä linnut. Kotilopitoja onkin pidetty pensaiden suojissa.

Goiglaamalla löytyy etana-ansoja. Naapuri oli ostanut rakeita, jotka kuulemma turpoavat syödessä ja kotilot kuolevat. En ole itse kokeillut.

Meillä on nyt hyvä vuosi, tosi vähän kotiloita. Asutaan Espoossa. Ilmeisesti talvi on karsinut niitä.

Tuhka on yhtä tyhjän kanssa.

Jotkut linnut saattaa syödä kotiloita. Muistaakseni mustarastas. Ajattelisi myös että varislinnut joku päivä keksivät alkaa syömään.

Vierailija
30/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toho

Vierailija
31/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toholla tulta percceen, eiköhän häviä

Vierailija
32/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhka ei tosiaan tehoo ja kuka kerkiää tekeen kotiloille esteitä tai agilityrataa? On ne ällöttäviä otuksia. T:Ap

Vierailija
33/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelu on aika toivotonta jos naapurit eivät tee samoin vaan keräävät pihoilleen kotiloille sopivia suojapaikkoja. Pakko kuitenkin yrittää 😞

Vierailija
34/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika luopua kotiloiden tyyssijasta ja tuhota avotunkio ja perinnekasvi. Itte sä sitä yhteisöä pidät yllä.

Vierailija
35/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin luin ensin. :-) Selasin kirjastossa suomalaisen tekijän kotilokirjaa. Nimeä en muista mutta jos googlaat niin ehkä löytyy. Siinä oli analyysiä ja ansoja mutta ei mitään pomminvarmaa.

Itse olen vaan noukkinut kotiloita pois käsin. Hanskat käteen jos ällöttää. Jos lapset suostuu kesätöihin niin pientä vaivanpalkkaa kannattaa maksaa. Keräily ei auta jos naapurista tulee lisää. Rajaa voi miinoitta tuhkalla. Meidän pihassa elää joku otus, joka syö niitä. Palhoin pelkään, että sillä on siimahäntä. Kotilokirja sanoi, että siilit eivät syö. Eivätkä linnut. Kotilopitoja onkin pidetty pensaiden suojissa.

Goiglaamalla löytyy etana-ansoja. Naapuri oli ostanut rakeita, jotka kuulemma turpoavat syödessä ja kotilot kuolevat. En ole itse kokeillut.

Meillä on nyt hyvä vuosi, tosi vähän kotiloita. Asutaan Espoossa. Ilmeisesti talvi on karsinut niitä.

Jotkut linnut saattaa syödä kotiloita. Muistaakseni mustarastas. Ajattelisi myös että varislinnut joku päivä keksivät alkaa syömään.

Varsilinnut? Mitä ne on?🤣🤣🤣niin väsynyt etä lukee väärin...378

Vierailija
36/40 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannulle vaan ja öljyä päälle.

Vierailija
37/40 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4 jatkaa: meillä on ollut 7 vuoden ajan massiivinen lehtikompostori, puukehikko. Ei siellä kotiloita pyöri, ovat elävän vihreän perässä. Tuoreen vihreän kompostoin tiiviskantisessa astiassa. Kun lämpökompostori käy kuumana, nakkelen sinne kotiloita. Tuupertunevat joko metaaniin tai kuumuuteen tai molempiin. Kompostointia ei siis tarvitse kotiloiden takia lopettaa.

Meillä on helposti kuivuva tontti ja harrastan sen vuoksi katteita istutuksilla. Tämäkään ei tunnu oleellisesti lisäävän kotiloiden määrää. Ei siis myöskään tarvitse polttaa kaikkea karrelle auringossa niin kuin joku koiranleuka ehdotti.

Sensijaan: kotiloilla on omat lempipiilonsa ja -kasvinsa pihassa. Keväisin narsissit maistuvat ja kesällä piileskellään tuoksukurjenpolvien alla. Raparperi on herkku (lehdet). Talvi on mukava viettää sammaleikossa mustikanvarpujen katveessa.

Omaa pihaa pöyhimällä opit kätköt. Parasta olisi löytää ja tuhota tihulaiset mahdomlisimman hyvin heti keväällä ennen kuin edes heräävät talvitokkurasta.

Vierailija
38/40 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa nurmikko tarpeeksi usein niin että siinä on jatkuvasti tuoretta kasvustoa kotiloille herkutteluun. 

Liiskaa muutamia kotiloita muutaman metrin välein.

Kotilot kerääntyvät herkkuaterialle syömään raatoja ja siinä  linnuilla on kotiloista helppo herkkuateria. 

Kun nurmikolle ilmestyy lokkeja, harakoita ja variksia, niin niitä ei kannata vanhan tavan mukaisesti häätää pois, vaan antaa niiden nauttia rauhassa kotiloherkkuateria. Rastaille ja kottaraisille kelpaa kotilot ja myös monille vesilinnuille. 

Vierailija
39/40 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferramolin levitys ja kaikkien näkyvien kotiloiden kerääminen ja hävittäminen.

Leikkaa nurmikko. Liiskaa seuraavana päivänä nurmikolle muutamia kotiloita. Liiskattu kotilo vetää puoleensa koko joukon kotiloita, mistä lintujen on helppo syödä ne. Ainakin varis syöttää kotiloita poikasilleen.

Vierailija
40/40 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syö räksät. Niitä on välillä kolmekin kappaletta pihalla päivystämässä. Yksi aamu nauroin vahingoniloisena, kun räksä lensi kotilo suussa tiehensä ja tajusin, että kyllä ne muuten vaan syö niitä. Nauru loppuu viimeistään sitten kun räksät suuntaa katseensa marjapensaisiin...

Muutettiin talvella vuoden tyhjillään olleeseen rivitaloon toiveissa kasvattaa yrttejä ym. kivaa omalla pihalla, mutta kevään tullen nämä haaveet sitten murskaantui, kun pihalta löytyi satoja kotiloita. Hävitettiin penkissä olleet vuorenkilvet ja saniaispensaat, ettei kotiloille jää mitään syötävää ja toivon mukaan talvehtimispaikatkin hävisivät siinä samalla. Vanhojen kasvien juuret hävitettiin ja laitettiin uutta multaa, nyt on perunat kukkapenkissä kasvamassa. Mahtavatko niitä syödä?

Nyt ei ole ollut hirveästi kotiloita pihalla, mutta niitä on lähimetsä täynnä, joten  sieltähän niitä tulee lisää, jos hoksaavat että ruokaa on taas tarjolla. Muillakin naapureilla sama ongelma, oikeastaan varmaan koko naapurustossa.

Itse hävitin keräämällä etanat rasiaan ja kiehuvaa vettä päälle, kansi kiinni ja odotin että varmasti kuolevat. Vinkkinä muille, että ei kannata odottaa viittä viikkoa, eikä varsinkaan yritä kuskata sitä vetistä rasiaa kodin läpi muiden roskien seassa, kun voi käydä niin, että ne liemet valuukin rasian ja kahden pussin läpi matkalla pitkin mattoja ja koti haisee sille kuin siellä olisi raato. Pääsin puutarhahommien lisäksi sitten maton pesuun, kun piti päästä siitä järkyttävästä mädän lemusta eroon...