Isovanhempien epäreilu kohtelu
Meillä lapset poika 7v ja tyttö 4v.poika on saanut lomailla mummolassa paljon, saattaa olla viikon-parikin lomilla mummolassa. Myös tyttö olisi mielellään siellä mutta mummo ei ota, on kuuluma niin villi ja rasittava. Tyttö on ihan normaali pieni lapsi, ei ilkeä, tottelee hyvin ja viihtyy paikassa kuin paikassa.
Tulimme kaikki nyt lomalle mummolaan ja on surullista huomata miten epäreilusti varsinkin mummo kohtelee lapsia. Poika on kaikki kaikessa, riitatilanteessa huutaa tytölle, pojalle ostaa jatkuvasti uutta, tytölle ei mitään, on kuuluma niin vaikea ostaa.. Ei siinä, ei me lahjoja tarvita mutta se mummon läsnäolo ja syli on tärkeä pienemmällekin.
Miten tätä tilannetta lähtisi purkamaan?
Kommentit (8)
Ainahan se ikävä totuus on että suositaan jotain lapsenlasta.. Itse ottaisin asian puheeksi, nimittäin myöhemmin voi muistua isovanhempien epäreilu kohtelu lapselle mieleen.. Ei se kivaa ole.
Ei tuolle tilanteelle voi valitettavasti tehdä mitään.
Ystäväni meni maalaismiehen kanssa naimisiin ja anoppi asuu toisessa päässä taloa. Hän suosi vain poikaa ja esti tytön pääsyn asuntoonsa.
Vain poika saa tuliaisia.
Kokatessaan kolmelle lapselle anoppi antoi pojalle enemmän ruokaa, kuin tytöille.
Tyhmyys on ja pysyy.
Ota asia esille. Tuo on juuri niitä asioita, joita lapset eivät unohda koskaan.
Epäreilu kohtelu tuottaa myös railon lastesi välille, katkeruus veljeä kohtaan säilyy myös muistissa, vaikka poika itse on tilanteeseen täysin syytön.
Olin itse (muka) mummon lellikki, asia jota en itse tunnistanut, olinhan lapsi, mutta sain sitten tuta tätini kautta jatkuvaa naljailua ja pyttyilyä. Suhde tätiini ei ole nyt aikuisenakaan luonnollinen, vaikka täti kovasti yrittääkin. En vain osaa olla hänen kanssaan muuta kuin virallisemmissa tilaisuuksissa. Kun lapsi joutuu syyttömänä vihan kohteeksi, ei sitä unohda ikinä. Eli kummankaan lapsesi osalta tilanne ei ole hyvä.
Puhut suoraan.
Sanoisin myös että onko äiti itse huomannut miten hän toimii tilanteissa? On ihan ymmärrettävää jos mummo väsyy mutta silloin sinun pitää ojentaa jo lastasi. 4 vuotias kokeilee selvästi jo rajoja ja hänet voi laittaa vaikka nurkkaan ja sen jälkeen halaa mummon kanssa.
Sinä taas voit käydä lapsesi kanssa kasvatuksessa keskusteluja miten lapsen kuuluu toimia ja miten sinä odotat lapsen toimivan mummon läsnä, hän ei jaksa remuamista ja jos mummo selviää hoitokeikasta niin keksitte vaikka jonkun kivan palkinnon: oli se vaikka mansikoiden haku torilta, joku hauska paikka missä lapset viihtyy leikkimässä (hopplopp etc) tai teette lasten lempiruokaa, käytte uimassa..
Eli mummolle ymmärrykseen miten hän toimii jos lahjoo yhtä, pitää muistaa tasa-vertaisesti toinenkin JOS ei ole silloin yllätystä kuin toiselle niin muistaa ensi kerralla yllättää toisen. Ja sille pienimmälle jo rajoja ja huonosta käytöksestä rangaistus ja sen valvominen -SINÄ myös kasvatat aina lapsiasi-, palkintoa onnistuneesta mummolareissusta ja ihan yleistä keskustelua kaikkien kanssa; eli puhu äidillesi ja puhu lapsillesi.
Kyllä tuohon on oikeus puuttua. Vaikuttaa tytön loppuelämään ja itsetuntoon. Joko molemmille ostavat jotain tai ei kummallekkaan. Suoraa puhetta asiasta. Joko molemmat tulevat kylään tai ei kumpikaan. AI että pistää vihaksi.
Ehdottomasti puutut tilanteeseen, vaikka palstan pikku-hitlerit muuta sanovatkin.
Oman mummoni kanssa oli samaa; hän suosi VAIN vanhimpaa veljeäni, ja jätti minut (tyttö) ja veljeni huomiotta. Mummoni onkin narsisti, millä selittyy tämä yhden lapsen suosiminen. Mutta väärin se on, oli narsisti tai ei. En ikinä sallisi oman äitini/isäni suosivan vain yhtä lapsistani. Joko tuo lahjan kaikille tai ei sitten lainkaan. Jos ei ottaisi kuuleviin korviinsa, en veisi enää lapsiani hänen luo. Toisen suosiminen on henkistä kaltoinkohtelua syrjittyä kohtaan.
Meillä vastaava tilanne johti siihen, että lapset eivät kyläile mummolassa kuin meidän kanssa ja jos tilanne menee kovin näkyväksi, lähdemme pois ja pidämme pidemmän tauon kyläilyssä.
Asiasta on sanottu, ikävä kyllä vaikutus on ollut lyhytaikainen, toki suosiminen on hieman hienovaraisempaa nykyään. Joululahjat otetaan meille etukäteen, mä avaan ne ja tarvittaessa ostan syrjitylle lapselle mummon nimissä jonkun lahjan tai otan suosikin lahjasta osan pois. Mummo siis alkoi antaa kaikille saman määrän lahjoja, kun eriarvoisuudesta sanottiin, mutta ovelana paketoi suosikin pakettiin kolme tai neljä lahjaa yhteen ja toisille yhden, siksi tää etukäteen availu..
Mummo välillä syyllisti kun ei saa (suosikki) lasta hoitoon/kylään, minä ystävällisesti ja asiallisesti totesin, että on ihan itse vuosien ajan käyttäytynyt sillä lailla että tämä on ainoa vaihtoehto, että aikuinen kantaa teoistaan seuraukset ja voisi olla iloinen että me kuitenkin käymme ja mahdollistamme isovanhempien suhteen lapsiin.
Vain vanhemmat voivat tuossa tilanteessa pitää lastensa puolia, mulle lasten terve sisarussuhde on tärkeämpi kuin isovanhempien suhde (yhteen suosikki) lapsenlapseen.
Antamalla olla. Vanhempasi saavat itse päättää miten aikansa ja rahansa käyttävät