Onko muilla ollut sf-mitta loppuun asti yläkäyrien yli?
Heippa!
Kävin eilen neuvolassa ja taas mitattiin tuota sf-mittaa (sama mittaaja joka kerralla). Olen nyt viikolla 35+0 ja tuo mitta on nyt sama kuin " pitäisi" olla viikolla 40!! Onko muilla ollut tuo mitta koko ajan reilusti yläkäyrien ylitse ja minkä kokoisia vauvoja/ millä viikoilla olette saaneet? Itseä pelottaa kovasti se että lapsi olisi kovin iso, ekaa kun tässä odotellaan... Sain toki lähetteen Naistenklinikalle synnytystapa-arvioon mutta silti mietityttää kovasti...
Kiitos jo etukäteen ja mukavaa viikonloppua!
J.:)
Kommentit (18)
Esikoinen olikin 5,5kg ja synnytystapa arvioinnissa sanottiin että n.3,9 kg tulossa,pieleen meni.
koko raskausajan käyrä huiteli yläkäyrien päällä, mutta ultran mukaan piti olla pieni vauva tulossa. Itse sitä ihmettelin,että miten käyrä voi mennä siten,jos vauva on muka niin pieni.Sitten syntyikin 4240g ja 50,5cm vauva. Onneksi synnytys sujui kuitenkin helposti ja säästyin jopa repeämiltä,vauva kärsi synnytyksessä hieman,solisluu murtui,mutta parani nopeasti.Minulla 4. synnytys,muut lapset olleet n.1kg pienempiä.
Yläkäyrien yli meni koko loppuraskauden. rv 33, 33cm; rv 35, 35cm; rv 37, 36cm.
Ihan sirppana vauva, pitkä kylläkin. 4085g ja 54,5cm syntyi rv 39+3. Painoarvio ultralla jäi vain pikkuisen.
Tsemppiä!
että vauva syntyi rv 39+4 ja tosiaan häneltäkin murtui solisluu. Jouduin synnyttämään jalat telineissä, ei repeämiä onneksi, ainoastaan eppari.
Tuohon mittaan vaikuttaa siis myös ratkaisevasti äidin koko. Itse olen lyhyt ja näin ollen maha on valtava ja vauva kasvaa ns. ulkopuolella, joten vatsa on iso. Olin esikoisen kohdalla aika huolissani tuosta, mutta lääkäri rauhoitteli, että tuolla mitalla ja vauvan koolla ei välttämättä ole tekemistä keskenään :-)
Mitat meni niin, että rv vastasi sf-mittaa, eli vk 36 36cm, sitten yllättäen vk 37 36cm ja sen jälkeen ei enää ehditty mittaamaankaan kun vauva syntyi 38+1 ja oli 3280g 49cm, eli ei tosiaan mikään iso noista mitoista huolimatta.
Tällä toisella kertaa mitat on olleet enimmäkseen keskikäyrän molempia puolia, silti vauva on ultrien mukaan isompi! Eli ei se mitta kaikkea tosiaan kerro. Saa nyt sitten nähdä onko isompi, ainakin pidemmälle raskaus on jo ehtinyt...
eikkuli, 39+3
Minäkin yritin inttää neuvolassa, että vauva on iso. Minulle sanottiin, ettei kenestäkään noin pienestä voi tulla mitään niin isoa. Esikoisen kortissa kohdun korkeus meni pienillä käyrillä, vaikka vatsa olikin iso. Sitten toista odottaessa se meni siellä ylimmällä käyrällä ja tuntui, ettei minussa muuta olekaan kuin vatsaa. Arvioitu paino oli 3.700 grammaa. Syntymäpaino oli 4400kg ja 53 senttiä.
Toisaalta, mistä sitä tietää koskaan. Esikoinen oli 3170g ja 48 senttiä ja tuskin kukaan olisi uskonutkaan, että paino- ja pituusero näillä kahdella olisi niin huima. Saas nähdä kuinka nyt käy. Tällä kertaa aion pitää huolen, että minua kuunnellaan. Tosin nyt jo neuvolan puolesta on pakko kuunnella, koska poika sai synnytyksessä hermopunosvaurion käteensä.
Vauva syntyi rv 39+4 ja mitat oli 3410g & 48,5cm. Eli oikein mukavan kokoinen paketti.
Siihen mittaan vaikuttaa tosi paljon esim. lapsiveden määrä ja lapsen asento
Olen itekki aika pieni (alle 160cm) ja pääsin siis synnytystapa arvioon. Siellä sain kuitenkin paino arvioksi 2700g..lapsivettä oli paljon ja istukka iso. Kaikki tutut vaan sano että kun sun maha näyttää niin ihanan pieneltä. joopa joo.
sitten rv.39+5 tyttö syntyi. 3660g 50cm ja 38cm pipo. istukka tosiaan iso, ja sitä lapsivettä oli paljon...mutta koko raskauden aikana kukaan ei sanonu että maha ois ollu iso..päin vastoin!
hassua!! :D
Minäkin jouduin synnyttämään jalat telineillä..
Koko raskauden ajan olen huidellut sielä yläkäyrän yläpuolella ja nyt viikkoja koossa 41 ja sf-mitta oli viime käynnillä 39,5cm eikä mitään laskusuuntaa ole havaittu vaikka kaveri on jo kiinnittynyt asemiin.
Painoarvio on n.4kg ja lantio on tilava..saa nähdä millanen paketti sieltä oikein tuleekaan.
ja reilusti mentiinkin. Painoarvio oli reilusti päälle neljän kilon.
Tyttö syntyi kun raskausviikkoja oli tasan 40. Painoa oli kertynyt 3630g ja pituutta 49cm. Eli ei sellainen kuin sf-mittojen mukaan olisi pitänyt tulla. Lapsivettä mulla oli ihan normaalisti eikä istukkakaan ollut mitenkään iso. Kätilökin ihmetteli kotiinlähtöpäivänä, että mitä mittoja nämä on. " Jättilainenhän" näillä mitoilla olisi pitänyt tulla..
Liikaa ei kannata sf-mittoja tuijottaa. Ne voi " valehdella" niinkuin mun kohdalla kävi...
Puhiliini
Kolmatta odotetaan parin viikon päästä syntyväksi, ja kolmatta kertaa mennään myös yläkäyrien yläpuolella. :-) Mulla ollut aina järkyttävän iso maha joka raskaudessa, mutta runsaasti lapsivettä, ja ainakin kaks edellistä muksua on olleet ihan " keskikokoisia" eli ei mitään jättiläisiä, sellasia 3700 ja 3800 g. Että eipä se sf-mitta siitä vauvan koosta välttämättä mitään kerro.
Huh, näyttäisi siis siltä että tuo mitta ei anna kuin korkeintaan jotain suuntaa... Kokemuksia tuntuu olevan puoleen ja toiseen. Minulla tosiaan maha pelkästään edessä ja pitkä selkä, toivottavasti se vähän hämäisi mittaajaa, hih ;) katsotaan nyt mitä tuleman pitää, kun vaan pääsisi sinne ultra-arvioon!
Johanna :)
Oikeastaan koko melkein koko ajan.Sf-mittoja en nyt jaksa alkaa etsimään kortista,mutta reiluja ne oli!Ultrissakin vaikutti isolta,yläkäyrillä meni nekin arviot.Viimeinen painoarvio tehtiin rv 37+4 ja se oli 3,9 kg ja sen mukaan veikkailtiin että jos mennään la:han saakka,painaa noin 4,6 kg.Osittain siksi,osittain muista syistä jäin saman tien osastolle kypsyttelyyn ja poika syntyi rv 38+1 ja painoikin vain 3585g :) Ja mä kun olin pelännyt jättivauvaa jo viikkokausia :)
Vauvan asentohan vaikuttaa noihin sf-mittoihin tosi paljon,perätila ja poikittain oleva vauva antaa isomaan mitan kuin raivotarjonnassa oleva.MEidän jässikkä oli melki koko aja joko pt:ssä tai poikittain.Mutta eipä sekään selitä ultran kokoarvioita :)
vk.34 sf=36
vk.35 sf=37
vk.38 sf=39
vk.39 sf=40
Tyttö syntyi vk. 39+6 ja viimeisessä mittauksessa sf mitta oli 41cm.
Painoa 4170g ja 52cm. Syntymään ei mahtunut ja jouduinkin sektioon. Tosin ensin synnytys salissa kerkesin viettää 19h,vesien menosta oli kulunut 26h. Minullekkin vain toitotettiin että kuinka hyvin mahtuu syntymään...juups,mutta kun eivaian mahtunutkaan.
Mäkin vielä vastaan vaikka voihan sulla jo vauva ollakkin=)
Multa meni toisessa raskaudessa koko ajan yläkäyrän yläpuolella ollen enimmillään 38 cm rv38 ja poika syntyi rv 39+3 4000g ja 51 cm,painoarvio oli 4200g.
MUTTA esikoisesta mitat meni yläkäyrällä melkein koko ajan,suurin sf-mitta oli 36 cm ja painoa oli 3665g +pituus 51 cm rv 40+2 eli ei se välttämättä isoa vauvaa meinaa.
äityliini ja poika kohta 5kk
Minut lähetettiin sokerirasitustesteihin kun käyrä meni niin paljon yli yläkäyrän. Vauva syntyi laskettuna aikana ja oli keskikokoinen 3400 kg ja 50cm. Maha oli valtava, mutta minäkin olen aika lyhyt 165 cm, oisko se siksi ollut iso...? Myös esikoisen kanssa maha oli tosi iso.
yli yläkäyrän ja vauva 4670g ja 54cm. Eikä neuvola lähettänyt edes synnytystapa-arvioon... Esikoinen kyseessä. Onneksi oli lantiossa tilaa, mutta mielestäni neuvola mokasi :(