Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ravintoloiden ruuan taso on Suomessa niin heikkoa?

Vierailija
14.07.2017 |

Olen tänä vuonna ollut useasti ravintoloissa syömässä. Niin lounasaikaan kuin muuhunkin aikaan. Poikkeuksetta ruoka on todella mitäänsanomatonta. Ehkä kerran tai kaksi ruoka on aidosti ollut nautinnollista ja annosta on muistellut vielä jälkeenpänkin. En varsinaisesti edes ruuan takia ulkona käy syömässä, vaan sosiaalisuuden. Silti olisi joskus kiva positiivisesti yllättyä ruuastakin. Olen käynyt esim. paikoissa, jotka Tripadvisorin mukaan ovat saaneet ihan hyvät arvosanat. Tämä nyt ehkä vähän huono esimerkki; hampurilaisateria. Mutta 15 euron hinnalla on useammasta paikasta saanut mauttoman sämpylän, jonka välissä on yksi jäävuorisalaatin palanen, suolakurkkua, juusto ja jauhelihapihvi.
Siis kesäravintolassa, joka on muutaman kuukauden auki ja, jonka listalla on muutama ruokalaji. Kuinka haastavaa voi olla yhden hampurilaisen maukkaaksi saaminen. En ole edes mikään kriittinen syöjä, seuralaiset ovat aina samaa mieltä. Pitääkö oikeasti mennä fine dining- ravintoloihin, jotta Suomessa voi odottaa saavansa aidosti hyvää ruokaa, tuoreista raaka-aineista?
Pisteenä iin päälle hain äskön kesän ensimmäiaen jäätelön kiskalta (3,50 e) ja suklaajätelö maistui lähinnä kaakaojauheelta. En yhtään ihmettele, että Suomi ei ole maailmalla varsinaisesti mitenkään gastronomisesti tunnettu.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olenko ainut tätä mieltä?

Vierailija
2/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan paikasta. Mikä kaupunki ?

Mutta kyllä hyvää ruokaa saa hakea, ja ketjuja välttää. Helsingissä on montakin hyvä, ja erittäin monta huonoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syömisen kulttuuri on Suomessa vielä niin nuorta. Lisäksi maa on harvaanasuttu eikä laadusta olla valmiita maksamaan. Tärkeintä on että mahan saa ahdettua tuhottoman täyteen mahdollisimman halvalla.

Vierailija
4/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täältä hyvääkin ruokaa saa. Ei kaikista ravintoloista tosin eikä todellakaan 15 eurolla. Kun varaat 2-3 tuntia aikaa ja viinien kanssa +-200 e / henkilö, saat jo ihan hyvän aterian.

Vierailija
5/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voiko oikeasti odottaa, että siihen kaksi kuukautta vuodessa auki olevaan pikku kioskiin palkataan oikea kokki? Pelkkä hygipassi riittää. Että ravintolan ja hampparikiskan välillä on ero.

Vierailija
6/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan paikasta. Mikä kaupunki ?

Mutta kyllä hyvää ruokaa saa hakea, ja ketjuja välttää. Helsingissä on montakin hyvä, ja erittäin monta huonoa.

Tarkoitan lähinnä yleisesti. Ulkomailla voi pikkukuppilastakin saada suhteellisen edullisesti aidosti hyvää ruokaa. Nyt kesällä olen ollut esim. Turun saaristossa monessa eri kesäravintolassa. Ap

Vierailija
7/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ciao! Palasin eilen Italiasta ja juu ei, ei ole suomalainen ruoka mitään gourmet-herkkua..

Vierailija
8/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on se gastronomin kirous. Tällainen tavallinen tallaaja pystyy nauttimaan ihan siitä big macistäkin, kun ei ole kummoisia vaatimuksia ruoalle. Ja miksi odotat, että kesäravintola, jossa on pari ruokalajia, panostettaisiin erityisesti siihen makuelämykseen. Sellainen on todennäköisesti laitettu pystyyn siksi, että ruoalle on kysyntää esim taukopaikkana lapsiperheille tai matkailijoille. Työntekijätkin todennäköisesti teinejä. 

Vierailija
9/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Ravintoloita vaivaa laiskuus. Ei saisi yleistää, koska onhan isoissa kaupungeissa taso aivan toista luokkaa mitä pienemmissä kaupungeissa, mutta jos kokonaisuutta katsotaan niin onhan se ruoka usein ihan luokatonta.

En kotonanikaan missään nimessä tarjoaisi vieraille jotain pakasteporkkanaviipaleita tai muutoin pakastevihanneksia, joten en todellakaan käsitä että yhdessäkään ravintolassa niin tehdään.

Vierailija
10/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Tästä syystä suosin nykyään intialaisia ja kiinalaisia ravintoloita, muutamaan muuhunkin etniseen olen tykästynyt. Löysin juuri taivaallisen uuden kiinalaisen, jossa on todella panostettu makuun ja tyyliin. Japanilaisissa saa muutakin kuin sushia ja seuraava paikka jota aion kokeilla on bahaman maman suositeltu ravintola. Niin, toivottavasti suomalaiset ravintolat jossain vaiheessa tajuavat lähteä kilpailuun mukaan!

Vierailija
11/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voiko oikeasti odottaa, että siihen kaksi kuukautta vuodessa auki olevaan pikku kioskiin palkataan oikea kokki? Pelkkä hygipassi riittää. Että ravintolan ja hampparikiskan välillä on ero.

Tätä juuri tarkoitan. Tuskin monikaan mitään huippukokkia kaipaa. Vaan jos on saaristossa ravintola niin voitaisiin esim. hyödyntää paikallisia tuottajia. Perunat vaikka viereiseltä pellolta ja hampurilaisen väliin jotakin muuta kuin suolakurkkua ja jäävuorisalaattia. Siis onko todella niin, että joko kyseessä on huippukokin ravintola tai sitten voi tarjoilla pakasteranskalaisia valmis jauhelihapivillä. Ap

Vierailija
12/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems...

Vierailija
13/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun Roosterin hampurilaisateria oli elämäni paras, ei oo Helsingistä vastaavaa löytynyt. Minä söin vegaanisena ja mies pihvillä, ja molemmat kuolataan vielä niitä että pakko käydä syömässä uudestaan kunhan Ouluun päästään. Ja oli n 15 euron ateria

Vierailija
14/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona syömisen kulttuuri on Suomessa vielä niin nuorta. Lisäksi maa on harvaanasuttu eikä laadusta olla valmiita maksamaan. Tärkeintä on että mahan saa ahdettua tuhottoman täyteen mahdollisimman halvalla.

Tämä. Mentaliteetti että "mitä järkeä syödä ulkona, jos kotonakin voi tehdä halvemmalla ruokaa".

Lopputulos: ketjupaikat, joissa optimoitu se, että on vain suosittuja annoksia nopeasti, helppo valmistaa ja vähän hävikkiä, seuraus: paskaa ruokaa. Kierre, joka ruokkii itse itseään.

Helsingissä on jo kilpailua, joten on paikkoja, joissa tilanne on korjaantunut tässä mielessä. Eli siis tehdään tuoreista raaka-aineista makuja miettien, tulee ruokaa, josta halutaan maksaa, koska se on parempaa kuin kotona tehty. Kierre ruokkii myös onneksi itseään.

Toki myös mainittu kilpailu. Jos ABC:lla ei ole kilpailijoita tai kilpailija on yhtä kehno kuin sekin, ei taso nouse missään vaiheessa. Sit harvaan asutummilla paikkakunnilla vaan sitten sekä tarjonta että kilpailijat on vähissä. Ja sit taas kysyntä..no mikä kysyntä jos miettii lausetta, josta aloitin kommentin.

Vierailija
15/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. On uskomatonta että kukaan suostuu syömään paikoissa kuten Rax ja vielä maksamaan siitä. Mun kotikaupungissa ravintolat on enimmäkseen surkeita, ainoastaan intialaisessa ja kiinalaisessa käyn välillä.

Vierailija
16/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mentaliteetti että "mitä järkeä syödä ulkona, jos kotonakin voi tehdä halvemmalla ruokaa".

Lopputulos: ketjupaikat, joissa optimoitu se, että on vain suosittuja annoksia nopeasti, helppo valmistaa ja vähän hävikkiä, seuraus: paskaa ruokaa. Kierre, joka ruokkii itse itseään.

Helsingissä on jo kilpailua, joten on paikkoja, joissa tilanne on korjaantunut tässä mielessä. Eli siis tehdään tuoreista raaka-aineista makuja miettien, tulee ruokaa, josta halutaan maksaa, koska se on parempaa kuin kotona tehty. Kierre ruokkii myös onneksi itseään.

Toki myös mainittu kilpailu. Jos ABC:lla ei ole kilpailijoita tai kilpailija on yhtä kehno kuin sekin, ei taso nouse missään vaiheessa. Sit harvaan asutummilla paikkakunnilla vaan sitten sekä tarjonta että kilpailijat on vähissä. Ja sit taas kysyntä..no mikä kysyntä jos miettii lausetta, josta aloitin kommentin.

Ei mun mielestä tuo ole tilanne, kyllä ihmiset arvostavat hyvänmakuista ruokaa ja todellakin äänestävät jaloillaan.

Esim. tänne avattiin uusi lounaspaikka, joka ei tarjoa mitään ihmeellistä mutta siellä on kokenut ja osaava ravintolakokki tekemässä lounasruuat. Tämä näkyy siinä että vaikka listalla on mitä tahansa perustasoista "kotiruokaa", niin se on tehty aina hyvistä, tuoreista raaka-aineista ja se on niin hyvänmakuista ettei kotikokki osaa tehdä yhtä hyvää kotonaan. Ravintolassa tehdään itse leivät ja esim. salaatit on aina tuoreista aineksista tehtyjä, makua ei uhrata halpispakasteita tai puolivalmiita käyttämällä.

Tarviiko kertoa että paikka oli heti alusta asti aivan täynnä lounasruokailijoita, vaikka halvemmallakin olisi lähialueelta ruokaa saanut.

Vierailija
17/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten kismittää tämä einesruokien tarjoilu ravintoloissa. Parhaimmillaan koko annos tulee suoraan pakastimesta. Jäinen pihvi heitetään pannulle, jäiset perunat laitetaan mikroon ja jäiset kasvikset höyrykeitetään. Kaiken kruunaa uudelleenlämmitetty valmiskastike.

Minusta kokin toimenkuvaan pitäisi kuulua jonkinlaista ruoan valmistusta. Eikä vain ruoan uudelleenlämmitystä.

Pitää vähän tietää minne menee syömään. Pääkaupunkiseudulta ainakin löytyy ravintoloita missä tehdään ihan oikeasti hyvää ruokaa. Muitakin kuin näitä ökyhintaisia gourmet ravintoloita. Ei minulla ainakaan ole sellaisiin varaa. Ainakaan montaa kertaa vuodessa käydä.

Vierailija
18/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän pihvin saaminen on lähes mahdotonta nykyään! Jotain jänteistä ja sitkeää saa lähes aina ja tietysti tilattu medium tulee usein kypsänä.

Kunpa joku laittaisi pystyyn sellaisen korkeatasoisen pihviravintolan, jossa käytettäisiin aidosti kotimaista, tuoretta ja laadukasta lihaa!

Sellainen peruspihvi maksaa usein sen 35€, ja tuohon hintaa pitää saada jo kunnon pihvi!

Vierailija
19/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole enää olemassa oikeanlaisia raaka-aineita, kun kaikki on kuihdutettu vähärasvaiseksi. Etelämpänä lihakin on oikeaa rasvaista lihaa ja käytetään voita ja kermaa, siksi se maistuu joltain. Lisäksi täällä tulee mausteet kuivakamana ja jauheena ja kasvikset kasvihuoneesta eikä oikeasta auringosta, se on toinen syy.

Vierailija
20/38 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sesyy varmaan kutakuinkin on. Itse olin joskus Italiassa pikkukylässä ja paikallisessa "epämääräisen" näköisessä ravintolassa. En odottanut mitään ihmeitä. Mutta ruoka oli hyvää ja tuoretta. Siellä varmaan niin eri mentaliteetti. Itse jos olisin ravintola-alalla yrittäjänä niin olisi kunnia-asia, että saisi tarjota hyvää ja laadukasta ruokaa. Mutta tietystikään kaikki asiakkat eivät ajattele näin ja menvät mieluummin halvan ruuan perässä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi