Kiusaavatko opettajat yliopistossa kiusattua opiskelijaa muiden opiskelutovereiden lisäksi?
Mietin hakisinko yliopistoon, mutta tiedän kiusaamisen jatkuvan hiljaisuuteni ja epävarmuuteni takia vielä seuraavallakin koulutusasteella. Haluaisin vain tietää voiko se jatkua opettajienkin taholta.
Kommentit (23)
Joana kirjoitti:
Valitettavasti joskus opettaja saattaa valita suosikkinsa toisten opiskelijoiden kustannuksella. Oon nähnyt ja kokenut. Olisi silti äärimmäistä, että useampi opettaja lyöttäityisi yhtä opiskelijaa vastaan. Kyllä yliopistolta saa tukea, jos epäilee tulleensa väärinkohdelluksi opettajan taholta. Asiasta voi jutella tutorille tai yths:llä.
Opettajien kanssa toimii samat säännöt kuin muussakin vuorovaikutuksessa. Itseään kannattaa ilmaista "minä-viesteillä", kysyä tarkennusta, jos jokin asia jää epäselväksi.
Ei kannata lähteä haastamaan sitä opettajaa, siitä ei seuraa mitään parannusta, päinvastoin. Ainakin eräässä, varsin suuressa humanistisessa tiedekunnassa on niin käsittämättömän hirveää ja julmaa rakenteisiin juurtunutta kiusaamisen kulttuuria, että oksettaa. Siellä on huono, tekopyhä ja kiero henki, joka näkyy sekä henkilökunnan että opiskelijoiden pahoinvointina. Ne kauimmin siellä marinoituneet vallanhaltijat vähät piittaavat kenenkään tunteista tai mistään oikeudenmukaisuuksista. Vaikuttaa, että kiksit tulee juuri siitä pikkupiiriläisyydestä ja oman kiusaamisen aiheuttamasta kärsimyksestä. Sieltä nostetaan teennäisesti muiden yläpuolelle joku tarpeeksi tyhmä opiskelija, joka luulee sitten olevansa erityinen eikä kritisoi saamiaan vapauksia. Samalla tavalla nujerretaan, syrjäytetään ja mitätöidään jonkun oikeasti pätevän opiskelijan / opettajakollegan / tutkijan panos, motivaatio ja itsetunto. Ne, ketkä saavat apurahat, pääsyn tietoon ja tutkijapaikat yms. on häijyn ja häikäilemättömän pelin ja suhmuroinnin tulosta.
En suosittele.
Olen yliopisto-opettaja ja kurssit ovat nykyisellään niin isoja etten edes tunne opiskelijoitani.
Valitettavasti joskus opettaja saattaa valita suosikkinsa toisten opiskelijoiden kustannuksella. Oon nähnyt ja kokenut. Olisi silti äärimmäistä, että useampi opettaja lyöttäityisi yhtä opiskelijaa vastaan. Kyllä yliopistolta saa tukea, jos epäilee tulleensa väärinkohdelluksi opettajan taholta. Asiasta voi jutella tutorille tai yths:llä.
Opettajien kanssa toimii samat säännöt kuin muussakin vuorovaikutuksessa. Itseään kannattaa ilmaista "minä-viesteillä", kysyä tarkennusta, jos jokin asia jää epäselväksi.