Huono itsetunto, mutta muita arvostellaan jatkuvasti
Mua on häirinnyt piirteiden kokonaisuus, jonka olen havainnut useammassa tutussa ihmisessä, varsinkin naisissa. Eli ihminen selittää usein, kuinka hänellä on niin huono itsetunto, jotka vaikeuttaa hänen elämäänsä ja tuli paljon huonoa oloa. Kuitenkin hän huomattavan usein arvostelee muita kärkkäästikin, ja joidenkin elämä on jatkuvaa itsekorostusta ja muiden asioiden pohtimista. Tiedättekö, mitä tarkoitan?
Luulisi, että mikäli joku oikeasti pitäisk itseään niin kovin huonona, ei hän paljoa kehtaisi muita arvostella, vaan olisi nöyremmän puoleinen. Olen siis tavannut useita tällaisia persoonia, joille se muiden arvostelu ja oman erinomaisuuden korostaminen ovat todella yleistä käytöstä, vaikka muka niin inhotaan itseä ja pidetään huonona. Olisikohan kyse siis siitä, että ihmisen standardit hyvälle ihmiselle ovat tosi korkeat, jolloin sekä itseä että muita arvostellaan herkästi? Vai voiko tuo huonon itsetunno korostaminen olla ihan jotain huomion tai hyväksynnän hakemista?
Kommentit (2)
Miksi minusta tuntuu, että kaikki ihmiset arvostelee toisia tavalla tai toisella. Kun itse yrittää olla neutraali niin aina löytyy joku joka tykkää arvostella ja voivotella muita. Sitten kun muut voivottelee tätä asiaa niin alkaa itsekkin voivottelemaan tai vastaavasti kun toinen voivottelee minulle ja yritän saada tolkkua miten asia oikesti meni niin sitten minulle suuttuu kaikki kun ajattelevat että minä heille suutuin tai heitä arvostelen. Hankala löytää ihmisiä joidenkanssa vois olla oma itsensä ja puhua suoraan asiat miten ne oikeasti ovat ja ymmärtävät sekä hyväksyvät ne omat huonot ja hyvät puolet. Eihän sitä ihminen muuten pysty parantamaan itseään ihmisenä.
Muiden arvosteleminen saa ihmisen tuntemaan itsensä paremmaksi siinä asiassa mistä toista arvostelee. Saa pönkitystä itsetunnolleen; MINÄ en ainakaan pukeudu noin mauttomasti/ole noin lihava/mitä sitten ikinä.. Nimenomaan huonoitsetuntoiset tekevät tätä. Niitä, keillä on hyvä itsetunto ei muiden elämä, pukeutuminen tai muut valinnat juurikaan hetkauta.