Lontoon kävijät, siellä asuneet tai paikan muuten erittäin hyvin tuntevat! Mitä tehdä, kun kaikki on nähty?
Olen käynyt Lontoossa yli kymmenen kertaa. Lomalla, työmatkalla, viikon opintokurssilla jne. Olen nähnyt kaikki 'Must see' -listan nähtävyydet, tunnetuimmat maamerkit, olen shoppaillut ja kuljeskellut pitkin katuja, ollut musikaalissa, syönyt Fish&Chipsejä ja tehnyt kaikki mahdolliset turistijutut moneen kertaan.
Nyt olisi huomenna aikainen lento Lontooseen, josta jatkolento vasta illalla. Siirtymisineen lentokentältä vaikkapa Piccadilly Circukselle minulla olisi 9 tuntia kulutettavana. Laskin, että Heathrowlta menee 1,5 tuntia suuntaansa häsläyksineen, sillä portilta metroasemallekin menee melkein puoli tuntia kävelyihin ja metron odottamiseen. Oyster Card minulla on jo ladattunakin ja laukut siirtyvät lennolta toiselle, joten voin vain lähteä suoraan koneesta metroon ja sama takaisin.
Shoppailla en nyt halua, en halua lisää kannettavaa. Minua kiinnostaisi esimerkiksi joku tällainen tekeminen:
- joku hauska aktiviteetti (ei hikeen asti, kun ei suihkuun pääse), eli tyyliin polkuveneily/vaijeriliukumäki/tikanheitto..
- ravintola hienossa tai poikkeuksellisessa maisemassa (veden alla, pilvenpiirtäjän kattoterassilla, sota-ajan bunkkerissa)
- joku tapahtuma (puun istuttaminen, onkiminen Thames-joesta)
Siis ihan mitä tahansa poikkeuksellista ja täysin pois turistitekemisistä. Rahaa voin käyttää vaikka 200 euroa, liikun yksin ja kunhan se tekeminen on ns. turvallista jatkolentoa ajatellen, niin kaikki käy. En halua lähteä pitkälle lentokentältä tai epävarmojen kulkuyhteyksien päähän, etten myöhästy. Kaikkea voi toki tapahtua, mutta vaikka Stonehenge on näkemättä, niin ihan sinne en uskalla tuossakaan ajassa lähteä.
Ideoita maailmanmatkaajilta?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi sanoa että kaikki on nähty? Tuollaisessa suurkaupungissa et ole nähnyt kaikkea, vaikka asuisit siellä!
Tarkoitin sillä niitä perusturistinähtävyyksiä. Jos olisin menossa ensimmäistä kertaa, niin varmaan juoksisin hiki hatussa kaikki ne suuret maamerkit läpi Big Benistä ja London Bridgestä lähtien ja yrittäisin pujahtaa vielä johonkin museoon. Mutta nyt kun ei ole sellaista painetta, niin olisi aikaa tehdä jotain muuta. Tekeehän helsinkiläisetkin vapaa-ajalla jotain aivan muuta kuin menevät katsomaan Temppeliaukion kirkkoa tai Sibelius-monumenttia. Jos taas on Helsingissä turistina ensimmäistä kertaa vain päivän, niin ajautuu helposti katsomaan vain niitä "suuria nähtävyyksiä", eikä mene Tähtitorninmäelle piknikille lukemaan kirjaa. Nyt olisi tuo piknikpäivä Lontoossa, kun ne pakolliset 'Must seet' on nähty.
Ei nyt tarvitse vetää herneitä nenään tästäkään aiheesta. En tietenkään ole nähnyt koko Lontoota, hädin tuskin parin korttelin alueen turisti-Lontoosta :D Tuli vain mieleeni tehdä jotain poikkeavaa, kun aikaa on suhteellisen vähän ja silti niin paljon.
ap
"Juoksisin varmaan hiki hatussa...." "Nyt ei ole sellaista painetta".... Ihana loma asenne. Painetta ja hiki hatussa. Lol. Lomakin pitää siis ns. suorittaa.
No onhan se nyt vähän outoa, jos joku menisi viikoksi Lontooseen ja makaisi sen viikon Thames-joen rannalla aurinkoa ottamassa. Miksi ihmeessä menee ylipäätään eri kaupunkeihin, jos ei aio katsoa, mitä erityistä juuri niissä paikoissa on? Mitä sellaiselta lomalta hakee sitten? Kai sitä voi harrastaa samanlaista haahuilua Keravalla tai Ivalossakin, ei tarvitse Lontooseen asti lähteä haahuilemaan?
Hampton Court. Sinne pääsee bussilla lentokentältä. Ja siellä menee koko päivä mukavasti. Kannattaa myös katsoa onko siellä tai lähikylissä jotain tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tämmöistä matkailua lainkaan. Miksi kaikki pitää olla etukäteen suunniteltua? Miksi et voi vaan ottaa junaa Lontoon keskustaan, ja kävellä valitsemillasi alueilla ja katsella ympärillesi? Nauttia tunnelmasta, ja katsoa mitä tulee eteesi? Onko jonkun museon näkeminen niin ihmeellistä, että se voittaa kaduilla käyskentelyn ja kahviloissa istuskelun? En tajua. Sitä paitsi vaikka olisit ollut Lontoossa miljoona kertaa, et silti ole nähnyt jokaista aluetta.
Toimii ehkä viikon reissulla, mutta eiköhän ap toivo jotain minkä voi toteuttaa siinä 9h aikaikkunassa jonka Lontoossa on. Ettei mene ihan istuskeluksi ja haahuiluksi koko päivä.
Niin, miksi pitää toteuttaa jotain? Miksi pitää olla tarkka suunnitelma, eikä osaa olla spontaani? En edelleenkään tajua. Parhaimmat reissukokemukset tulevat suunnittelematta.
Monet parhaat kokemukset voivat kyllä tulla suunnittelematta, ja niin tulee myös suuri joukko täysin yhdentekeviä tai ikäviä kokemuksia.
Yleensä päivät sellaisen matkakumppanin johdolla, joka haluaa vain 'mennä ilman suunnitelmaa' ovat olleet tylsiä ja rasittavia. En oikein tiedä, mikä itseisarvo sellaisessa spontaaniudessa on, minusta se on päättämättömyyttä.
Parhaat matkakokemukseni olen saanut, kun olen ollut suunnitelman mukaan jossain, ja siellä on ilmennyt uusi mahdollisuus, johon olemme - spontaanisti - tarttuneet luopuen aiemmin suunnitellusta. Mutta sitä mahdollisuutta emme olisi löytäneet, jos emme ensin olisi suunnitelleet menemistä sinne, mistä se löytyi. (Ja tuskin olisimme päätyneet sinne ihan vain sattumalta.)
Onko sinulle tuttu Sky garden, eräänlainen katettu kattopuutarha Monumentin metroaseman läheisen korkean talon katolla? Sen parvekkeelta on upeat näköalat Lontooseen. Siellä on pari ravintolaakin, Darwin brasserie oli vallan ok.
Sinne pääsy on ilmaista mutta tarvitaan pääsylippu, netistä, ja ne ovat usein loppu. Toinen tapa päästä sinne on pöytävarsus johonkin ravintoloista.
Richmond ja sen lähistö. Kew gardens, richmond park yms.
Itse jos on päivä aikaa niin ohjelmassa olisi fiilistely Primrose hillillä. Siitä kävelen Camden Towniin josta hyvää streetfoodia ja hipster jäätelöä. Sitten pubiin themsin rannalle esim. Hornimaniin.
Warner bros studiot jos pidät Harry Potter leffoista
No niihin museoihin voi kyllä mennä uudestaankin, niissä on nimittäin vaihtuvia näyttelyitä eli esillä ihan eri esineet, kuin edellisellä kerralla. Niitä esineitähän sinne mennään katsomaan, eikä (pelkästään) museorakennusta. Samoin musikaaleja on aika monta erilaista, tuskin kymmenellä turistireissulla on tullut sentään kaikkia musikaaleja nähtyä?
Lontoon asuja vastaa:
Kew Gardens jos sää on hyvä, siinä lähellä on paljon hyviä ruokapaikkoja. Barbican centre - siellä on hyviä vaihtuvia näyttelyitä. Voit kävellä sieltä Shoreditchiin syömään vaikka vietnamilaista Kingsland Roadille tai Meat Missioniin jos halut mättöä.
Barbican:
http://www.barbican.org.uk/intotheunknown/
Jos tulet aamulennolla voit hyvin käydä katsomassa jonkun matinee-näytöksen (teatteria/baletti/konsertti).
Mä käytän näitä kahta appia lippujen ostoon (en ole varma onnistuuko ilman UK-pankkikorttia, mutta ainakin voit tsekata mitä on tarjolla!):
Voisi olla ihan hyvä juttu helsinkiläiselle mennä katsomaan Sibeliusmonumenttia tai Temppeliaukion kirkkoa. Harmi, että monelta nämä lähellä olevat näkemiset jää kokematta, pitää mennä kauas nähdäkseen lähelle.