Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'Lapsivapaa', miksi yh:t/uusperheelliset valittaa...

Vierailija
15.07.2017 |

Miksi niin monet yksinhuoltajat tai uusperheessä elävät valittavat ettei ole lapsivapaata aikaa? Ei meillä ydinperheessäkään ole lapsivapaata jos ei lapsia hoitoon laiteta mutta ei siitä tehdä numeroa..

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan teillä, toinen pääsee lenkille/kauppaan yksin vaikka monta kertaa viikossa. Provo? Etkö ole tajunnut että yh:n täytyy vastata vauvan tai pienen lapsen tarpeista oikeasti joka päivän joka tuntina ja otettava lapsi mukaan ihan joka paikkaan, ellei hoitopaikkaa ole järjestetty.

Vierailija
2/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinperheessä on kummallakin puolisolla juuri niin paljon lapsivapaata aikaa, kuin mitä he keskenään sopivat toiselle järjestävänsä. Kun kumpikin puoliso asuu saman katon alla, pääsee suihkuun, kauppaan ja lenkille ilman lapsia aika paljon helpommin kuin silloin, kun perheessä on vain yksi vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ydinperhe ja otamme silloin tällöin lapsivapaita iltoja ja viikonloppuja maksetun, yksityisestä hoivapalveluyrityksestä otetun hoitajan tai isovanhempien avustuksella. Hoivapalvelulle maksetut hoitomaksut saamme vähentää kotitalousvähennyksenä. Lapsillekin tekee ihan hyvää oppia että vanhemmilla on omaa parisuhdeaikaa, osaavat sitten aikanaan panostaa omaankin parisuhteeseen. Kunhan lapset tulevat teini-ikään lähdemme miehen kanssa etelän lomalle viikoksi ja jätämme vaihteeksi lapset isovanhemmille, nyt on lomailtu vuokramökeillä ja all-inclusive perhe-etelänlomakohteissa. Varmaan uusperheissä näistä asioista keskustellaan enemmän koska on uusperhe-elämään jouduttu (päästy) kun siinä edellisessä parisuhteessa ei tämä puoli ole toiminut. Omat vanhempanikin kävivät yhdessä ulkona ja parisuhdeviikonloppulomilla samalla kun olimme veljeni kanssa isovanhemmilla tai kummeilla hoidossa leikki- ja peruskouluikäisinä.

Vierailija
4/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monet yksinhuoltajat tai uusperheessä elävät valittavat ettei ole lapsivapaata aikaa? Ei meillä ydinperheessäkään ole lapsivapaata jos ei lapsia hoitoon laiteta mutta ei siitä tehdä numeroa..

Kahden aikuisen perheessä toinen voi lähteä lenkille tai vaikka ostamaan maitoa, ilman että lapsia tarvitsee ottaa mukaan. Toinen voi jopa mennä viettämään iltaa kavereidensa kanssa, kun toinen vanhempi on lasten kanssa. Yksinhuoltajana joutuu organisoimaan joka ikisen kauppareissun sekä vaikkapa sen, miten pääsee yksin hammaslääkäriin. Tosin monilla aviossa olevilla on sama ongelma, jos puoliso on vaikka matkatöissä. Itse en yksinhuoltajana kaipaa mitään lapsivapaata lomaa, vaan että voisi joskus vaikka käydä lenkillä ilman lapsia. Ja olisihan se kiva joskus istua iltaa ihan vain aikuisseurassa, keskustelu on kuitenkin silloin eri tasolla.

Vierailija
5/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan teillä, toinen pääsee lenkille/kauppaan yksin vaikka monta kertaa viikossa. Provo? Etkö ole tajunnut että yh:n täytyy vastata vauvan tai pienen lapsen tarpeista oikeasti joka päivän joka tuntina ja otettava lapsi mukaan ihan joka paikkaan, ellei hoitopaikkaa ole järjestetty.

Yh:kin voi hommata lapsenvahdin... Ja uusperheessähän on kaksi vanhempaa.

Eikä ydinperheenkään työt tms. mene aina niin että voit jättää lapset isälle että lähdet sinne lenkille, meillä toinen tekee suht säännöllistä työaikaa, toinen vuorotyössä niin eipä siinä ole aina se puoliso kotona lapsia katsomassa.

Vierailija
6/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Mulla ei ole lapsivapaata ainaa yhtään tässä ydinperheessä. En saa mitään tehtyä. En pääse edes suihkuun ilman vauvaa. Olen ajatellut eroavani miehestä niin silloin mulla on lapsivapaata puolet ajasta. Yh:nä sitä saisin.

Vierailija
7/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos ootte miehenne kanssa siamilaiset kaksoset.

Vierailija
8/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella yksinhuoltajalla on lapsivapaata aikaa joka toinen viikko tai ainakin jona toinen viikonloppu.

Vierailija
9/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä ydinperheessä oikein ole aikaa ellei itse sitä järjestä. Kun mies on töissä, minä olen kotona ja kun minä olen töissä on mies kotona. Jos haluan käydä jossain päivällä miehen ollessa töissä, pitää lapset viedä mummolaan tai naapuriin tai soittaa joku vahtimaan. Ei aina niin helppoa, kun näillä potentiaalisilla lapsenvahdeillakin on toki oma elämänsä ja omat menonsa. Illalla töiden jälkeen en enää ehdi/jaksa mennä mihinkään. Ei mulla olis yh:nakaan yhtään tämän enempää omaa aikaa.

Vierailija
10/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä just hain, siis kun varmaan suurimmalla osalla yksinhuoltajista lapset käy säännöllisesti tapaamassa toista vanhempaa, ja uusperheessäkin on kaksi aikuista niin miksi sitten valitetaan ettei saada lapsivapaata?

Jos on totaali yh niin hommatkaa tukiperhe!

Ja jos on uusperhe niin onko kummallakin vastuu vain omista lapsista (varsinkin jos yhteisiä ei ole)? Miksi se uusi puoliso ei voi hoitaa muita kuin omia lapsia?

Luulen että oikeasti uusperheillä ja yksinhuoltajilla on enemmän lapsivapaata kuin meillä ydinperheessä asuvilla eikä me valiteta.

Vierailija
11/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vaikka ette sitä tajuakaan, uusperheessä on rankempaa ihmissuhteiden osalta. On exää, joskus hankalia riitoja, isovanhempien valtasotkuja... on ne ei-omat lapset hoidettavana, olettaen että suurinpiirtein perheenomaisesti eletään. Se on kuitenkin ihan eri asia, että kotona on aina ne omat lapset, puolison kanssa voidaan sopia kasvatusperiaatteet ihan päivittäin jne. Oma valinta, joo, mutta alussa homma voi tuntua helpolta, ja todellisuus iskee sitten jossain vaiheessa myöhemmin.

Jopa minä tajuan tämän, ydinperheellisenä. Ihme miten vaikeaa monelle tämän tajuaminen on. Tajuan myös sen, että koska omiakin lapsia on kiva välillä saada hoitoon, niin ihan samaa saa toivoa uusperheessä myös.

Vierailija
12/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella yksinhuoltajalla on lapsivapaata aikaa joka toinen viikko tai ainakin jona toinen viikonloppu.

Tällainen järjestely lienee kyllä yleisempi silloin, kun kyseessä on yhteishuoltajuus. Yksinhuoltajuuden päädytään yleensä silloin, kun lapsen toisesta vanhemmasta ei ole huoltajaksi.

Vierailija
13/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä just hain, siis kun varmaan suurimmalla osalla yksinhuoltajista lapset käy säännöllisesti tapaamassa toista vanhempaa, ja uusperheessäkin on kaksi aikuista niin miksi sitten valitetaan ettei saada lapsivapaata?

Jos on totaali yh niin hommatkaa tukiperhe!

Ja jos on uusperhe niin onko kummallakin vastuu vain omista lapsista (varsinkin jos yhteisiä ei ole)? Miksi se uusi puoliso ei voi hoitaa muita kuin omia lapsia?

Luulen että oikeasti uusperheillä ja yksinhuoltajilla on enemmän lapsivapaata kuin meillä ydinperheessä asuvilla eikä me valiteta.

"Eikä me valiteta." Mitä tämä ketju mielestäsi on, jos ei valittamista?

Vierailija
14/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh:kin voi hommata lapsenvahdin... Ja uusperheessähän on kaksi vanhempaa.

Eikä ydinperheenkään työt tms. mene aina niin että voit jättää lapset isälle että lähdet sinne lenkille, meillä toinen tekee suht säännöllistä työaikaa, toinen vuorotyössä niin eipä siinä ole aina se puoliso kotona lapsia katsomassa.

Teillä jos on molemmilla töitä, on kahdet tulot ja sikäli jälleen enemmän mahdollisuuksia järjestää lapsenhoitoa kuin yksinhuoltajalla.

Vierailija
15/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ydinperhe ja otamme silloin tällöin lapsivapaita iltoja ja viikonloppuja maksetun, yksityisestä hoivapalveluyrityksestä otetun hoitajan tai isovanhempien avustuksella. Hoivapalvelulle maksetut hoitomaksut saamme vähentää kotitalousvähennyksenä. Lapsillekin tekee ihan hyvää oppia että vanhemmilla on omaa parisuhdeaikaa, osaavat sitten aikanaan panostaa omaankin parisuhteeseen. Kunhan lapset tulevat teini-ikään lähdemme miehen kanssa etelän lomalle viikoksi ja jätämme vaihteeksi lapset isovanhemmille, nyt on lomailtu vuokramökeillä ja all-inclusive perhe-etelänlomakohteissa. Varmaan uusperheissä näistä asioista keskustellaan enemmän koska on uusperhe-elämään jouduttu (päästy) kun siinä edellisessä parisuhteessa ei tämä puoli ole toiminut. Omat vanhempanikin kävivät yhdessä ulkona ja parisuhdeviikonloppulomilla samalla kun olimme veljeni kanssa isovanhemmilla tai kummeilla hoidossa leikki- ja peruskouluikäisinä.

Paljonko maksaa jos esim vuorokaudeksi ottaa lapselle hoitajan?

Vierailija
16/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Mulla ei ole lapsivapaata ainaa yhtään tässä ydinperheessä. En saa mitään tehtyä. En pääse edes suihkuun ilman vauvaa. Olen ajatellut eroavani miehestä niin silloin mulla on lapsivapaata puolet ajasta. Yh:nä sitä saisin.

Tosissasiko mietit, että vuoroasuminen on erotilanteessa vauvalle paras vaihtoehto, jos tämän isästä ei ole vastuulliseksi vanhemmaksi? En ikinä antaisi vauvaa tuosta noin vain viikoksi isälle, joka ei yhtenä perheenä eläessäkään hoida osuuttaan. Sopimusta vuoroasumisesta ei sitäpaitsi edes tehdä yhden vanhemman vaatimuksesta. Jos isä sanoo, ettei ota lasta, ei siinä äiti voi paljon tehdä.

Vierailija
17/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli tuollainen vauva-arkeen osallistumaton mies, joka minut pahoinpitelikin. Erosin lapsen ollessa 2v ja ex lupasi tehdä elämästäni sellaista helvettiä, etten osaa kuvitellakaan. Lupaus piti eikä hän kahteen vuoteen tavannut lastakaan. Kipeää teki, kun turhaan odotimme isää ja lapsi itki pettymystään. Mitään tukiverkkoja ei vieraalla paikkakunnalla ollut. Olin äärirajoilla. Tapasin myös ihanan miehen, johon rakastuin, muttei hän jaksanut tilannetta, jossa lapsi on aina minulla. Se siitä. Sitten tuli naisten pyörittäjä ja vielä yksi muu pettymys miesrintamalla. Sai äijät jäädä. Kymmenen vuotta yksin. Pariskuntakekkereihin ei kutsuja ole tullut vuosiin ja saivat jäädä mun elämästä. Murheista ei tarvitse keskustella kenenkään kanssa ja kaiken hoidan arjessa yksin ilman apua. Lapsen isän puolella yksi isovanhempi, vanha ja apua kaipaava. Tässäkin elämäntilanteessa jotkut luulevat, että jaksan olla heille terapeuttina! Helppo elämää. Sopii kokeilla.

Vierailija
18/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mulla oli sama tilanne kahden lapsen kanssa. Erosin mutta isä suostui aneluiden tuloksena tapaamaan lapsia silloin tällöin 1-2h kerrallaan. (Max 2krt/kk) Yökylään tai koko päivän tapaamiseen ole koskaan suostunut. Vanhin jo 13. Välissä ollut myös 3 vuoden täysi hiljaisuus isän puolelta. Jos isä ei yhtään osallistu lapsen hoitoon niin ei välttämättä eronkaan jälkeen!

Vierailija
19/19 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillekin tekee ihan hyvää oppia että vanhemmilla on omaa parisuhdeaikaa, osaavat sitten aikanaan panostaa omaankin parisuhteeseen. Kunhan lapset tulevat teini-ikään lähdemme miehen kanssa etelän lomalle viikoksi ja jätämme vaihteeksi lapset isovanhemmille,

Heti teini-ikään tullessa sitten voivat tämän oppia? Ihan oikeasti, mieletöntä että meette ihan viikoksi, uskomatonta. Kyllä te ootte uskomattomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi