Lontoon kävijät, siellä asuneet tai paikan muuten erittäin hyvin tuntevat! Mitä tehdä, kun kaikki on nähty?
Olen käynyt Lontoossa yli kymmenen kertaa. Lomalla, työmatkalla, viikon opintokurssilla jne. Olen nähnyt kaikki 'Must see' -listan nähtävyydet, tunnetuimmat maamerkit, olen shoppaillut ja kuljeskellut pitkin katuja, ollut musikaalissa, syönyt Fish&Chipsejä ja tehnyt kaikki mahdolliset turistijutut moneen kertaan.
Nyt olisi huomenna aikainen lento Lontooseen, josta jatkolento vasta illalla. Siirtymisineen lentokentältä vaikkapa Piccadilly Circukselle minulla olisi 9 tuntia kulutettavana. Laskin, että Heathrowlta menee 1,5 tuntia suuntaansa häsläyksineen, sillä portilta metroasemallekin menee melkein puoli tuntia kävelyihin ja metron odottamiseen. Oyster Card minulla on jo ladattunakin ja laukut siirtyvät lennolta toiselle, joten voin vain lähteä suoraan koneesta metroon ja sama takaisin.
Shoppailla en nyt halua, en halua lisää kannettavaa. Minua kiinnostaisi esimerkiksi joku tällainen tekeminen:
- joku hauska aktiviteetti (ei hikeen asti, kun ei suihkuun pääse), eli tyyliin polkuveneily/vaijeriliukumäki/tikanheitto..
- ravintola hienossa tai poikkeuksellisessa maisemassa (veden alla, pilvenpiirtäjän kattoterassilla, sota-ajan bunkkerissa)
- joku tapahtuma (puun istuttaminen, onkiminen Thames-joesta)
Siis ihan mitä tahansa poikkeuksellista ja täysin pois turistitekemisistä. Rahaa voin käyttää vaikka 200 euroa, liikun yksin ja kunhan se tekeminen on ns. turvallista jatkolentoa ajatellen, niin kaikki käy. En halua lähteä pitkälle lentokentältä tai epävarmojen kulkuyhteyksien päähän, etten myöhästy. Kaikkea voi toki tapahtua, mutta vaikka Stonehenge on näkemättä, niin ihan sinne en uskalla tuossakaan ajassa lähteä.
Ideoita maailmanmatkaajilta?
Kommentit (49)
Miten voi sanoa että kaikki on nähty? Tuollaisessa suurkaupungissa et ole nähnyt kaikkea, vaikka asuisit siellä!
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tämmöistä matkailua lainkaan. Miksi kaikki pitää olla etukäteen suunniteltua? Miksi et voi vaan ottaa junaa Lontoon keskustaan, ja kävellä valitsemillasi alueilla ja katsella ympärillesi? Nauttia tunnelmasta, ja katsoa mitä tulee eteesi? Onko jonkun museon näkeminen niin ihmeellistä, että se voittaa kaduilla käyskentelyn ja kahviloissa istuskelun? En tajua. Sitä paitsi vaikka olisit ollut Lontoossa miljoona kertaa, et silti ole nähnyt jokaista aluetta.
Toimii ehkä viikon reissulla, mutta eiköhän ap toivo jotain minkä voi toteuttaa siinä 9h aikaikkunassa jonka Lontoossa on. Ettei mene ihan istuskeluksi ja haahuiluksi koko päivä.
Oletko jo käynyt Greenwichissa? Observatory, Greenwich market ja alueen puisto on todella kiva paikka kuljeskella. Hienot maisemat myös. Siellä olisi myös National Maritime Museum.
Kew Gardens? London Aquarium?
Olen käynyt Lontoossa yli kymmenen kertaa. Lähes joka kerta olen käynyt teatterissa, musikaalissa ja/tai konsertissa. Tarkasta museotarjonnasta, onko jotain kiinnostavaa menossa. Iltapäivätee jossain paremmassa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tämmöistä matkailua lainkaan. Miksi kaikki pitää olla etukäteen suunniteltua? Miksi et voi vaan ottaa junaa Lontoon keskustaan, ja kävellä valitsemillasi alueilla ja katsella ympärillesi? Nauttia tunnelmasta, ja katsoa mitä tulee eteesi? Onko jonkun museon näkeminen niin ihmeellistä, että se voittaa kaduilla käyskentelyn ja kahviloissa istuskelun? En tajua. Sitä paitsi vaikka olisit ollut Lontoossa miljoona kertaa, et silti ole nähnyt jokaista aluetta.
Toimii ehkä viikon reissulla, mutta eiköhän ap toivo jotain minkä voi toteuttaa siinä 9h aikaikkunassa jonka Lontoossa on. Ettei mene ihan istuskeluksi ja haahuiluksi koko päivä.
Niin, miksi pitää toteuttaa jotain? Miksi pitää olla tarkka suunnitelma, eikä osaa olla spontaani? En edelleenkään tajua. Parhaimmat reissukokemukset tulevat suunnittelematta.
Greenwich, ei pelkkä astroniminen museo vaan myös kaupunki. Kiva paikka, lyhyt matka ja helppo. Sinne menee nopeampia junia ja hitaampia metroja.
Mulla on ollut joskus samanlainen tilanne ja silloin päivä oli sunnuntai. Minä menin sellaiseen ylikarismaattiseen hengelliseen ylistystilaisuuteen. En siis ole mitenkään uskonnollinen, mutta se tilaisuus vain oli oikeassa paikassa kätevään aikaan, niin uteliaisuudesta menin. Oli älytön kokemus, todellista "hihhulointia". Kuin rock-konsertissa olisi ollut, tyypit tanssi ja koko valtava sali raikui laulusta. Siinä kului puolisentoista tuntia. Ei takuulla ollut turistimeininkiä :D
Sieltä menin Sohoon, jossa yhdessä kahvilassa oli jonkun esikoiskirjailijan kirjanjulkistamistilaisuus. Sinne päädyin sattumalta, mutta sekin oli mielenkiintoinen, koska kirja kertoi ulkopuolisuuden tunteesta perheessä ja minä olin juuri tuosta syystä lähtenytkin koko matkalle!
Kirjanesittelytilaisuuden jälkeen oli nälkä, mutta koska en halunnut mennä yksin ravintolaan, ostin jostain katukojusta ne turisti-Fish&Chipsit (muuten ensimmäistä kertaa ikinä!) ja ne olivat hyviä.
Loput pari tuntia vietin museossa, olisikohan ollut National Portrait Gallery vai The National Gallery.. ovat vierekkäin. Sinne meni lähinnä kävelemään ennen pitkää jatkolentoa ja kävin vessassa.
Vihaan lomia, missä kaikki aikataulutettu. Chillaa vähän, jos aurinko paistaa nauti vaan olostasi, jos sataa/pilvistä sitten johonkin sisätiloihin vaikki bussilla omatoiminen kiertoajelu.
Oletko käynyt London Walkilla? Paikallisen opastama kävelyretki, teemoja löytyy vaikka mitä. Osallistuminen maksaa n 10 puntaa.
Emirates Air Line cable car joen yli?
Vierailija kirjoitti:
Vihaan lomia, missä kaikki aikataulutettu. Chillaa vähän, jos aurinko paistaa nauti vaan olostasi, jos sataa/pilvistä sitten johonkin sisätiloihin vaikki bussilla omatoiminen kiertoajelu.
Kyllä, en ajatellutkaan aikatauluttaa tuota Lontoon pysähdystäni, mutta 12 tuntia chillailua käy vähän tylsäksi lentojen välissä. Laskin siis, että 3 tuntia menee matkoihin lentokoneesta Piccadilly Circukselle ja takaisin lähtöportille. Sen lisäksi olisi 9 tuntia aikaa kulutettavana. Pelkkään chillailuun se on liian pitkä aika, jos ei ole mitään muuta tekemistä. Pari tuntia jaksaa kävellä päämäärättömästi, mutta sitten alkaa jo tylsistyä - jopa Lontoossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Emirates Air Line cable car joen yli?
Se oli hieno kokemus, jonka olen jo tehnyt. Menin Greenwichiin sillä pari vuotta sitten.
ap
Kaikki nähty Lontoossa kymmenen turistireissun jälkeen??? 😅
Vierailija kirjoitti:
Päämäärätön kuljeskelu on tylsää, jos aikaa on näin paljon. En tietenkään ole nähnyt koko Lontoota, mutta olisi kiva käydä jossain vähän erilaisessa paikassa tai tehdä jotain poikkeuksellista. Kuitenkin kyse Lontoosta, jossa varmasti tekemistä ja näkemistä riittää. Toinen vaihtoehto olisi jäädä palloilemaan Heathrowlle 12 tunniksi ja se on mielestäni yhtä tylsää kuin se päämäärätön haahuilu Lontoossa, jos ei mitään aio shoppailla. Ennemmin sitten lentokentällä, jossa pääsee jonottamatta vessaan, on ruokapaikat ja muut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nähty Lontoossa kymmenen turistireissun jälkeen??? 😅
Ei, vaan ne perusturistihommat nähty reilun kymmenen turistireissun jälkeen. Nyt etsin niitä ei-perusturistijuttuja. Moni paikka on sellainen, johon voi mennä vaikka sata kertaa uudestaan (kuten vaikka Helsingissä Suomenlinna, Linnanmäki jne.), mutta jotkut on sellaisia, jotka on kerralla nähty (kuten London Eye tai joku muistomerkki/aukio/kirkko/perusnähtävyys).
Nyt kun aikaa on näin paljon, niin olisi kiva tehdä jotain vähän erilaista ja ei sellaista turistipuuhaa, että käytän puolet päivästäni johonkin paikkaan jonottamiseen ja siellä turistilauman perässä kävelemiseen.
Tosi hyviä ehdotuksia on tullut jo, kiitos kaikille vastanneille!
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten voi sanoa että kaikki on nähty? Tuollaisessa suurkaupungissa et ole nähnyt kaikkea, vaikka asuisit siellä!
Tarkoitin sillä niitä perusturistinähtävyyksiä. Jos olisin menossa ensimmäistä kertaa, niin varmaan juoksisin hiki hatussa kaikki ne suuret maamerkit läpi Big Benistä ja London Bridgestä lähtien ja yrittäisin pujahtaa vielä johonkin museoon. Mutta nyt kun ei ole sellaista painetta, niin olisi aikaa tehdä jotain muuta. Tekeehän helsinkiläisetkin vapaa-ajalla jotain aivan muuta kuin menevät katsomaan Temppeliaukion kirkkoa tai Sibelius-monumenttia. Jos taas on Helsingissä turistina ensimmäistä kertaa vain päivän, niin ajautuu helposti katsomaan vain niitä "suuria nähtävyyksiä", eikä mene Tähtitorninmäelle piknikille lukemaan kirjaa. Nyt olisi tuo piknikpäivä Lontoossa, kun ne pakolliset 'Must seet' on nähty.
Ei nyt tarvitse vetää herneitä nenään tästäkään aiheesta. En tietenkään ole nähnyt koko Lontoota, hädin tuskin parin korttelin alueen turisti-Lontoosta :D Tuli vain mieleeni tehdä jotain poikkeavaa, kun aikaa on suhteellisen vähän ja silti niin paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sillä niitä perusturistinähtävyyksiä. Jos olisin menossa ensimmäistä kertaa, niin varmaan juoksisin hiki hatussa kaikki ne suuret maamerkit läpi Big Benistä ja London Bridgestä lähtien ja yrittäisin pujahtaa vielä johonkin museoon. Mutta nyt kun ei ole sellaista painetta, niin olisi aikaa tehdä jotain muuta. Tekeehän helsinkiläisetkin vapaa-ajalla jotain aivan muuta kuin menevät katsomaan Temppeliaukion kirkkoa tai Sibelius-monumenttia. Jos taas on Helsingissä turistina ensimmäistä kertaa vain päivän, niin ajautuu helposti katsomaan vain niitä "suuria nähtävyyksiä", eikä mene Tähtitorninmäelle piknikille lukemaan kirjaa. Nyt olisi tuo piknikpäivä Lontoossa, kun ne pakolliset 'Must seet' on nähty.
Ei nyt tarvitse vetää herneitä nenään tästäkään aiheesta. En tietenkään ole nähnyt koko Lontoota, hädin tuskin parin korttelin alueen turisti-Lontoosta :D Tuli vain mieleeni tehdä jotain poikkeavaa, kun aikaa on suhteellisen vähän ja silti niin paljon.
ap
"Juoksisin varmaan hiki hatussa...." "Nyt ei ole sellaista painetta".... Ihana loma asenne. Painetta ja hiki hatussa. Lol. Lomakin pitää siis ns. suorittaa.
Kew Gardens, Hampton Court, Windsor. Richmond yhdistettynä Strawberry Hill Houseen.
Tai sitten Bath, Oxford tai Cambridge.